Steve McQueen – láska k rychlosti

Steve McQueenJméno Steve McQueena není většině čtenářů neznámé. V povědomí většiny lidí je známý jako představitel mnoha charakterních rolí. Drsný, trochu do sebe uzavřený, zásadně kladný typ hrdiny. Poměrně známé je i to, že tento herec byl i velmi dobrým řidičem a výkony, které v některých filmech podával za volantem rychlého auta či řídítky motocyklu, byly skutečné a jen málokdy se v těchto scénách nechával zastoupit kaskadérem. Málokdo ale ví, že pro Steve McQueena bylo vše, co se pohybovalo na dvou i čtyřech kolech, velkou vášní a dodnes se spekuluje, že dokonce větší vášní než herectví. A již málokdo ví, že byl rovněž ne zcela neúspěšným automobilovým i motocyklovým závodníkem. Tato vášeň nakonec vyústila v natočení největšího, nejdokonalejšího a nepravdivějšího filmu z prostředí automobilových závodů, slavného Le Mans. Ale pěkně od začátku.

Steve McQueen se narodil 23.března 1930 v Indianopolis Jullianě Crawfordové, dívce s pochybnou pověstí, a leteckému kaskadérovi Redu McQueenovi spojenému se skupinou tzv. Létajících tygrů, která se později za druhé světové válce proslavila v bojích v Číně svými P40 s namalovanými žraločími (či tygřími) zuby na čumácích svých letounů a které velel trochu neoprávněně opomíjený generál Chennault.

Matka a otec spolu dlouho nevydrželi a nejen to, Julliana dala syna na výchovu do rodiny jeho strýce Clauda Thompsona. Přestože se k němu poměrně často vracela,  mladého Terrence Stephena – toto jméno dal Stevovi jeho otec – vychovávala spíše ulice a místní gangy mladistvých delikventů. Rvačky, krádeže, tím trávil své mládí do doby, než ho matka poslala do polepšovny. Zůstal v ní více než rok a brzy poté, co ji v roce 1946 opustil, se stal plavčíkem na lodi. Doplul do Dominikánské republiky a tam po nějakou dobu pracoval v nevěstinci. Na toto zaměstnání měl příjemné vzpomínky, brzy však vystřídal celou řadu dalších – těžil olej v Texasu, dělal dřevorubce v Kanadě, dělal obchodního zástupce…

papi.jpg (57278 bytes)V té době ho již fascinovala rychlost a vše, co mohlo tento jeho zájem uspokojit. V roce 1947 vstoupil do námořní pěchoty, po třech letech byl propuštěn, z našetřených peněz koupil motocykl Harley Davidson a začal žít bohémským životem. Poblíž tělocvičny, kam chodil posilovat, byla herecká škola, kterou začal navštěvovat. Dodnes není jasné proč, někteří přátelé viděli důvod v jeho lenosti a neochotě se dál v životě dřít, jiní za tím vidí mladá děvčata. Sám Steve to svádí na kávu, kterou ve škole zdarma dostával. Studium nebylo zadarmo, ale Steve se zúčastňoval poměrně úspěšně závodů dragsterů a to mu, jak sám říkal, vydělalo někdy i 100 dolarů za víkend. Učil se herectví, obcházel konkursy a v roce 1956 dostal první malou filmovou roli a s ní mzdu 19 dolarů denně. Zde se poprvé setkal s Paulem Newmannem, v té době již velkou hvězdou, a z těchto dvou můžů se v budoucnu stali velcí herečtí konkurenti. Herecká hvězda Steve McQueena začala rychle stoupat. Výsadní postavení v Hollywoodu mu zajistil dnes již klasický western Sedm statečných z roku 1960.

ma11.jpg (67124 bytes)Jak narůstalo jeho bankovní konto, tak narůstala i jeho schopnost utrácet, většinou za motocykly a automobily. I nadále jezdil závody dragsterů a pokoušel se i o motokros. V té době se seznámil s Budem Ekinsenem, obchodníkem s motocykly, motokrosovým závodníkem a jeho dvojníkem pro slavný skok ve filmu Velký útěk. Jeho život byl i nadále velmi divoký. Aféry s herečkami, divoké mejdany, drogy – a havárie, naštěstí bez následků. V té době již byl vášnivým závodníkem a přitahovalo ho vše co mělo dvě nebo 4 kola. Dodnes není jasné, zda ho přitahovaly více motocykly nebo automobily, ale z dnešního pohledu se zdá, že spíše motocykly. Zúčastňoval se pouštních dálkových závodů a vrchol jeho kariéry motocyklového závodníka znamenala účast v Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži v roce 1964 ve východním Německu. Účast v této soutěži – i účast celého amerického týmu – nebyla úspěšná, sám Steve skončil havárií po třech dnech.

Jeho manželství, ale i ostatní vztahy, se rozpadaly nejen vlivem nezřízeného života, ve kterém kromě žen, drog a alkoholu hrály roli také jeho divoké kousky za volanty automobilů, ale také jeho láska a neustále se rozrůstající sbírka automobilů a motocyklů. V roce 1980, kdy zemřel, obsahovala na 170 motocyklů a automobilů všech značek. Založil také firmu Solar Engineering na výrobu doplňků  pro terénní automobily a motocykly. Svou lásku se snažil uplatnit i ve svých rolích. Na motocyklu exceloval např. ve válečném filmu Velký útěk, za volantem zase ve slavném Bullitově případu, určitě se vám vybavují divoké honičky v terasovitých ulicích San Franciska a bílý dým ze spálených pneumatik. Způsob života a láska k motocyklům ho přivedla i mezi motocyklový gang Hells Angels, se kterým se zúčastňoval divokých vyjížděk.

Steve McQeenVe druhé polovině 60.let se začal vážněji zaobírat myšlenkou automobilových závodů a natočení již zmíněného filmu Le Mans. Tento sen nabýval stále konkrétnějších obrysů a k realizaci velkolepého projektu došlo začátkem sedmdesátých let. Podrobnosti o natáčení i vlastním filmu naleznete na jiném místě, faktem však je, že Steve McQueen ve svém vášnivém zaujetí nebyl schopen natočit žádný podvrh, kopii, repliku, nebyl schopen použít filmových triků ani civilních aut „převlečených“ za závodní speciály, nebyl schopen posadit za jejich volanty „jen“ výborné řidiče – herce a filmové kaskadéry. Výsledkem byl film, který ve své době a vlastně dodnes překonal a překonává vše, co bylo dosud z prostředí automobilových závodů natočeno. Stevovi hrozil dokonce finanční bankrot, neboť náklady na film v průběhu natáčení neustále rostly. Ale Steve byl tvrdohlavý a neústupný. Byl to rváč a dítě ulice a snad právě tomu můžeme poděkovat, že tento naprosto unikátní dokument z prostředí nejslavnějšího 24 – hodinového automobilového závodu vznikl. Neošizený, nesestříhaný. V našich kinech se první, delší verze promítala v 70.letech, později verze mírně sestříhaná.

Na sklonku svého života se Steve McQueen upnul k věcem, které ho činily šťastným. Do poslední chvíle točil filmy, jeho poslední rolí byl western Tom Horn. Nekouřil, málo pil a odpočíval jak uměl: „Miluji venkovskou krajinu, ta mě uklidňuje. Vezmu si motorku a jedu. Občas se zastavím na kraji pole, otevřu si pivo a jen tak sedím a pemýšlím.“

Mezi jeho nejslavnější filmy patří: Sedm statečných, Cincinatti Kid, Nevada Smith, Bullittův případ, Le Mans, Útěk, Motýlek, Tom Horn....

 

   Text: Motoráj a Ivan Lelák      

 

Zpět