2002

Výsledky Historie Okruh Odkazy Vozy

Stejně jako v předchozím roce se i v roce 2002 utkávají sportovní prototypy a vozy GT v několika světových a Evropských kláních. V Evropě to je Mezinárodní automobilovou federací FIA vypsaných 8 závodů "FIA Sport Car Championship" pro sportovní dvoumístné prototypy a 10 závodů "FIA GT Championship" pro vozy skupiny GT. Obě tato mistrovství se jela i na okruhu v Brně. Na na okruzích v USA a Kanadě se jede seriál 10 závodů organizovaných americkým Nové zatáčky za obloukem Dunlop magnátem Donem Panozem pod názvem "American Le Mans Series"  pro sportovní prototypy i vozy GT. Po loňském teroristickém útoku na USA se některé týmy obávaly letecké přepravy přes oceán a tak byla nakonec obdobná soutěž "European Le Mans Series" po jednom roce zrušena. Náš fanoušek na to doplatil zrušením závodu na okruhu v Mostě, kde se měl jeden ze závodů po úspěchu v roce 2001 konat.

Přesto že tyto závody, především ALMS, jsou značně populární, čeká celý automobilový svět na červnový víkend, kdy se jede závod závodů 24 hodin Le Mans. Letos se jel již jubilejní 70. ročník, což je v automobilovém sportu tradice vskutku výjimečná. 

Vše začalo 5.května, kdy se jel předkvalifikační trénink a představily se všechny vozy ucházející se o start v závodě. Jezdcům se také představil čerstvě upravený okruh závodu v části mezi obloukem Dunlop a zatáčkou Esses. Přestavba okruhu proběhla na základě dohody s Mezinárodní motocyklovou federací F.I.M, z toho důvodu, aby byl menší okruh Bugatti, na kterém se jezdí motocyklové závody, pro motocyklisty bezpečnější. Úpravou odbočující zatáčky se vytvořily bezpečnostní únikové zóny pro případ havárie motocyklistů. Pro velký okruh na kterém se jezdí závod 24 hodin Le Mans automobilů to znamenalo, že klesající rovinka od oblouku Dunlop k dvojité zatáčce Esses, na které se jezdily závody od roku 1932, se změnila z rovinky na pozvolnou levou a pravou zatáčku. Touto úpravou se okruh prodloužil o 75 metrů na celkových 13 680 metrů.

Vozy se stejně jako loni člení do pěti kategorií:
Courage C60 Peugeot stáje Peccarolo Sport - LMP 900 - Sportovní prototypy mají tři kategorie - LMP 900, LMP 675 a GTP. V kategorii LMP 900 mohou startovat otevřené závodní dvoumístné prototypy s minimální hmotností 900 kg a s atmosférickými motory o objemu do 6 litrů nebo přeplňovanými motory o objemu do 4 litrů. Pro kategorii GTP platí obdobné váhové a objemové limity, ale tyto vozy mají uzavřenou karosérii. V kategorii LMP 675 mohou startovat otevřené závodní dvoumístné prototypy s minimální hmotností 675 kg a s atmosférickými motory o objemu do 3,4 litru a maximálním počtu 8 válců. Přeplňované motory mohou mít objem do 2 litrů a maximální počet 6 válců.
- Vozy GT mají dvě kategorie. Kategorie GTS zahrnuje značně upravené automobily postavené na základě produkčních modelů skupiny GT s minimální hmotností 1100 kg a s atmosférickými motory o objemu do 8 litrů a přeplňovanými do 4 litrů.
Kategorie GT zahrnuje málo upravené sériové sportovní vozy skupiny GT.

Startovní pole bylo téměř totožné s tím z roku 2001. Na startu stojí opět 4 vozy Audi R8 s osmiválcovým vidlicovým přeplňovaným motorem objemu 3,6 litru. Místo dvou továrních vozů letos startovaly tři a továrna Audi tak zdůraznila svoji touhu po třetím vítězství v řadě. Vozy jsou oproti loňským modelům opět aerodynamicky i technicky vyladěny. Na první pohled je odlišují boční části zadního přítlačného křídla protažené až k zadní části karosérie. Posádky tvoří vítězové posledních dvou ročníků F.Biela, E.Pirro a T.Kristensen na voze se startovním číslem 1, R.Capello, Ch.Pescatori a J.Herbert na voze s číslem 2 a M.Werner, P.Peter a M.Krumm na voze s číslem 3. Trojici továrních vozů Audi doplňuje posádka Y.Dalmas, S.Ara a H.Katoh japonského týmu Audi Sport Japan. Jezdec tohoto vozu Y.Dalmas je čtyřnásobný vítěz Le Mans a jistě by si rád připsal na své konto páté vítězství. Tím by se s 5 vítězstvími posunul v historických tabulkách na 2. místo vedle D.Bella, hned za 6 násobného vítěze J.Ickxe. Předkvalifikace potvrdila dobrou připravenost továrních vozů Audi, které obsadily 1., 3. a 4. místo.

Oreca Dallara - Judd č.14Druhý nejlepší čas v předkvalifikačním tréninku zajela posádka S.Johanson, F.Montagny a S.Sarrazin na voze Oreca Dallara stáje Playstation Team Oreca. Druhý vůz stáje zajel 9. čas. Pod kapotou vozu Dallara je letos ukryt vidlicový atmosférický desetiválec Judd o objemu 4 litry. Stáj musela oželet loňský šestilitrový vidlicový atmosférický osmiválec Chrysler Mopar, protože továrna Chrysler přestala tyto motory dále vyvíjet. Přitom loňské 4. místo v závodě bylo předzvěstí možných lepších výsledků. Vozy Oreca Dallara byly považovány za jednoho z možných konkurentů vozům Audi.

Také vůz Dome S 101 stáje Racing for Holland s jezdci J.Lammersem, T.Coronelem a V.Hillebrandem byl vybaven shodným motorem Judd. V předkvalifikaci dosáhl 7. času, loni závod pro závady nedojel. Letos J.Lammers na tomto voze zvítězil v závodě Mistrovství sportovních vozů, které se jelo v květnu v Brně. Nutno ale dodat, že konkurence v závodě byla slabá a v silnější třídě startovalo pouze 5 vozů. Vůz opět startuje v černo bílo kostičkovaných barvách.

Panoz LMP 01 ElanNepřehlédnutelným vozem kategorie LMP 900 jsou vozy Panoz. Jsou to jediné sportovní prototypy s motorem umístěným před jezdcem. Po neúspěchu loňského modelu LMP 07, kterému v závodě upadávala kola, se stáj vrátila ke staršímu již odzkoušenému modelu LMP 01 s šestilitrovým vidlicovým atmosférickým osmiválcem Elan, místo čtyřlitrového atmosférického osmiválce použitého v typu LMP 07. V květnovém závodě ALMS v Sonomě dokonce vozy Panoz LMP 01 zvítězily nad vozy Audi a obsadily 1. a 3. místo. V předkvalifikaci však zajely až 12. a 21. čas.

Další stájí, která by mohla promluvit do celkového pořadí, byla tovární stáj Cadillac. V předchozích ročnících závodu Le Mans se jí však nedařilo a její vozy pro poruchy stěží dojely do cíle. Přitom teoretické předpoklady ukazují na jednoho z největších konkurentů vozům Audi. Pro ročník 2002 byl vůz zcela přestavěn. Nový typ Northstar LMP 02, má karbonové šasi, které je vybaveno čtyřlitrovým přeplňovaným vidlicovým osmiválcem Cadillac. Hvězdou týmu je bývalý jezdec F1 a vítěz Le Mans z roku 1995 J.J.Lehto.

Domácí výrobce reprezentovaly tři vozy Courage C 60. Dva vozy stáje Pescarolo Sport s novou karosérií byly vybaveny vidlicovými přeplňovanými šestiválci Peugeot objemu 3,6 litru a třetí vůz stáje Courage již výše zmiňovaným čtyřlitrovým motorem Judd. Startovní pole třídy LMP 900 ještě doplňovaly vůz Rilley & Scott s šestilitrovým osmiválcem Elan jako u vozů Panoz a vůz Ascari se čtyřlitrovým motorem Judd. 

Bentley EXP Speed 8V kategorii GTP startoval pouze jediný vůz. Na svůj druhý start se chystala stáj Bentley s vozem EXP Speed 8, který loni při prvním startu obsadil vynikající 3. místo. Start pouze jednoho vozu odůvodnil pan Paefgen, šéf automobilky Bentley,  vývojem nového motoru vycházejícího z úspěšného motoru Audi. Motor byl hotov až v březnu a závod v Le Mans tak měl být součástí jeho vývoje a testování. Skutečnost však bude nejspíš někde jinde. Vozy Bentley, patřící stejně jako Audi do koncernu VW, byly loni nejvážnějšími konkurenty vozů Audi. Jako plýtvání peněz se zdálo nasazování konkurenčních vozů v podstatě stejného výrobce. Pravá chvíle vozů Bentley má přijít až v roce 2003, kdy již tovární Audi možná startovat nebudou. Vůz Bentley je vylepšená loňská verze s novým přeplňovaným vidlicovým osmiválcem Bentley o objemu 4 litry odvozeným od motoru Audi. V předkvalifikaci zajel Bentley 6. čas.

V kategorii LM P 675 byly zdaleka nejzajímavější vozy MG Lola EX 257 s dvoulitrovými přeplňovanými řadovými čtyřválcovými motory, které loni byly rychlejší něž mnohé vozy kategorie LM P 900. Také v předkvalifikačním tréninku dosáhly vynikajících časů a obsadily 5. a 8. místo mezi nejlepšími vozy silnější kategorie. Rychlejší tak byly pouze vozy Audi a jeden vůz Oreca Dallara. O rychlosti těchto vozů tedy nebylo pochyb a zbývalo si jen přát, aby vydržely i po celý závod.
V této kategorii také startovaly 2 vozy Reynard s přeplňovanými dvoulitrovými čtyřválci. Jeden z těchto vozů obsadil díky své bezporuchové a spolehlivé jízdě v loňském závodě páté místo.

V kategoriích vozů GTS a GT se po několikaleté odmlce objevila značka Ferrari. Mezi vozy GTS typ Ferrari 550  Maranello s 6 litrovým motorem a mezi vozy GT Ferrari 360 Modena s 3,6 litrovým motorem. Tým Prodrive, který vůz Ferrari 550 Maranello nasadil do závodu, dokonce získal tovární podporu a tak byl vůz připraven na nejvyšší úrovni.  Pro našince je vynikající zpráva, že ve voze Ferrari 550 Maranello startoval i náš jezdec Tomáš Enge. Enge se tak po loňském startu ve F1 objevil v dalším vrcholovém podniku automobilového sportu. Je to zase první Čech na startu od roku 1995, kdy na voze Porsche 911 GT2 německé stáje Seikel Motorsport startoval a se spolujezdci Seikelem a Kusterem dojel na 15. místě Karel Dolejší. Ten tehdy navázal na účast v roce 1950, kdy v Le Mans startovali s vozem Škoda 1101 Sport jezdci Ferrari 360 Modena - GT Václav Bobek a Jaroslav Netušil. Tomáš Enge potvrdil své kvality, když v předkvalifikačním tréninku zajel celkově 26. a v kategorii GTS dokonce nejrychlejší čas okruhu a byl o 4 s rychlejší než 2. nejrychlejší Chrysler Viper. Soupeřem Ferrari a T.Engeho byly v kategorii GTS čtyři vozy  Chrysler Viper s 8 litrovými motory a dva vozy Chevrolet Corvette a tři vozy Saleen všechny se 7 litrovými motory. čtyři značky na startu kategorie GTS slibovaly velice zajímavý boj.

Oživení se také dočkala kategorie GT, ve které v minulých letech jasně dominovaly vozy Porsche GT3 odvozené ze slavného typu 911. Jejich konkurenty byly hned tři vozy Ferrari 360 Modena. Exotem v této kategorii byl vůz Morgan Aero 8 odvozený z repliky Morgan se čtyřlitrovým osmiválcovým motorem..

70. ročník slavného závodu se jel 15. a 16. června za pěkného počasí. To hlavně ocenil rekordní počet 220 tisíc diváků, kteří se přišli na závod podívat a sledovat souboj Audi proti všem. Ve středu a čtvrtek před závodem se jel kvalifikační trénink. I v kvalifikaci byl nejrychlejší  vůz Audi se startovním číslem 2. Dosaženým časem 3:29.905, znamenajícím průměrnou audi 2.jpg (73656 bytes) rychlost 234,57 km/hod., si jeho posádka nejen vydobyla první postavení na startu, ale i o 2,5 s překonala svůj loňský nejlepší čas. To jen dokazuje dosažený pokrok ve vývoji vozu Audi, navíc na trati o 75 m delší, což představuje prodloužení času na kolo o více jak 1 s. Za nejrychlejším Audi vybojovaly 2. a 3. místo na startu zbylá dvě tovární Audi č. 1 a 3. Na 4. místo tak odsunuly nejrychlejší vůz zbytku světa  Oreca Dallara s číslem 14 vedený jezdcem S.Johansonem. Pátou pozici na startu si vybojovala posádka vozu Dome s číslem 16 a hvězdou J.Lammersem. Šestou pozici na startu dosáhl nejrychlejší vůz kategorie LMP 675 -MG Lola, který tak nechal za sebou na 8. a 10. místě i vozy Cadillac, až na 11. místě startoval vůz Bentley.
Za pozornost také stojí celkově 28. a v kategorii GTS nejrychlejší dosažený čas 3:54,091
posádky T.Enge, R.Rydell, A.Menu na Ferrari 550 Maranello, i když to byl čas o 2 s pomalejší než dosáhl T.Enge v předkvalifikačním tréninku. Celkem se na start postavilo 50 vozů 22 typů se 150 jezdci, kteří se střídali za jejich volanty.

Zajímavostí tohoto závodu byla, po 32 letech od natáčení filmu Le Mans, účast dvou vozů s filmovými kamerami na palubě. Kamery byly umístěny na vozy Lola B98 startovního čísla 10 s  motorem Judd a Panoz LMP1 startovního čísla 22. Oba vozy nasadila francouzská stáj Dams. Producentem filmu je Luc Besson. Film by měl být hotov v roce 2003.

start 70. ročníku Le MansPřed 16. hodinou vyjelo celé startovní pole za zaváděcím vozem do zaváděcího kola, aby přesně v 16,00 protnuly startovní čáru. Avšak již v tomto zaváděcím kole došlo k prvnímu poškození pneumatiky u vozu Audi č.3 a jeho jezdec M.Krumm tak místo startu musel do boxů. Tím se propadl na poslední místo startovního pole. Tato událost opět připomněla, že mimo spolehlivosti vozu a jezdeckého umění jezdců, budou svoji důležitou roli hrát i pneumatiky.
Ihned po startu jako raketa vystřelily oba vozy Audi s jezdci J.Herbertem a F.Bielou. Za nimi se seřadily vozy Dome č.16, Oreca Dallara č. 14 a 15, MG Lola č.27, Cadillac č.7 a na 8. místě Panoz č.11.Další vozy na tuto skupinku pomalu ztrácely. Po dvou kolech již měly obě vedoucí Audi náskok 4,7 s. Z posledního místa se rychle probíjelo Audi č.3, po 3 kolech již bylo na 27. místě. V kategorii GTS vedlo Ferrari 550 Maranello s Rydellem za volentem. 
Po 5 kolech měl problémy s prázdnou pneumatikou také Panoz č.11 a musel do boxů. Vynikající závod jely oba vozy MG Lola, vůz č. 27 s jezdcem M.Blundellem po půl hodině závodu předjel Dallaru č.14 a postoupil na 4. místo celkového pořadí, samozřejmě vedl také kategorii LMP 675. Vedoucí vozy již dojížděly o kolo ty nejpomalejší vozy GT.

Cadilac 7.jpg (30847 bytes)Na čele závodu si zatím jezdci obou vozů Audi vyřizovali účty z loňského závodu, kdy posádka Biela, Pirro, Kristensen zvítězila a nechala své stájové druhy na druhém místě. Zatím bylo pořadí opačné a schylovalo se k velké bitvě. Po 10 kolech zajelo Audi č.2 s J.Herbertem do boxů dotankovat palivo. O kolo později zajíždí dotankovat i Audi č.1. Mechanici jsou o malinko rychlejší a na výjezdu z depa se Audi č.1 dostává těsně do vedení. J.Herbert však nechtěl dát svoji kůži zadarmo a podařilo se mu F.Bielu předjet a vrátit se do vedení. Po první hodině závodu však měl náskok před druhým Audi pouhé 3,5 s. Na třetí místo se mezi tím probojovalo Audi č.5 japonského týmu, které mělo odstup 1 minutu a 45 s. Pořadím zamíchaly zastávky v boxech. V těsném závěsu se dále seřadily Bentley č.8, Cadillac č.7, MG Lola č.27 a Dome č.16. Na 11. místě už jelo Audi č.3 a na vedoucí vůz ztrácelo necelé 2,5 minuty. Oba vozy Panoz byly až na 17. a 18.místě téměř o kolo pozadu. Ferrari 550 posádky T.Engeho vedlo svoji třídu GTS a celkově jelo se ztrátou přes 1,5 kola na 24. místě. Na své konkurenty ze skupiny GTS však mělo náskok již 30 s.

V 17. kole došlo k ošklivé havárii vozu Ascari č.21, který pravděpodobně vinou mechanické závady, vylétl ve vysoké rychlosti před zatáčkou Indianapolis z trati a čelně narazil do bariéry z pneumatik. Naštěstí je konstrukce vozu dostatečně pevná a jezdec byl vyproštěn bez vážnějšího zranění. Vůz je však zničen a vyřazen ze závodu. V boxech také musel zastavit vůz Bentley, který měl problémy s turbodmychadlem. Mechanici pracovali rychle, ale přesto se po opravě zařadil až na 17. místo. První výlet do nově vybudovaných bezpečnostních zón v zatáčkách za obloukem Dunlop si udělal vůz MG Lola č.30 týmu Knight Hawk. Pořadatelé však přispěchali na pomoc a vůz ze štěrku vyprostily, jezdec tak mohl  pokračovat v závodě. Také u stáje Cadillac neběželo vše jak by si přáli. Po tankování vozu č.7 nejde spustit motor a mechanici musí v garáži měnit startér. Tato oprava znamenala pokles z 5. na 42. místo.

dallara 15.jpg (43304 bytes)

Po dvou hodinách závodu měl ujeto vedoucí vůz Audi č.2 32 kol, ale náskok před druhým Audi č.1 byl stále pouhých 2,3 s. Na třetím místě již jelo třetí tovární Audi a čtvrté je Audi č.5. Všechny Audi tak jely na prvních místech a nenechaly nikoho na pochybách kdo je tady pánem a má situaci pod kontrolou. Za nimi jelo MG Lola č.26 a za ním teprve ostatní vozy silnější skupiny LMP 900 v pořadí Dome č.16, Cadillac č.6, MG Lola č.27 a Dallara č.14. Spolehlivá jízda Ferrari 550 jej posunula na 18. místo. Za ním druhý ve skupině GTS jel vůz Corvette č.63 s odstupem 1,5 minuty. Technické problémy potkaly obě Ferrari 360 Modena stáje JMB Racing v kategorii GT a propadly na poslední místa společně s vozem Morgan Aero. Jejich souboj s vozy Porsche 911 GT3 se tedy nekonal. MG Lola č.26 pokračoval ve stíhací jízdě a podařilo se mu předjet Audi č.5 a postoupit na čtvrté místo s odstupem pouhých 11 s za třetím Audi. 

vitez Audi R8 morgan aero.jpg (66922 bytes)

Ve čtvrté hodině závodu si smůla vybrala svoji daň. Vedoucímu vozu Audi č.2 praskla na rovince Hunaudieres zadní pneumatika a vůz se jako raněné zvíře sunul pomalu přes půlku okruhu do boxů. Tím přišel o vedoucí pozici a předjel jej i Audi č.3. I když bylo do konce závodu ještě hodně daleko, sen o vítězství se povážlivě zahoupal. Naopak vůz MG Lola č.26 se svoji rychlou jízdou přiblížil na pouhých 15 s a začal útočit na třetí místo. Štěstěna je však vrtkavá a posádka Audi č.3 se  ze svého druhého místa neradovala dlouho, o pár kol později ji potkal zcela stejný osud jako Audi č.2 a také jí praskla zadní pneumatika. Po startu z posledního místa to bylo již podruhé. Pomalá jízda do boxů znamenala rázem propad na čtvrté místo. MG Lola naopak uspěl a postoupil na třetí místo, pro vůz slabší skupiny LMP 675 to byl obrovský úspěch. Vedoucí vozy nadělovaly svým soupeřům jedno kolo za druhým.

MG Lola EX257 č.27 - LMP 675Před setměním, na konci šesté hodiny závodu, nastaly potíže s chlazením u japonského týmu Audi č.5. V boxech bylo nutno vyměnit vodní čerpadlo a hadice k chladiči. To znamenalo zdržení 20 minut a pokles z 5. na 17. místo. Také Panoz č.11 měl potíže s chlazením motoru a klesl až na 38. místo se ztrátou 20 kol. Lépe se naopak dařilo jezdcům na voze Bentley, kteří zrychlili a postoupili na sedmé místo. Také Audi č.3 se vrátilo na třetí místo před MG Lola č.26. Dobře si také vedly na pátém místě jedoucí vůz Dome č.16 a na šestém a osmém místě obě Dallary č.14 a 15, všechny tyto vozy jely za vedoucím Audi o čtyři kola zpět. Ve skupině GTS stále kraloval Ferrari 550 Maranello a když jej T.Enge předával svému týmovému kolegovi, jeli na pěkném 16. místě s náskokem jednoho kola na druhý Chevrolet Corvette č.63. Nastala noc, kterou většina jezdců nemá v oblibě, je to doba nutného velkého soustředění a přicházející únavy.

Noc přinesla pohromu pro některé favority. Nejprve musela Dalara č.14 do boxů kvůli opravě převodovky a sestoupila z 6. na 10. místo. Potom o půlnoci začalo na rovince Hunaudieres hořet MG Lola č.30. Jezdci se naštěstí nic nestalo, ale na trať musel vyjet safety car, aby mohl být vůz uhašen a odklizen. Půl hodiny na to zastavilo za obloukem Dunlop na čtvrtém místě jedoucí MG Lola č.26 pro poruchu převodovky. Závadu se již nepodařilo opravit vedoucí vůz skupiny LMP 675 musel odstoupit. Prasklá pneumatika postihla také Audi č.1 a podruhé i Audi č.2. U Audi č.3 zase byly drobné technické problémy a tak se celkové pořadí na prvních třech místech nezměnilo. Dvě hodiny po půlnoci vyteklo před zatáčkou Indianapolis z vozu Courage č.18 stáje Pescarolo Sport větší množství oleje a na trať vyjel podruhé safety car. Úklid tratě trval dlouhých 37 minut. K ránu, před pátou hodinou, končí závod i pro posádku Ferrari 550 Maranello. V tu dobu byl u volantu A.Menu, praskla olejová hadice a olej vystříknutý na rozpálené výfukové potrubí okamžitě vzplál. A.Menu musel vůz v zatáčce Porsche nedobrovolně opustit. V tu dobu bylo Ferrari na 13. místě a jeho pronásledovatelé měly dvě kola ztráty. Zdálo se, že vítězství ve své třídě je jisté a celkové pořadí mohlo být do první desítky. Technika však tentokrát rozhodla jinak. T.Enge byl po závodě dosti smutný. Řekl, že motoru věřil nejvíce ze všech dílů. Samotný závod Engeho uchvátil svojí atmosférou a střídáním rychlých rovinek se zatáčkami. Podle jeho slov by zde rád znovu startoval.

ferrari 550.jpg (59639 bytes) MG 30.jpg (61021 bytes)

Raní sluníčko přivítalo jezdce do dalšího dne v tomto pořadí. První tři místa zaujímaly stejně jako večer tři tovární vozy Audi. Na čele byl vůz č.1 s náskokem jednoho kola na druhé Audi č.2 a dvou kol na třetí Audi č.3. S odstupem pěti kol za třetím Audi jel na čtvrtém místě Bentley, který za noc postoupil o tři místa. Páté místo si držel Cadillac č.6 pouhých 22 s za Bentleyem. Za ním s odstupem jednoho kola jela Dalara č.15 a o další kolo zpět Dome č.16. Dalara č.14 měla na vůz Dome č.16 ztrátu pouhých 14 s. Se ztrátou dalších čtyřech kol jelo Audi č.5. Vedoucí vůz kategorie GTS Corvetta č.63 jela na 12. místě. Ráno také končí závod pro poslední vůz MG Lola. Z motoru se vyvalil oblak kouře a jezdec musel odstoupit z celkového 11. místa a vedoucího místa kategorie LMP 675. V této kategorii už jely poslední dva vozy na 17. a 24.místě.

audi 1 a 2.jpg (52910 bytes)Dopoledne pronásledují oba vozy Cadillac problémy s prasklými pneumatikami. Vůz č.6 kvůli defektu pneumatiky vylétl z tratě a musel být 20 minut opravován. To znamenalo jeho pokles z pátého na osmé místo. Při stíhací jízdě nakonec nezvládl M.Angelelli za jeho volantem řízení a v zatáčce Tertre Rouge vylétl do svodidel. Byl vyproštěn traktorem a naštěstí mohl pokračovat v jízdě do boxů. To znamenalo další ztrátu a pokles na deváté místo. Posádka na Audi č.2 stále ještě věřila, že mohou své soupeře na Audi č.1 předstihnout. R.Capello zajel zatím nejrychlejší kolo závodu časem 3:33.886 a snižoval náskok vedoucího vozu. Měla však přijít další rána v podobě již třetí prasklé pneumatiky, tentokrát v zatáčce Indianapolis, a místo útoku na vedení pokles na třetí místo. Opět má ale problémy i Audi č.3, musí do boxů a mechanici opravují převodovku. Audi č.2 se tak vrací na druhé místo, ale ztráta na prvního je dvě kola. Problémy v šikaně Ford před cílem má také Dome č.16., když závadou na vozidle dostává smyk a naráží do svodidel. Naštěstí boxy nejsou daleko a tak ztrácí pouze jednu pozici. Na jeho sedmé místo se dostává Audi č.5. 

Hodinu před polednem svitla naděje pro Audi č.2. Vedoucí vůz zajíždí do boxů kvůli výměně startéru. Minuty rychle ubíhaly, ale ne tak rychle jak by si posádka Audi č.2 přála. Když vyjíždí vedoucí vůz znovu na tra't, má stále ještě náskok před druhým Audi přes 3 minuty.To by mělo stačit pokud nedojde k prasknutí pneumatiky nebo technické poruše. Do konce závodu zbývaly ještě čtyři hodiny. V závodě už pokračovalo pouze 28 vozů. Bylo však již o všem rozhodnuto. Rozestupy mezi vozy byly takové, že se nedalo pomýšlet na předjetí soupeře a tak se všechny posádky soustředily na dojetí do cíle. V posledním kole se seřadily všechny čtyři Audi za sebe a demonstrativně projely těsně za sebou cílem.

cil.jpg (139127 bytes)Bylo to třetí vítězství za sebou stejné posádky na stejném voze, což se ještě nikomu nepodařilo. Vítězná trojice Frank Biela, Emanuele Pirro a Tom Kristensen ujela 375 kol což představuje 5 118,75 km průměrnou rychlostí 213,068 km/hod. Opět se potvrdila 100 % spolehlivost továrních vozů Audi, vždyť ve třech posledních ročnících nasadily do závodů osm vozů a všechny dojely na prvních místech. Nikomu se nepodařilo porazit ani jediný vůz. Hned za továrními Audi se stejně jako loni umístil vůz Bentley a potvrdil tak dobrou výchozí pozici pro další ročníky. Také 5. a 6. místo vozů Oreca Dallara je příslibem pro příští roky a potvrdilo, že motor Judd vydrží zátěž 24 hodinového závodu. Pro Toma Kristensena to bylo již čtvrté vítězství v Le Mans a zařadil se tak vedle Yannicka Dalmase k nejúspěšnějším aktivním jezdcům v Le Mans.

Vůz AUDI R8 byl obdobou vozu z předchozího roku.

  č.

jezdci

vůz

kat.   kol

km/h

km

1. 1 Biela / Pirro / Kristensen Audi R8 LMP 900 D 375 213,07 5118,7
2. 2 Herbert / Capello / Pescatori Audi R8 LMP 900 D 374  
3. 3 Werner / Peter / Krumm Audi R8 LMP 900 D 372
4. 8 Wallace / Leitzinger / Van De Poele Bentley Exp Speed 8 GTP GB 362  
5. 15 Beretta / Comas / Lamy Oreca Dallara Judd LMP 900 F 359  
6. 14 Minassian / Montagny / Sarrazin Oreca Dallara Judd LMP 900 F 359  
7. 5 Dalmas / Ara / Katoh Audi R8 LMP 900 J 358  
8. 16 Lammers / Coronel / Hillebrand Dome S101 Judd LMP 900 NL 351  
9. 6 Taylor / Angelelli / Tinseau Cadillac LMP 02 LMP 900 USA 345  
10. 17 Bourdais / Bouillon / Lagorce Courage C60 Peugeot LMP 900 F 343  
11. 63 Fellows / Gavin / OConnell Corvette C5 R GTS USA 335  
12. 7 Bernard / Collard / Lehto Cadillac LMP 02 LMP 900 USA 334  
13. 64 Pilgrim / Collins / Freon Corvette C5 R GTS USA 331  
14. 52 Belloc / Cochet / Tréluyer Chrysler Viper GTS R GTS F 326  
15. 13 Cottaz / Derichebourg / Björk Courage C60 Judd LMP 900 F 322  
16. 81 Buckler / Luhr / Bernhard Porsche 911 GT3 RS GT USA 322  
17. 80 Dumas / Begneister / Maassen Porsche 911 GT3 RS GT D 321  
18. 50 Bochut / Goueslard / Vosse Chrysler Viper GTS R GTS F 319  
19. 29 Deletraz / Lechner / Pillon  Reynard 2KQ LM LMP 675 F 317  
20. 25 Fornoux / Daoudi / Bouvet WR LMP Peugeot LMP 675 F 316  
21. 77 Yogo / Iida / Nishizawa  Porsche 911 GT3 R GT J 316