
V roce 2001,
prvním roku nového tisíciletí a 21. století je kalendář závodů sportovních
vozů značně pestrý. Spíše je otázkou zda tato pestrost není na druhé
straně ku škodě kvalitě. V sezóně 2001 se jedou čtyři soutěže sportovních
a GT vozů. Mezinárodní automobilová federace FIA vypsala "FIA Sport Car
Championship" pro sportovní dvoumístné prototypy a "FIA GT
Championship" pro vozy skupiny GT.
Americký magnát Don Panoz zase
organizuje závody "American Le Mans Series" jezdící se převážně
na okruzích v USA a Kanadě a letos poprvé i "European Le Mans
Series" jezdící se naopak převážně na okruzích v Evropě. Soutěže
pořádané FIA jsou konkurenty soutěží pořádaných Donem Panozem, ale zdá
se že soutěže ALMS a ELMS mají navrh. V ALMS i ELMS mohou startovat jak
dvoumístné sportovní prototypy, tak vozy GT a přístup mají i tovární týmy.
Tím je startovní pole jednak početnější a také kvalitnější. V soutěžích
pořádaných FIA smějí startovat pouze soukromé týmy a každá kategorie má
své mistrovství.
Nejslavnější
závod v Le Mans však nadále zůstává v kalendáři závodů osamocen. Nijak mu to však
nevadí, ba naopak. Technické předpisy i rozdělení vozů do kategorií převzal
Don Panoz pro závody ALMS a ELMS z předpisů pro závod 24 hodin Le Mans. Navíc
stejně jako v předchozích letech se některé týmy soustředí pouze na
tento závod a ostatních mistrovství se neúčastní. Vzhledem k účasti většiny
stejných týmů ALMS a ELMS jako v Le Mans, však mohou výsledky těchto závodů
ledacos napovědět o šancích v hlavním závodu sezóny.
Vozy jsou
rozděleny do pěti kategorií:
- Sportovní prototypy mají tři kategorie - LMP 900, LMP 675 a GTP. V
kategorii LMP 900 mohou startovat otevřené závodní dvoumístné prototypy s
minimální hmotností 900 kg a s atmosférickými motory o objemu do 6 litrů a přeplňovanými do 4 litrů.
Pro kategorii GTP platí obdobné váhové a objemové limity, ale tyto vozy mají
uzavřenou karosérii. V kategorii LMP 675 mohou startovat otevřené závodní
dvoumístné prototypy s minimální hmotností 675 kg a s atmosférickými
motory o objemu do 3,4 litru a maximálním počtu 8 válců. Přeplňované
motory mohou mít objem do 2 litrů a maximální počet 6 válců.
- Vozy GT mají dvě kategorie. Kategorie GTS zahrnuje značně upravené
automobily postavené na základě produkčních modelů skupiny GT s minimální
hmotností 1100 kg a s atmosférickými motory o objemu do 8 litrů a přeplňovanými
do 4 litrů.
Kategorie GT zahrnuje málo upravené sériové sportovní vozy skupiny GT.
Největší
pozornost je samozřejmě soustředěna na nejsilnější kategorie LMP 900 a
GTP, ze kterých by měl vzejít vítěz celého závodu. Již od začátku roku
bylo jasné, že letošní ročník bude mít proti loňsku mnohem zajímavější
obsazení. Proti loni suverénním vozům Audi by se měly mimo značek
Panoz, Courage a Cadillac postavit zcela nové vozy Bentley, Chrysler a Dome.
Hlavní
zájem na sebe poutaly nové vozy Bentley EXP Speed 8, startující jako jediné
v kategorii uzavřených prototypů GTP. Automobilka
Bentley patřící koncernu Volkswagen připravila tento závodní
prototyp se kterým se vrátila po 71 létech na závodní
dráhu do Le Mans se záměrem vybojovat pro
značku Bentley opět vítězství v největším světovém závodu
automobilů. Výhra v roce 2001 se však zatím neočekávala. Cílem automobilky
bylo závod
dokončit a získat data pro vylepšení vozu v následujících letech, kdy
bude vůz vybaven novým motorem Bentley.
Přesto v srdcích mnoha fanoušků, hlavně z Velké Británie, doutnala naděje
na vítězství.
Vůz
Bentley EXP Speed 8 je pro rok 2001 opatřený vzadu uloženým 3,6 litrovým
motorem Audi V8 přeplňovaným dvojicí turbodmychadel a výkonu 610 k. Je to obdobný motor
jaký používají vozy sesterské automobilky Audi, jejíž vozy zvítězily v Le Mans
v loňském roce. Motor je jediný komponent na voze, který nebyl navržený
výlučně pro vůz Bentley EXP
Speed 8. Vůz byl vyvinut a postaven v závodě Racing Technology
Norfolk (RTN).
Jádrem
předpokládaného úspěchu vozu je aerodynamická účinnost. Vůz má uzavřenou
kabinu a jeho tvar umožňuje optimální protékání vzduchu a tím nižší
aerodynamický odpor než mohou dosáhnout vozy s otevřenou kabinou. Tvar
vozu byl 11 týdnů testován v aerodynamickém tunelu a bylo
provedeno na 1000 různých úprav.
Skořepina vozu je z karbonových vláken a celá váží jen 70 kg.
Originální
šesti rychlostní převodovka Bentley je uložená napříč a je chlazená
vzduchem.
Dodavatel
pneumatik je firma Dunlop na jejichž pneumatikách závodily a vítězily i
vozy Bentley ve dvacátých a třicátých letech. Tak se obnovuje 70 let staré
partnerství.
Mezi jezdci byl hlavní postavou Martin Brundle, bývalý jezdec F1 a vítěz Le
Mans z roku 1990.
Vozy
Audi byly v podstatě vylepšené loňské vítězné typy R8. Byly jednoznačnými
favority
závodu. Obsazení prvních tří míst v loňském závodu a vynikající
výsledky v závodech ALMS, dávaly konkurentům jen malé naděje. V jednom
vozu startovala loňská vítězná posádka F.Biela, E.Pirro a T.Kristensen a
ve druhém nově složená posádka L.Aiello, R.Capello a Ch.Pescatori. K lítosti
všech fanoušků nemohl startovat Michele
Alboreto, který tragicky zahynul 25.4. při testování vozu
Audi na německém okruhu Lausitzringu. Příčinou nehody při které vozidlo
narazilo plnou rychlostí do svodidel byl defekt
pneumatiky.
Přesto neměl mít tovární tým cestu k vítězství jednoduchou. Na startu
byly mimo dvou továrních vozů i dva soukromé týmy, které nasadily každý
po jednom vozu. Hvězdou amerického týmu Champion Racing byl bývalý pilot F1
a vítěz Le Mans z roku 1991 J.Herbert a v anglickém týmu Johansson Motorsport také bývalý jezdec F1
a vítěz Le Mans z roku 1997 S.Johansson.
Anglický tým navíc přitahoval pozornost zabarvením svého vozu, protože
Audi startovalo v modro oranžových barvách firmy Gulf, proslavené historickými
vítězstvími vozů Ford a Porsche v 60. a 70. letech.
Po
loňském 5., 6. a 8. místě vozů Panoz LMP 1, se na start postavil nový vůz
Panoz, nesoucí typové označení LMP 07. Vozy Panoz jsou zajímavé tím, že jako jediné prototypy mají
motor umístěný vpředu před jezdcem. Nový typ vyměnil loňský 6 litrový
osmiválcový motor Ford za vlastní menší 4 litrový osmiválec.
Větší
naděje než vozům Panoz se dávaly novým vozům Chrysler LMP s atmosférickými
6 litrovými osmiválci Chrysler Mopar o výkonu 585 k. Tyto motory si již
odbyly svoji premiéru v loňském závodě, kde poháněly vozy Reynard 2KQ. Hned tři
tyto vozy nasadil polotovární tým Oreca,
který dříve závodil s vozy Chrysler Viper. Jedním z jezdců byl i zkušený čtyřnásobný
vítěz Le Mans Yannick Dalmas.
Své loňské zkušenosti měl také zúročit další americký vůz Cadillac
LMP 01 nasazený ve dvou exemplářích francouzskou stájí Dams. Vůz je
vybaven 4 litrovým přeplňovaným osmiválcem do V, což by mu mělo dávat
dostatečný výkon i spolehlivost.
Mnozí
diváci také očekávali dobrý výsledek od japonských prototypů Dome S 101 s
atmosférickými desetiválci Judd o obsahu 4 litry a výkonu 590 k. Jeden tento vůz
nadsadil dánský tým a jeden holandský tým. V holandském týmu byl jedničkou
bývalý jezdec F1 a vítěz Le Mans z roku 1988 J. Lammers.
Domácí fanoušci zase mohli fandit francouzskému týmu Pescarolo Sport a
doufat v opakování loňského 4. místa. Tým nasadil dva kompletně
francouzské vozy Courage C60 s šestiválcovými turbomotory Peugeot o obsahu
3,2 litru a výkonu 550 k,
Velmi
zajímavé boje se očekávali také v kategorii GTS, kde proti dříve suverénním
vozům Chrysler Viper stály hned dva silní konkurenti. Chevrolet Corvette, který
již startoval loni, avšak podlehl továrním vozům Viper a nové vozy Saleen
S7-R s motorem o obsahu 7 litrů a výkonu téměř 600 k.
První
informace o síle jednotlivých vozů a jejich posádek měl dát testovací víkend,
probíhající začátkem května na okruhu v Le Mans. Podle předpokladů byly
nejrychlejší vozy Audi, mezi něž se dokázal vklínit na 3. místo vůz
Bentley číslo 7 a na 4. místo holandský tým s vozem Dome číslo 9.
Podobně
ve středečním a čtvrtečním kvalifikačním tréninku těsně před Le Mans
byly nejrychlejší oba tovární vozy Audi. Nejrychlejší vůz Audi s číslem 2 a posádkou Aiello, Capello, Pescatori dosáhl času 3:32,429 min. To je o 3,7 s lepší
čas než dosáhlo nejrychlejší Audi v tréninku na loňský závod. Zároveň
však také o 2,5 s pomalejší než dosáhl vůz Toyota GT One v kvalifikaci
roku 1999. Třetí místo obsadilo také Audi týmu Champion Racing a krásné čtvrté
místo opět vybojoval holandský tým s vozem Dome a J. Lammersem za volantem.
Vozy Bentley obsadily 7. a 9. místo. Nejrychlejší vůz kategorie LMP 675 byl MG Lola EX
257 s přeplňovaným řadovým čtyřválcem o objemu 2 litry, který dosáhl 14. času a nechal za sebou výkonnější vozy
Panoz a Ascari. V kategorii GTS bylo pořadí Saleen, Chevrolet, Viper.
69. ročník
slavného závodu se jel 16. a 17. června. Jaro tohoto roku nebylo příliš
zdařilé a tak i před závodem několikrát zapršelo. V den závodu však
bylo sucho. Mraky na obzoru však nevěstily nic dobrého. Patnáct minut před
startem stojí všechny vozy seřazené na cílové rovince a napětí v boxech
i na tribunách vrcholí. Tohoto roku přišlo opět přes 200 tisíc diváků a
z toho mnoho z Velké Británie. Přišli se podívat na úspěch vozů Bentley.
V 15 hodin 52 minut vyjíždí celé pole čítající 48 vozů do zaváděcího kola. Vše
je perfektně vypočteno. Přesně v 16:00 odbočuje zaváděcí vůz do boxů a
závod je odstartován.
Jako raketa vyráží dopředu Audi č.2 řízený L.Aiellem, který má po prvním kole náskok již
4 s. Na druhé místo se prodral vůz Dome číslo 9 s J. Lammersem. Po třech
kolech vede s velkým náskokem Audi č.2 a zajíždí časem 3:39,046
nejrychlejší kolo závodu. Za ním o druhé místo bojuje Dome
č.9 s druhým továrním Audi č.1 a za nimi dvojice Bentley č.7 s Audi č.3 amerického
týmu Champion Racing. Bentley č.8 se čtvrtým Audi týmu Jahanson Motorsport
startovního čísla 4 bojují o 6. a 7. místo.
Ve čtvrtém
kole, přesně 13,5 minuty po startu se nad částí tratě od zatáčky
Mulslane po zatáčku Porsche spustil silný déšť. Cílová rovinka byla zatím
suchá a svítilo zde slunce. Mnoho zaskočených jezdců nezvládlo své vozy.
Audi č.4 narazilo do svodidel před zatáčkou Indianapolis a urazilo přední
kapotu, z trati vylétl i Cadillak číslo 5. Mezi zatáčkami Arnage a Porsche dochází k hromadné havárii
4 vozů. Své naděje zde končí Viper, Saleen, Courage Peugeot a Nissan. Do
depa dojíždí s rozbitým předkem i další Viper a Reynard. Pro mnoho jezdců
je to skutečně pohroma. 17 minut po startu vyjíždí na trať poprvé safety
cary, aby bylo možné rozbité vozy odklidit. Ti co měli štěstí rychle přezouvají
suché pneumatiky za mokré.
Hrdinou diváků se stal farancouzský jezdec David Terrien, který se téměř
hodinu pokoušel dostat svůj Chrysler Viper se zcela zničeným řízením od
šikany před cílem do boxů. Několikrát se s neovladatelným vozem zaryl do
štěrku vedle dráhy a byl pořadateli vytahován. Když se nakonec do boxů
dostal, zjistili mechanici, že vůz je neopravitelný a ze závodu musel
odstoupit.
Havárie
a zastávky v boxech zcela změnily dosavadní pořadí. Pomalu ustává děšť.
Když je po 25 minutách jízdy za safety cary závod znovu odstartován,
svítí již sluníčko. V čele jede Bentley č.7 těsně následován Audi č.1
a Panozem č.11. S odstupem 3 minut (na trati jezdí 2 safety cary) následuje
zbytek favoritů vedený Bentleyem č.8, následovaným Courage Peugeotem,
Domem, Reynardem, Chryslerem a dalšími. Tato část závodu je demonstrací síly
vozu Bentley č.7. řízeným M.Brundlem. Každým kolem získává náskok
na Audi č.1, které jej pronásleduje. Po třech kolech má již náskok 12 s.
Když Audi zastavuje v depu na doplnění paliva, dostává se dokonce na druhé
místo vůz Panoz č.11, který obsadil v tréninku až 21. místo. Čtvrtý vůz
Dome č.10 má již ztrátu celého kola. Uběhla však teprve 1. hodina závodu
a každý tuší, že nápor Audi ještě přijde. Zatím jedou na 3., 9. a 10. místě. Také poruchy si vyžádají svoji každoroční oběť. Z hlavních
favoritů je na tom nejhůře holandský tým s vozem Dome, který po opravě převodovky
má ztrátu již 4 kola. Také vůz Audi č.4 sponzorovaný firmou Gulf má
po opravě předku vozu ztrátu přes 3 kola.
Poté co
vůz Bentley č.7 převezme od M.Brundla jezdec G.Smith, začíná pomalu ztrácet svůj
náskok. V půl šesté večer předjíždí Audi č.1 svého soupeře a dostává
se do vedení. Pohroma potkává oba vozy Panoz. Z důvodu vibrací způsobených
vodou na vozovce se jim uvolňují levá přední kola. Nejprve upadne kolo vozu
č.12 a o několik minut později i vozu č.11. Naštěstí jezdci vozy zvládají
a nedochází k havárii.
Rychlé Audi se prokousávají startovním polem stále
dopředu. Po dvou hodinách závodu vede s náskokem celého kola Audi č.1 následované
Bentleyem č.7, ale za ním jsou již dvě další Audi č.2 a 3. Na 4. a 5. místě
jedou dva vozy Chrysler a za nimi druhý vůz Bentley. Po další hodině závodu
je Bentley č.7 předjet i druhým továrním Audi č.2. Naopak Audi Gulf č.4
musí pro poruchu elektriky, způsobenou zatékající vodou, ze závodu definitivně odstoupit.
Po šesti hodinách závodu nastávají problémy i u druhého soukromého vozu
Audi č.3. Vozu odchází motor a Bentley se posouvá na třetí místo. Opět
svítá naděje všem fandům anglického týmu. Do konce závodu ještě zbývá
přes 17 hodin.
Kolem půlnoci
přestává pršet. Ve čtvrt na tři zajíždí Audi č.2 do depa a mechanici mění
převodovku. Zdá se, že Bentley má šanci snížit svých 8 kol ztráty.
Mechanici však pracují perfektně, je to neuvěřitelné, ale po pouhých 10 minutách je Audi opět na trati. To již ze závodu odstoupily oba vozy Panoz a
pro poruchu motoru i Chrysler č.15 s Y.Dalmasem, který se dokonce předtím
propracoval, po problémech Bentleye s převodovkou, na jeho 3. místo.
Obdivuhodné bylo 4. místo vozu Reynard 01Q-VW s dvoulitrovým přeplňovaným
motorem Volkswagen startujícího v nižší kategorii LMP 675. Svojí plynulou
jízdou se dostal přes ostatní silnější vozy a nakonec vyhrál svoji
kategorii a celkově obsadil 5. místo. Pomalu dopředu také postupoval vůz
Dome č.9, který byl po počátečních problémech až na 39. místě. V pět
hodin ráno se dostal až na 9. místo. Potom mu ale
nevydržel motor a musel
odstoupit. Přeci jenom se potvrdila obava, že atmosférický 4 litrový motor
Judd nevydrží stejné namáhání jako 3,6 litrový přeplňovaný motor vozů
Audi. Už zvuk motorů Audi, který byl nejtišší ze všech vozů, naznačoval
svoji nadřazenost, proti motorům Judd vytočeným do vyšších otáček, nebo
naopak 6 litrovým motorům Chrysler, které burácely jako tisíc hromů.
Ráno je
již pořadí na trati celkem stabilizované a rozestupy mezi vozy značné. V
čele je tovární vůz Audi č.1 posádky Biela, Kristensen, Pirro s náskokem
3 kol na druhý tovární tým Audi č.2. Se ztrátou dalších 9 kol jede na 3.
místě Bentley č.8 s jezdci Leitzingerem, Van De Poelem a Wallacem. Na 4. místě
jedoucí Chrysller č.16 s jezdci Berettou, Wendlingerem a Lamym má na vedoucí
vůz ztrátu již 17 kol. O páté až osmé místo probíhá boj. Nejlépe si
zatím vede Cadillac č.6. Za něj, na vynikající 6. místo postoupil vůz Chevrolet
Corvette č.63 vedoucí kategorii GTS. Sedmý je vůz Pescarolo Courage č.17,
který postupoval stále dopředu, po poruše převodovky, která jej v noci
odsunula z 3. až na 14. místo. Na 8. místo klesl Reynard č.38.
V 9 hodin se dostává Pescarolo Courage na 5. místo a stále se přibližuje k
vozu Chrysller na 4. místě.
Po poledni předjíždí Pescarolo
Courage vůz Chrysller č.16 a dostává se na 4. místo. Technické problémy
jej však donutí zajet do depa a počkat tam do konce závodu, kdy objel
poslední kolo, aby byl klasifikován. Podobný osud potkal Cadillac č.6. V zatáčce
Porsche mu hodinu před koncem shořela spojka. Jezdec také počkal na poslední
kolo a potom dojel do cíle. Dramaticky končí závod pro druhý Chrysler č.14
jedoucí na 8. místě. Na konci rovinky Hunaudieres mu začne hořet motor a
jezdec jen tak tak vyskakuje z hořícího vozu. Problémy má i vedoucí Audi
č.1, také musí do depa na výměnu převodovky. V tu chvíli má náskok před
druhým Audi 3 kola. Začíná závod s časem. Práce mechaniků je opět
perfektní a vedoucí vůz ztrácí výměnou pouze dvě kola. Druhý tovární
vůz ještě stihne týmového kolegu předjet a snížit ztrátu na necelé
kolo, ale týmová režie jej pro několik závěrečných kol vrátí za vedoucí
vůz.
V 13:30 se znovu spouští průtrž
mračen a vyjíždí safety cary. Po půl hodině je závod znovu odstartován.
V tu dobu potkává nepřízeň i oba vozy Chevrolet jedoucí na 6. a 10. místě.
Oba musí měnit převodovku a ztrácí přes 13 kol. V celkovém pořadí se před
ně dostávají Porsche 911 z kategorie GT. Jejich soupeři z kategorie GTS jsou
však na tom ještě hůře.
K nelibosti diváků dostává ještě před koncem závodu stop and go na 5
minut vůz Bentley, za předjíždění při žluté vlajce. Jeho náskok je naštěstí
dostatečný a na pořadí v závodě to nemá vliv.

Posledních 10 minut závodu se již
nezávodí, a závod se mění v manifestační jízdu vítězných vozů Audi.
Loňské vítězství si zopakovala trojice Biela, Pirro, Kristensen na voze
Audi R8, před trojicí týmových kolegů Aiello, Capello, Pescatori na stejném
voze. Největších oslav se však dočkaly jezdci Wallace, Leitzinger a Van De
Poele, kteří dovedli vůz Bentley na 3. místě. Jediný Chrysler, který
dojel do cíle obsadil 4. místo. Svojí spolehlivostí dosáhly vynikajících
míst vozy Porsche 911 GT 3, které obsadily 6., 7. a 9. až 12. místo. Všech
9 startujících vozů Porsche 911 dojelo do cíle. Vítězný vůz ujel během
24 hodin 4 367,2 km, což byla třetí nejmenší vzdálenost za posledních 40
let. Do cíle dojelo pouhých 20 vozů.
O náročnosti tohoto ročníku svědčí slova některých jezdců. Trojnásobný
vítěz Tom Kristensen řekl: "Několikrát jsem v dešti nedokázal udržet
vůz na trati, ale naštěstí to pokaždé dopadlo dobře". Andy Wallace
to doplnil: "Zažil jsem tady déšť v letech 1992 a 1994 a vždy jsem si
myslel, že to už horší být nemůže. Letos jsem se přesvědčil o
opaku."
Vůz AUDI R8 měl vzadu podélně
před zadní nápravou uložený vidlicový osmiválcový motor s rozevřením válců
90°, čtyřventilovým rozvodem 2xOHC a přeplňovaný dvojicí turbodmychadel
Garrett. Motor měl obsah válců 3596 cm3 a výkon 452 kW (615 k) při
7200 ot./min. a točivý moment 700 Nm při 6500 ot./min. Vrtání válců je 85 mm a zdvih 79,2 mm. Motor má hliníkový blok a hlavy válců. V sacím potrubí
jsou povinné clony (restriktory) o průměru 2x32,4 mm. Vstřikování paliva a
zapalování je elektronické Bosch MS 2.9. Spojka je tříkotoučová kompozitní
firmy Sachs. Převodovka je šestistupňová polosamočiná Audi/Ricardo podélně
umístěná za zadní nápravou, s přímým sekvenčním řazením. Pohon je na
zadní kola. Samonosný trup a krycí panely karosérie jsou z uhlíkových
kompozitů. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých příčných
ramenech. Převod pérování vzpěrami pushrod, pérování vinutými pružinami
a teleskopickými tlumiči. Řízení je hřebenové s posilovačem. Brzdy jsou
kotoučové Brembo z uhlíkových kompozitů a šestipístovými třmeny. Objem
palivové nádrže 90 litrů. Minimální hmotnost 900 kg.