skupina 1     1923 - 1939

První skupina zahrnovala vozy startující v Le Mans před 2. světovou válkou. Nejvýraznější značkou tohoto období byla ve dvacátých letech anglická značka Bentley, jejíž vozy zvítězily v 5 ročnících. Začátkem třicátých let se do popředí dostala modernější konstrukce vozů Alfa Romeo, které zvítězily ve 4 ročnících. Dvě vítězství získaly značky Lorraine Dietrich a Bugatti.

Bentley 4,5 litru z roku 1928 Invicta Riley Brooklands z roku 1928

Na start závodu Le Mans Classic se postavilo 60 vozidel. Nejvíce zastoupena, jedenácti vozy, byla značka Bentley s typy Bentley 3 litry a Bentley 4,5 litru. Z toho 3 litrový Bentley vyhrál v Le Mans v letech 1924 a 1927 a typ 4,5 litru v roce 1928. Také nejstarší startující vozy z roku 1924 byly tři vozy značky Bentley. Deset vozů bylo značky Aston Martin, typů Ulster, speed-model a 2 seater s motory o objemech 1,5 a 2 litry. Nejlepší předválečné umístění značky Aston Martin v Le Mans bylo 3. místo v roce 1935 a 5. místo v letech 1931 až 1933 a 1937. 

Dále startovalo šest vozů dnes již neexistující, další anglické značky Riley, typů Brooklands a Spirit s motory o objemech 1,5 a 1,1 litru. Vůz této značky v roce 1934 obsadil v Le Mans 2., 3., 5. a 6. místo. Po čtyřech vozech měly na startu italská značka Alfa Romeo s typy 6C a 8C s motory objemu 1,8 a 2,3 litru, anglický Talbot s typy 90 a 105 s motory objemu 2,6 a 3 litry a Invicta s typem S. Značka Invicta je již neexistující anglická značka, jejíž vůz Invicta typ S s motorem o objemu 4,5 litru obsadil v roce 1929 třinácté místo. Tři vozy typu LG 45, M 45 a V12 měla na startu také již neexistující anglická značka Lagonda. Její typ M 45 s řadovým šestiválcovým motorem objemu 4,5 litru zvítězil v Le Mans v roce 1935 a typ V12 s vidlicovým dvanáctiválcem objemu 4,5 litru obsadil v roce 1939 třetí a čtvrté místo. Tři vozy typů 40, 43A a 37 také zatupovaly slavnou francouzskou značku Bugatti. Tyto vozy mají řadové čtyřválcové motory objemu 1,5 litru.

Aston Martin Ulster z roku 1935 v čele Lorraine Dietrich B3-6, vítěz Le Mans z roku 1926 Bentley 4,5 litru z roku 1928

Dalším zajímavým vozem na startu byl vůz Lorraine Dietrich B3-6, který zvítězil v Le Mans v roce 1925 a 1926. Vůz, který se postavil na start po 76 letech, byl totožný s vítězným vozem z roku 1926. Motor tohoto vozu je řadový šestiválec objemu 3,5 litru. Za zmínku dále stojí i start amerického vozu Stutz Blackhawk z roku 1929 s řadovým osmiválcovým motorem objemu 4,9 litru. Stejný typ vozu v roce 1928 obsadil v Le Mans druhé místo. Mezi startujícími byl i jeden vůz francouzské značky Delahaye typ 135 S s řadovým šestiválcem objemu 3,6 litru. Vůz tohoto typu obsadil v Le Mans v roce 1938 první a druhé místo.

img18.jpg (63169 bytes) img21.jpg (60927 bytes) img25.jpg (60009 bytes)

Start do první jízdy proběhl v sobotu v 16.00 stylem Le Mans. Jak je vidět z uvedených fotografií, bylo famózní sledovat jak všichni tito automobiloví dědečci bez problémů nastartovaly a vyřítily se na trať. Nejrychlejší vozy ujely za půlhodinovou jízdu 5 kol a nejrychlejší časy na jedno kolo se pohybovaly kolem 6:06 minuty. Vzhledem ke zcela jinému posezu jezdce než v moderních závodních vozech, se jezdci museli v zatáčkách řádně naklánět, aby vyrovnali odstředivou sílu.

Vítězná Alfa Romeo 8CV první jízdě, i v ostatních třech jízdách a tedy i v celém závodě 1. skupiny, zvítězil angličan Paul Grist na voze Alfa Romeo 8C 2300 z roku 1936, startovního čísla 14. Vůz Alfa Romeo má řadový osmiválcový motor o objemu 2 336 cm3 a výkonu  142 k, přeplňovaný mechanickým kompresorem Roots. Ve čtyřech půlhodinových jízdách ujel vítězný vůz 20 kol, to je 273,6 km, průměrnou rychlostí 133,4 km/hod, což je na vůz starý 66 let vynikající výkon.V celkovém pořadí, daném součtem časů v jednotlivých jízdách, získal na druhý vůz Talbot 105 startovního čísla 15 s jezdcem Burnettem náskok 42,5 s. Vůz Talbot 105 má šestiválcový řadový motor o objemu 2 970 cm3 a v Le Mans bojoval počátkem 30. let stejně jako nyní s vozy Alfa Romeo. V roce 1931 a 1932, kdy vozy Alfa Romeo zvítězily, obsadil tento typ 3. místo. Oba jezdci jeli opravdu na plno a jejich souboj byl ozdobou závodů 1. skupiny. V poslední 4. jízdě byl odstup 2. vozu Talbot za vítěznou Alfou Romeo pouhých 1,9 s. Další vůz Talbot 105 s jezdcem Curtisem obsadil ještě 4. místo. Pouze tito dva jezdci měli ujeto 20 kol.Talbot 105 z roku 1934, který obsadil 2. místo

Na třetím místě celkově dojel, s odstupem více jak jednoho kola na vítěze, Aston Martin 2 seater z roku 1932 s jezdcem Laingem, startovního čísla 54. Přitom v jednotlivých jízdách skončil na 7., 12., 5. a 4. místě. Odpadnutí a nevyrovnané výkony ostatních vozů mu však pomohly k celkovému 3. místu.
Páté místo obsadil, na nejlepším z vozů Bentley, anglický jezdec Clive Woolley s typem 4,5 litru z roku 1924. Šesté místo obsadil vůz Lagonda LG45 z roku 1935 s jezdcem Nickem Hine.

 

V čele Bentley před dvěma vozy Aston Martin Alfa Romeo 8C z roku 1936 před Delahaye 135S z roku 1935 Riley Sprite