2006

Vysledky Historie Okruh Odkazy Vozy

             Rok 2006 se zapsal do historie automobilového sportu výrazným nástupem závodních vozů poháněných dieselovým motorem. Vozy poháněné dieselovým motorem se objevovaly na startu závodů samozřejmě již dříve, ale teprve v roce 2006 byl nasazen závodní vůz vyvinutý na špičkové technické úrovni, který dokázal pravidelně porážet konkurenci s benzínovými motory. Tímto převratným vozem je vůz Audi R10, nástupce veleúspěšného typu R8. 
Audi R 10           13. prosince 2005 představila automobilka Audi v Paříži své nové želízko v ohni pro závody sportovních prototypů kategorie LMP1 - Audi R10. Tvar karosérie nezapře návaznost na typ R8, ale je přizpůsoben novým předpisům. Vůz pohání vidlicový dvanáctiválcový vznětový motor objemu 5,5 litru, přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Výkon motoru je 650 k při 4500 ot./min. a točivý moment 1100 Nm (jen pro porovnání, vznětový motor Caterpillar použitý ve voze Lola v Le Mans 2004 měl objem 4,9 litru, výkon 530 k a točivý moment 800 Nm a benzinový motor Audi R8 měl objem 3,6 litru, výkon 620 k a točivý moment 700 Nm). Výkon vznětového motoru je tedy srovnatelný se zážehovým předchůdcem a točivý moment je mnohem větší. Právě velký točivý moment a nižší spotřeba paliva by měly být hlavní výhodou oproti konkurenci. Novinkou motoru je také široké použití hliníkových materiálu. Pro motor s velkým točivým momentem je postavena i nová převodovka. Šasi je samozřejmě karbonové. 
        Audi R10 se poprvé objevilo na startu prvního závodu sezóny v Sebringu 18. března 2006 a hned prokázalo svoji převahu. Oba nasazené vozy byly nejrychlejší v kvalifikaci a po odstoupení jednoho z vozů pro přehřívání motoru dosáhl druhý vůz Audi R10 s posádkou Capello, Kristensen a McNish historicky prvního vítězství vozu se vznětovým motorem v závodu sportovních prototypů.

Porsche RS Spyder        Druhou novinkou byl prototyp Porsche RS Spyder, postavený automobilkou Porsche pro kategorii sportovních prototypů LMP2. Vůz je poháněn atmosférickým vidlicovým osmiválcovým motorem umístěným před zadní nápravou objemu 3,4 litru, s úhlem rozevření válců 90°. Porsche tak po mnoha letech opustilo svoji koncepci ležatých válců. Motor má výkon 503 k při 10300 ot./min. a pohání přes šestistupňovou sekvenčně řazenou převodovku zadní nápravu. Šasí je, jak je již dnes téměř samozřejmostí, z uhlíkových vláken. Brzdové kotouče jsou také karbonové s průměrem 380 mm vpředu a 355 mm vzadu. Celková hmotnost činí 750 kg. Premiéru si tento vůz odbyl v říjnu 2005 při závodě na okruhu Laguna Seca seriálu ALMS, kde zvítězil ve své třídě. Vůz do závodů nasazovala americká stáj Penske, která se účastní pouze závodů ALMS. Na evropských závodech se zatím neobjevil.

start závodu v Sebringu, v čele Audi před dvěma Porsche RS Spyder     Zámořský seriál American Le Mans Series zahrnoval v roce 2006 celkem 10 závodů v USA a Kanadě. V prvním závodě v Sebringu startovalo Audi R10 a v dalších třech závodech ještě starší typ s benzinovým motorem Audi R8. Přitom v závodě na okruhu v Mid Ohiu byly Audi R8 poraženy dvěma vozy Porsche RS Spyder stáje Penske, startujícími ve slabší kategorii LMP2. V dalších šesti závodech již startovaly Audi R10 a vyhrály v absolutním pořadí všechny závody. Porsche zvítězily v kategorii LMP2. Souboj vozů Aston Martin a Corvette v kategorii GT1 skončil na vítězství nerozhodně 5:5.

     Evropský seriál Le Mans Series zahrnoval pět závodů na 1000 km. Tohoto seriálu se neúčastnila automobilka Audi a tak ve všech závodech zvítězily vozy Pescarolo. V kategorii GT1 zvítězily ve třech závodech vozy Aston Martin DBR9 stáje Aston Martin Larbre a ve dvou závodech vůz Saleen S7-R stáje Oreca. Tovární vozy Chevrolet Corvette startovaly pouze v zámořské sérii a dva soukromé vozy na žádné vítězství nedosáhly.

Saleen Brno.jpg (71798 bytes)      Vozy GT1 a GT2 jsme mohli vidět také v seriálu FIA GT Championship, který zahrnoval deset závodů, z toho i jeden u nás v Brně. Oproti závodům sérií Le Mans zde startovaly i vozy Maserati MC12. Tyto vozy byly také nejúspěšnější a vyhrály v pěti závodech a třikrát obsadily druhá místa. Dva závody vyhrály a k tomu obsadily tři druhá místa vozy Aston Martin DBR9. Dvě vítězství a jedno druhé místo vybojoval vůz Saleen S7-R stáje Zakspeed, který řídil s němcem Berthem i náš Jarek Janiš. Jedno z vítězství Jarka Janiše bylo o to cennější, že bylo před domácím publikem v Brně. Jedno vítězství a tři druhá místa obsadily vozy Corvette.

       Startovní listina závodu 24 hodin Le Mans byla velmi pestrá. Ve skupině LM P1 startovalo 12 vozů. Byly to především dva nové tovární vozy Audi R10. Audi si zajistilo pro své vozy ten nejlepší hvězdný tým. Jednu posádku tvořili trojnásobní Audi č.7 vítězové Le Mans Pirro a Biela doplněni loňským vítězem Wernerem a druhou posádku tvořili sedminásobný vítěz Le Mans Kristensen, který měl značnou šanci zvítězit po osmé a posedmé v řadě, spolu s dvojnásobným vítězem Le Mans Capellem a jednonásobným vítězem McNishem. Hlavními konkurenty byly dva loni úspěšné vozy Pescarolo C60 s atmosférickými vidlicovými desetiválci Judd obsahu 5 litrů a výkonem okolo 640 k při 8500 ot./min.. Bylo však otázkou, jestli si dokáží poradit s novými vozy Audi, když loni propásly šanci v podobě značně oslabených Audi R8. Startovní listinu doplňovaly vůz Lola B06/10 britského týmu Chaberlain poháněný přeplňovaným vidlicovým osmiválcem AER objemu 3,6 litru, tovární vůz Zytek s atmosférickým motorem Zytek V8 objemu 4 litry, navrátivší se Lister poháněný vidlicovým osmiválcem Chevrolet objemu 6 litrů, tři vozy Courage LC70, z toho dva tovární poháněné atmosférickými motory Mugen V8 objemu 4,5 litru a jeden švýcarské stáje Swis Spirit s motorem Judd V10 objemu 5 litrů. Stejný motor poháněl i poslední vůz zytek.jpg (62728 bytes) kategorie LMP1 Dome S101, stále bojujícího Jana Lammerse. Tentokrát to byl jediný vůz Dome na startu. Ze startovní listiny úplně zmizely vozy Dallara, které se nedokázaly přizpůsobit novým předpisům. 
      Ve skupině LM P2 startovalo také 12 vozů. Marně jsme vyhlížely vůz Porsche RS Spyder, který startovl pouze v závodech ALMS. Oživení této skupiny tak nenastalo a hlavními soupeři stále zůstaly vozy Courage a Lola, doplněné vozy Pilbeam, Radical a WR. Jako pohonné jednotky slouží buď přeplňované dvoulitrové řadové čtyřválce AER a Peugeot, nebo atmosférické vidlicové osmiválce objemu 3,4 litru značek Judd, Zytek nebo Ford.

      Zajímavě vypadala skupina LM GT1 ve které také startovalo 12 vozů. Vedle dvou továrních to byly i dva soukromé vozy Aston Martin DBR9 poháněné vidlicovými dvanáctiválci objemu 6 litrů a výkonu . Také dva tovární Chevrolety Corvette C6-R podporoval jeden soukromý Chevrolet Corvette C5-R. Vozy Corvette pohání sedmilitrové vidlicové osmiválce Chevrolet s výkonem 600 k při 6000 ot./min.. Ferrari 550 Maranelo Dále startovaly tři Ferrari 550 Maranello s vidlicovými šestilitrovými dvanáctiválci a jeden Saleen S7R s vidlicovým osmiválcem Ford objemu 7 litrů umístěným před zadní nápravou. Poprvé na startu byl vůz Lamborghini Murcielago poháněný vidlicovým dvanáctiválcem objemu 6 litrů. Na jednom z továrních vozů Aston Martin opět startoval i náš Tomáš Enge. Další zajímavostí bylo, že tovární vozy Aston Martin měly startovní čísla 007 a 009, jako upoutávku na nový film s Jamesem Bondem, agentem 007, který jezdí ve vozech Aston Martin.
      V nejslabší skupině LM GT2 startovalo 14 vozů. Nejvíce zastoupená, osmi vozy, byla značka Porsche svými vozy Porsche 911 GT3 RSR poháněné vzadu uloženými plochými šestiválci objemu 3,6 litrů. Po dvou vozech bylo značky Ferrari, Spyker a Panoz. Vozy Spyker C8 mají vzadu uložené vidlicové osmiválce Audi objemu 3,8 litru, vozy Panoz naopak vpředu uložené vidlicové osmiválce Ford objemu 5 litrů. Nové byly dva vozy Ferrari 430 GT místo předchozích 360 Modena. Tyto vozy mají vzadu uložené vidlicové osmiválce objemu 4 litry.

         V neděli 4.6. se konal na okruhu v Le Mans předtrénink, při kterém si mohli přihlášené posádky prověřit své vozy na trati budoucího závodu.
Pescarolo č.16, nejrychlejší v předtréninku          V nejsilnější kategorii prototypů LMP1, stejně jako loni, dosáhl nejlepšího času vůz Pescarolo. Dosažený čas
3:30,195 byl dokonce o 4,5 sekundy lepší než loni, což svědčilo o skvělé práci konstruktérů i jezdců. Skoro o 2 sekundy pomalejší byl druhý nejrychlejší čas dosažený prvním z vozů Audi R10. Také obě Audi zajela o 5 sekund rychlejší časy než jejich předchůdci v loňském roce typy R8. Nutno však podotknouti, že loni měla Audi předpisy hodně přiškrcený výkon a letošní časy tak byly shodné s časy z roku 2004. Rychlejšího času o 5 sekund dosáhl i pátý nejrychlejší tovární vůz Courage, který pro letošní rok vyměnil motory Judd za motory Mugen.
         V kategorii LMP2 dosahovali jezdci a vozy obdobných časů jako loni. Prvenství nejrychlejším časem si odnesl nový vůz Lola EX 264 s motorem AEG postavený pro letošní sezónu.
        Náš Tomáš Enge opět nezaváhal a v předtréninku zajel znovu nejrychlejší čas kategorie GT1
3:51,408 a s druhým továrním vozem Aston Martin DBR9 byly rychlejší než jejich hlavní konkurenti, tovární vozy Corvette C6-R. 
          Ve skupině LMGT2 se zdá, že štafetu nejrychlejších vozů přeberou po dlouholetém panování Porsche vozy Ferrari 430 GT. 

audi č.7, nejrychlejší v kvalifikaci       Kvalifikace na hlavní závod se odehrávala v režii továrnách vozů Audi R10. Nejlepší čas 3:30,466 zajišťující první místo na startu zajel Rinaldo Capello na Audi č.7. Stájový kolega Marco Werner na Audi č.8 zajel druhý nejlepší čas jen o málo pomalejší 3:30,584. V předtráninku nejrychlejší vozy Pescarolo zajely v kvalifikaci až třetí a čtvrtý nejlepší čas, o 2 sekundy pomalejší než vozy Audi. Třetí nejlepší čas zajel Emmanuel Collard na voze č.16, a čtvrtý Franck Montagny na voze č.17. Nejlepší čas 3:41,555 v kategorii LMP a celkově dvanáctý zajel Thomas Erdos s vozem MG Lola startovního čísla 25. Kategorii GT1 vyhrál časem 3:52,015 Tomáš Enge, a tento čas zároveň znamenal celkové 20. místo na startu. Pro Tomáše Engeho to byla již jeho pátá pole position v Le Mans v řadě v kategorii GT1.

Aston Martin č.007        Start závodu 24 hodin Le Mans v sobotu 17.června byl tentokrát z důvodu fotbalového mistrovství světa posunut až na 17 hodinu, aby nekolidoval s žádným fotbalovým zápasem a na start se mohlo koukat co nejvíce diváků.
        Ihned po startu se vedení ujalo Audi č.7 řízené Alanem McNishem, těsně následované druhým Audi č.8 řízeným Frankem Bielou, vozy Pescarolo č.16 a 17, vozem Dome a vozem Courage č.13. Vozy Audi získávaly pomalu náskok tří sekund na vozy Pescarolo v každém kole. Stejně tak vůz Dome na vozy Pescarolo ztrácel každým kolem 3 s. V kategorii GT1 se do sebe hned od začátku zakously oba tovární týmy Aston Martin a Corvette. Vedení se ujal Aston Martin č.009 řízený Pedro Lamym těsně následovaný Corvettou č.64. Menší odstup měly druhý Aston Martin č.007, Corvetta č.63 a Saleen. V kategorii LMP2 vedl vůz MG Lola č.25 před vozem Radical č.22.

Start       Prvním odstoupivším byl po pouhé čtvrthodině závodu Aston Martin DBR9 italské stáje BMS Scuderia, když s ním Fabio Babini narazil po hodinách v zatáčkách Porsche do betonových svodidel takovou silou, až ulomil pravé zadní kolo. Potom musel na trať vyjet Safety car, aby mohli pořadatelé odklidit trosky vozu poházené po trati. Tím se vozy Pescarolo, Dome i Courage dotáhly na vedoucí Audi a mohlo se začít závodit od začátku. Řada týmů včetně vozů Pescarolo č.16, Aston Martin a Corvett využila této pomalé jízdy za Safety carem k prvním zastávkám v boxech.
       Hned po opětovném startu, po necelé půlhodině závodu, poškodil nájezdem na obrubník Darren Turner, týmový kolega Tomáše Engeho, olejovou vanu motoru svého Astonu Martin č.007 a musel po úniku oleje do boxů na opravu, která trvala téměř 20 minut. Vůz se tak propadl se ztrátou 5 kol na téměř samý konec startovního pole, a naděje Tomáše Engeho na druhé vítězství se ztrácely v nedohlednu. 
Start       Druhý vůz Pescarolo č.17 s Franckem Montagnym za volantem zajel z třetího místa poprvé do boxů tankovat po 40 minutách závodu. Ve stejnou dobu spolu bojují oba jezdci Audi o vedoucí pozici a zanedlouho nato se v zatáčce Arnage podařilo Franku Bielovi s Audi č.8 dostat se před svého stájového kolegu Allana McNishe na první místo. Po necelé hodině závodu zajely oba vozy Audi v těsném závěsu poprvé do boxů tankovat. Zastávka se rychleji podařila Allanu McNishovi a tak se vrátil se svým Audi č.7 do vedení závodu. Frank Biela se v boxech chvíli zdržel a po výjezdu se před něj na druhé místo dostalo i Pescarolo č.16, kterému se podařilo stáhnout náskok na vedoucí Audi na pouhé 2 sekundy.

Pescarolo č.16 a č.17, mezi nimi Saleen      Po první hodině závodu pokračoval boj o vedení mezi vozy Audi a Pescarolo. V čele závodu bylo Audi č.7 s náskokem 3,5 sekundy na Pescarolem č.16 a 10 sekund na druhé Audi č.8. Již větší odstup, 23 sekund, mělo na čtvrtém místě jedoucí druhé Pescarolo č.17. Za ním následovaly tři vozy Courage čísel 13, 5 a 12. Na osmém místě jel poslední vůz s plným počtem kol Zytek. Devátý vůz Dome měl již celé kolo ztráty. Vedoucí vůz kategorie LMP2 MG Lola startovního čísla 25 jela celkově na 14. místě. Souboj mezi vozy Aston Martin a Corvetta v kategorii GT1 zatím vyzníval příznivěji pro vozy Corvette. V čele kategorie a celkově na 13. místě jel vůz Corvette č.64 s náskokem 20 sekund na Aston Martin č.009, za kterým s odstupem 1 sekundy jela druhá Corvetta č.63. Čtvrté místo v kategorii si držel vůz Saleen. Kategorii GT2 vedl vůz Ferrari 430 GT jedoucí na celkovém 30 místě.
Corvetta č.72, Aston Martin č.62, Pescarolo č.17 v zatáčce Esses       V následující hodině vozy Audi zrychlily a zanedlouho se opět vrátily na prvá dvě místa. Allan Mcnish postupně zvyšoval svůj náskok na svého kolegu až na půl minuty a po hodině a tři čtvrtě zajel podruhé do boxů, kde ho ve voze vystřídal Rinaldo Capello. Ve stejném kole zajelo do boxů i druhé Audi, kde také došlo k výměně jezdců a řízení převzal Marco Werner. Vozy Pescarolo se držely na 3. a 4. místě. Vůz č.16 měl po dvou hodinách závodu ztrátu 32 sekund a vůz č.17 42 sekund. Páté místo si stále držel vůz Courage č.13, který měl ale ztrátu již celého kola. Za ním jel vůz Zytek a Dome. V kategorii GT1 měl problémy vůz Corvette č.63, se kterým havaroval Ron Fellows a po nutné opravě se propadl až na 37. místo. Naopak vůz Aston Martin č.009 zrychlil a pomalu stahoval náskok Corvetty č.64 na pouhých 12 sekund po dvouhodinách závodu. Na třetí místo v kategorii GT1 postoupil třetí, soukromý vůz, Corvette č.72, těsně před Saleen. Potíže potkaly také vůz Ferrari 550 Maranelo č.61, kterému praskla zadní pneumatika před šikanou Dunlop a musel do boxů objet téměř celý okruh, což mu trvalo čtvrt hodiny. V kategorii LMP2 stále vedl již s náskokem celého kola na druhý Radical č.22 vůz MG Lola č.25.

v čele Courage - Ford      Po další hodině závodu zajely oba vedoucí vozy Audi ke své třetí zastávce v boxech. Po výjezdu jel v čele stále s minimálním náskokem  Rinaldo Capello s Audi č.7. Jaké však bylo překvapení diváků, když  po objetí jednoho kola zamířilo jeho Audi č.7 znova do boxů. Mechanici rychle upevnili větrný štítek před jezdcem, který při předchozí zastávce vyměnili a vůz ihned vyráží zpátky na trať. Ztráta půl minuty ale znamenala, že na první místo se vyhouplo druhé Audi č.8.

     Po třech hodinách závodu je v čele Audi č.8 s náskokem 47 sekund na druhé Audi č.7. Na třetím a čtvrtém místě se drží oba vozy Pescarolo. Jedou stále v těsné blízkosti a tak se jejich pořadí mění podle zastávek v boxech. Na Audi však ztrácí přes dvě minuty. Na nové vozy Audi R10 a jejich naftové motory prostě rychlostí nestačí. Tak mají jedinou naději v technických potížích nových vozů Audi. Po problémech vozů Courage, se na páté místo dostal znova vůz Dome před šestým vozem Zytek a sedmým COrage č.5. Na celkovém osmém místě již jede vedoucí vůz kategorie LMP2 MG Lola č.25. Kategorii GT1 vede na celkovém 12 místě jedoucí Corvatta č.64 s náskokem 22 sekund před Astonem Martin č.009. Tyto vozy již mají na vedoucí Audi ztrátu přes 4 porsche.jpg (61346 bytes) kola. Třetí místo v kategorii GT1 drží soukromá Corvetta č.72 před čtvrtým vozem Saleen. V kategorii GT2 se vedení ujal vůz Spyker č.86 před třemi vozy Porsche 911 čísel 76, 83 a 90. Ferrari 430 GT se propadlo až na 6. místo se ztrátou jeden a půl kola. 
      Zanedlouho má technické potíže vůz Zytek, jedoucí na celkovém šestém místě, a musí být opravován v boxech. Hrůzostrašně vypadající havárie před zatáčkou Indianapolis potkala po explozi pravé zadní pneumatiky vůz Courage Ford č.37. Prasklá pneumatika a rychlost vzduchu zcela odtrhly zadní kryt vozu a po nárazu do svodidel odlétla i přední a boční kapota. Vyteklý benzín dokonce začal na zemi hořet. Naštěstí se Yannu Clairayovi nic nestalo a z vozu dokázal vystoupit. 
Lamborghini a Aston Martin       Před půl devátou večer, po necelých třech a půl hodinách závodu je do boxů zatlačen zatím druhý v pořadí vůz Audi č.7. To již ukazuje na větší problém než jen uvolněný větrný štítek. Na voze je nutné vyměnit vstřikovací zařízení motoru. Ve stáji Pescarolo bubnují k útoku. To, v co mohli jen doufat, je tady. Audi má první vážný problém. Erik Comas na Pescarolu č.16 má ztrátu půl kola. Zatím Aston Martin č.009 stahuje náskok vedoucí Corvetty č.64 a dostává se do jejího těsného závěsu s odstupem 1,5 sekundy. Ve snaze dohnat ohromnou ztrátu jede Tomáš Enge na druhém Astonu Martin co to dá, až to v zatáčce Mulsanne přežene a vyjede mimo trať. Naštěstí nezůstane v kačírku a může pokračovat v málo nadějné stíhací jízdě. To by ale nebyl Tomáš Enge, aby boj předčasně vzdal. Do konce závodu je ještě velmi daleko a stát se může ledacos. Nyní je se ztrátou 6 kol na Corvettu č.64 na celkovém 36. místě a na 10. místě v kategorii GT1. Audi č.7 je stále v boxech a obě Pescarola se dostávají na druhé a třetí místo.

Radical - Judd SR9 č.22        Po čtyřech hodinách závodu se stíny prodlužují a v čele závodu jede Emanuele Piro s Audi č.8 s velkým náskokem celého kola před Erikem Comasem na Pescarolu č.16 a Sebastienem Loebem na Pescarolu č.17, které od sebe dělí pouhých 5 sekund. Čtvrté místo drží Stefan Johansson ve voze Dome se ztrátou dvou kol, před pátým Courage č.5. Oba vedoucí vozy kategorie LMP2 MG Loala a Radical již postoupili v celkovém pořadí na 6. a 7. místo se ztrátou 4 kol na vedoucí Audi. V kategorii GT1 stále vedou těsný boj o vedení Corvetta č.64 a Aston Martin č.009. Jan Magnusen s Corvettou je zatím úspěšnější, jede na celkovém 9. místě, a vede s nepatrným náskokem před Stephanem Sarazinem na Astonu Martin. O třetí místo v kategorii svádí boj vůz Saleen s Corvettou č.72. Po opravě je druhá tovární Corvetta č.63 na celkovém 20. místě a na 8. místě v kategorii GT1, se ztrátou tří kol na vedoucí Corvettu č.64. Tomáš Enge s druhým továrním Astonem Martin č.007 jede na celkovém 34. místě, na 9. místě v kategorii GT1, se ztrátou 5 kol na vedoucí Corvettu č.64.  Konečně také vyjíždí na trať sedminásobný vítěz Tom Kristensen s opraveným Audi č.7. Zastávkou v boxech ztratil 5 kol a klesl na celkové 14. místo. V kategorii GT2 se do vedení posouvá Porsche 911 č.83 před Spyker č.86 a další Porsche č.90.

Aston Martin č.62       V deset hodin večer, po pěti hodinách závodu, se pořadí na čele závodu nemění. Stále vede Frank Biela s Audi č.8 s náskokem celého kola před oběma vozy Pescarolo, které stále krouží ve vzájemné těsné blízkosti. Čtvrtý Dome má další kolo ztráty a pátý Courage č.5 další dvě kola. Šesté a sedmé místo patří vedoucím vozům kategorie LMP2, MG Lole a Radicalu. Na celkové osmé místo již vlivem potíží vozů kategorií LMP1 a LMP2 postoupil vedoucí vůz kategorie GT1 Corvetta č.64 s náskokem 16 sekund před Astonem Martin č.009. Za Corvettu č.64 se již po opravě dotáhlo druhé finišující Audi č.7. Na třetím místě kategorie GT1 jel Aston Martin č.62 stáje Cirtek před čtvrtou Corvettou č.72. V kategorii GT2 vedlo Porsche 911 č.83. Vůz Aston Martin č.007 Tomáše Engeho se již vyšplhal na celkové 28 místo.
Dome  - Judd S101 č.14       Po pěti a půl hodinách závodu přichází první potíže na tým Pescarolo. Jejich vozu č.16, jedoucímu doposud na druhém místě nejprve na chvilku vypadává el napájení a vůz se bez světel chvíli loudá po rovince Hunaudieres a následně zajíždí k mechanikům a je zatlačen do boxů. Na celkové třetí místo se tak posunul vůz Dome. To je pro holandskou stáj a jezdce Jana Lamerse, Stefana Johanssona a Alexe Yoonga vynikající pozice. Opravou v boxech se naopak Pescarolo č.16 zdrželo 7 kol a propadlo se až na celkové 9. místo.

        V dalších dvou hodinách potíže Pescarola č.16 pokračují a propadá se až na 38. místo. Po čtvrtině závodu má vedoucí Audi č.8 Pescarolo č.16odjeto již 96 kol. Druhé Pescarolo č.17 si drží ztrátu jednoho kola a třetí vůz Dome dvou kol. Na čtvrtém místě jede Courage č.5 švýcarské stáje Swiss Spirit, kterému je v patách druhé Audi č.7, které ale dělí od vedoucího vozu stále 6 kol. Šesté místo drží vedoucí vůz kategorie LMP2 MG Lola č.25, zatím co dříve v kategorie LMP2 druhý vůz Radical má problémy a propadl hluboko dozadu. Na sedmém místě jede Corvetta č.64, vedoucí vůz kategorie GT1, těsně následovaný Astonem Martin č.007. Tyto dva vozy od začátku závodu svádí těsnou bitvu o vedení ve své kategorii a před půlnocí se Aston Martin dostává před Corvettu na první místo své kategorie.

       Během noční jízdy nedošlo na vedoucích pozicích k žádným významným změnám. V čele neustále kroužilo Audi č.8, i když ani tomuto vozu se potíže nevyhnuly a vůz musel do boxů kvůli výměně převodovky. Výměna trvala pouhých 9 minut a tak si Audi udrželo vedoucí pozici s náskokem dvou kol na druhý vůz Pescarolo č.17. Třetí místo po celou noc hájila Lola Zytek B05/40 č.24 po smyku v šikaně Dunlop posádka vozu Dome, kterou potkala technická závada přesně v polovině závodu, v pět hodin ráno. Poté co Alex Yoong opustil po tankování boxy, mu před zatáčkou Indianapolis zůstal viset plný plyn, vůz havaroval a ze závodu byl vyřazen.. Další technické potíže s poloosou zadního kola, a kolize s jedním z pomalejších vozů, se v noci nevyhnuly druhému Audi č.7 a tak se mu nepodařilo přiblížit se výrazně k vedoucím vozům a brzo ráno, po 12 hodinách závodu, mu patřila jenom čtvrtá příčka a ztráta 9 kol. Po večerních velkých problémech jelo v tuto dobu druhé Pescarolo č.16 hluboko v poli, až na 21. místě. 
      V kategorii GT1 si v polovině závodu vedení držel Aston Martin č.009, pronásledovaný Corvettou č.64. Jejich vzájemný souboj byl od začátku závodu ozdobou této kategorie. Aston Martin si však v noci dokázal vybudovat náskok celého kola. Na třetím místě kategorie jel Aston Martin stáje Cirtek č.62, pronásledovaný další Corvettou č.72, na kterou se již velkou stíhací jízdou dotahoval druhý tovární Aston Martin č.007, nyní jedoucí na 5. místě v kategorii GT1 a 10. místě celkově. 
     V kategorii LMP2 byl od začátku závodu v čele MG Lola č.25, nyní jedoucí na celkovém 7. místě a kategorii GT2 vedlo Porsche 911 č.83, jedoucí celkově na 15. místě.

Druhý v cíli Pescarolo č.17    V ranních hodinách pokračovala stíhací jízda Astonu Martin č.007 posádky Tomáše Engeho, a sám Tomáš Enge zajel v tuto dobu nejrychlejší kolo kategorie GT1 časem 3:50,770. Podařilo se mu předjet dva vozy kategorie GT1, Corvettu č.72 a Aston Martin č.62 a dostal se na třetí místo této kategorie, celkově na 7. místo. To byl po počátečním hrozivém propadu vynikající výsledek. Zároveň druhý tovární Aston Martin č.009 stále vedl kategorii GT1 s náskokem 2,5 minuty před Corvettou č.64, a celkově jel po odpadnutí vozu Dome na 4. místě. Byla to dobrá pozice, aby mohl Aston Martin oplatit vozům Corvette jejich loňskou porážku.
      Celkové vedení drželo Audi č.8 s náskokem 2 kol na Pescarolo č.17. Druhé Audi č.7 sice postoupilo na třetí místo, ale mělo další technické potíže, muselo do boxů k výměně turbodmychadla a jeho ztráta tak narostla až na 13 kol.

      Do nedělního oběda se pořadí v podstatě nijak neměnilo. Pouze vůz AstonMartin č.007 se dostal spolu s Corvettou č.72 na celkové 6. místo před MG Lolu č.25 kategorie LMP2, která musela zastavit v boxech pro výměnu alternátoru. Také se dopředu prodíral druhý vůz Pescarolo č.16, který se za dopoledne posunul v žebříčku závodu z 20. na 9. místo. Do konce závodu zbývalo 5 hodin a vzhledem k rozestupům vozů se zdálo, že je o pořadí rozhodnuto. Celá smůla však ještě nebyla vyčerpána.

Vítěz kategorie GT2, Corvetta č.64      Nejprve hodinu a půl před koncem závodu si pohár hořkosti vypila posádka vedoucího vozu v kategorii GT1 Aston Martin č.009, když kvůli závadě na spojce museli do boxů, aby ji mechanici vyměnili. Tím se propadli o 14 kol. To byl konec nadějí Astonů Martin na vítězství. Potřetí v řadě si nezadržitelně pro triumf v kategorii GT1 jela posádka stáje Corvette Racing startovního čísla 64 ve složení Oliver Gavin, Oliver Beretta a Jan Magnussen na voze Corvette C6, v celkovém pořadí na 4. místě. Smutek ve stáji Aston Martin Racing nakonec paradoxně zachraňovala posádka Astonu Martin č.007 s Tomášem Engem, druhým místem v kategorii a celkovým 6. místem. Vzhledem k tomu, že po dvou hodinách závodu byli až na 46. místě, to je vynikající úspěch.
      Nakonec hodinu před koncem závodu zradila technika i vedoucí Porsche 911 č. 83 kategorie GT2 a do čela této kategorie se dostal Panoz Esperante startovního čísla 81. řízený posádkou Tom Smith, Richard Dean a Lawrence Tomlinson. Porazit celou plejádu vozů Porsche 911 byl jistě velmi významný úspěch.

Celkový vítěz Audi č.8       V 74. ročníku závodu 24 hodin Le Mans zvítězila posádka Frank Biela, Emanuele Pirro a Marco Werner na voze Audi R10 startovního čísla 8, když za 24 hodin ujeli 380 kol (5187 km) průměrnou rychlostí 215,4 km/h. Pro Franka Bielu a Emanuela Pirra to bylo již čtvrté vítězství a pro Marco Wernera vítězství druhé. Čím se však toto vítězství zapíše do historie světového motorsportu je první vítězství vozu s dieselovým motorem v Le Mans. Tento primát bude již navěky mít ve svém erbu zapsána automobilka Audi. Audi zároveň vyhrálo v Le Mans již po šesté. Z celkového počtu 50 startujících vozů, jich bylo v cíli klasifikováno 22.
Cíl      Druhé místo, stejně jako v loňském roce, vybojovala stáj Pescarolo, tentokrát s posádkou Eric Helary, Sebastien Loeb, Franck Montagny na voze Pescarolo-Judd C60 startovního čísla 17.       
      V kategorii LMP2 zvítězil stylem start cíl vůz MG Lola AER EX 264 startovního čísla 25 stáje RML s posádkou Mike Newtown, Thomas Erdos, Andy Wallace, která zároveň obsadila celkové 8. místo.

       Závod to byl napínavý, i když bohužel benzinové motory soukromých týmů nestačily rovnocenně soupeřit s dieselovými továrními speciály Audi. Tak musíme čekat na následující rok, kdy se snad vynoří rovnocenný soupeř ve formě továrních vozů Peugeot. Nejvyrovnanější boj se odehrával v kategorii GT1, kde zcela vyrovnaně soupeřily vozy značek Aston Martin a Corvette. Jen škoda, že druhé vozy obou stájí hned v úvodu závodu měly značné potíže, které je odkázaly na postup ze zadních pozic. Jinak mohl být tento boj ještě zajímavější. Znova se však ukázalo, že soukromé týmy nestačí ani v této kategorii na tovární vozy.

Tomáš Enge v Le Mans      Jak to viděl Tomáš Enge: "Letošní ročník 24 hodin Le Mans nám nevyšel podle představ, protože jsme jeli vyhrát kategorii GT1. Bohužel technické problémy na začátku závodu nás odsunuly hodně dozadu. Nejdříve jsem byl úplně bez nálady, ale pak mě napadlo, že závod trvá ještě třiadvacet hodin a stát se může cokoliv. Jediná šance spočívala v tom, že pojedeme naplno, jak se po závodnicku říká, budeme topit. Dali jsme si s týmovými kolegy Turnerem a Piccinim za úkol skončit na stupních vítězů v GT1, což se nakonec podařilo a bylo by to tak i bez ohledu na technické problémy druhého vozu našeho týmu." 
    "Musím se přiznat, že po zkušenostech z testovacích jízd jsme příliš nevěřil, že se mi podaří prodloužit kvalifikační neporazitelnost. Na trati se totiž neustále pohybuje příliš mnoho jezdců, kteří se na okruhu špatně orientují a brzdí rychlejší závodníky. Ukázalo se to i při mém nejrychlejším kole, kdy jsem předjížděl tři auta. Čas mohl být ještě výrazně lepší, což se mi podařilo dokázat později v závodě. V každém případě mě hodně potěšilo páté vítězství v kvalifikaci v takovém závodě."
     " Pokud mluvím o závodním okruhu v Le Mans, mám ho moc rád. Je na něm úplně všechno od pomalých až po rychlé úseky. Ze všeho nejraději mám místa, kde se musí jet na srdce a naplno, a právě tam se získají rozhodující zlomky sekund."
    "Každý jezdec by si přál zvítězit v absolutním pořadí a já nejsem vyjímkou. Pokud bych dostal nabídku jet ve správném týmu se správným autem, tak bych ji velice rád přijmul."

jezdci vůz km/h. kol km
1. 8 Biela / Pirro/ Werner Audi R10 D LMP1 215,4 380 5187,0
2. 17 Montagny / Hélary / Loeb Pescarolo C60 Judd F LMP1 213,0 376 5132,4
3. 7 Capello / McNish / Kristensen Audi R10 D LMP1 208,0 367 5009,5
4. 64 Gavin / Beretta / Magnussen Chevrolet Corvette C6-R USA GT1 201,2 355 4845,7
5. 16 Minassian / Comas / Collard Pescarolo C60 Judd F LMP1 199,4 352 4804,8
6. 007 Enge / Turner / Piccini Aston Martin DBR9 GB GT1 198,3 350 4777,5
7. 72 Policand / Goueslard / Alphand Chevrolet Corvette C5-R USA GT1 195,9 346 4722,9
8. 25 Newton / Erdos / Wallace MG Lola EX264 AER GB LMP2 194,3 343 4681,9
9. 62 Brabham / Piquet / Garcia Aston Martin DBR9 GB GT1 194,3 343 4681,9
10. 009 Sarrazin / Lamy / Ortelli Aston Martin DBR9 GB GT1 193,6 342 4668,3
11. 66 Borcheller / Mowlem / Fittipaldi Sallen S7R USA GT1 190,9 337 4600,0
12. 63 Papis / Gavin / Beretta Chevrolet Corvette C6-R USA GT1 195,3 327 4463,5
13. 24 Binnie / Terada / Timpany Lola B05/42 GB LMP2 184,7 326 4449,9
14. 27 Lally / Macaluso / James Courage C656 AER F LMP2 183,5 324 4422,6
15. 81 Tomlinson / Dean / Smith Panoz Esperante Ford USA GT2 181,6 321 4381,6