Nové předpisy, nové logo a nový tým Porsche v nejvyšší kategorii !!!

   Kalendář závodů 2014        Startovní listina Le Mans 


    4.5.2014  2. závod WEC 6 hodin Spa - skóre Toyota : Audi  2:0
   
    V sobotu 3. května se jel druhý závod vytrvalostního Mistrovství světa na belgickém okruhu Spa Francorchamps.  V kvalifikaci potvrdily svoji rychlost nové vozy Porsche 919 Hybrid. Již v Silverstone dosahovaly Porsche nejvyšší maximální rychlosti kolem 295 km/hod. zatím co Toyoty pod 290 km/hod. a Audi dokonce jen 280 km/hod. Samozřejmě to bylo dáno hlavně nastavením vozu, ale ukazovalo to na skutečnost, že Porsche jely s nastavením více podobným podmínkám v Le Mans, kde jsou dlouhé rovinky, a také okruhu ve Spa, který se Le Mans více podobá než Silverstone.
P14.jpg (211323 bytes)          Kvalifikaci vyhrála posádka Dumas, Jani a Lieb na Porsche č.14 před Davidsonem, Lapierrem a Buemim na Toyotě č.8.  Až třetí místo patřilo nejrychlejšímu Audi č. 2 s posádkou Fassler, Lotterer a Tréluyer. Prvá tří místa na startu tak stejně jako v Silverstone patřila všem třem značkám. To jen potvrdilo jejich obrovskou vyrovnanost. Audi do závodu nasadilo i třetí vůz připravený pro Le Mans s posádkou Filipe Albuquerque a Marco Bonanomi. Oba jezdci však na své kolegy nestačili a byli nejpomalejší. Startovali až ze sedmého místa.
         V kategorii GT byli znovu nejrychlejší Gianmaria Bruni a Toni Vilander na Ferrari F 458  Italia. Na druhé místo na startu se před tovární Porsche probojovala posádka Turner, Mücke a Senna na Astonu Martin č.97.

         Hned po startu se tvrdě bojovalo o třetí až šesté místo, zatím co v čele ujížděl Jani na Porsche č.14. Do předu se dral i Bernhard na Porsche č.20 a po čtyřech kolech byl již třetí za Toyotou č.8 řízenou Lapierrem. Naopak Lotterer na Audi č.2, spa start.jpg (196770 bytes) který startoval ze třetího místa, se postupně propadl až na místo šesté. Audi se tak překvapivě na začátku závodu seřadily na pátém až sedmém místě. Na takovou podívanou jsme nebyli v předchozích letech zvyklí. 
         Po dvaceti minutách závodu zajel Bernhard s Porsche č.20 ze třetího místa do boxů a bal zatlačen do garáže. U vozu se projevily potíže se zadními tlumiči. Krátkou opravou ztratil dvě kola.
         První zastávky v boxech zvládly posádky Audi č.1 a č.2 bez výměny pneumatik, tedy o 20 s rychleji než posádky Porsche a Toyoty, které pneumatiky měnily.To znamenalo změny v pořadí. V čele stále ujížděl Jani na Porsche č.14, ale na druhé místo se posunul Lotterer s Audi č.2, před Buemiho, který vystřídal Lapierra, na Toyotě č.8 a Duvala na Audi č.1. Až na páté místo klesla Toyota č.7 F51.jpg (198250 bytes) ve které vystřídal Nakajima Sarrazina. Rozestupy však byly minimální a těsné souboje pokračovaly. Buemi se s Toyotou č.8 brzo dostal před Lotterera na Audi č.2, a jel znova na druhém místě. Lotterer dále ztrácel a předjeli ho i Duval s Audi č.1 a Nakajima s Toyotou č.8. Klesl tak až na páté místo. Nakajima potom předjel i  Duvala a obě Toyoty se vrátily na druhé a třetí místo před všechny tři Audi.
         Po druhých zastávkách v boxech se do čela dostal Buemi na Toyotě č.8. Lieb s Porsche č.14, který vystřídal Janiho klesl na druhé místo. Třetí jel Nakalima na Toyotě č.7 T8.jpg (245990 bytes) a na pátém až šestém místě jely Audi. 
         Po 3,5 hodinách závodu předjel Di Grassi s Audi č.1 Wurze na Toyotě č.7 a posunul se znova na třetí místo. Zanedlouho na to, ve 100 kole, náhle Dumas jedoucí s Porsche č.14 na druhém místě značně zpomalil a po dvě kola kroužil pomaleji než vozy GT. Musel resetovat celý elektronický systém a než se mu vůz znova rozjel, klesl na čtvrté místo. V čele jel Davidson ba Toyotě č.8, na druhém místě jel Di Grassi na Audi č.1 a na třetím místě Wurz na Toyotě č.7. Audi s Toyotou ještě svedly těsný boj o třetí místo, ale nakonec se Toyotám nepodařilo zopakovat dvojité vítězství ze Silverstone a druhé místo uhájilo Audi. Posádka Toyoty Davidson, Lapierre a Buemi dokázala zopakovat vítězství ze Silverstone a má zatím plný počet bodů v Mistrovství světa.

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

1

1

8

LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Davidson, Lapierre, Buemi 

 171

2 2 1 LMP1

Audi R 18 e-tron quattro 

Audi Sport Team Joest

Di Grassi, Duval, Kristensen 

 171

3 3 7 LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Wurz, Sarrazin, Nakajima

 171

4 4 14  LMP1

Porsche 919 Hybrid

Porsche Team

Dumas, Jani, Lieb

 170

5 5 2 LMP1

Audi R 18 e-tron quattro

Audi Sport Team Joest

Fassler, Lotterer, Tréluyer

 170 

GTE Pro

13 1 51  GTE Pro 

Ferrari F 458 Italia

AF Corse

Bruni, Vilander

152
14 2 91 GTE Pro Porsche 911 RSR Porsche Team Manthey

Pilet, Bergmeister, Tandy

151
15 3 71 GTE Pro 

Ferrari F 458 Italia

AF Corse

Rigon, Calado

151
16 4 97 GTE Pro Aston Martin Vantage V8  Aston Martin Racing

Mücke, Turner

151

         Také v kategorii GTE probíhaly velmi vyrovnané boje. Od startu se v čele drželi Bruni a Vilander a svůj vůz Ferrari dovedli vítězně až do cíle. Porsche byly od minulého závodu znevýhodněni navýšením hmotnosti vozu o 25 kg. Přesto se vynikající jízdou dostala posádka Pilet, Bergmeister a Tandy v cíli na druhé místo.

WEC 2014
LMP1 

Silverstone

Spa 

Le Mans

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

Interlagos

body

Toyota

43 + 1

 40

           

84

Porsche

15  20 + 1            

36

Audi

0

 28            

28

         Závod potvrdil vyrovnanost továrních týmů LMP1 i GTE a ještě více nás navnadil na závod v Le Mans. Porsche, i  když s problémy, dokázalo, že je vyrovnaným soupeřem Audi a Toyoty. Na trati bylo dokonce nejrychlejší. V lepším umístění jim zabránily technické potíže.

WEC 2014
GTE

Silverstone

Spa 

Le Mans

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

Interlagos

body

Ferrari

22 + 1

 40 + 1

           

64

Porsche

43  20            

63

Aston

21

 22            

43


  21.4.2014  1. závod WEC 6 hodin Silverstone - dvojité vítězství Toyoty
        
V neděli 20. dubna se jel celou zimu očekávaný první závod letošní sezóny vytrvalostního mistrovství světa. Poprvé se toyota-7.jpg (172724 bytes) zde v závodním režimu představily nové sportovní prototypy Porsche 919 a vylepšené Audi R18 a Toyoty TS 040. Již v kvalifikaci byly výsledky značně vyrovnané. Nejrychlejší nakonec byla posádka Toyoty č.7 Alexander Wurz, Stéphane Sarrazin a Kazuki Nakajima. Čas pro pořadí v kvalifikaci se počítá jako průměr čtyř nejlepších časů na kolo dosažených v kvalifikaci dvěma jezdci z posádky. Z druhé pozice se ztrátou pouhých 5 tisícin sekundy startovali Lucas Di Grassi, Loïc Duval a Tom Kristensen na Audi č.1. Za nimi startovali Romain Dumas, Neel Jani a Marc Lieb na Porsche č.14, Marcel Fassler, André Lotterer a Benoit Tréluyer na Audi č.2, Anthony Davidson, Nicolas Lapierre a Sébastien Buemi na Toyotě č.8 a Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley na druhém Porsche č.20.
         V kategorii GT byli nejrychlejší Gianmaria Bruni a Toni Vilander na Ferrari F 458 start.jpg (73603 bytes) Italia před dvěma továrními Porsche 911 RSR. Astonům Martin se moc nedařilo.

        Vlastní závod byl ovlivněn silným deštěm. Start proběhl ještě na suchu a odmávl ho pětinásobný vítěz Le Mans Darek Bell. Hned po startu se odehrával souboj o vedení  mezi Wurzem na Toyotě a Di Grassim na Audi. Dopředu se také dral P20.jpg (187150 bytes) Buemi na druhé Toyotě a Lotterer na Audi č.2. Na konci prvního kola se dokonce Buemi dostal na druhé místo, a obě Toyoty vedly závod. Dlouho se však z této pozice neradoval a brzo se před něj dostal Lotterer i Di Grassi na obou Audi. Porsche klesly na 5. a 6. místo. Souboj jezdců Audi a Toyoty pokračoval. Wurz od startu vedl, ale po půl hodině se před něj Lotterer na Audi č.2 dostal. V tu dobu začalo pršet. 
         Po 40 minutách začaly zastávky v boxech. První do boxů zajel Buemi na Toyotě č.8 zároveň s Bernhardem na Porsche č.20. V tu dobu déšť zesílil a do boxů zajel z druhého místa i Wurz s Toyotou č.7. Tomu mechanici nasadily pneumatiky do přechodných podmínek. Audi pokračovali na hladkých pneumatikách. Di Grassi nezvládl smyk a narazil s Audi č.1 do svodidel. Také Jani s Porsche č.14 přišel o levé přední kolo. Oby vozy se sice dostaly do boxů, ale závod nedokončily. 
audi-1.jpg (103308 bytes)toyota-8.jpg (221916 bytes)          Do čela závodu se po zastávkách dostaly obě Toyoty. V čele jel Buemi a na druhém místě Wurz. Třetí byl Bernhard na Porsche a teprve čtvrtý Lotterer na Audi, se ztrátou celého kola. Na hladkých pneumatikách Lotterer neudržel vůz na trati a ve smyku také vyjel do kačírku. Musel znova do boxů přezout pneumatiky. Jeho ztráta vzrostla na 3 kola. Ve voze ho potom vystřídal Tréluyer, který také vůz nezvládl a stejně jako Di Grassi narazil do svodidel. Pro obě Audi tak závod skončil havárií. Bylo to snad poprvé od roku 2000, co do cíle vytrvalostního závodu nedojelo ani jedno Audi.

audi-2 havarie.jpg (336423 bytes)porsche-92.jpg (72308 bytes)        V dalším průběhu závodu již nedošlo k žádné zásadní změně a v závodu zvítězila posádka Anthony Davidson, Nicolas Lapierre a Sébastien Buemi na Toyotě č.8 před svými stájovými kolegy Alexanderem Wurzem, Stéphanem Sarrazinem a Kazuki Nakajimou na Toyotě č.7. Třetí místo obsadili Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley na Porsche č.20. Protože se po pěti a půl hodinách závodu vrátil silný déšť, byl závod ukončen o půl hodiny dříve.   

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

1

1

8

LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Davidson, Lapierre, Buemi 

 167

2 2 7 LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Wurz, Sarrazin, Nakajima

 166

3 3 20  LMP1

Porsche 919 Hybrid

Porsche Team

Bernhard, Webber, Hartley 

 165

4 4 12 LMP1

Lola B12/60 - Toyota

Rebellion Racing

Prost, Heidfeld, Bêché

 159 

GTE Pro

7 1 92 GTE Pro Porsche 911 RSR Porsche Team Manthey 

Holzer, Makowiecki, Lietz

147
8 2 91 GTE Pro Porsche 911 RSR Porsche Team Manthey

Pilet, Bergmeister, Tandy

147
9 3 97 GTE Pro Aston Martin Vantage V8  Aston Martin Racing

Mücke, Turner

147
10 4 51 GTE Pro 

Ferrari F 458 Italia

AF Corse

Bruni, Vilander

147

         V kategorii GTE Pro probíhal vyrovnaný souboj mezi nejlepší posádkou Ferrari kterou byli Bruni s Vilanderem a továrním týmem Porsche s vozy Porsche 911 RSR. Astony Martin byly z počátku trochu v pozadí. Porsche se nakonec ukázaly jako rychlejší a obsadily prvá dvě místa. Před Ferrari se dostala i nejlepší posádka na Astonu Martin a tak na Bruniho s Vilanderem zbylo až čtvrté místo. Rozestupy posádek však byly minimální. 

WEC 2014 

Silverstone

Spa 

Le Mans

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

Interlagos

body

Toyota

43 + 1              

44

Porsche

15              

15

Audi

0

             

0

Podívejte se na velice zajímavé a pěkně udělané statistiky ze závodu.


    30.3.2014  World Endurance Championschip 2014

         O tomto víkendu jsme měli konečně možnost vidět v plné kráse hlavní konkurenty o absolutní vítězství v Le Mans. Na francouzském okruhu Paul Ricard v Le Castelett se konalo zahájení letošní sezóny WEC. Konečně máme Porsche, Audi a Toyotu pěkně vedle sebe. To budou letos konečně pořádný závody!!!

10152581_10152118200567912_2008319585_n.jpg (77377 bytes) 1487428_10152117623252912_1441551146_n.jpg (69907 bytes) 5502_10152117622882912_1436654669_n.jpg (63723 bytes)
10154195_10152118199597912_1118717707_n.jpg (60422 bytes) 1926814_10152117623112912_1443280474_n.jpg (64491 bytes) 1604729_10152117622957912_1288311372_n.jpg (60189 bytes)
1173826_10152118199332912_1813263466_n.jpg (58977 bytes) 1505098_10152117623197912_1349477923_n.jpg (71090 bytes) 1505523_10152117622857912_1138361951_n.jpg (57356 bytes)

        Výsledky testovacích jízd na okruhu v Le Castelled. Je vidět velká vyrovnanost všech tří továrních týmů v kategorii LMP1 -H (hybridní pohony).

 

          Pravidla pro hybridní prototypy LMP1 doznala revolučních změn. Tyto revoluční změny jsou symbolizovány i zcela novým logem 24 hodinovky Le Mans. Dosavadní pravidla vždy omezovala výkony vozů stanovením maximálního objemu motoru, počtu válců, omezovačů průtoku vzduchu nebo max. plnicího tlaku. Nové předpisy tuto filozofii opouští a místo toho soustředí pozornost na spotřebu energie vozu. Je to zcela zásadní změna pohledu na konstrukci vozu a jeho pohonu. Až do teď, byl objem turbo dieselového motoru omezen na 3,7 l (Audi R18 e-tron quattro), zatímco maximální povolený objem benzínových motorů používaných ve vozech LMP1 byl 2 litry (turbo motory) nebo 3,4 l (atmosférické motory - Toyota TS 030). Od roku 2014 již tyto limity nejsou stanoveny. Nejsou předepsány ani žádné omezovače průtoku vzduchu (dříve např. 45,1 mm v případě Audi V6 TDI). 
         Energie a její spotřeba se stává klíčovým prvkem. Výrobci automobilů si nyní mohou vybrat jednu ze čtyř energetických tříd. Pravidla stanovují pro každou ze čtyř tříd maximální množství využitelné hybridní energie na jeden okruh, která může být znovu použita určitým způsobem, v kombinaci s absolutní spotřebou energie z paliva na jeden okruh. Průtokoměry ve všech závodních vozech kontrolují spotřebu paliva a přenášejí tato data v každém kole ke sportovním komisařům. Totéž se děje s množstvím energie hybridního systému. To zabraňuje taktickému rozložení spotřeby paliva na průběh celého závodu. Místo toho, kdykoliv někdo předepsané maximální hodnoty překročí, musí být nadměrná spotřeba paliva kompenzována v průběhu následujících tří kol, v opačném případě může být vůz penalizován. Proto je zcela zásadní účinnost pohonného systému a odpovídající styl jízdy řidiče. Hybridní vozy jsou vybaveny systémy ERS (Energy Recovery System - systém pro zpětné využití energie).

 výňatek z předpisů pro spotřebu energie v Le Mans 2014

    bez ERS

s ERS (Hybridní)

použitelná energie MJ/kolo   0 < 2 < 4 < 6 < 8
min. hmotnost vozu kg 850 870 870 870 870
energie z benzínu MJ/kolo 150,8 146,3   141,7   137,2   134,9  
max. spotřeba benzínu   kg/hod. 95,6 93 90,5 87,9 87,3
objem nádrže benzín litrů 66,9 66,9 66,9 66,9 66,9
energie z nafty MJ/kolo 142,1 140,2 135,9 131,6 127,1
max. spotřeba nafty kg/hod. 83,4 83,3 81 78,3 76,2
objem nádrže nafta litrů 54,8 54,8 54,8 54,8 54,8

         Audi R18 e-tron quatrro pro rok 2014 je zcela přepracovaným vozem proti roku 2013. Odráží se v něm nové předpisy pro rok 2014. Objem dieselového přeplňovaného motoru byl zvýšen z 3,7 litru na 4 litry a pohání zadní nápravu. Vůz je vybaven stejně jako loni systémem KERS (Kinetic Energy Recovery System) ukládající kinetickou energii vznikající při brždění. V úrovni přední nápravy, je uložena zcela nová jednotka elektromotoru a generátoru MGU (Motor Generator Unit), společně s diferenciálem. Systém je propojen s předními koly dvěma hnacími hřídeli. Při brždění je kinetická energie od předních kol vozu přeměňována na elektrický proud, jehož prostřednictvím je roztáčen setrvačník v zařízení pro přechodné uložení energie, které je umístěno v kokpitu vedle jezdce. MGU během akcelerace rekuperovanou energii opět přeměňuje na elektrický proud a využívá jej k pohonu předních kol elektromotorem. 

        Ještě v roce 2013 uvažovali konstruktéři Audi i o využití i druhého systému ERS-H (Heat Energy System Recovery), který využívá tepelnou energii turbodmychadla. Systém pro rekuperaci energie je spojený s turbodmychadlem, na jehož hřídel je přímo připojena jednotka motorgenerátoru. Vytváří také elektrickou energii, nemusí ji však posílat do setrvačníku, ale může ji poslat přímo do pohonného ústrojí. V takovém případě se jí netýkají žádná omezení průtoku energie. Dále tak zvyšuje efektivitu celého pohonného ústrojí. Tento systém využívají v roce 2014 i nové vozy F1 s turbomotory. U Audi se nakonec rozhodli tento systém v roce 2014 ve voze Audi nepoužít, protože se jim zdá, že přínos systému nenaplnil očekávání a mají obavy z jeho spolehlivosti. Tento systém tak bude mít pouze Porsche 919 Hybrid. Toyoty jej mít nemohou, protože nemají turbodmychadlo.  
         Vůz Audi byl konstruován tak, aby dosáhl stejných výkonů jako jeho předchůdce s mnohem menší spotřebou energie. Spotřeba paliva by měla klesnou až o 30 %. 

2013 2014
                     

         Audi R18 pojede ve třídě, která umožňuje využít 2 megajoule hybridní energie v každém kole v Le Mans. Vyplývá to asi z toho, že vůz nebude vybaven druhým hybridním systémem a jenom z brzd se více energie na rychlém okruhu v Le Mans nezíská. Nižší hybridní energie zase umožňuje vyšší spotřebu paliva a tím vyšší výkon dieselového motoru. Ullrich řekl, "Z výpočtů které jsme udělali, nám vyplývá, že kombinace vznětového motoru a systému 2MJ je lepší kombinace, než jít do větší třídy a mít problém s rozložením váhy vozu". To kontrastuje s týmem Porsche, který oznámil svůj záměr nasadit vůz v nejvyšší, 8 MJ třídě, i Toyotou, u které se očekává, že bude startovat v 6 nebo 8 MJ třídě. 
         Kvůli úspoře energie byly udělány změny v aerodynamice. Vůz je o 10 cm užší, což znamená menší aerodynamický odpor. Naopak kvůli změně předpisů je vůz o 20 mm vyšší než před rokem a jsou také předepsány větší rozměry kokpitu. Kromě toho byla změněna přední část.
         V seriálu WEC nasadí Audi dva vozy. S vozem startovního čísla 1. budou startovat Lucas di Grassi, Tom Kristensen a Loïc Duval. Lucas di Grassi startuje místo Allana McNishe, který na konci loňského roku oznámil konec své kariéry jezdce sportovních prototypů. S vozem číslo 2 budou startovat André Lotterer, Marcel Fässler a Benoît Tréluyer. V Le Mans nasadí Audi ještě třetí vůz s posádkou Oliver Jarvis, Marco Bonanomi a Filipe Albuquerque.
         Audi také představil nové vozy v bojových barvách. Na prvních fotografiích byly vozy v černo červených barvách, ale finální podoba bude bílá, šedivá a černá, podobně jako v loňském roce.

         Toyota TS040 Hybrid navazuje na loňský typ TS030. Nový vůz má benzinový atmosférický osmiválec do V se zvětšeným objemem z 3,4 litru na 3,7 litru a výkonem 520 koní. Nově má hybridní pohon dva elektromotory na přední i zadní nápravu, proti loňskému typu, který měl hybridní pohon pouze na zadní nápravu. To bude umožňovat lepší akceleraci hlavně v zatáčkách. Rekuperovaná energie se získává při brždění z předních i zadních kol a uchovává se na rozdíl od setrvačníku Audi v superkondenzátoru uloženém vedle jezdce. Hybridní pohon může dočasně zvýšit výkon o 473 koní, to je celkově skoro na 1000 koní. Proti loňskému roku by měla klesnout spotřeba paliva o 25 %.

http://youtu.be/-Epjj9bsj9E

        Toyota bude nasazovat v sezóně 2014 v WEC dva vozy. S číslem 7 bude startovat Alex Wurz, Stéphane Sarrazin a Kazuki Nakajima a s číslem 8 Anthony Davidson, Nicholas Lapierre, a Sébastien Buemi. Proti loňsku se v sestavách jezdců prohodili Lapierre a Sarrazin.

have-some-more-toyota-ts040-pics-and-powertrain-footage_8.jpg (131342 bytes)   have-some-more-toyota-ts040-pics-and-powertrain-footage_17.jpg (128040 bytes)    have-some-more-toyota-ts040-pics-and-powertrain-footage-1080p-22.jpg (143951 bytes)

        Porsche 919 Hybrid je poháněn 2-litrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem do V s dvěma rekuperačními systémy energie. Nová pohonná jednotka je přeplňována jedním turbodmychadlem, je vybavena přímým vstřikováním paliva a má až 9000 ot./min. Jeden rekuperační systém KERS je na přední nápravě a získává energii při brždění. Druhý rekuperační systém ERS-H ( Heat Energy System Recovery), který využívá tepelnou energii turbodmychadla, je spojený s turbodmychadlem, na jehož hřídel je přímo připojena jednotka motorgenerátoru. Energie se tak může rekuperovat i mimo čas brždění. Rekuperovaná energie se na rozdíl od Audi, kde se ukládá energii do setrvačníku, a na rozdíl od Toyoty, kde se ukládá el. energie do superkondenzátoru, ukládá do Lithium-ion baterií uložených v kabině vedle jezdce. Rekuperační systém může uložit až 8 MJ energie na jedno kolo v Le Mans. Takové množství energie nutně vyžaduje větší a těžší akumulátory. Naopak zase umožňuje delší využití akumulované energie. Rekuperovaná energie je využívána pro pohon přední nápravy generátorem, který při akceleraci funguje jako elektromotor. Pohon je tedy obdobný jako u Audi. Zadní náprava je poháněna spalovacím motorem a přední elektromotorem.   

Barevné provedení 919 Hybrid vychází do jisté míry ze skutečnosti, že partnerem Porsche Teamu pro WEC se stala společnost DMG MORI, patřící mezi vedoucí firmy ve výrobě obráběcích strojů. Nadpis na karosérii Porsche je "Porsche Intelligent Performance".

2014_porsche_919_hybrid_6_1280x960.jpg (159513 bytes)    po91932_5315d208b30d4.jpg (127226 bytes)    po91911_5315d208099e3 (1).jpg (177706 bytes) 


    9.2.2014  World Endurance Championschip 2014
       
Světový šampionát vytrvalostních závodů bude v roce 2014 složen, stejně jako v roce 2013, z osmi stejných závodů. Jedinou změnou je přesunutí závodu v Brazílii na okruhu Interlagos až na poslední závod sezóny. Součástí seriálu je i slavný závod 24 hodin Le Mans. Máme se tedy opět na co těšit.          

WEC 2014

Silverstone

Spa 

Le Mans

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

Interlagos

 

         Největším lákadlem a ikonou všech fanoušků bude návrat značky Porsche na závodní okruhy vytrvalostních závodů s vozem nejvyšší kategorie LMP1 a tedy i boj o příčky nejvyšší a o další vítězství v Le Mans. V této kategorii zde tovární vozy Porsche startovaly naposledy v rove 1998, kdy na voze Porsche GT1 zvítězila posádka McNish, Aiello a Ortelli a získala tak pro Porsche 16 vítězství v Le Mans. 
         Allan McNish u toho už jako aktivní jezdec nebude, protože na konci loňského roku oznámil ukončení své závodní kariéry.

         Co zatím víme o novém voze Porsche. Bylo již oznámeno jeho typové označení. Označením navazuje na legendární typ 917 a bude startovat pod označením Porsche 919 Hybrid. Vůz má uzavřenou karosérii z uhlíkových kompozitů, tvarem podobnou vozům Audi R18. Zcela jiná však bude pohonná jednotka. Nový vůz Porsche bude pohánět zcela nový benzinový přeplňovaný motor objemu 2 litry nesoucí označení TDFI (Turbo Direct Fuel Injection). Velkým překvapením je uspořádání válců. Motor bude vidlicový čtyřválec, což není obvyklé. Ještě se spekuluje, zda se nebude jednat o plochý motor s úhlem válců 180°. 
        Protože se bude stejně jako u vozů Audi a Toyota jednat o hybridní pohon, bude mít vůz dva systémy rekuperace. Elektromotor bude stejně jako u Audi pohánět přední kola, energii však bude získávat rekuperací z obou náprav. Vpředu půjde o klasický KERS, získávající energii při brždění předních kol, vzadu pak ERS, využívající energie výfukových plynů. Stejným způsobem funguje i hybridní systém u Audi R18. Naproti tomu Toyota, využívá KERS i při brždění od zadních kol.

        Porsche oznámilo jména svých jezdců. Bude to bývalý pilot F1 Mark Webber, Timo Bernhard, Brendon Hartley,  Romain Dumas, Marc Lieb a Neel Jani. Závodní křest si Porsche 919 má odbýt na šestihodinovce v Silverstone, která se bude konat jako první závod letošní sezóny 20. dubna.

Porsche 919.jpg (129485 bytes)       Porsche 919_1.jpg (232253 bytes)

 

motor

palivo

objem

 uspořádání

Audi R18 e-tron quattro 

vznětový

nafta

4 000 cm3

 V 6  turbo

Toyota TS030 Hybrid 

 zážehový 

 benzín 

3 700 cm3

 V 8 atmosférický 

Porsche 919 Hybrid

zážehový

benzín

 2 000 cm3 

 V 4  turbo


Zpět