Porsche 917

Výsledky Historie Okruh Odkazy Vozy

strana 2 (1971 a dále) >>

Porsche, který se účastnil již 17 let závodů sportovních vozů, byl stále do roku 1969 bez výrazného úspěchu. Jeho cílem bylo konečně zvítězit v seriálu mistrovství světa a ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Pro tento cíl bylo rozhodnuto postavit většího sourozence úspěšného třílitrového typu 908 v kategorii sportovních vozů. Tak se zrodil pravděpodobně nejkrásnější závodní automobil všech dob, jehož ladné tvary a vyváženost všech proporcí najde jen stěží v následujících letech přemožitele. Podnětem ke zrození Porsche 917 se stalo rozhodnutí FIA z října 1967 o tom, že malosériové sportovní vozy budou moci být poháněny od roku 1968 až pětilitrovými motory, za předpokladu dodržení nejmenší hmotnosti 800 kg. Přívlastek "malosériový" znamenal, že k homologaci  musel být sportovní vůz vyroben v minimální sérii 25 vozů. Nový Porsche 917 dostal do vínku spolehlivý vzduchem chlazený motor s protilehlými válci převzatý z typu 908, včetně vrtání válců 85 mm a zdvihu 66 mm. Pro zvýšení objemu byl původní osmiválcový motor prodloužen na dvanáct válců. Nový motor o objemu 4494 cm3 dával hned zpočátku výkon 412 kW. A to ještě zbývala slušná rezerva do povoleného pětilitrového limitu. 

25917.jpg (34313 bytes)

Porsche 917 při své premiéře na autosalonu v Ženevě v březnu 1969 

Prvních 25 vyrobených vozů Porsche 917 nutných pro homologaci,
která proběhla 1. května 1969

Veřejnosti byl vůz poprvé představen  v březnu 1969 na autosalonu v Ženevě, kde tabulka udávala nejvyšší rychlost 320 km/h. a cena pro soukromé zájemce byla 140 tisíc marek. Tedy více než pětinásobek ceny kupé Porsche 911 S s dvoulitrovým šestiválcem. Podle dobře informovaných odborníků však zřejmě i cena 140 tisíc DM představovala jen část nákladů na výrobu. V každém případě výroba pětadvacetikusové homologační série typu 917 znamenala pro firmu Porsche mimořádně velkou finanční zátěž a také nemalé riziko v případě neúspěchu, které mohlo znamenat i úpadek firmy. Nastávající čas však potvrdil, že se jednalo o velice dobré rozhodnutí a vynikající konstrukci. Typ 917 proslavil a definitivně potvrdil image značky Porsche na poli sportovních a závodních vozů.

Motor917.jpg (88878 bytes)

Zmotortransp.jpg (85038 bytes)

Řez plochým dvanáctiválcem Porsche 917

Průhled plochým dvanáctiválcem Porsche 917

Porsche 917 pro rok 1969 měl rozvor náprav 2300 mm, rozchod kol v předu 1488 mm, v zadu 1457 mm a celkovou délku 4780 mm. Bez odnímatelné zádě se délka snížila na 4290 mm. Vůz byl široký 1880 mm a vysoký pouhých 920 mm. Základ vozu tvořil prostorový trubkový rám, všechna čtyři kola byla zavěšena nezávisle na trojúhelníkových ramenech a odpružena vinutými prožinami. Hřebenové řízení vyžadovalo dvě otáčky volantu mezi krajními polohami. Kola byla patnáctipalcová z lehké slitiny s nízkoprofilovými pneumatikami Dunlop širokými vpředu 9 palců a v zadu 12 palců. V dalších letech byla zadní kola zvětšena na sedmnáctipalcová. Vůz měl vzadu před zadní nápravou uložený plochý vzduchem chlazený dvanáctiválcový motor s blokem a hlavou válců z lehkých slitin a rozvodem 2xOHC. Motor měl objem 4494 cm3 a výkon 412 kW (560 k) při 8300 ot./min. Největší točivý moment byl 490 Nm při 6800 ot./min. Klikový hřídel byl šestkrát zalomený a uložený v osmi hlavních ložiskách. Výkon byl odebírán z ozubeného kola uprostřed hřídele. Ze středu klikového hřídele byl napojen i pohon vačkových hřídelí a chladicí ventilátor se svislou osou. Motor měl nepřímé elektronické vstřikování paliva Bosch a bezkontaktní tranzistorové zapalování. Mazání bylo se suchou klikovou skříní s 30 litrovou nádrží oleje v levé části motoru. Pomocí suché tříkotoučové spojky byl motor spojen s pětistupňovou plně synchronizovanou převodovkou. Brzdy byly kotoučové. Karosérie byla sklolaminátová, částečně nalepená na trubkový rám. Záď karosérie se dala prodloužit aerodynamickým nástavcem. Verze bez nástavce byla označována písmenem K - Kurtz (krátký) a verze s náctavcem písmenem L - Lang (dlouhý). Bez paliva měla první verze hmotnost 830 kg, jež se po odmontování zadního aerodynamického nástavce snížila těsně nad povolenou hranici 800 kg.

Spa69_30.jpg (58821 bytes)

Vůz Porsche 917 L v březnu 1969 při tréninku na Le Mans 1969

První start Porsche 917 K v závodě na 1000 km Spa v květnu 1969.
Vůz s G.Mitterem za volantem pro poruchu motoru nedojel

Ostrý závodní křest absolvoval Porsche 917 při tréninku na závod 24 hodin Le Mans 29. března 1969. Protože v té době bylo zatím vyrobeno pouze osmnáct z pětadvaceti kusů, nebyl ještě vůz homologován. Přesto si bílý vůz s neobvyklým startovním číslem 4,5 získal ihned respekt konkurence. Rolf Stommelen s ním o více než 7 sekund zlepšil rekord okruhu a na rovince Hunaudieres překonal rychlost 340 km/hod. Zároveň se však ukázalo, že podvozek není zcela stabilní a potřebuje ještě doladit.

Od 1. května 1969 už byl Porsche 917 homologován a o deset dní později oficiálně debutoval ři závodě 1000 km Spa v Belgii. Gerhard Mitter za volantem zkrácené verze odstartoval dobře, ale čáru přes rozpočet mu udělal prasklý ventil. Lépe se vedlo 1. června 1969 dalšímu vozu Porsche 917 K, s nímž Frank Gardner a David Piper vybojovali osmé místo v cíli tisícikilometrového závodu na Nürburgringu.

Lemans69_12.jpg (17903 bytes)

Lemans69_14.jpg (19428 bytes)

Elford  a Attwood při závodě 24 hodin Le Mans na  Porsche 917 L
 v červnu 1969, závod nedokončili pro poruchu převodovky

Stommelen a Ahrens při závodě 24 hodin Le Mans na  Porsche 917 L
 v červnu 1969, závod nedokončili pro poruchu spojky

Mimořádnou pozornost na sebe vozy Porsche 917 přitáhly během závodu 24 hodin v Le Mans v polovině června 1969. Brzy po startu těžce havaroval automobil se startovním číslem 10, který řídil britský závodník John Wolfe, první soukromník, který si koupil Porsche 917. Nehodu v Le Mans nepřežil a stal se jediným, kdo lásku k 917 zaplatil životem. Po bleskovém startu se na čele pole objevil vůz s číslem 14, s nímž startoval Rolf Stommelen. Vedl celou první hodinu závodu, ale pak musel do boxů kvůli ochabující spojce. On i jeho kolega Kurt Ahrens se pak s neposlušnou spojkou potýkali až do nedělního rána, kdy po více než 13 hodinách závodu museli definitivně vzdát. Mezitím se miláčky publika stali Vic Elford a Dick Attwood, jejichž 917 se startovním číslem12 si udržovala vedoucí pozici od sobotního večera až do nedělního poledne. Porucha převodovky nakonec předčasně ukončila skvělé vystoupení Porsche 917 v jednadvacáté hodině závodu.

69aut29a.jpg (94404 bytes)

69kya09b.jpg (67155 bytes)

První vítězství vybojoval Porsche 917 K v 1000 km Zeltwegu
v srpnu 1969 s posádkou Joseph Siffert a Kurt Ahrens

Vítězství vybojoval Porsche 917 K v závodě v Kyalami
 1969 s posádkou David Piper a Dick Attwood

První absolutní vítězství nakonec Porsche 917 vybojoval 10. srpna 1969 v tisícikilometrovém závodě mistrovství světa, jenž se jel v rakouském Zeltwegu. Ke zlatému věnci devětsetsedmnáctku tehdy dovedli Joseph Siffert a Kurt Ahrens. Mimo závody mistrovství světa potom počátkem listopadu 1969 zvítězili David Piper a Dick Attwood v devítihodinovém závodě v jihoafrickém Kyalami.

Mezitím však již probíhaly intenzivní přípravy na sezónu 1970, během níž měly sportovní úspěchy typu 917 zhodnotit vložené investice. Inovací prošla karosérie, kdy model pro rok 1970 dostal zcela novou záď, která z něj vytvořila ten nejkrásnější závodní automobil v dějinách. Výkon motoru byl zvýšen na 425 kW (580 k)  při 8400 ot./min. Zároveň se chystala nová organizace závodních aktivit značky. Vedení automobilky Porsche uzavřelo na rok 1970 smlouvu s Johnem Wyerem, mimořádně zkušeným manažerem, který proslul jako spolutvůrce sportovních úspěchů značek Aston Martin a Ford. Wyerem řízená a olejářskou firmou Gulf podporovaná stáj Gulf-Porsche však nezůstala jediným týmem bezprostředně spojeným se sportovním oddělením mateřské automobilky. Zatímco Wyer formoval své šiky ve Sloughu u Londýna, vznikla v Rakousku menší, ale neméně ambiciózní stáj Porsche Salzburg. Původně měla být jen odnoží rakouského zastoupení značky pověřenou servisními službami pro soukromé majitele vozů Porsche 917, ale díky podpoře jež jí poskytoval šéf vývoje firmy Porsche ing. Ferdinand Piech, si rakoská stáj získala významné postavení.

daytona70_2.jpg (27258 bytes)

daytona70-095a.JPG (22740 bytes)

Vítězný Porsche 917 K v závodě 24 hodin Dytony 1970 
stáje Gulf-Porsche s jezdci Pedro Rodriguezem a Leo Kinnunenem

Druhé místo v závodě 24 hodin Daytony 1970 obsadil vůz Porsche 917 K
stáje Gulf-Porsche s jezdci Josephem Siffertem a Brianem Redmanem

Prvním mistrovským kláním sezóny 1970 byla čtyřiadvacetihodinovka v americké Daytoně. Tam se vozy Porsche 917 poprvé utkaly se svými novými italskými konkurenty, pětilitrovými dvanáctiválci Ferrari 512 S. První měření sil vyznělo jasně ve prospěch značky Porsche. V Daytoně zvítězil Pedro Rodriguez a Leo Kinnunen s vozem Porsche 917 Wyerova týmu, druhé místo obsadili jejich stájoví kolegové Joseph Siffert a Brian Redman. Ze tří továrních Ferrari 512 S odmávli v cíli závodu jediné, s nímž Mario Andretti, Arturo Merzario a Jacky Ickx obsadili třetí místo.

Karta se však obrátila o prvním jarním dnu roku 1970, kdy při dvanáctihodinovém závodě v Sebringu vyhráli s Ferrari 512 S Ignazio Giunti, Nino Vaccarella a Mario Andretti, zatímco nejlepší Porsche 917 ze stáje Wyer s jezdci Rodriguezem a Kinnunenem se musel spokojit až se čtvrtým místem. Tři další vozy Porsche 917 postupně vzdaly, Elford a Ahrens s vozem sponzorovaným americkým dovozcem Porsche-Audi vylétli z tratě, vůz stáje Porsche Salzburg dvojice Herrmann-Lins odstoupil s porouchaným motorem a jedničce týmu Gulf-Porsche jezdcům Siffertovi a Redmanovi udělal čáru přes rozpočet ulomený závěs kola. Čest značky Porsche tak pomáhal zachraňovat starší Porsche 908/2 s třílitrovým motorem, s nímž druhou příčku v cíli vybojovali Peter Revson a Steve McQueen, kteří se v Sebringu připravovali na natáčení filmového hitu Le Mans. Nutno však říci, že vítězství v Sebringu bylo nejen prvním, ale i posledním, které kdy Ferrari 512 vybojovaly v závodech MS proti Porsche 917.

sebring70_17.jpg (29648 bytes)

BrandsHatch70_10.jpg (17666 bytes)

Porsche 917 K v závodě v Sebringu 1970 stáje Porsche Salzburg
 s jezdci Herrmannem a Linsem nedojelo pro poruchu motoru

Vítěz závodu 1000 km Brands Hatch 1970 vůz Porsche 917 K
stáje Gulf-Porsche s jezdci Pedro Rodriguezem a Leo Kinnunenem

12. dubna 1970 se jel mistrovský závod na 1000 km v anglickém Brands Hatch. Za vytrvalého deště předvedl skvělý výkon Pedro Rodriguez a vozem Wyerova týmu, který se spolujezdcem Kinnunenem zvítězil s náskokem pěti kol před dvěma Porsche 917 rakouské stáje. Druhé místo obsadil Vic Elford a Denny Hulme a třetí dojeli Hans Herrmann a Dick Attwood. Jediným, komu se v Brands Hatch nevedlo, byl Brian Redman, který s druhým vozem stáje Gulf-Porsche havaroval. Wyer jej však příliš nekáral, protože v sobotu před nedělním závodem si stihl Redman odskočit do Le Mans, kde na neméně mokré trati zajel absolutně nejrychlejší kolo oficiálního tréninku.

Tisícikilometrový závod v italské Monze, který byl na programu 25. dubna 1970, se měl stát místem odvety týmu Ferrari. V dramatické honičce postupně odpadly obě rychlé 917 týmu Porsche Salzburg, kdy Herrmanna s Attwoodem zradil motor a Elfordův partner Ahrens po defektu pneumatiky vyjel z dráhy a poškodil závěs kola. Rodriguez a Kinnunen však na Porsche 917 Wyerovi stáje uhájili prvenství před trojicí vozů Ferrari 512 S. V tomto závodě byl na Porsche 917 dvojice Elford-Ahrens poprve naostro vyskoušem nový dvanáctiválec s objemem zvětšeným na 4907 cm3, který dával výkon 440 kW (600 k) při 8400 ot./min. Zvětšení objemu bylo dosaženo zvětšením vrtání na 86 mm i zdvihu na 70,4 mm.

Spa70_24.jpg (17314 bytes)

Spa70_2425.jpg (57730 bytes)

Vítězné Porsche 917 K v závodě 1000 km Spa 1970 stáje Gulf-Porsche
 s jezdci Siffertem a Redmanem před Ferrari 512 S s posádkou Ickx -Surtees

Bratrovražedný souboj Sifferta a Rodrigueze při závodě
 1000 km Spa 1970 na vozech Porsche 917 K stáje Gulf-Porsche

Ve dvou vozech týmu Gulf-Porsche se nový dvynáctiválec 4,9 litru objevil v polovině května 1970 při závodě MS na 1000 km v belgickém Spa. Velkou podívanou tam předvedli Siffert a Rodruguez, kteří se navzájem zle proháněli na čele závodu. Maxičana však nakonec postihla porucha převodovky a Siffert slavil vítězství. Třetí v cíli byli Elford a Ahrens s vozem Porsche 917 salzburgské stáje, zatímco na druhou příčku se probojoval domácí závodník Jacky Ickx s kupé Ferrari 512 S. Nebýt toho, že jeho partner John Surtees jezdil asi o pět sekund na kolo pomaleji, mohli by se ucházet i o vítězství.

Ostatní dva květnové závody MS značek sezóny 1970 vyhrály na zatáčkovitých tratích hbité třílitrové spidery Porsche 908/3. Targa Florio se stala kořistí dvojice Siffert-Redman a 1000 km na Nürburgringu vyhráli Elford a Ahrens.

Lemans70_20.jpg (22455 bytes)

Porsche 917 L stáje Martini obsadilo v závodě 24 hodin Le Mans 1970
 2. místo s jezdci Gérardem Larousem a Willy Kauhsenem

Porsche 917 K stáje Gulf-Porsche v závodě 24 hodin Le Mans 1970
 s posádkou Siffert-Redman odstoupilo pro poruchu motoru

Další skupinové vystoupení vozů Porsche 917 bylo naplánováno až na polovinu června do Le Mans. Na startu bylo sedm vozů Porsche 917. Tři reprezentovaly Wyerovu stáj Gulf-Porsche. Posádky Siffert-Redman a Rodriguez-Kinnunen měly k dispozici vozy 917 K opatřené novými motory o obsahu 4,9 litru a výkonu 440 kW a posádka Hobbs-Hailwood původní motor 4,5 litru a výkonu 425 kW. Rakouský tým Porsche Salzburg reprezentovali Herrmann a Attwood s červenobílým kupé 917 K poháněným původním motorem 4,5 litru a Elford-Ahrens s dlouhým Porsche 917 L s aerodynamickou zádí a motorem 4,9 litru zapůjčeným mateřskou automobilkou. Prakticky stejné dlouhé kupé 917 L, ale s motorem 4,5 litru, zapůjčila firma Porsche i stáji Martini Racing a jezdcům Larrousse-Kauhsen. Sedmičku doplňovalo krátké kupé Porsche 917 K se 4,5 litrovým motorem, které v režii finské stáje Aernia Wihuriho pilotovali van Lennep a Piper.
Vlastní závod poznamenala mlha silný déšť a o odpadlíky nebyla nouze. Neslavně se vedlo i stáji Gulf-Porsche, Hailwood havaroval, u Rodriguezova vozu praskl pohon větráku a motor se přehřál a Siffert, zřejmě chybou při řazení, přetočil motor. V tréninku nejrychlejšího Elforda s "dlouhým" kupé v rakouských barvách také zastihla porucha motoru a van Lennep zle pochroumal karosérii, když po defektu pneumatiky nedobrovolně opustil trať. V promoklém nedělním odpoledni zůstaly ve hře jen dva vozy Porsche 917, s nimiž se původně do rolí favorita vůbec nepočítalo. Život však znovu postavil na hlavu všechny kalkulace, první absolutní vítězství v Le Mans vybojovali pro značku Porsche Hans Herrmann a Dick Attwood s červenobílým kupé Porsche 917 K se startovním číslem 23 týmu Porsche Salzburg, hned za nimi na druhém místě projeli cílem Larrousse a Kauhsen s "dlouhým" vozem Porsche 917 L číslo 3 stáje Martini Racing. Jen patnáct měsíců od debutu na ženevském autosalónu složila 917 zkoušku dospělosti.

lemans70-087.JPG (39054 bytes)

Vítězné Porsche 917 K závodu 24 hodin Le Mans 1970 stáje Salzburg
 Porsche s jezdci Hansem Herrmannem a Richardem Attwoodem

Porsche 917 L stáje Salzburg Porsche v závodě 24 hodin Le Mans
 1970 s posádkou Elford-Ahrens odstoupilo pro poruchu motoru

Po Le Mans byly na programu MS značek 1970 ještě dva závody a v Maranellu neskrývali touhu po odvetě. Titul sice svým německým rivalům vzít nemohli, ale tvrdohlavý Commendatore nechtěl uvěřit, že někdo dokáže jeho rudé vozy porážet systematicky, závod po závodu. Náladu mu však nespravila ani šestihodinovka v americkém Watkins Glen, jež se jela v červenci 1970. Mario Andretti se spiderem Ferrari 512 S si sice dovolil luxus jezdit první tři kola na čele závodu, potom jej však předjeli Siffert a Rodriguez s vozy Porsche 917 K Wyerovy stáje a vyrazili takovým tempem, že Andretti při jejich stíhání málem uvařil motor. Nestačil jim ani Ickx s druhým spiderem 512 S, který měl navíc vážné problémy s brzdami a při zastávce v boxech prý zdaleka nepůsobil svým obvyklým vyváženým dojmem. Po šesti hodinách bylo vše jasné, vyhrál Porsche 917 K dvojice Rodriguez-Kinnunen, druzí byli Siffert a Redman a teprve třetí příčka zbyla na Andrettiho s Giuntim.

Watk70_1.jpg (25064 bytes)

Watk70_2.jpg (30187 bytes)

Boj o vedení v po startu závodu ve Watkin Glen 1970,
 Porsche 917 K č.1 J.Siffert, Ferrari 512 S č.92 M.Andretti,
Ferrari 512 S č.91 J.Ickx, Porsche 917 K č.2 P.Rodriguez,
Porsche 917 K č.35 G.Larrousse a Porsche 917 K č.32 K.Ahrens

Vítězný Porsche 917 K stáje Gulf-Porsche v závodě 6 hodin
 Watkin Glen 1970 s jezdci Pedro Rodriguezem a Leo Kinnunenem

Vítězné tažení 917 pokračovalo i při říjnovém tisícikilometrovém klání v rakouském Zeltwegu. Tentokrát si pro zlatý věnec dojeli Siffert a Redman. Konečné účtování MS bylo triumfem zančky Porsche. I po odečtení 24 přespočetných bodů, protože do MS se započítávalo jen sedm nejlepších výsledků z deseti závodů, zůstal vítězné značce Porsche plný počet 63 bodů, zatímco Ferrari získal pouze 37 bodů. Za první místo v závodě získala značka 9 bodů.

strana 2 (1971 a dále) >>