Loni jsme hledali pro Audi soupeře a on se objevil.
Porazí letos Toyota v Le Mans Audi ?

   Kalendář závodů 2013          Startovní listina Le Mans 2013 


  12.6.2013  Testovací den v Le Mans
        O víkendu 8. a 9. června probíhal na okruhu v Le Mans testovací den, kde se představily všechny posádky, které se za 14 dní postaví na start slavného závodu.

         Kategorie LMP 1 je letos proti předchozím ročníkům slabě obsazená. Hlavně netovární týmy nasazují pouhé tři vozy. R13_1.jpg (101975 bytes)audi.jpg (544278 bytes) Dva vozy Lola B12/60 Coupe-Toyota nasadí tým Rebellion Racing a jeden vůz HPD ARX-03C nasadí tým Strakka  Racing. Ze startovní listiny se ztratil tým Pescarolo. Po jeho z mrtvých vstání v roce 2011, kdy jeho vůz po vynikající jízdě skončil při havárii v troskách, zpečetil jeho konec loňský rok, kdy stáj nasadila upravený, ale zcela nepovedený prototyp Aston Martin AMR One a druhý vůz Dome. Ani jeden z vozů však nebyl v cíli Le Mans 2012 klasifikován.

         Hlavním lákadlem kategorie LMP1 tak bude souboj dvou továrních týmů Audi a Toyota. Audi je jednoznačným  favoritem. Jejich vozy Audi e-tron R18 quattro mají neuvěřitelnou spolehlivost a jezdci dokáží z vozů vyždímat maximum. Hlavně vítězná posádka posledních dvou ročníků Le Mans André Lotterer, Marcel Fässler a Benoît Tréluyer dokáže jezdit A2_1.jpg (81312 bytes) velice rychle a bez chyb. Posádku Allan McNish. Tom Kristensen a Loïc Duval musíme také řadit k favoritům závodu. Trochu horkokrevný McNish však tuto posádku svými haváriemi v posledních dvou letech připravil o možnost bojovat o vítězství. Překvapit může i třetí posádka Audi Marc Gené, Lucas di Grassi a Oliver Jarvis.

         Vozy Toyota TS 030 Hybrid se zatím letos potýkají s nespolehlivostí a nižší rychlostí než mají vozy Audi. Loni v Le Mans ani jeden vůz Toyota nedojel, i když měly i světlou chvilku a v závodě chvíli vedly. Pokud je nepostihnou technické potíže a jezdecké chyby, mají možná šanci na dobrý výsledek. Vítězství ale bude spíše zázrakem. Při testovacím dnu byly opět pomalejší než vozy Audi. 
        Začátek testování se odehrával na mokrá trati. Času na testování na suchu tak nebylo moc a dosažené časy nemusí být zcela objektivní. Přesto byla převaha vozů Audi jednoznačná.

T7_1.jpg (77157 bytes) T8_1.jpg (98749 bytes) A1_1.jpg (69744 bytes)

3:22,583  nejrychlejší čas na kolo zajel Loïc Duval na Audi č.2, byl to lepší čas, než zajely vozy v loňském roce 
3:25,358  druhý nejlepší čas na kolo zajel Lucas di Grassi na Audi č.3
3:25,647  třetí nejrychlejší čas na kolo zajel André Lotterer na Audi č.1
3:27,581  nejrychlejší čas na kolo z posádky Toyoty č.8 zajel Stéphane Sarrazin
3:29,593  nejrychlejší čas na kolo z posádky Toyoty č.7 zajel Alexander Wurz
3:31,967  nejrychlejší čas na kolo z netovárních vozů kategorie LMP1 zajel Neel Jani na voze Lola týmu Rebellion

L_1.jpg (63409 bytes)37_1.jpg (63380 bytes)         Nejpočetněji je zastoupena kategorie LMP2, kde startuje 24 vozů 18 týmů ze 13 států. Startují zde vozy Morgan, Oreca, Lola, Alpine a Zytek poháněné motory Nissan a Judd, jeden vůz HPD poháněný motorem Honda a dva vozy Lotus T128 české stáje Lotus. Na jednom z těchto vozů startuje i náš jezdec Jan Charouz.

3:38,801  nejrychlejší čas na kolo v kategorii LMP2 zajel Olivier Pla na voze Morgan-Nissan LMP2 stáje OAK Racing
3:44,762  nejrychlejší čas na kolo mezi jezdci z posádek vozů Lotus zajel James Rossiter

        V kategorii GTE Pro startuje 12 vozů 6 týmů na 5 typech vozů. Tři vozy Aston Martin Vantage V8 nasazuje britský  tovární tým Aston Martin. Dva vozy Ferrari 458 Italia nasazuje polotovární italský tým AF Corse a jeden britský tým JMW Motorsport. Dva vozy Corvette C6-ZR1 nasazuje TD_1.jpg (63071 bytes) americký tovární tým Corvette Racing. Dva vozy Porsche 911 RSR AM_1.jpg (66055 bytes) nasazuje německý tovární tým Porsche AG Team Manthey a dva nové vozy Viper GTS-R nasazuje americká stáj SRT Motorsport.

        Jak je vidět, utkají se zde čtyři tovární týmy s vynikajícími jezdci. Na vozech Ferrari  AF Corse uvidíme loňské vítěze  Giancarlo Fisichellu, Gianmaria Bruniho i Toni Vilandera. Na Corvetách zase vítěze z roku 2011 Tommy Milnera a Antonio Garciu, které doplňují Jan Magnussen, Oliver Gavin a Richard Westbrook. Barvy Porsche zase budou hájit absolutní vítězové Le Mans 2010 Timo Bernhard a Romain Dumas spolu s Marcem Liebem, Richardem Lietzem a Jörgem Bergmeisterem. Hlavními hvězdami mezi jezdci Astonu Martin jsou Stefan Mücke, Darren Turner, Peter Dumbreck, Bruno Senna, Frederick Makowiecki, Rob Bell a Pedro Lamy.

P_1.jpg (82280 bytes) C74_1.jpg (89727 bytes) Viper_1.jpg (228819 bytes)
           V nejlepším světle se při testování ukázali jezdci na vozech Aston Martin. Velmi dobře také jely vozy Porsche a Corvette. Jejich jezdci dokázali zajet jedno kolo v čase pod čtyři minuty. Mírným zklamáním byly časy dosažené jezdci na Ferrari. Rozdíly mezi jednotlivými značkami však jsou minimální a to slibuje velmi vyrovnaný a napínavý závod.

3:58,806  nejrychlejší čas na kolo mezi jezdci GT vozů zajel Peter Dumbreck na voze Aston Martin
3:59,148  druhý nejlepší čas na kolo zajel Frederick Makowiecki na dalším voze Aston Martin
3:59,188  i třetí nejlepší čas na kolo zajel další jezdec Astonu Martin Stefan Mücke
3:59,410  nejlepší čas na kolo po Astonech Martin zajel Richard Lietz na voze Porsche 911
3:59,420  další nejlepší čas na kolo zajel další jezdec na Porsche 911 Jörg Bergmeister
3:59,491  nejrychlejší kolo z jezdců na vozech Corvette zajel Jan Magnussen
4:00,456  nejrychlejší čas na kolo na voze Ferrari zajel Kamui Kobayashi
4:01,731  nejrychlejším z jezdců na vozech Viper byl Tommy Kendall

        V kategorii GTR Am startují stejně jako v GTE Pro vozy značek Corvette C6-ZR1, Ferrai 458 Italia, Porsche 911 GT3 a Aston Martin Vantage V8.

4:00,867  stejně jako v kategorii GTE Pro zajel nejlepší čas na kolo jezdec Jamie Campbell-Walter na továrním voze Aston Martin


12.6.2013  První představení Porsche LMP1 2014
         Timo Bernhard se dne 12.6.2013 poprvé představil za volantem nového prototypu Porsche LMP1, který továrna připravuje pro vytrvalostní závody od sezóny 2014 a se kterým by chtěla navázat na slavná vítězství v 70. a 80. letech, kdy dosáhli v Le Mans 16 vítězství. Vůz byl představen na firemní testovací dráze ve Weissachu v Německu. Bližší informace o prototypu zatím nejsou k dispozici.

2014-porsche-le-mans-prototype-lmp1.jpg (233643 bytes)                porsche-lm-p1-2014.jpg (145964 bytes)


  5.5.2013  Druhý závod WEC - 6 hodin Spa
         Ke druhému závodu se týmy a jezdci sešli na belgickém okruhu Spa. Velké očekávání provázel první start letošní specifikace vozu Toyota TS-030 Hybrid. Po propadu v Silverstone se měla ukázat skutečná síla Toyoty před hlavním závodem v Le Mans. Posádka Wurz, Lapierre a Nakajima měla k dispozici vůz č.7 specifikace pro Le Mans 2013. Druhá posádka Davidson, Buemi a Sarrazin startovala na voze č.8 v loňské specifikaci. 
1.jpg (41186 bytes)toyota_.jpg (199347 bytes)         Kvalifikace se posádkám Toyoty moc nepovedla a obsadili místa až za Audi. Vůz č.7 startoval ze čtvrtého místa a vůz č.8 z pátého. Za nimi startovaly oba vozy Lola stáje Rebellion Rcing. Nejlepší v kvalifikaci byli Fässler, Lotterer a Treluyer s Audi R18 e-tron quattro č.1. Druhé místo patřilo posádce Di Grassi, Gené, Jarvis s Audi č.3 a třetí posádce Kristensen, Duval, McNish s Audi č.2. Audi nasadilo ve Spa tři vozy. Vůz č.3 byl nasazen mimo bodování seriálu WEC a sloužil pro testování konfigurace vozu s mírně prodlouženou zádí a nastavením pro závod v Le Mans.

ferrari71.jpg (35391 bytes)         V kategorii LMP2 byli nejrychlejší Companc, Kaffer a Minassian s vozem Oreca 03 - Nissan stáje PECOM Racing. Vozům stáje Lotus Praga se moc nedařilo a ve své kategorii dosáhly až sedmý a osmý čas.
         Vyrovnaný souboj o pozici na startu se odehrál mezi továrními vozy Aston Martin a vozy Ferrari stáje AF Corse. Nejrychlejší v kvalifikaci byla posádka Astonu Martin č.98 Senna, Makowiecki a Bell. Hned za nimi startovaly Ferrari č.51 s posádkou Bruni, Fisichella a Ferrari č.71 s posádkou Kobayaschi, Vilander. Další dva Astony Martin startovaly až za vozy Ferrari.

start.jpg (129114 bytes)        Hned v první zatáčce po startu to trochu přepískl Lotterer s Audi č.1 a hned se propadl až na čtvrté místo. Naopak se start povedl Lapierovi na Toyotě č.7, který se dostal na místo druhé ze vedoucího Duvala s Audi č.2. Lotterer se však se svojí pozicí nehodlal smířit a brzo se dostal před Geneho na Audi č.3 a po půl hodině závodu se vrátil před Toyotu č.7 a Audi č.2 na první místo.
         Po první hodině a prvních zastávkách v boxech vedl Lotterer a Audi č.1, před Duvalem na Audi č.2, Toyotami č.7 a 8 a Audi č.3 jedoucím na pátém místě. Při druhých zastávkách v boxech měnily u vedoucích Audi pneumatiky, ale Toyota č.7 pouze tankovala. Tím se dostal Lapierre do těsného vedení před Duvala na Audi č.2 a Treluyera, který vystřídal Lotterera v Audi Spa 2013.jpg (265504 bytes)č.1. Toyota č.8 se již propadla na páté místo za Audi č.3. Byl to hezký pohled na Toyotu č.7, která vedla závod, ale bylo zřejmé, že obě Audi č.2 i č.1 jsou rychlejší. ferrari.jpg (689686 bytes)Hlavně v zatáčkách. Jejich nastavení přítlaku odpovídalo trati ve Spa, zatím co Toyota jela s nastavením pro Le Mans, kde je dána přednost menšímu přítlaku a vyšší maximální rychlosti. V zatáčkách tak Audi Toyotu dojely, ale na rovinkách, kde by ji mohly předjet byla Toyota rychlejší. Také výjezdy ze zatáček měla Toyota díky systému KERS pro rekuperaci energie rychlejší (Audi používá systém se setrvačníkem, zatím co Toyota systém s nabíjením speciálních superkondenzátorů).
         Změnu pořadí tak přinesly až třetí zastávky v boxech. Kdy se do čela dostal Treluyer s Audi č.1 před Kristensena s Audi č.2 a Nakajimu s Toyotou č.7. Na čtvrtém místě jelo Audi č.3 řízené Di Grassim a na pátém Toyota č.8 řízená Sarrazinem. Toyota č.7 již měla na vedoucí Audi ztrátu 50 s. Před polovinou závodu se Di Grassi dostal na třetí místo před Nakajimu s Toyotou č.7. Obě Toyoty se tak propadly až za Audi.

toyota_7.jpg (198111 bytes)        Po třech a půl hodině závodu, kdy již měla čtvrtá Toyota č.7 na vedoucí Audi ztrátu jeden a čtvrt minuty, zajel neplánovaně Nakajima do boxů s přehřátými brzdami. Vůz byl zatlačen do garáže a po prověření příčiny se zjistilo, že chyba byla v nefunkčním systému KERS. Vůz musel ze závodu odstoupit. Protože brzdný účinek vozu je kombinací klasických brzd a brzdného efektu způsobeného rekuperací energie při dobíjení kondenzátorů, stalo se to, že při poruše rekuperace kotoučové brzdy nestačily vůz ubrzdit a přehřály se.

audi_1.jpg (207376 bytes)         Dále již probíhal závod plně pod taktovkou Audi. Ambiciózní posádka Fässler, Lotterer a Treluyer se nenechala svými kolegy zaskočit jako v Silverstone a dovedla svůj vůz Audi č.1 vítězně do cíle. Na druhém místě dojela posádka Kristensen, Duval, McNish s Audi č.2. a na třetím Audi č.3. Toyota č.8 dojela na čtvrtém místě se ztrátou celého 12.jpg (242682 bytes)kola. Velmi dobře si vedly obě posádky stáje Rebellion Racing, které byly nejlepší z netovárních týmů a oba vozy dovedly do cíle na 5. a 6. místě.

         Vyrovnaný souboj se odehrával v kategorii GT Pro mezi Ferrari a Astony Martin. Hned po startu se do čela dostaly dvě Ferrari stáje AF Corse č.51 a 71. Těsně za nimi jely dva tovární Astony Martin č.91 a 98. Nejprve vedlo Ferrari č.51 s posádkou Bruni, Fisichella, potom Ferrari č.71 s posádkou Kobayaschi, Vilander. Ti se však nakonec propadli až na třetí místo a do čela se vrátilo Ferrari č.51. Na druhé místo se probojovala nejrychlejší posádka v kvalifikaci Senna, Makowiecki a Bell.

        Toyota i ve druhém závodu podlehla Audi. Přesto, když situaci objektivně zhodnotíme, byla zde vidět jistá šance pro Le Mans. Vůz letošní specifikace č.7 byl jednoznačně rychlejší než vůz loňské specifikace č.8. Také, když porovnáme výkonnost Toyoty č.7, která jela v nastavení pro Le Mans a Audi č.3, které také jelo v nastavení pro Le Mans, nebyl rozdíl nijak významný. V kvalifikaci bylo rychlejší Audi  pouze o 0,3 s. V první polovině závodu zase byla lepší Toyota, která se pohybovala dokonce na čele závodu. Teprve v druhé polovině závodu, čtvrt hodiny před odstoupením Toyoty, se Audi č.3 dostalo před Toyotu č.7 (po její zastávce v boxech). Propad Toyoty možná způsobily již začínající potíže se systémem Kers a brzdami. Výhodou Toyoty také byly pozdější zastávky v boxech, kdy její vozy vydržely na trati přibližně o tři minuty déle, než vozy Audi (to je v Le Mans délka jednoho okruhu). Je to dáno pravidly. Vozy s benzinovými motory mají větší nádrže max. objemu 73 l a vozy s dieslovými motory max. objemu 58 l..

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

 

1

1

1

LMP1

Audi R18 e-tron quattro

Audi Sport Team

Fässler, Tréluyer, Lotterer

168

 

2

2

2

LMP1

Audi R18 e-tron quattro 

Audi Sport Team 

McNish, Kristensen, Duval 

168

 1:05

3

3

3

LMP1

Audi R18 e-tron quattro 

Audi Sport Team 

Di Grassi, Gené, Jarvis

168

 1:54

4

4

8

LMP1

Toyota TS030 - Hybrid

Toyota Racing

Davidson, Buemi, Sarrazin

167

1 k

5

5

12

LMP1

Lola B12/60 Coupé - Toyota 

Rebellion Racing

Prost, Jani, Heidfeld

165

3 k

6

6

13

LMP1

Lola B12/60 Coupé - Toyota

Rebellion Racing

Belicchi, Beche, Cheng

165

3 k

7

7

21

LMP1

HPD ARX 03C - Honda

Strakka Racing

Leventis, Watts, Kane

161

7 k

8

8

49

LMP2 

Oreca 03 - Nissan

PECOM Racing

Companc, Kaffer, Minassian

157

11 k

Kategorie GT

15

1

 51 

GTE Pro 

Ferrari F458 Italia

AF Corse

Bruni, Fisichella 

149

19 k

16

2

98

GTE Pro 

Aston Martin Vantage V8

Aston Martin Racing

Senna, Makowiecki, Bell 

149

19 k

17

3

71

GTE Pro 

Ferrari F458 Italia

AF Corse

Kobayashi, Vilander 

149

19 k

18

4

97

GTE Pro 

Aston Martin Vantage V8

Aston Martin Racing 

Turner, Mücke, Dumbreck

148

20 k

 

WEC 2013

Silverstone

Spa 

Le Mans

Interlagos

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Audi

25

 25+1

 

 

 

 

 

 

51

Toyota

15+1

 15

 

 

 

 

 

 

31


  14.4.2013  První závod WEC - 6 hodin Silverstone
         První závod, který otevřel letošní sezónu vytrvalostního mistrovství světa se jel na okruhu v Silverstone. Po kvalifikaci toyoty.jpg (213084 bytes) stály na prvních dvou pozicích oba vozy Toyota. Nejrychlejší byla posádka Wurz a Lapierre. Druhé místo obsadila posádka Davidson, Buemi a Sarrazin. To dávalo Toyotě velké naděje na dobrý výsledek. Audi se na startu postavily na třetí a páté místo. Velkým překvapením bylo čtvrté místo vozu Lola stáje Rebellion Racing. Tyto výsledky byly ovlivněny proměnlivým počasím a nevhodnou volbou pneumatik u vozů Audi. 
Lotus01.jpg (151758 bytes)          V kategorii LMP2 byla nejrychlejší posádka Graves, Pizzonia a Walker na voze Oreca 03 Nissan stáje Delta ADR. Na start se také poprvé postavil závodní tým Lotus s českou licencí. Nasadil dva vozy Lotus T128 Praga. V jednom z vozů startuje i český jezdec Jan start.jpg (223951 bytes)Charouz. Jeho posádka dosáhla pátý nejlepší čas ve skupine LMP2. 
         Mezi vozy GT vyhrály kvalifikaci v obou skupinách tovární vozy Aston Martin Vantage V8.

         Hned od začátku závodu měli jezdci Toyoty potíže s pneumatikami. Audi se rychle dostaly do vedení a po hodině již získali náskok skoro celého kola. Po výměně pneumatik se Toyotám trochu podařilo srovnat s Audi krok, ale snížit náskok Audi se nedařilo. V cíli měly obě Toyoty ztrátu celého kola. Po výsledku kvalifikace to byla studená sprcha. Nadějí pro další závody je skutečnost, že v Silverstone nasadila Toyota vozy loňské specifikace. Vůz pro letošní sezónu by se měl poprvé objevit až na startu ve Spa. 
aston_97.jpg (93746 bytes)audi_2.jpg (193041 bytes)         Po slabém výkonu Toyoty se boj o vítězství odehrával mezi jezdci týmu Audi. V kvalifikaci byla rychlejší posádka Kristensen, Duval a McNish. V průběhu závodu se do vedení dostala posádka Audi č.1 Fässler, Tréluyer, Lotterer. Úžasný závěr se stal ozdobou tohoto závodu. V čele jel Tréluyer s náskokem 15 sekund před druhým McNishem, který vyjel z boxů s novými pneumatikami. Do konce závodu zbývalo 20 minut. McNish nasadil fantastickou stíhací jízdu a dvě kola před cílem se mu podařilo Tréluyera předjet. V cíli měl na svého stájového kolegu náskok 3,5 sekundy.

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

 

1

1

2

LMP1

Audi R18 e-tron quattro 

Audi Sport Team 

McNish, Kristensen, Duval 

197

 

2

2

1

LMP1

Audi R18 e-tron quattro

Audi Sport Team

Fässler, Tréluyer, Lotterer

197

3,46 s

3

3

8

LMP1

Toyota TS030 - Hybrid

Toyota Racing

Davidson, Buemi, Sarrazin

196

1 k

4

4

7

LMP1

Toyota TS030 - Hybrid

Toyota Racing

Wurz, Lapierre

196

1 k

5

5

12

LMP1

Lola B12/60 Coupé - Toyota 

Rebellion Racing

Prost, Jani, Heidfeld

193

4 k

6

6

13

LMP1

Lola B12/60 Coupé - Toyota

Rebellion Racing

Belicchi, Beche, Cheng

190

7 k

7

7

25 

LMP2 

Oreca 03 - Nissan

Delta - ADR

Graves Pizzonia, Walker

184

13 k

Kategorie GT

14

1

97

GTE Pro 

Aston Martin Vantage V8

Aston Martin Racing

Turner, Mücke, Senna

171

26 k

15

2

71

GTE Pro 

Ferrari F458 Italia

AF Corse

Kobayashi, Vilander

170

27 k

16

3

99

GTE Pro 

Aston Martin Vantage V8

Aston Martin Racing

Lana, Makowiecki, Lamy

170

27 k

17

4

92

GTE Pro 

Porsche 911 RSR

Porsche AG Team Manthey

Lieb, Lietz, Dumas

170

27 k

 

WEC 2013

Silverstone

Spa 

Le Mans

Interlagos

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Audi

25

 

 

 

 

 

 

 

25

Toyota

15+1

 

 

 

 

 

 

 

16


    30.3.2013  První závod sezóny - 12 hodin Sebringu
         Jako každý rok, i letos se jel jako první vytrvalostní závod sezóny závod 12 hodin Sebringu ve Spojených státech na Floridě. Letošní ročník nebyl zařazen do vytrvalostního mistrovství světa WEC, ale jen do ALMS. Do Ameriky tak nepřijel Audi_R18_e-tron_Sebring2013.jpg (168599 bytes) tým Toyoty. Dva vozy Audi R18 e-tron quattro tak bojovaly jen sami se sebou. Svoji pozici favorita potvrdily. 
       Marcel Fässler, Benoît Tréluyer a Oliver Jarvis byli se svým Audi nejrychlejší v kvalifikaci a zvítězili i v samotném závodu. Jedinými konkurenty jim byli stájoví kolegové Allan McNish, Tom Kristensen a Lucas di Grassi na druhém voze Audi. Fässler a Tréluyer svým vítězstvím ukázali, že v současné době patří k nejlepší posádce Audi a dosahují lepších výsledků než jejich zkušenější, ale i starší kolegové McNish a Kristensen. Audi_R18_e-tron_Sebring2013_1.jpg (122712 bytes) Vyhráli poslední dva ročníky Le Mans a také loňské mistrovství světa vytrvalostních závodů. Jejich kolegu z posádky Lotterera v Sebringu dobře nahradil Jarvis.

        Mezi ostatními prototypy LMP1 byl nejlepší tým Rebellion Racing s posádkou Nick Heidfeld, Neel Jani a Nicolas Prost, kteří dojeli na třetím místě.
        Mezi vozy GT zvítězil vůz Corvette s jezdci Oliverem Gavinem, Tommy Milnerem a Richardem Westbrookem.

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

1

1

1

LMP1

Audi R18 e-tron quattro

Audi Sport Team

Fässler, Tréluyer, Jarvis

364

2

2

2

LMP1

Audi R18 e-tron quattro

Audi Sport Team

McNish, Kristensen, di Grassi 

364

3

3

12

LMP1

Lola B12/60

Rebellion Racing

Heidfeld, Jani, Prost

359

4

4

6

LMP1

HPD ARX-03a

Muscle Milk Pickett Racing 

Graf, Luhr, Dumas

358

5

5

13

LMP1

Lola B12/60

Rebellion Racing

Beche, Cheng, Belicchi

354

6

6

551

LMP2 

HPD ARX-03b

Level 5 Motorsports

Tucker, Franchitti, Briscoe

346

Kategorie GT

15

1

4

GT

Chevrolet Corvette C6.R

Corvette Racing

Gavin, Milner, Westbrook

333

16

2

62

GT

Ferrari 458 Italia GT2

Risi Competizione

Beretta,Malucelli, Bruni

333

17

3

17

GT

Porsche 997 GT3-RSR

Team Falken Tire

Sellers, Henzler, Tandy

332


2.3.2013  Před sezónou 2013
         Zima se pomalu blíží ke svému konci a všichni fanoušci jsou již natěšeni na první letošní závody. Tak se podívejme jestli to bude stát za to. V oblasti vytrvalostních závodů bude již druhý rok vrcholem Mistrovství světa vytrvalostních závodů World Endurance Chapionship, jehož součástí je i nejslavnější závod 24 hodin Le Mans, který letos slaví 90. výročí od svého založení.

         Myslím, že největším lákadlem letošní sezóny, bude souboj značek Toyota a Audi, T030_2013.jpg (207319 bytes) na který se já osobně velmi těším. T030_2013_2.jpg (183732 bytes) V druhé polovině loňské sezóny se ukázalo, že Toyota je minimálně stejně dobrá jako Audi. V letošním roce bude Toyota nasazovat také dva vozy ve všech závodech. O to budou souboje zajímavější. Celý tým Toyoty se na sezónu velmi těší. Jsou velkými optimisty a vyhlašují, že jejich cílem je vítězství ve WEC a první vítězství Toyoty v  Le Mans.

         Toyota tvrdě pracovala na vylepšení a doladění loňského vozu TS030 HYBRID. Při vývoji loňského prototypu se zvažovala možnost náhonu hybridního elektrického pohonu na přední nebo zadní nápravu. Nakonec vůz jezdil s pohonem zadní nápravy. Toto řešení již bylo vybráno jako definitivní pro letošní modifikaci. To umožnilo využít místo pro lepší vyřešení a proudění vzduchu v přední části karosérie.

toyTS030_Evo2012LoWe.jpg (32887 bytes)    toyTS030_Evo2013Lowee.jpg (34407 bytes)

         Také byly upraveny průduchy vyústění vzduchu za předními koly, které umožní lepší obtékání vzduchu. Další vylepšení Toyota-TS030_3FlapsLow.jpg (42501 bytes)se ukrývají pod kapotou. Hybridní elektrický pohon s vysokokapacitním kondenzátorem pro rekuperaci energie při brždění o výkonu 300 k (220 kW), se automaticky při akceleraci připojuje k hlavnímu vidlicovému zážehovému atmosférickému osmiválci objemu 3,4 litru, který má výkon 530 k (390 kW). Cílem úprav bylo zvýšení spolehlivosti, snížení odporu a snížení spotřeby paliva.

         Toyota také představila svoji jezdeckou sestavu. Protože vedení bylo s loňskými jezdci a jejich spoluprácí zcela spokojeno, je letošní sestava stejná jako sestava pro loňský závod 24 hodi Le Mans. Vůz č.7 budou řídit Alexander Wurz, Nicolas Lapierre a Kazuki Nakajima. Wurz a Lapierre odjezdili loni všechny závody ve kterých Toyota startovala. Nakajima se k nim připojil v Le Mans a na Fuji. Vůz č.8 budou řídit Anthony Davidson, Sebastian Buemi a Stéphane Sarrazin. Tato posádka loni startovala pouze v Le Mans, kde měl vážnou havárii Davidson, při které si poranil páteř a odepsal vůz. Jeho léčení proběhlo dobře a tak letos k závodům může nastoupit. Jediným vítězem v Le Mans z týmu Toyoty je Alexander Wurz, který zvítězil v roce 2009 na voze Peugeot 908 HDi FAP.

Toyota_TS030_2013_vs_2012_1.jpg (467509 bytes)   Toyota_TS030_2013_vs_2012_2.jpg (487012 bytes)   Toyota_TS030_2013_vs_2012_3.jpg (535466 bytes)

         Po prvních letošních testech si jezdci vylepšený vůz chválí. Hlavně jeho zlepšené jízdní vlastnosti. Nejvíce se těší na závod v Le Mans. Přesto konkurenční Audi v žádném případě nepodceňují.

         Také u Audi se pilně připravují na letošní závody. Pro tento rok připravili tři hybridní vozy Audi R18 e-tron quattro. První testování již proběhlo na okruhu v Abu Dhabi. AudiAbu3.jpg (156942 bytes)2012-audi-sport-r18-ultra-e-tron-quattro.jpg (62758 bytes)Na rozdíl od Toyoty se sestava jezdů Audi pro letošní rok pozměnila. Na voze č.1 budou startovat André Lotterer, Marcel Fässler a Benoît Tréluyer, nejúspěšnější jezdci Audi posledních dvou let, vítězové posledních dvou ročníků 24 hodin Le Mans a prvního ročníku WEC. S vozem č.2 budou jezdit nejslavnější hvězdy týmu Audi. Osminásobný vítěz Le Mans Tom Kristensen a dvojnásobný vítěz Le Mans a bouřlivák Allan McNish. Allan McNish. Místo Rinalda Capella, který odešel do závodnického důchodu, doplnil posádku francouz Loïc Duval, který již loni startoval v Le Mans za Audi v posádce s Romainem Dumasem a Marcem Gené. Třetí vůz Audi č.3, který bude startovat pouze v závodech 6 hodin Spa a 24 hodin Le Mans bude řídit posádka Marc Gené, Lucas di Grassi a Oliver Jarvis.
         Jezdecká sestava Timo Bernhard a Romain Dumas, kteří startovali za Audi od roku 2009 a v roce 2010 zvítězili spolu s Mike Rockenfellerem v Le Mans, se letos ve vozech Audi neobjeví. Bernhard a Dumas se vrací do svého domovského týmu Porsche, kde by měli spolupracovat na vývoji nového prototypu Porsche LMP1 pro rok 2014. Ani Mike Rockenfeller nebude letos v týmu Audi startovat, věnuje se jiným závodům.

         Mimo seriálu závodů WEC se tým Audi zúčastní se třemi vozy i závodu 12 hodin Sebringu, který se pojede již 16. března 2013 jako první závod v rámci American Le Mans Series.

  Druhý ročník seriálu WEC v roce 2013 obsahuje stejně jako v roce 2012 osm závodů. Většina závodů se jede na stejných tratích. Jediná změna je u závodu v USA. Místo loňského úvodního závodu 12 hodin Sebringu byl do seriálu zařazen závod na novém americkém okruhu v Texasu Circuit of the Americas.

WEC 2013

Silverstone

Spa 

Le Mans

Interlagos

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

 


Zpět