Najde Audi po odchodu Peugeotu rovnocenného soupeře? 

   Kalendář závodů 2012         Startovní listina 24 hodin Le Mans 


   6.6.2012  Testovací den v Le Mans
         O víkendu se 3.6.2012 uskutečnil na okruhu v Le Mans testovací den pro posádky přihlášené do slavného závodu, který se pojede za 14 dní. Týmy měly jedinečnou možnost vyzkoušet své vozy na originální trati a udělat poslední nutné úpravy.

Le Mans 2012.jpg (430580 bytes)Le Mans 2012-.jpg (71104 bytes)         Roli favorita závodu potvrdily vozy Audi R18 e-tron quattro a Ultra. Posádka vozu Audi R18 e-tron quattro startovního čísla 2, kterou tvoří R. Capello, T. Kristensen a A. McNish dosáhla nejlepšího času 3:25,927, který zajel Allan McNish. DRuhý nejlepší čas 3:26,468 zajela posádka loňských vítězů Le Mans M. Faessler, A. Lotterer a B. Tréluyer na druhém voze Audi R18 e-tron quattro startovního čísla 1. I třetí nejrychlejší čas zajela posádka s vozem Audi, tentokrát bez hybridního pohonu. Nejpomalejší časy zajížděli noví jezdci týmu M.Bonanomi a O.Jarvis, kteří se s vozem postupně seznamují.
         Dosažený nejrychlejší čas A.McNishe je o 1,76 s lepší, než čas který dosáhl loni, a který byl také při testování nejlepší. V samotné kvalifikaci jej však loni překonal B.Treluyer časem 3:25,738. Byl to ještě lepší čas, než jaký letos dosáhl McNish na hybridním Audi. V kvalifikaci se ale dá předpokládat další zlepšení časů.

audi_motorsport-2012.jpg (733847 bytes) audi_motorsport-2012-.jpg (194359 bytes) audi_motorsport-2012_.jpg (469530 bytes)

        Všichni jezdci i technici z týmu Audi hodnotili průběh testování velmi pozitivně a konstatovali, že letošní vozy jsou lepší než loňské a lépe a snadněji se řídí. Pozice Audi, jako jasného favorita, je stále pevná.

číslo tým vůz jezdci čas
2 Audi sport Audi R18 e-tron quatro  R. Capello / T. Kristensen / A. McNish 3:25,927
1 Audi sport Audi R18 e-tron quatro M. Faessler / A. Lotterer / B. Tréluyer 3:26,468 
3 Audi sport Audi R18 Ultra R. Dumas / L. Duval / M. Gené 3:26,561
7 Toyota racing Toyota TS 030 Hybrid A. Wurz / N. Lapierre / K. Nakajima 3:27,204
8 Toyota racing Toyota TS 030 Hybrid A. Davidson / S. Buemi / S. Sarrazin  3:28,298
4 Audi sport Audi R18 Ultra M. Bonanomi / O. Jarvis 3:28,765
21 Strakka racing HPD ARX 03a Honda N. Leventis / D. Watts / J. Kane 3:34,243
13 Rebellion racing  Lola B12/60 Toyota A. Belicchi / H. Primat / J. Bleekemolen  3:35,357

TS030-hybrid_01.jpg (146825 bytes)         Velmi příjemným překvapením bylo první představení továrních vozů Toyota TS 030 Hybrid na okruhu v Le Mans. Toyotě se podařilo dokončit oba vozy a představila je v nových modrých barvách, proti dřívější červené.    
         Dosažené časy v tréninku byly velmi dobré a příjemně překvapili členy týmu i soupeře. Rychlejší z vozů Toyota dosáhl času 3:27,204, což je o 0,6 s lepší čas, než dosáhl loni nejrychlejší z Peugeotů 908. Jedná se tedy o velmi dobrý výsledek. Pokud by vozy dokončily celý závod bez technických problémů, mohly by dosáhnout na pěkné umístění. Jejich spolehlivost je však zatím ve hvězdách. 

TS030-Hybrid.jpg (156778 bytes) TS030-Hybrid_03.jpg (198996 bytes) TS030-Hybrid_02.jpg (270683 bytes)

         Jezdci Toyoty jsou i tři bývalí vynikající jezdci továrního týmu Peugeot A.Wurz, A.Davidson a S.Sarrazin. Jejich bývalí spolujezdec M.Gene pojede v konkurenčním Audi. Také S.Bourdais a N.Minassian pojedou v konkurenčním týmu Pescarolo. Posledním z bývalých továrních jezdců Peugeotu, který bude letos startovat v Le Mans, je P.Lamy, který pojede na voze Corvette týmu Larbre Competition v kategorii GTE Am. 

Strakka.jpg (113566 bytes)16.jpg (33792 bytes)         Ze soukromých týmů kategorie LMP1 zajeli nejlepší čas jezdci N.Leventis, D.Watts a J.Kane týmu Strakka racing s vozem HPD ARX 03a Honda. Překonali tak o 1 s své největší soupeře z týmu Rebellion racing a vozy Lola B12/60 Toyota.
         Tým Pescarolo nasadil oba vozy. Lepšího času 3:37,149 dosáhla posádka S.Ara a N.Minassian na voze Dome Judd. Druhý vůz Pescarolo 03 Judd, postavený na základě loňského továrního prototypu Aston Martin AMR-One, byl o více jak 3 s pomalejší. Snad bude úspěšnější než vůz, který je jeho základem.

         Poprvé se také na okruhu Le Mans představil experimentální vůz Delta Wing Nissan. Vůz pohání zážehový přeplňovaný čtyřválec Nissan objemu 1,6 litru a výkonu 300 k. Protože se jedná o experimentální vůz, který nepatří do žádné kategorie, nebude v závodě klasifikován a bude startovat s číslem 0. Ačkoliv se jedná o zcela originální řešení závodního vozu, dosáhl v testech moc dobrých časů. Nejlepší dosažený čas byl 3:47,980, což byl čas odpovídající časům slabších týmů kategorie LMP2, které pohání přeplňované motory obsahu 2,8 litru, a o 10 s lepší, než dosahují nejlepší vozy kategorie GTE. 
         Přiznám se, že když jsem porve viděl tento vůz, nedovedl jsem si představit, že by startoval v Le Mans. O to více jsem příjemně potěšen z dosažených výsledků. Vůz má podle údajů výrobce poloviční odpor vzduchu než klasické prototypy, takže mu na maximální rychlost stačí menší výkon motoru, nehledě na nižší spotřebu paliva.

56.jpg (39972 bytes) 56-.jpg (329350 bytes) 56_.jpg (166253 bytes)

         V kategorii vozů GT chybí proti loňskému roku tovární tým BMW. Hlavní soupeři tak budou Ferrai, Chevrolet, Porsche a jeden tovární Aston Martin. V testech se nejvíce dařilo posádce F.Makowiecki, J.Melo a D.Farnbacher na Ferrari 458 Italia stáje Luxury racing, kteří dosáhli času 3:58,869. Jen o 0,1 s za nimi byla nejlepší Corvetta, před dalším Ferrari stáje AF Corse. Skupina vozů GT bude jistě opět velmi vyrovnaná. Tovární Aston Martin Vantage V8 dosáhl čas 4:00,128.

Kompletní výsledky


     7.5.2012  6 hodin Spa v Belgii
         V belgickém Spa Francorchamps se jel druhý závod Mistrovství světa vytrvalostních závodů. Je to poslední závod před čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans. Protože i okruh ve Spa je velmi rychlý, mohou zde týmy nastavit vozy obdobně jako v Le Mans. Proto je účast a dobré umístění ve Spa tak důležité. 
         Audi zde poprvé představilo kompletní tým čtyř vozů, včetně dvou nových vozů Audi R18 e-tron quattro s hybridním pohonem. 
17_1.jpg (63068 bytes)2012-05-02-audi-r18-e-tron-quattro-toyota-ts030-hybrid_NCA_12_WEC_D32_7880.jpg (171195 bytes)         Také jsme se těšili na první start továrního týmu Toyota a jejich nový hybridní vůz Toyota TS030 Hybrid. I když se vůz fyzicky na okruhu představil, v závodu nestartoval. Celý přípravný program na Le Mans, jehož součástí byl i start ve Spa, byl narušen havárií Nicolase Lapierra 4.dubna při testování na francouzském okruhu Paula Ricarda. Protože v tu dobu měla Toyota k dispozici pouze jediný vůz, který byl po havárii neopravitelný, musely být testy přerušeny. Ve Spa tak Toyota ukázala druhý dokončený vůz, jehož premiéru však uvidíme až v Le Mans.
         Premiéru ve Spa si také odbyl vůz Dome S102.5 - Judd stáje Pescarolo startovního čísla 17 s výbornou posádkou Sébastien Bourdais a Nicolas Minassian. Oba loni startovali na továrních vozech Peugeot 908.

2_1.jpg (82282 bytes)         V kvalifikaci byli nejrychlejší Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish na Audi R18 e-tron quattro startovního čísla 2, dosaženým časem 2:01.579. Hybridní Audi tak podle očekávání prokázalo své kvality. Další tři pozice obsadily zbylé posádky Audi. Mezi vozy kategorie LMP1 s benzinovými motory se ukázaly jako nejrychlejší vozy Lola B12/60 Coupé - Toyota stáje Rebellion Racing a vozy HPD ARX 03a - Honda stájí Starakka Racing a JRM. Prvenství mezi benziňáky a pátou pozici na startu si nakonec vybojovala posádka Nicolas Prost, Neel Jani a Nick Heidfeld na voze Lola B12/60 Coupé - Toyota stáje Rebellion Racing. Jejich dosažený čas 2:04.234 byl však o 1,5 sekundy pomalejší než čas čtvrté a nejhorší posádky týmu Audi. Vůz Dome S102.5 Judd stáje Pescarolo startoval až z 9. místa. 

51_1.jpg (80203 bytes)         Mezi vozy GT bojoval tovární Aston Martin Vantage V8 proti přesile Ferrari F458 Italia, Porsche 911 RSR a Chevrolet Corvette C6-ZR1.  Nejrychlejší bylo Ferrari s posádkou Frédéric Makowiecki a Jaime Melo stáje Luxury Racing, před dalším Ferrari stáje AF Corse s posádkou Giancarlo Fisichella a Gianmaria Bruni. Aston Martin s posádkou Adrian Fernandez, Stefan Mücke a Darren Turner startoval až ze třetího místa.

start.jpg (238570 bytes)         Vlastní závod se jel v režii vozů Audi. Bylo jen otázkou, která z posádek bude úspěšnější. Nakonec rozhodla předvídavost. Závod startoval za mokra a to byla mírná výhoda pro hybridní Audi. Po prvních zastávkách zůstala většina vozů na přechodných pneumatikách. Marc Gene, který jel s 3_2.jpg (130308 bytes)Audi R18 Ultra číslo 3 (zaskakoval v týmu Audi za Tima Bernharda), odhadl situaci a nechal si obout pneumatiky na suchou trať. To mu pomohlo dotáhnout se na obě vedoucí hybridní Audi. Spolujezdci Marca Geneho, Romain Dumas a Loic Duval jeli také velice dobře a vedoucí pozici udrželi až do cíle. Na favorizoné Audi řízené Dindo Capellem, Tomem Kristensenem a Allanem McNishem zbylo až čtvrté místo. V závodě se zdrželi nutnou výměnou přední kapoty a stěžovali si na nedotáčivost vozu.
        I když hybridní vůz při svém prvním startu nezvítězil, prokázal své velké přednosti a potenciál. Jako tradičně se ukázala neuvěřitelná spolehlivost všech vozů Audi a potvrdila se i jejich rychlost. Kdo vsadí na jiného vítěze v Le Mans než na Audi, bude jistě považován za hazardéra.

13_2.jpg (95887 bytes)         Za Audi se nejlépe dařilo oběma vozům Lola - Toyota Stáje Rebellion. Prost, Jani a Heidfeld s vozem č.12 dojeli se ztrátou 4 kol na vítěze na pátém místě a jejich kolegové 77_1.jpg (213916 bytes)Belicchi a Primat s vozem č.13 na místě šestém. Podařilo se jim tak porazit jejich největší soupeře z týmů Straka a JRM na vozech HPD ARX 03a - Honda. Moc se při prvním startu nedařilo ani Bourdaisovi s Minassianem na voze Dome. Ti skončili se ztrátou 13 kol až na 15 místě.

         Ve skupině GT nakonec velmi těsně, s náskokem necelé sekundy, zvítězili Marc Lieb a Richard Lietz na voze Porsche 911 RSR stáje Felbermayr Proton před Ferrari F458 Italia s posádkou Giancarlo Fisichella a Gianmaria Bruni stáje AF Corse. Jezdcům Porsche se tak podařil husarský kousek, stejně jako když zvítězili proti favoritům ve třídě GT2 v Le Mans 2010. Tovární vůz Aston Martin Vantage V8 s posádkou Adrian Fernandez, Stefan Mücke a Darren Turner odpadla již po 11 kolech.

poř. poř. č. kat. vůz stáj jezdci kol odstup
1 1 3 LMP1 Audi R18 Ultra Audi Sport Dumas / Duval / Gené 160  
2 2 1 LMP1 Audi R18 e-tron quattro Audi Sport Tréluyer / Lotterer / Fässler 160 46.801
3 3 4 LMP1 Audi R18 Ultra Audi Sport Bonanomi / Jarvis 159  
4 4 2 LMP1 Audi R18 e-tron quattro Audi Sport Capello / Kristensen / McNish  159  
5 5 12 LMP1 Lola B12/60 Coupé - Toyota  Rebellion Racing  Prost / Jani / Heidfeld 156  
6 6 13 LMP1 Lola B12/60 Coupé - Toyota Rebellion Racing Belicchi / Primat 155  
7 7 21 LMP1 HPD ARX 03a - Honda Strakka Racing Leventis / Watts / Kane 154  
Kategorie GT
18 1 77 GTE Pro  Porsche 911 RSR (997) Felbermayr-Proton  Lieb / Lietz 144  
19 2 51 GTE Pro Ferrari F458 Italia AF Corse Fisichella / Bruni 144  0.628
20 3 59  GTE Pro Ferrari F458 Italia Luxury Racing Makowiecki / Melo 143  
21 4 71 GTE Pro Ferrari F458 Italia AF Corse Bertolini / Beretta 141  

      25.3.2012  12 hodin Sebringu
         17.března se jel v USA na Floridě již 60. ročník závodu 12 hodin Sebringu. Tento slavný závod, který již tradičně otevírá sezónu vytrvalostních závodů, byl součástí dvou závodních sérií. Jeho výsledky se započítávají jak do World Endurance Chapionship (WEC), tak do American Le Mans Series. Na start se tak postavily týmy přihlášené do obou sérií.
sebring-start.jpg (475721 bytes)sebring-016.jpg (132886 bytes)         Jedinými favority na celkové vítězství byly tři tovární vozy Audi R18 Ultra. Otázkou tak bylo, která z posádek dovede své Audi vítězně do cíle. Zda to budou vítězové Le Mans 2011 Marcel Fassler, Andre Lotterer a Benoit Treluyer s Audi č.1, nebo velezkušení mistři vytrvalostních závodů Allan McNish, Tom Kristensen a Rinaldo Capello s Audi č.2, a nebo dva vítězové Le Mans 2010 Timo Bernhard a Romain Dumas s loňským vítězem 12 hodin Sebringu Loic Duvalem na Audi č.3. Po kvalifikaci se na startovním roštu Audi seřadily podle startovních čísel. Nejrychlejší čas 1:45,820 dosáhla posádka Fassler, Lotterer, Treluyer.

         Ve skupině LMP1 dále startovaly vozy poháněné benzinovými motory. Třemi vozy byl zastoupen typ Lola B12/60. Z toho dva vozy poháněné motory Toyota nasadila stáj Rebellion Racing a jeden poháněný motorem Mazda stáj Dyson Racing. Startovaly také tři vozy HPD ARX-03a s motorem Honda stájí Strakka Racing, sebring-12.jpg (119116 bytes)JRM a Muscle Milk Pickett Racing. Dva vozy  Pescarolo Judd nasadily stáje Pescarolo a OAK. Je vidět že převahu na startu mají motory japonských značek. Motory Honda a Toyota jsou vidlicové atmosférické osmiválce výkonu 500 k, stejně tak jako britský motor JUDD. Naopak motor Mazda je řadový přeplňovaný čtyřválec, také výkonu 500 k. 
sebring-6.jpg (103064 bytes)         V kvalifikaci  zajela nejrychlejší kolo za 1:47,536 posádka Lucas Luhr, Klaus Graf a Simon Pagenaud na voze HPD ARX-03a americké stáje Muscle Milk Pickett Racing a startovala za Audi ze 4. místa. Pátou až šestou pozici na startu obsadily další dva vozy HPD ARX-03a stájí JRM a Strakka Racing. Vozy HPD ARX-03 tak ukázaly svoji převahu nad vozy Lola a Pescarolo.          

         V kategorii vozů GT se střetly vozy Ferrari F458 Italia, Chevrolet Corvette C6 ZR1, Porsche 911 GT3 RSR, BMW E92 M3 a Aston Martin Vantage V8. V kvalifikaci byly nejrychlejší vozy Ferrari před Chevrolety a BMW. Nejlepší čas 1,58,427 zajela posádka Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni a Toni Vilander italské stáje AF Corse.

Audi-12-HoursSebring.jpg (278873 bytes)        Ve vlastním závodu se hned od startu všechna tři Audi vzdalovala ostatním soupeřům. Vyrovnání výkonnosti dieselových a benzinových motorů se tak nekonalo. Do čela se dostal McNish s Audi č.2 a vedení již tato posádka do konce závodu nepustila. S kolegy Kristensenem a Capellem zvítězili s náskokem 4 kol před druhým Audi č.3, které se zdrželo v boxech opravou zavěšení v poslední hodině závodu. Audi č.1 mělo v polovině závodu potíže s elekronikou a nakonec dojelo až na 16. místě se ztrátou 15 kol. ferrari-sebring2012.jpg (226908 bytes)         

         Za Audi jeli jejich pronásledovatelé z týmů Muscle Milk Pickett,  Rebellion, JRM a OAK. Lola týmu Dyson měla na počátku technické potíže a pohybovala se hluboko v poli, ale později se dotáhla až na 8. místo. Vůz Lola č.13 stáje Rebellion měl potíže již od začátku závodu. Druhý vůz č.12 zachvátil v boxech požár a způsobil zdržení. Naštěstí to nebylo vážné a vůz mohl pokračovat. 
         Tři hodiny před koncem, když se nad okruhem setmělo, bojovaly o třetí pozici za vedoucími Audi vozy HPD ARX-03 stájí JRM a Muscle Milk. Pátou pozici držel druhý vůz Lola stáje Rebellion č.12 v jehož posádce se střídal i bývalý jezdec F1 Nick Heidfeld. Dvě a půl hodiny před koncem prasklo zavěšení zadního kola vozu HPD ARX-03 stáje JRM. Vypadlo to, že třetí místo si odnese stáj Muscle Milk. Závada na hrdle tankovacího zařízení však 40 minut před koncem vyřadila i tento vůz. Oprava trvala 25 minut. Již předtím odpadl vůz Lola č.12 sebring-BMW.jpg (222809 bytes)stáje Rebellion Racing. Cesta na stupně vítězů se tak otevřela nejlepšímu z vozů skupiny LMP2 americké stáje Starworks Motorsports, která s vozem HPD ARX-03b a posádkou Vicente Potolicchio, Ryan Dalziel a Stephane sebring-1.jpg (333503 bytes) Sarrazin dosáhla svého historického úspěchu. Pro Stephane Sarrazina, zvyklého v předchozích letech bojovat na továrním voze Peugeot o vítězství, to byla alespoň malá satisfakce za odstoupení Peugeotu z vytrvalostních závodů.

        Ve skupině vozů GT se hned v první hodině závodu pro poruchu elektroniky propadl Vilander na favorizovaném Ferrari AF Corse. Zbylé vozy však sváděly úžasnou bitvu o vítězství. Po deseti hodinách závodu dělilo prvních šest vozů pouhých 9 sekund. V závěru bojovaly o vítězství BMW a Ferrari, které pronásledovala Corvetta. O pořadí se rozhodlo až v poslední zatáčce, když se před vedoucí Ferrari dostalo BMW i Corvetta. 

poř. poř. č. kat. soutěž vůz stáj jezdci kol odstup
1 1 2 LMP1 WEC Audi R18 Audi Sport McNish / Kristensen / Capello 325  
2 2 3 LMP1 WEC Audi R18 Audi Sport Bernhard / Dumas / Duval 321  
3 3 44 LMP2 WEC HPD ARX-03b Starworks Motorsports  Potolicchio / Dalziel / Sarrazin  319  
4 4 055 LMP2 ALMS HPD ARX-03b Level 5 Motorsports Tucker / Bouchut / Barbosa 319 32,27
5 5 24 LMP2 WEC Morgan Judd OAK Racing Nicolet / Lahaye / Pla 318  

Kategorie GT

18 1 56

GT

ALMS BMW E92 M3 BMW Team RLL Hand / Mueller / Summerton 307  
19 2 03 GT ALMS Chevrolet Corvette  Corvette Racing Magnussen /  Garcia / Taylor 307 6,37
20 3 71 GT WEC Ferrari F458 Italia AF Corse Bertolini / Beretta / Cioci 307 8,11
21 4 4 GT ALMS Chevrolet Corvette Corvette Racing Gavin / Milner / Westbrook 307 21,37
22 5 155 GT ALMS BMW E92 M3 BMW Team RLL Mueller / Auberlen / Alzen 307 26,48

3.3.2012  Audi představilo svůj tým pro rok 2012
         Na konci února představilo Audi svůj tým pro vytrvalostní závody v sezóně 2012. Jezdci budou mít k dispozici hned dva 2012-audi-r18-e-tron-quattro-lmp1-race-car.jpg (78937 bytes)typy vozů. Prvním je vylepšený loňský typ R18 poháněný dieselovým vidlicovým přeplňovaným šestiválcem objemu 3,7 litru a výkonu 510 k. Ten nese označení R18 Ultra. 
         Druhým typem je vůz s novým hybridním pohonem označený Audi R18 e-tron quattro. Quattro označení znamená, že mimo pohonu zadních kol od dieselového motoru, má poháněná i přední kola od elektromotoru. Energie pro elektromotor se akumuluje při brždění. Elektromotor zvyšuje výkon až o 70 k. Proti loňskému typu je letošní vůz odlehčen, aby se vyrovnala zvýšená hmotnost hybridního pohonu. Odlehčení bylo mimo jiné dosaženo použitím skříně převodovky z karbonových kompozitů. 
          Poprvé budeme moci Audi R18 e-tron quattro vidět při závodu až v květnu ve Spa. Aby si pojistilo vítězství, přihlásilo Audi do závodu 24 hodin Le Mans dokonce čtyři vozy. Dva vozy budou s hybridním pohonem R18 e-tron quattro. Vůz se startovním číslem 1 bude řídit posádka loňských vítězů 24 hodin Le Mans Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer, a vůz se startovním čísle 2 budou řídit hvězdy týmu Audi Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish. Další dva vozy budou s tradičním pohonem R18 Ultra. Ty budou řídit posádky Timo Bernhard, Romain Dumas a Loïc Duval, a Marco Bonanomi, Oliver Jarvis a Mike Rockenfeller. Duval, Bonanomi a Jarvis jsou v týmu Audi nováčky. 

audi_R18_1.jpg (446706 bytes) audi_R18_2.jpg (107088 bytes) audi-r18-e-tron-quattro-le-mans-1.jpg (136666 bytes)

Audi R18 Ultra

hybridní Audi R18 e-tron quattro

hybridní Audi R18 e-tron quattro


25.2.2012  Co nového můžeme čekat v roce 2012
          Peugeot 908 Hybrid4Další rok máme tady. Přináší mnohé novinky, zajímavá očekávání i špatné zprávy. Mezi ty špatné zprávy patří skutečnost, že Peugeot v půlce ledna oznámil ukončení účasti svého týmu ve vytrvalostních závodech. Pro všechny  fanoušky, ale i pro jezdce a zaměstnance týmu, to byl šok, kterému se nechtělo ani věřit. Překvapení bylo o to větší, že mimo Le Mans vyhrály vozy Peugeot všechny závody roku 2011, kterých se zúčastnily a do poslední chvíle byl připravován prototyp s hybridním pohonem pro rok 2012. Tento překvapivý krok firma odůvodnila špatnou finanční situací a nedostatkem prostředků na pokračování vývoje vozu a účast v závodech. Pět let nádherných bojů s Audi je tak bohužel u konce.

         Naštěstí to je jediná špatná zpráva tohoto typu a bude snad vyvážena účastí nového továrního vozu LMP1. Tímto novým účastníkem bude tovární tým japonské firmy Toyota. Ta ve své evropské pobočce Toyota Motorsport GmbH v Německu postavila nový vůz Toyota TS030 Hybrid. Jedná se o prototyp s uzavřenou karosérií poháněný benzinovým atmosférickým vidlicovým osmiválcem Toyota, objemu 3,4 litru. Protože se jedná o hybridní pohon, je motor spojen s elektromotorem napájeným z elektrického kondenzátoru, který se dobíjí při brždění vozu. Při akceleraci naopak elektromotor zvyšuje výkon vozu a snižuje spotřebu paliva. Vůz má šestistupňovou převodovku. Karosérie je z uhlíkových vláken. 

Toyota-LMP1-hybrid-01.jpg (245126 bytes) Toyota-LMP1-hybrid-02.jpg (144530 bytes) Toyota-LMP1-hybrid-03.jpg (113071 bytes)

          Po odstoupení Peugeotu slíbili zástupci Toyoty účast v seriálu FIA World Endurance Chapionship (WEC), kde bude nasazen jeden vůz s posádkou Alexander Wurz, Nicolas Lapierre a Kazuki Nakajima. Pro Le Mans bude nasazen i druhý vůz s posádkou Sébastien Buemi, Anthony Davidson a Hiroaki Ishiura. Jezdci Alexander Wurz a Anthony Davidson Toyota-LMP1-hybrid-04.jpg (238228 bytes)přestoupili k Toyotě z továrního týmu Peugeot. Sébastien Buemi přišel z týmu F1 Toro Rosso, za který jezdil v letech 2009 až 2011. Nicolas Lapierre přešel z týmu Oreca, kde jezdil s vozem Peugeot 908 HDi FAP. Většinu týmu tak tvoří ostřílení závodníci, mající s vytrvalostními závody bohaté zkušenosti.
         Vůz poprvé uvidíme 5. května v závodu 6 hodin Spa. Prvního závodu FIA WEC v Sebringu se tým nezúčastní. Aby měla Toyota šanci konkurovat vozům Audi, byla také pozměněna pravidla bodování seriálu FIA WEC, . Do konečného hodnocení se bude započítávat bodový zisk pouze jednoho nejlepšího vozu týmu (Toyota nasazuje pouze jeden vůz) a pouze 6 nejlepších výsledků závodů (Toyota se nebude účastnit všech závodů).
         Vůz je moc pěkný a musíme doufat, že bude pro Audi důstojným soupeřem. O to větší škoda, že tam nebude i Peugeot.

         Ve snaze snížit převahu vozů poháněných dieselovými motory, přijali organizátoři další omezení výkonu těchto motorů. To spočívá v tom, že dojde ke zmenšení průměru restriktorů a snížení tlaku turbodmychadla. U motorů s jediným restriktorem bude jeho průměr zmenšen z 47,4 mm na 45,8 mm, u motorů se dvěma restriktory dojde ke zmenšení ze současných 33,5 mm na 32,4 mm. Tlak turbodmychadla bude snížen z 3 000 na 2 800 milibarů. To by mělo přinést snížení výkonu dieselových motorů asi o 7 %. Dále budou mít všechny tankovací hadice stejný průtok a objem palivových nádrží prototypů třídy LMP1 poháněných dieselovými motory bude snížen o 5 litrů (z 65 na 60 litrů). Na benzinové motory se žádné modifikace nevztahují. Uvidíme, zda tato opatření opravdu vyrovnají výkon vozů s dieselovými a benzinovými motory, a souboj Audi - Toyota bude vyrovnaný a tím napínavý.

         A jak bude vypadat kolbiště pro vozy startující ve vytrvalostních závodech v roce 2012? Budou organizovány tři seriály vytrvalostních závodů. 

           Nejvýznamnější z nich je automobilovou federací poprvé vyhlášený World Endurance Chapionship (WEC). Nové mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. Navazuje na v předchozích dvou letech pořádaný Intercontinental Le Mans cup. Převzetí seriálu pod křídla FIA a jeho vyhlášení za světové mistrovství, dávají tomuto seriálu mnohem větší Audi R18 2012 prestiž a důležitost. Navazuje tak na dříve pořádaná Mistrovství světa sportovních vozů, která se pod různými názvy jezdila od roku 1953 do roku 1992. 
         V roce 2012 obsahuje seriál WEC osm závodů. Tři závody se pojedou v Evropě - Belgie, Francie a Británie, po jednom závodu v USA, Brazílii, Bahrajnu, Japonsku a Číně. Součástí WEC je i nejslavnější vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans. 
         Vozy budou startovat ve čtyřech kategoriích. Královskou kategorií jsou prototypy LMP1, kde bude startovat devět vozů, sedmi týmů. Ve slabší kategorii LMP2 bude startovat také devět vozů. Vozy GT budou také rozděleny do dvou kategorií GTE Pro a GTE Am, stejně jako v roce 2011.
         V závodech bude bodováno prvních deset míst v každé kategorii. Za první až desáté místo bude přiděleno 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 a 1 bod. Všem vozům od 11. místa, které budou klasifikovány, bude přiděleno 0,5 bodu. Další bod získá posádka, která zvítězí v kvalifikaci. V závodu 24 hodin Le Mans bude přidělován dvojnásobný počet bodů.
Předběžná startovní listina.

         Evropská série vytrvalostních závodů dostala několik zásadních změn. Mimo již třetí změny názvu (Le Mans Endurance Series, Le Mans Series) na European Le Mans Series (ELMS) došlo k zásadní změně ve zrušení kategorie LMP1. Tato nejsilnější kategorie závodních prototypů se nebude moci závodů ELMS účastnit. Pořadatelé to odůvodnili malým zájmem týmů o tuto kategorii. Většina špičkových týmů se totiž soustředí na závody WEC. Zároveň byly odděleny závody série ELMS a WEC. Tím klesne atraktivita závodů, neuvidíme nejlepší týmy kategorie LMP1, ale zase se jeden ze závodů bude pořádat i u nás, na okruhu v Brně. Aby bylo závodní pole dostatečně obsazené, jsou na start naopak připuštěny vozy GT určené pro značkové závody jako jsou Porsche Cup, nebo Ferrari Challenge.
         Seriál obsahuje pět závodů na okruzích francouzského Le Castellet, belgického Zolderu, anglického Doningtonu, českého Brna a portugalského Algarve. Závody jsou konány jako šetihodinové.
         Uvidíme zda tato opatření povedou k útlumu a postupnému zániku série, a nebo naopak přispějí k tomu, že ELMS bude zajímavým kolbištěm chudších soukromých týmů, se širokým zázemím a účastí.

            Americká série vytrvalostních závodů předvádí svoji životaschopnost i v roce 2012. Obsahuje deset závodů. Jako již tradičně je prvním závodem vytrvalostní sezóny závod 12 hodin Sebringu, který se jede 17.března a který je mimo součásti v ALMS i jako jediný součástí také WEC. 

         Na startu v Sebringu bude stát třicet vozů přihlášených do WEC a dalších 31 vozů startujících v ALMS. Favorita musíme hledat mezi třemi startujícími továrními vozy Audi R18. Audi sází na své osvědčené posádky, které pojedou v téměř Lola Rebellion Racing.jpg (94788 bytes)nezměněném složení jako loni. S Audi č.1 pojede posádka André Lotterer, Benoit Tréluyer a Marcel Fässler. S Audi č.2 pojedou Allan McNish, Tom Kristensen a Dindo Capello a s Audi č.3 Timo Berhnard, Romain Dumas a třetí jezdec, který není zatím jasný. Ostřílení borci McNish, Kristensen a Capello tak nebudou k naší radosti na startu chybět. 
        Jim se budou snažit konkurovat dva vozy Lola B12/60 Coupé - Toyota stáje Rebelion Racing. Posádku Nicolas Prost, Neel Jani doplní zkušený Nick Heidfeld, který pro letošní rok již nesehnal angažmá ve F1. Dalším týmem na startu s vozem Lola B12/60  - Mazda budou loňští vítězové ALMS Dyson Racing Team s jezdci Chrisem Dysonem, Guy Smithem a Stevenem Kanem. Po jednom voze Pescarolo Judd nasadí stáje Pescarolo a OAK Racing. 
         HPD ARX-03a.jpg (44249 bytes)Útočit na vedoucí pozice továrních vozů Audi a být nejlepší mezi ostatními JRMHPDARX03a.jpg (67192 bytes)týmy v kategorii LMP1 si dala za cíl firma Honda. Ta se zatím účastní závodů prostřednictvím soukromých týmů, startujících s jejich letos novými vozy HPD ARX-03b (Honda Performance Development). Nové vozy jsou otevřené speciály poháněné zážehovým motorem Honda V8, objemu 3,4 litru a výkonu 500 k. Vozy budou nasazovat stáje Strakka Racing a JRM v seriálu WEC a stáj Muscle Milk Pickett Racing v seriálu ALMS.

         Ve skupině LMP2 bude startovat 12 vozů. Týmy pojedou s typy ARX-03b (s turbo motorem V6 objemu 2,8 litru), Oreca 03 - Nissan, Lola B12/80 Coupé - Nissan, Lola B12/80 Coupé - Lotus, Zytek Z11SN - Nissan a Morgan - Judd. Převahu tedy mají vozy s motory Nissan, které budou v šesti vozech.AMR Vantage.jpg (197311 bytes)

         V kategorii GT se utkají především vozy Ferrari F458 Italia, Porsche 911 GTR3, BMW M3, Chevrolet Corvette C6 ZR1 a tovární Aston Martin Vantage R8. S ním budou startovat Stefan Mücke, Adrian Fernandez a Darren Turner. Továrna Aston Martin se pro rok 2012 soustředila na kategorii GT, protože loni neúspěšný projekt AMR-One pro kategorii LMP1 byl ukončen.
Startovní listina 12 hodin Sebringu.

            Z oblasti Sci-Fi je další novinka mezi vozy přihlášenými do závodu Le Mans. Americká firma DeltaWing Racing Cars postavila prototyp závodního monopostu, se kterým se zúčastnila soutěže o vůz pro závody série IndyCars. Jejich návrh byl však tak radikální, že se toho porota zalekla a jako vítěze vybrala tradičně pojatý vůz firmy Dallara. 
deltawing1.jpg (224967 bytes)       Konstruktéři firmy DeltaWing Racing Cars se však jen tak nenechali se svým revolučním konceptem odradit a jednomístný monopost upravili na dvoumístný vůz, se kterým chtějí startovat ve 24 hodinách Le Mans. Pokud by se někomu zdálo, že takovýto experiment nebude splňovat předpisy a nebude tedy moci v Le Mans startovat. Tak by se mýlil. Ve slavném vytrvalostním závodě totiž může poslední 56. místo na startu obsadit experimentální vůz, který nesplňuje podmínky tříd LMP nebo GT. Podle toho také konstruktéři pojmenovali nový vůz Project 56.
         Prototyp pro Le Mans bude dlouhý 4,65 m, široký 2,0 m a vysoký 1,03 m. Podvozek má mít rozvor náprav 2,9 m. Rozchod kol vpředu bude pouze 0,6 m, zatímco vzadu má být 1,7 m. Karosérie bude z uhlíkových kompozitů. Součinitel aerodynamického odporu je díky originálnímu tvaru pouhých 0,24. Hmotnost vozu má být pouhých 475 kg. Tomu má odpovídat i malá spotřeba paliva, a tak má vůz nádrž objemu pouhých 40 litrů.
         Zajímavé je rozložení hmotností. Na zadní nápravu 72,5 % a na přední jen 27,5 %. Teprve závody ukáží, zda to nebude na úkor stability vozu.

DeltaWing_Michelin_18.jpg (203411 bytes) DeltaWing_Michelin_4.jpg (401167 bytes) DeltaWing_Michelin_5.jpg (324030 bytes)

         Ještě není rozhodnuto o použití vhodné pohonné jednotky. Předpokládá se použití přeplňovaného čtyřválce objemu 1,6 litru a výkonu kolem 300 k (221 kW). Tento motor má mít hmotnost asi 70 kg. Sílu motoru má na kola zadní nápravy přenášet PLM_2011_DeltaWing_4.jpg (412130 bytes) pětistupňová sekvenční převodovka s řazením pádly pod volantem. Ta má mít včetně diferenciálu hmotnost 33 kg.
         Na vývoji prototypu Project 56 se kromě DeltaWing Racing Cars podílí i tým Highcroft Racing, All American Racers slavného Dana Gurneye a šéf American Le Mans Series (ALMS) Don Panoz. Stavbu prototypu zahájí v červenci All American Racers a následně jej bude testovat Highcroft Racing.
         Pokud se opravdu tento vůz objeví na startu v Le Mans (V předběžné startovní listině je již uveden), bude to senzace. Všichni budeme určitě sledovat jaké bude mít jízdní vlastnosti a zda se stane východiskem pro další vývoj automobilů, nebo to bude jedna ze slepých uliček.


Zpět