PoCtvrté v Le Mans

      
         Již od roku 2000 téměř nepřetržitě vítězilo v Le Mans Audi. Z počátku jsem jim fandil, ale za chvíli přestalo být vítězství Audi, které nemělo soupeře, zajímavé. Všichni proto s nadšením přivítali, přihlášku Peugeotu. Audi však stále vítězilo. V roce 2009 jsem se jel na souboj Peugeot - Audi do Le Mans podívat a držet Peugeotu palce. Podařilo se! Peugeot konečně vyhrál.
         V následujících letech opět Audi Peugeot porazilo. To už přestalo šéfy Peugeotu bavit a účast zrušili. Místo Peugeotu nastoupila Toyota. Znova se opakovaly počáteční dětské nemoci nových vozů a bylo zde další vítězství Audi.
         Letos se navíc k Toyotám přidalo legendární Porsche ze zcela novým vozem. A tak bylo rozhodnuto. Vyrazíme znova do Le Mans podpořit favorizované Toyoty a nadějné Porsche. Tyranie Audi musí být zlomena!

        S třemi kamarády, Ivanem, Jirkou a Daliborem, kteří v Le Mans ještě nebyli, ale o návštěvě dlouho snili, jsme vytvořili skvělý tým. Rozhodujícím momentem, proč jet do Le Mans právě letos, byl návrat Porsche do nejvyšší kategorie. Jirka to krásně popsal ve svém článku "Mise Le Mans 2014"

        Abychom si atmosféru v Le Mans dosyta vychutnali, chtěli jsme tam být od čtvrtka do neděle. Pro kluky od Ostravy to znamenalo vyjet už v úterý v devět večer. Cestou u Hradce Králové přesedli k Ivanovi a ráno v pět hodin byli u mě v Chebu. Tady jsme IMG_0075.jpg (411390 bytes) museli přeskládat kufr auta, aby se nám tam vešla veškerá bagáž. A to jsme jeli Fordem Mondeo, což určitě není malé auto. Však se nám v něm jelo hezky pohodlně. 
         Frčeli jsme nejrychlejší cestou po dálnici. Jak říká klasik "Pořád rovně a v Paříži doleva". Mítné ve Francii nezrušili a tak jsme museli zaplatit 47 €. Kluci již od Paříže vyhlíželi ceduli Le Mans. Cesta probíhala velmi dobře a okolo čtvrté odpoledne, jsme se dočkali a stanuli ve městě zaslíbeném. Projeli jsme si centrum Le Mans, stejně jako Steve McQueen ve stejnojmenném kultovním filmu. Z Chebu to je 1200 km a trvalo nám to 11 hodin.

Snímek 160.jpg (143984 bytes)        Prvním překvapením bylo neuvěřitelné množství fanoušků, kteří se valili na okruh a do kempů. Předpokládali jsme, že ve středu bude ještě kolem okruhu volno a v klidu se v kempu ubytujeme. Bylo vidět, že návrat Porsche vyprovokoval k návštěvě Le Mans nejen nás. Dalších tisíce fanoušku přijelo z Dánska podpořit Toma Kristensena. 
Snímek 128.jpg (477834 bytes)          Stan jsme si postavili v kempu Beausejour, ve kterém již od ledna byly v předprodeji jediné volné vstupenky. Do ostatních kepů snad vstupenky vůbec neprodávali a byly k dispozici jen pro VIP návštěvníky. Bohužel tento kemp je od trati nejdál a pěšky k cílové rovince to jsou dobré 2 km. Na co si člověk musí zvyknout jsou neustálé fronty u sprch a noční diskotéky u okolních stanů.
        Večer jsme šli na první prohlídku okruhu, sledování tréninku a první části kvalifikace. Pěkná byla výstavka závodních vozů Toyoty, které v Le Mans startovaly, před budovou Toyoty. Typy TS 010 z roku 1993, GT One z roku 1999 i TS 030 z roku 2013 byly nádherné. Toyota se opravdu chystala na oslavu vítězství.

Snímek 011_.jpg (227530 bytes)

Snímek 012_.jpg (220045 bytes)

Snímek 006.jpg (340813 bytes)

Snímek 022_.jpg (164726 bytes)

Snímek 024_.jpg (211629 bytes)

Snímek 026_.jpg (228337 bytes)

Tribuny byly ještě volně přístupné a tak jsme do půlnoci sledovali dění z tribuny proti boxům Porsche. Z plných plic jsme nasávali atmosféru tohoto magického místa. Po první kvalifikaci byly nejrychlejší obě Porsche před Toyotami a Audi. Vše zatím klapalo podle plánu. Kluci potom padli jako podťatí, v podstatě se přes 24 hodin nevyspali. I ta 24 patří k Le Mans. 

Snímek 052_.jpg (223716 bytes)        Čtvrteční ráno nás přivítalo krásnou azurovou oblohou. Celý závod jsme měli ještě před sebou. Naše kroky jsme nejprve nasměrovali do Muzea. Cestou jsme si prošli parkoviště vozů Porsche 911, startujících v závodu Porsche Cupu. To však byla jen taková malá předehra. V muzeu od mé poslední návštěvy přibylo vítězné Audi R18 z loňského roku a vítězný Peugeot 908 Hdi FAP z roku 2009. Cestou zpět jsme porve prošly řadu krámků s model aut, knihami se závodní tematikou, suvenýry, obrazy, oblečením, filmy a podobně. Jen prohlídka těchto obchůdků Snímek 153.jpg (299575 bytes) zabrala nějakou tu hodinu. Člověk zde neví co dříve koupit. 
        Odpoledne jsme šli na druhou část kvalifikací. Nejprve jsme si v klidu prošli trať a potom zase zasedli na tribuně proti boxům Porsche. Nohy již potřebovaly odpočinek. Do kvalifikace vyjelo i Audi č.1, které ve středu úplně rozbil Loic Duval, a museli ho skoro celé postavit znova. O první místa se znova podělily Porsche a Toyoty. Nejrychlejší čas zajel Nakajima s Toyotou a startoval tak z prvního místa. 
        Z okruhu jsme odcházeli blažení a plni očekávání vítězství Toyoty nebo Porsche. V Snímek 164.jpg (240294 bytes) uších nám zněly motory vozů. Asi nejhlučnější byly Rebeliony, ale burácení a dunění Corvet téměř trhalo uši. Zvuku Corvet se blížily i Astony Martin. Nejkrásnější zvuk měly motory Ferrari, zněly jako bzučení pily. Krásný zvuk prozrazující sílu motoru mají i Toyoty. O poznání tišší jsou motory Porsche. Při průjezdu dieselových Audi máte pocit, že vypnuly motor a jedou na volnoběh. Je to opravdu zvláštní pocit, když se Audi řítí kolem a není skoro slyšet.

Snímek 198.jpg (270162 bytes)        V pátek nás čekala dopolední prohlídka boxů, což je jedním z vrcholných zážitků, kdy máte možnost nahlédnout pod pokličky jednotlivých vozů a týmů. Celá boxová ulička je k prasknutí nacpaná fanoušky. Největší nával byl samozřejmě u boxů Porsche. Bylo nacpáno i u Corvett a Astonů Martin. Člověk se musí obrnit trpělivostí, pokud se chce dostat do první řady a auta vidět pěkně z blízka. 

Snímek 169.jpg (179738 bytes)

Snímek 173.jpg (196873 bytes)

Snímek 178.jpg (329930 bytes)

Snímek 181.jpg (263908 bytes)

Snímek 208.jpg (234232 bytes)

Snímek 202.jpg (224027 bytes)

Snímek 200.jpg (239977 bytes)

Snímek 207.jpg (297367 bytes)

Snímek 215.jpg (190234 bytes)

Překvapení nás čekalo, když jsme došli na konec boxové uličky. Prohlídka tam nekončila, ale mohlo se pokračovat dále na okruh. Co tam asi bude? Odpověď byla lepší, než by nás napadlo. Snímek 230.jpg (320966 bytes) Na trati mezi výjezdem z boxů a obloukem Dunlop předváděla Snímek 231.jpg (300297 bytes) automobilka Porsche své nejskvělejší skvosty. Byl zde předveden průřez automobilovou historií účasti Porsche v Le Mans. Jen si představte vidět na jednom místě Porsche 550, 904, 908, 911, 917, 935, 936, 962, Dauer a GT1. V sobotu dopoledne se dokonce většina těchto vozů projela po trati. 

        Odpoledne v pět hodin jsme jeli autem k zastávce tramvaje, aby nás odvezla do centra na přehlídku jezdců. Autem se v centru nedá zaparkovat. U konečné tramvaje je parkoviště, kde jsme zaplatili 3 €, které jsou zároveň jízdenkou na tramvaj pro 4 lidi. Tomu se říká bezvadný servis. Tramvaj byla sice narvaná a v tom horku, bez možnosti otevření okna, tam bylo jako v sauně, ale vezli jsme se na Drivers Parade a to bylo hlavní.
Snímek 140_.jpg (214405 bytes)
        Když jsem vystoupili na náměstí Republiky, bylo všude totálně narváno. Dostat se k silnici, po které pojedou jezdci bylo nemožné. Přijeli jsme moc pozdě, přehlídka už za chvíli začínala. Tak jsme šli až na nábřeží řeky Sarthe, kde bylo alespoň trochu vidět. Přehlídka jezdců trvala do devíti hodin. Vidět nejslavnější jezdce světa na vlastní oči z bezprostřední blízkosti je úžasný zážitek. Nechybí ani krásná děvčata, mažoretky a hudebníci. Jediný koho chránila ochranka, nervózní, když se přiblížil k divákům dát jim autogram, byl americký herec startujíc v Le Mans s vozem Porsche 911 Patrick Dempsey. Na zpáteční cestě autem od konečné tramvaje jsme si projeli rovinku Hunaudieres. Bohužel okruh za zatáčkou Mulsanne byl uzavřený a tak jsme se do zatáček Indianapolis a Arnage nedostali.

Snímek 233.jpg (229730 bytes)        Ve čtvrtek odpoledne také do Le Mans dorazila parta nadšenců kolem Jury Beneše čítající 18 lidí. Stany si postavili kousek od nás. Jura to měl jako vždy dokonale připravené. Auta polepená samolepkami Le Mans, nad stany vlají české vlajky, uprostřed tábořiště postavený přístřešek, pod ním stoly a židle. Podává se výborné moravské víno, pivo a teplá strava. Nechyběl ani pravidelný ohňostroj. No prostě dokonalý servis. Ani my jsme neodolali pozvání a v pátek večer jsme se k partě přidali.
Snímek 234.jpg (186252 bytes)         Zpestřením byl výjezd k zatáčce Maison Blanche. Jirka s Ivanem chtěli vědět, kde je původní zatáčka Maison Blanche, ve které Steve McQueen ve filmuLe Mans zastavil při svém příjezdu na trať a vzpomínal na loňskou havárii. Nevím zda pod vlivem horka, únavy, vína , nebo jen stařecké demence jsem tvrdil, že původní zatáčka Maison Blanche je mezi zatáčkou Porsche a podjezdem pod tratí. Jura, který měl samozřejmě pravdu, říkal, že je směrem od podjezdu k cílové rovince. Když jsme chvíli diskutovali, rozhodl Jura, že se tam jedeme podívat, ať se rozhodne. Jeden z kolegů bral léky a nepožil. Naskákali jsme do WV Multivan a vyjeli z kempu. Co jsme však v tu chvíli vůbec netušili, byly davy fanoušků na kruhovém objezdu, kteří posilněni alkoholem podrobovali každé projíždějící auto zkouškou odvahy. Museli jsme zastavit a lidé cloumali autem jako by ho chtěli převrátit. Dobrý adrenalin. 

         Potom přišla sobota, vysněný den. Ráno opět krásně a čekal nás další horký den. Pomalu Snímek 232.jpg (263207 bytes) jsme se modlili za kousek mráčku. Místo na trati jsme si vybrali v zatáčce na výjezdu z cílové rovinky. Jsou zde betonové stupně, na kterých se dá i sedět, a tak je to celkem pohodlné. Dopoledne bylo vyplněno závodem Legend vozů skupiny C, které nám připomnělo krásné časy závodů 80. let. Potom se jel závod Porsche Cupu a potom již  stoupal adrenalin. Hrají se hymny všech závodníků. Nás dojímá česká hymna, kterou hrají Janu Charouzovi startujícímu v týmu Sébastiena Loeba v kategorii LMP2 s vozem Oreca 03 Nissan. 

         Půl hodiny před startem roste napětí. Deset minut před třetí začíná jemné chvění u žaludku, diváci vstávají a Jirkovi naskakuje husí kůže. Vozy vyjíždějí do zavádějícího kola. Za 10 minut začne největší divadlo světa. 
         Všichni diváci tleskají, zní znělka závodu, slzy dojetí se derou do očí a je tu start. 56 bestií se vrhá vpřed. Toyota, Porsche, Toyota, Porsche, Audi, Audi, Audi a další vozy letí šikanou Dunlop.

        První zklamání přišlo po půl hodině, kdy jednoho Porsche muselo opravovat do boxů a propadlo se o 4 kola. Po hodině závodu, se nám začalo plnit přání, týkající se mraků a ochlazení Snímek 240.jpg (186084 bytes) spálených těl. Na konci cílové rovinky začalo i drobně pršet a to bylo po parných dnech příjemné. Jinak to asi viděli jezdci na rovince Hunaidieres, kde byl déšť mnohem silnější a udělal z trati kluziště. Lapierre na Toyotě si nevšiml pomalu jedoucích vozů před ním a skončil ve svodidlech spolu s jedním Audi. Jedno Audi a jedna Toyota tím byly vyřazeny ze hry.  V čele však stále uháněla Toyota, pronásledovaná Audi. Na třetím místě se drželo Porsche.

        Večer jsme se dohodli s Jurou, že se s ním podíváme do zatáček Armage a Mulsanne. Vyjeli jsme večer v devět hodin a vrátili se v jednu hodinu. U zatáčky Arnage je parkoviště. Divácký svah je zde dosti malý, ale je zde pěkně vidět na zatáčku Indianapolis a Anage. I když zatáčka Indianapolis je pro jezdce určitě zajímavá, divácky atraktivnější je zatáčka Arnage. U zatáčky Mulsanne je také parkoviště. Vlastní zatáčka není divácky moc zajímavá, ale úžasná je rovinka za zatáčkou, kde jezdci sází jednu rychlost za druhou, a ohromné zrychlení a rychlost vozů jsou zde přímo hmatatelné. 

         Po návratu jsme se již na okruh nevrátili a šli jsme spát. Déšť nám vyplavil i stan a Snímek 237.jpg (213565 bytes) chudák Jirka tak spal pouze na karimatce napůl ve vodě. Po čtyřech hodinách se probudil zcela promrzlý v promočeném spacáku. Vítalo nás blížící se svítání a čistá obloha. Radost z přítomnosti v Le Mans a touha být už zpátky na okruhu, překonaly veškeré nesnáze i únavu, a v pět ráno jsme vyrazili znova na trať, zjistit jaké je pořadí a zda stále vede Toyota.
Snímek 239.jpg (167118 bytes)          Očekávání bylo vystřídáno zklamáním. Hned první informace byla, že do té doby vedoucí Toyota před malou chvilkou odstoupila ze závodu. V čele jela dvě Audi, na třetím místě bylo Porsche. Rozladění jdeme k oblouku Dunlop, kde si fotíme východ slunce. Jsme zde však pozdě, slunce je již nad obloukem.

Snímek 244.jpg (175409 bytes)        Naděje se vrací. Nejprve má problémy Audi č.2, které opravuje turbo v boxech a propadá se na třetí místo. V tu dobu vede Kristensen a má naději na své již jubilejní 10. vítězství. Ani jemu však osud nepřeje a před polednem také musí opravovat. Do čela se dostává Porsche. Ožili jsme jako by nám vlil krev do žil a sledovali úžasnou podívanou. Při svém prvním startu po 16 letech má Porsche šanci na vítězství. Opět se dostavilo dojetí. Do konce zbývaly tři hodiny. Půlka diváků, fanouškové Audi a Kristensena, stojí jako opařená, druhá mává a jásá. Le Mans znova ukázalo svoji nevyzpytatelnou tvář.
        Radost z vedení Porsche však trvá jen něco přes hodinu, a dvě hodiny před koncem zajíždí i vedoucí Porsche do boxů. Audi se vrací se dvěma vozy do vedení. 

Snímek 245.jpg (336741 bytes)        Do cíle se již nic nezmění a vítězem se stal Fässler, Tréluyer a Lotterer na Audi č.2. Bylo to již jejich třetí vítězství od roku 2011. Jak říká olympijské heslo, sláva vítězů a čest poraženým. Co se nepovedlo letos, povede se snad příště. Alespoň máme důvod, jet do Le Mans příští rok znova.

        V neděli jsme ještě přespali v Le Mans a brzo ráno vyrazili na cestu zpět. Úžasné zážitky z Le Mans jsme ještě umocnili návštěvou technického muzea v Sinsheimu, kde je obrovská sbírka úžasných aut, letadel, vojenské techniky a dalších strojů. Jen namátkou vyjmenujme úžasnou sbírku amerických bouráků z padesátých let, Bugatti Royale, řada Ferrari a rekordní Blue Flame. Z letadel jsou to nadzvukové stroje Tu 144 a Cocorde, vojenské F 104 Starfighter a řada dalších. Únava a předchozí úžasné zážitky nám však nedovolily si tu nádhernou sbírku plně vychutnat.   

Snímek 247.jpg (319958 bytes)

Snímek 248.jpg (188914 bytes)

Snímek 262.jpg (141155 bytes)

Snímek 267.jpg (213896 bytes)

Snímek 269.jpg (176078 bytes)

Snímek 270.jpg (240347 bytes)

      

IMG_0333.jpg (302514 bytes)

IMG_0586.jpg (365257 bytes)

IMG_2818m.jpg (334386 bytes)

IMG_0152.jpg (275483 bytes)