Pátý ročník autobusového zájezdu

      Tak je to tady. Letos naposledy postaru. Zájemci se letos začali hlásit zase dost pozdě. Ale nasbíralo se jich více než dvě desítky, takže příští rok už vypravíme autobus celý jen a jen do Le Mans. Trvalo to, ale zájem o tento závod roste.  Díky Vám !! 

      A v roce 2009? Vyjeli jsme v pátek, po republice nabírali zájemce o závody i ty kteří s námi jeli do Paříže (těch bylo na sto padesát ; takže najednou více autobusů….).

      A v sobotu ráno jsme byli v Paříži, na nádraží Montparnasse. Zde jsem zjistili, že zájem o Le Mans je větší než před rokem. Všechny TGV byly vyprodány. Tak jsme jeli běžným rychlíkem Ter a dopoledne byli v Le Mans. Tramvaj jménem Kjóto (tihle ekologové !!) nás přepravila k trati.  Fronta na lístky byla docela dlouhá a nabídka na lístky od týpka, co měl pár kousků navíc byla lákavá. Koupili jsme si je. Zatímco kamarádi šli dovnitř a prošli, další lidé z naší výpravy se začali domáhat taky těchto vstupenek…. Bodejť by ne, nižší cena a bez fronty. A týpek slíbil, že donese. Lístky byly stejné, ale poté co s nimi jeden neprošel (pořadatelé mají nové elektronické čtečky čárového kódu), jsme to dál nezkoušeli a maníka, start.jpg (59148 bytes)kterého jsme si hlídali celou dobu, jsme skřípli. Peníze vrátil a lístky jsme si koupili až po vystání fronty. Zřejmě první lístky byly v pořádku, ale ty další neměly autorizovaný čárový kód a čtečky pořadatelů to poznaly. Pak vchodem od trati Bugatti jsme šli na místo pod obloukem Dunlop, kde jsme našli místo pro naše stany, které sloužily jako skladiště letáků a zbytečných věcí, případně i jako místo pro krátký spánek. Čas ve vesničce utekl rychle a už to začalo.

     Horko, slunečno. Sehnal jsem lístek na tribunu Dunlop - parta Dánů měla jeden navíc. Takže pěkně ve stínu se dal sledovat start závodu, průjezd pod oblouk. Velkoplošná obrazovka naproti.   Opravdu dost dobré., navíc Dánové byli bezva parta, takže se konzumoval pastis, víno.  Po dvou hodinách, když donesli pivo, jsem raději mizel. Přece jen závod byl zajímavý a taky škoda sedět jen na jednom místě.

Peugeot 908 HDI FAP Spa 2009.jpg (68463 bytes)     Peugeoty byly rychlé, víc než jsem čekal, hlavně poté, co v tréninku pole position získaly na poslední chvíli. Zajímavé Audi R15 letos na 908 nestačily. Jen ten zvuk :-(

     Peugeoty (a Orecy taky) taky měly změněný předek, Před rokem se devětsetosmičkám zanášely chladiče, takže letos se prostor před přední nápravou zvedal strměji vzhůru, nebylo to už t tak „průtočné“ jako předchozího roku. Možná méně hezké, ale chladiče se neucpávaly. To byla jedna z příčin loňského nočního zpomalení, kterou pak odskákalo nejvyšší vedení Peugeotu Sport a Jacques Villeneuve, jako hlavní hvězda. Francouzi u trati i ve vlaku se v tom shodli, že nové vedení Peugeotu hledalo obětního beránka. A něž přiznat nedostatky ve strategii a konstrukci, je lepší ukázat na nejznámějšího jezdce a šéfa týmu. A tak se taky stalo.  Alespoň že už  letos to Peugeotům vyšlo…

Pescarolo Spa 2009.jpg (70358 bytes)      Zato Astony, Orecy jely nádherně, škoda že Pescarolo nemělo formu minulých let. Zklamal Creation (Vanina Ickx si své maximum tak nezlepšila). A vůbec kategorie GT2 byla taky hezky našlapaná.. 

      Procházení kolem trati pokračuje: Oblouk Dunlop, La Chapelle, Esses Tertre Rouge, vesnička, cílová rovinka.

      Večer autobusem do Arnage – tam to mám moc rád. Indy, Arnage: hezké fotky, auta blízko, večer rozžhavené kotouče, plameny z výfuků !!

      V noci navettou (kyvadlový bus) k tribuně, sledovat dění v depu. A až kolem půl čtvrté jsem si lehnul. Byly čtyři pryč, když jsem vstal. Něco se dělo. Pár desítek metrů odtud tvrdě boural  908 Pescarolova týmu. LM09_13_1.jpg (120739 bytes)Ve speciálu Le Mans Racig pak později psali jen o ztrátě kontroly, nic bližšího. Pole vedl zpomalovací vůz. Doufal jsem, že to pomůže Peugeotu č.8, který měl večer technické potíže a jezdil nyní druhý za kolegy s devítkou.

     Ráno u Tertre Rouge a pod obloukem Dunlop je vždy nádherné, lidé spí, postupně vstávají. A vozy krouží s rozsvícenými světly, dlouhé stíny se zkracují…

     Konec závodu jsem trávil na tribuně Dunlop, Dánové dnes abstinovali se slovy, že včera bylo pastisu přespříliš. Prý každý rok jsou na stejném místě. Pili jak Dánové, tito bankovní poradci a finančníci …..

podium1.jpg (195494 bytes)     Ke konci před našimi zraky Tomáš Enge při nájezdu k oblouku Dunlop střihnul prima hodiny – neúmyslně. Jenže moc, moc chtěl co nejrychleji  – ale nové gumy po výjezdu z depa neměly přilnavost. Ale udržel to na trati a jel dál. Super sestava Peugeotu č. 8 neútočila na č.9, a nakonec se vozy se lvem ve znaku seřadily a triumfálně projely cílem. Potěšil i hezký výsledek Nicolase Prosta, když už Alain zde nikdy nejel, jeho syn se zlepšuje…

      Honem do prostoru startu a cíle, pěšky po trati k depu a stupňům vítězů…..v zatáčkách guma z pneumatik pěkně lepila….. No a pak vyhřátou tramvají na nádraží, vlakem do Paříže, Autobus nás vyzvednul u nádraží, pak na nocleh. Je příjemné se vyspat v posteli, dát si sprchu… A pak další den se podívat po Paříži….

     V úterý jsme byli doma plni dojmů.

     A taky jsme si řekli, že letos už zájem o zájezd byl takový, že příští rok to pojedeme autobusem až do Le Mans. To už půjde. TAKŽE ZÁJEMCI o Le Mans 2010   POZOR !!   Příští rok žádný vlak !  Autobus budeme mít na parkovišti, bude možné si tam lecos nechat. Pojedeme tak, ať jsme tam už v pátek ráno na volný přístup do depa a na parádu pilotů.  Takže neváhejte !!

      Už brzy nashledanou !!  Aux prochaines  24 Heures du Mans 12.-13.juin 2010 !!

 Miroslav Wisnar  

www.wisnar.cz    zajezdy@wisnar.cz

Zpět