Český tým míří do LeMans

         Objeví se na startu čtyřiadvacetihodinovky v LeMans tým s českým šasi, českým motorem, českou licencí a ještě ke všemu s českým jezdcem za volantem? Přestože dříve to bylo jen těžko představitelné, v tuto chvíli zní odpověď na tuto otázku jednoznačně ano. Beze zbytku to však bude splněno až v roce 2014. Už letošní sezona ale bude fungovat jako generálka na tuto velkou událost, protože se kompletního mistrovství světa FIA World Endurance Championship včetně legendární čtyřiadvacetihodinovky v LeMans zúčastní závodní tým s českou licencí.

Praga Lotus LMP2 T128 b.jpg (197416 bytes)         Do seriálu nastoupí se dvěma prototypy Lotus/Praga T128 LMP2 poháněnými motory Praga a na pozici jezdců už byli potvrzeni tři piloti se zkušenostmi s řízením formule 1. Jezdeckou sestavu budou tvořit Vitantonio Liuzzi, James Rossiter, Kevin Weeda, Dominik Kraihamer, Thomas Holzer a Jan Charouz. Obzvláště Jan Charouz už má za sebou šest startů v legendárním závodě, kde pokaždé spatřil cíl a v roce 2009 se stal dokonce vítězem celého šampionátu LeMans Series.

Praga Lotus LMP2 T128 c.jpg (249074 bytes)         Celý projekt vznikl ve spolupráci společností Kodewa, Lotus, Gravity Charouz Racing, Gravity Sport Management a Praga, kdy právě legendární česká společnost Praga má velkou chuť po úspěchu v další motoristické disciplíně. V posledních letech se totiž stala předním světovým producentem motokár a kromě výborných výsledků z mnoha národních i mezinárodních šampionátů svou pozici jasně demonstrovala ziskem titulu mistra světa ve třídě KZ1. Společně s těmito úspěchy odstartoval také projekt závodního vozu Praga R1 a účast ve vytrvalostních závodech s prototypem kategorie LMP2 je dalším krokem v posunu do nejvyšších pater motorsportu.

Lotus02.jpg (176013 bytes)         Technologickým mozkem při vývoji vozu Lotus T128 Praga byl Romulus Colles a za nápadem na vznik celého projektu stojí pánové Patrick Louis (generální ředitel Lotus F1 Team), Antonín Charouz (manažer Gravity Charouz Racing) a Petr Ptáček (majitel společnosti Praga). Z hlediska vývoje závodního vozu se jedná o spolupráci joint venture, kdy vzniká jedno šasi, ovšem homologace bude udělena pro obě značky, tedy jak pro Lotus, tak pro Pragu. V letošním roce však bude zatím homologováno pouze šasi Lotus s motorem Praga. A projektem LMP2 tato spolupráce rozhodně nekončí. Lotus i Praga mají v plánu pro rok 2014 dokonce homologaci vozu pro královskou třídu LMP1!

         Současně s již existujícím Junior driver programem byla ještě uzavřena dohoda mezi Gravity Sport Management a Lotus F1 Team, která říká, že trojice jezdců Vitantonio Liuzzi, James Rossiter a Jan Charouz se zúčastní vybraných motokárových závodů v barvách továrního týmu Praga.

Stručná historie značky Praga:

Značka Praga byla založena v roce 1907 a je jedním z nejstarších výrobců automobilů v České republice. Před druhou světovou válkou, byla největším výrobcem automobilů, a poté, vzhledem k poškození továrny, bohužel musela zastavit výrobu. Posléze se Praga začala specializovat ve výrobě náhradních dílů pro automobily. V období od roku 1996 do roku 2003, Praga vyráběla motokros a enduro motocykly. Zatímco dvoutakt PRAGA ED 250 byl úspěšný jak komerčně, tak i v závodech, zejména v USA, čtyřtaktní ED 430 a ED 610 sklízel úspěchy na mistrovství Evropy enduro.

Pod vedením Petra Ptáčka se Praga začala spolupracovat se subjektem nyní známým IP Karting s.r.l. a spustila výrobu vlastní značky motokárových šasi. Majitel společnosti Petr Ptáček má dlouhou historii a vášeň pro karting a závodění. Bylo to jeho vizí, aby se značka Praga stala úspěšnou v kartingovém světě a ve spolupráci s nejlepšími v oboru, se Praga rychle stala jednou z nejlepších značek motokár. Praga motokáry jsou konstruovány v nejvyšší kvalitě a za konstrukčního vedení bývalého mistra světa, nyní technického ředitele Alessandra Manettiho, což je prvním krokem, který Pragu posunuje blíže k závodění ve formulích.

Společně s továrním týmem Praga Kart bylo po celém světě zformováno několik dalších špičkových stájí po celém světe, které se účastní v mnoha národních i mezinárodních šampionátech napříč všemi třídami. V rámci jezdeckého programu (Drivers Program) se podařilo do svých řad získat holandskou závodnice Beitske Visser, která má již v 16 letech pověst skvělé řidičky. Vyvrcholení motokárového programu přišlo před koncem roku 2012, když na okruhu v italském Sarnu získal Bas Lammers titul mistra světa ve třídě KZ1.

Důležité odkazy:

http://www.pragaracing.eu
http://www.lotus-lmp2.com/
http://www.gravity-sport-management.com/
http://www.racing.charouz.cz/
http://www.jan-charouz.cz/
http://www.liuzzi.com/
http://rossiterracing.com/
http://www.sport5.cz/


Zpět