Opět můžeme očekávat úžasné boje mezi vozy Peugeot a Audi. 

   Kalendář závodů 2011          Startovní listina 24 h Le Mans           Nové články 


  25.4.2011   Testovací den v Le Mans - nejrychlejší AUDI
         Po dvouleté přestávce se opět konal testovací víkend na okruhu v Le Mans. Velké očekávání vyvolávalo první  porovnání výkonnosti nových továrních vozů Audi R18 a Peugeotů 908. Nové vozy Audi R18 a jejich posádky prokázaly své kvality. Nejlepší čas testovacího dne zajel Allan McNish z posádky McNish, Capello, Kristensen na voze Audi R18 startovního čísla 3. Dosáhl na jedno kolo času 3:27,687. To je o 8 s pomalejší než loňský nejrychlejší Peugeot 908 Hdi FAP a o 1 s pomalejší, než loni nejrychlejší benzinový Aston Martin. Snížení obsahu motorů tak přineslo očekávané zpomalení. Pořadatelé při tvorbě předpisů předpokládali, že se časy nedostanou pod tři a půl minuty, konstruktéři u Audi i Peugeotu však dokázali zkonstruovat a vyladit vozy tak, že tuto pomyslnou hranici překonaly.

TD3_4.jpg (86572 bytes) TD1_1.jpg (299708 bytes) TD8.jpg (153005 bytes) TD2.jpg (113305 bytes)

Druhý nejlepší čas 3:27,815 zajel Romain Dumas na druhém voze Audi R18 startovního čísla 1. Jeho posádku dále tvoří Timo Bernhard a Mike Rockenfeller. Až třetí nejrychlejší čas 3:27,876 dosáhl Stephane Srrazin na nejlepším Peugeotu 908 startovního čísla 8. André Lotterer na třetím voze Audi R18 na něj ztratil pouhé 2 tisíciny sekundy. Potvrdil tak, že vozy Audi R18 jsou, co se týká rychlosti, lépe připraveny, než Peugeoty 908. Když vezmeme v úvahu dlouhodobě vynikající spolehlivost vozů Audi, můžeme s klidným svědomím označit Audi za favorita letošní sezóny. Samozřejmě, že z jednoho tréninku nelze dělat vážné závěry, ale pro Audi mluví výsledky za posledních 10 let, zatím co Peugeot o své spolehlivosti moc nepřesvědčil ani v době, kdy měl výkonově nad Audi převahu. Zda Audi svůj náskok potvrdí uvidíme v závodu 6 hodin Spa, který se jede 8. května a je posledním závodem před 24 hodin Le Mans.

TD10_1.jpg (142280 bytes) TD7_10.jpg (75024 bytes) TD16.jpg (131536 bytes) TD007.jpg (128717 bytes)

         Do času pod 3:30 se ještě dostal Sébastien Bourdais na Peugeot 908 číslo 9. Poslední z továrních Peugeotů číslo 7 byl dokonce pomalejší než loňský typ 908 Hdi FAP soukromé stáje Oreca a časem 3:32,860 byl nejpomalejší ze všech dieselů.

prehled.jpg (121749 bytes) TDPeugeot.jpg (567280 bytes) TDAudi.jpg (113686 bytes)


         Nejrychlejším vozem s benzinovým motorem byl Pescarolo Judd s posádkou Emmanuel Collard, Christophe Tinseau a Julien Jousse. Jejich čas 3:36,583 byl o téměř 9 sekund pomalejší než u nejrychlejšího Audi. Odstup vozů s benzinovými motory za vozy s dieselovými motory je stále propastný. Značnou roli v tom jistě hraje i technologický náskok továrních vozů před soukromými týmy, ale i tak je rozdíl velmi velký. Kvalitu továrních vozů s benzinovými motory měl prokázat tým Aston Martin s typem AMR-One. Technické problémy však provázely oba přihlášené vozy a měřených kol se vůbec nezúčastnily.
         Druhými nejrychlejšími vozy skupiny LMP1 s benzinovými motory byly oba vozy Lola B10/60 Coupe Toyota stáje Rebellion Racing. Při testovacím dnu se představily s novou karosérii aerodynamickými úpravami pro sezónu 2011.

        V kategorii LMP2 byly nejrychlejší vozy Oreca 03 Nissan stájí Signatech Nissan a Oreca Matmut dosaženými časy 3:42,992 a 3:43,055. 

TD13.jpg (102674 bytes) TD12_2.jpg (111937 bytes) TD68.jpg (122610 bytes) TD55.jpg (291419 bytes)


        V kategorii GT Pro ukázaly své přednosti nové vozy Ferrari 458 Italia. Nejrychlejší čas 3:59,966 zajel Allan Simonsen ze stáje Hankook Team Farnbacher a druhý nejrychlejší Toni Vilander ze stáje AF Corse. Třetí nejrychlejší kolo zajel časem 4:01,631 Dirk Werner na voze BMW M3 GT z továrního týmu BMW Motorsport.

        Poprvé jsme zde mohli vidět nové vozy Audi R18 v jejich bojových barvách pro rok 2011. Jejich jízdní výkony jsou obdivuhodné, ale co se týká vzhledu, nepůsobí předek vozu s širokým nosem nijak přitažlivě. Také zbarvení v černo stříbrných barvách není nijak nápadité a připomíná smuteční průvod.


  10.4.2011   V závodu 6 hodin Le Catellet zvítězil vůz Pescarolo
        
3.dubna se jel první závod evropské Le Mans série na francouzském okruhu Paul Ricard v Le Castellet. Kompletní série se letos neúčastní ani jeden z hlavních favoritů těchto závodů, to znamená továrních týmů Audi a Peugeot. To samozřejmě značně snižuje atraktivitu těchto závodů. Štěstí mají pouze závody zařazené zároveň do seriálu Intercontinental Le Mans Cup, kde se počítá s účastí všech hlavních týmů.
          Jednou významnou událost však závod v Le Castellet přeci jen zaznamenal. Byl jí první start nového prototypu Aston Martin AMR-One.

start.jpg (92926 bytes) 12_1.jpg (69414 bytes) 16_1.jpg (80172 bytes) AMR-One_1.jpg (76726 bytes)
16_2.jpg (1350421 bytes) F458.jpg (64702 bytes)

          V kvalifikaci dosáhla nejlepšího času posádka Neel Jani a Nicolas Prost na voze Lola B10/60 Coupé - Toyota startovního čísla 12 švýcarské stáje Rebellion Racing. Z druhého místa startovala posádka Emmanuel Collard, Christophe Tinseau a Julien Jousse na voze Pescarolo - Judd stáje Pescarolo s číslem 16 a z třetího Miguel Amaral a Olivier Pla na voze Zytek 09SC stáje Quifel - ASM s číslem 20. Nový Aston Martin-One s posádkou Stefan Mücke, Darren Turner a Harold Primat dosáhl až 11. místa na startu s časem o 5,5 s pomalejším než nejrychlejší vůz a pomalejším než vozy kategorie LMP2. To nebyla pro první představení nového vozu žádná dobrá vizitka a tak celý tým, pokud chce pomýšlet na vítězství, čeká ještě dlouhá cesta.

         Závod poznamenala havárie hned po startu závodu. Jedná se o kuriózní havárii, která vznikla zmatkem při startu. Ačkoliv startovací semafory po ukončení zaváděcího kola přeskočily na zelenou, zaváděcí safety car stále pokračoval před startovním polem. Vozy odstartovaly, ale hned musely brzdit. Jezdci z druhé poloviny startovního pole to neviděli a své vozy za zpomaleným čelem startovního pole neubrzdili.           

         

        Ve slabě obsazeném závodu si vítězství odnesla stáj Pescarolo s vozem řízeným Emmanuelem Collardem, Christophe Tinseauem a Julienem Joussem. Druhé místo si odnesl druhý z vozů stáje Rebellion Racing s číslem 13 s posádkou Jean Christophe Boullion a Andrea Belicchi. Pozorně sledovaný Aston Martin-One odstoupil v polovině závodu. Kategorii GT vyhrála posádka Walker / Bell na voze Ferrari F458 Italia stáje JMW Motorsport.

poř. st.č. kat. vůz posádka kol
1 16 LMP1 Pescarolo - Judd Jousse / Tinseau / Collard 185
2 13 LMP1 Lola B10/60 Coupé - Toyota   Boullion / Belicchi 184
3 41 LMP2 Zytek Z11SN - Nissan Kimber-Smith / Chalandon / Ojjeh   179
4 39 LMP2 Lola B11/40 - Judd Perez Companc / Kaffer / Russo 179
5 42 LMP2 HPD ARX -01d Kane / Watts / Leventis 177
6 45 LMP2 Oreca 03 - Nissan de Crem / Kraihamer 175
7 12 LMP1 Lola B10/60 Coupé - Toyota Prost / Jani 175
8 20 LMP1 Zytek 09SC Pla / Amaral 174
9 43 LMP2 MG Lola EX265 - Judd Gates / Philipps / Garofall 174
10 40 LMP2 Oreca 03 - Judd Ebbesvik / Meichtry / Frey 174

  2.4.2011   V prvním závodu zvítězil soukromý Peugeot 908 HDi FAP
         Prvním vytrvalostním závodem letošního roku byl, jak je v posledních letech zvykem, závod 12 hodin Sebringu na Floridě v USA, který se jel 19. března. Bylo to první představení  některých nových vozů podle nových předpisů pro sezónu 2011. Hlavní pozornost byla upřena na nové vozy Peugeot 908 postavené již podle nových předpisů a poháněné vznětovými motory obsahu pouhých 3,7 litru proti dřívějšímu obsahu 5,5 litru. Hlavní konkurent Peugeotů, tovární stáj Audi, ještě nasadila do prvního závodu novým předpisům přizpůsobený loňský vůz Audi R15 plus. S loňským typem Peugeotu 908 HDi FAP startovala stáj Oreca.
start2.jpg (433536 bytes)        V kvalifikaci ukázaly svoji sílu oba nové tovární Peugeoty 908. Vůz startovního čísla 8 s posádkou Montagny/ Sarrazin/ Lamy zajel nejrychlejší čas 1:46.571 a startoval z první pozice. Z druhého místa startoval vůz Audi R15 plus startovního čísla 1 s vítěznou posádkou loňského Le Mans  Bernhard/ Dumas/ Rockenfeller s časem o 1,1 sekundy pomalejším. Třetí místo obsadil druhý tovární Peugeot startovního čísla 7 s posádkou Wurz/ Gene/ Davidson a čtvrté zase druhé tovární Audi s velezkušenou posádkou Capello/ Kristensen/ McNish se startovním číslem 2. Páté místo na startu vybojoval loňský typ vozu Peugeot stáje Oreca s posádkou Lapierre/ Duval/ Panis startovního čísla 10. Mezi vozy GT bylo nejrychlejší Ferrari F430 s posádkou Fisichella/ Bruni/ Kaffer před Chevroletem Corvette ZR1 a dvěma BMW M3 GT. Teprve ze čtvrtého místa ve skupině GT startoval nový typ Ferrari F458 Italia s posádkou Melo/ Vilander/ Sala.

peugeot908_.jpg (294661 bytes) peugeot908oreca.jpg (161317 bytes) peugeot908_3.jpg (252404 bytes) peugeot908_4.jpg (360541 bytes)
peugeot908_5.jpg (283990 bytes) Audi R15 Plus Sebring 2011 3.jpg (94302 bytes) peugeot908_2.jpg (380732 bytes)

         Po startu závodu se na čele usadil Franck Montagny na Peugeotu číslo 8 za ním se v prvním kole odehrál souboj mezi Audi a druhým továrním Peugeotem. Nejprve se hned po startu dostal dravý Alan McNish na Audi č.2 až na druhé místo a jeho stájoví kolegové naopak propadli až na místo čtvrté. V druhém kole se však projevila rychlost Peugeotů a Marc Gené s vozem č.7 se posunul na druhé místo před obě Audi. Oba tovární vozy Peugeot se ukázaly jako nejrychlejší, ale časté výjezdy vozů safety car jim nedovolily vytvořit si větší odstup.
         Po hodině závodu došlo k defektu zadní pneumatiky u vozu Audi č.1 a to znamenalo propad ve startovním poli. V čele se stále držely, a podle zastávek v boxech se střídaly, Peugeot č.8 a 7 a Audi č.2.
HPD ARX-01e_noc.jpg (87081 bytes)         Konec nadějí pro Peugeot číslo 7 a Audi číslo 2 přišel po 4,5 hodinách závodu, kdy se Marc Gené a Dindo Capello, kteří se prali o druhé místo, během jednoho restartu srazili a vylétli do kačírku. Marc Gené se musel vrátit do boxů kvůli výměně přední levé polonápravy a ztratil tak skoro dvacet kol. Marc Gené o incidentu řekl: „Byl jsem na úrovni Dindo Capelly. Zabrzdil jsem dost pozdě, takže jsme se ocitli oba v zatáčce vedle sebe a ťukli jsme do sebe. Je to opravdu škoda, protože náš vůz jel velmi dobře.“ Stejně tak Dindo Capello musel s Audi do boxů k opravě. V čele se stále držel Peugeot číslo 8, pronásledovaný Peugeotem stáje Oreca číslo 10 a vozem HPD ARX-01E Honda stáje Highcroft Racing startovního čísla 01.

         Stopka pro vítězství továrního vozu Peugeot přišla po devíti  hodinách, kdy se zdržel při zastávce v boxech kvůli výměně přední kapoty, na které měl poškozenou žaluzii. To stačilo Peugeotu Oreca a vozu HPD ARX-01E Honda, aby se dostali před tovární Peugeot na první a druhé místo. Posádka Peugeotu 908 HDi FAP stáje Oreca Lapierre/ Duval /Panis si již nenechala vítězství utéct a dovedla vůz do cíle na prvém místě s náskokem 31 s před druhou posádkou Brabham/ Franchitti/ Pagenaud na voze HPD ARX-01E Honda. Třetí dojela nejlepší posádka továrního týmu Peugeot 908 Montagny/ Sarrazin/ Lamy před dvojicí továrních vozů Audi R15 plus v pořadí Capello/ Kristensen/ McNish a Bernhard/ Dumas/ Rockenfeller.
         V kategorii GT obsadily první dvě místa vozy BMW M3 GT posádek Priaulx/ Mueller/ Hand a Farfus/ Auberlen/ Werner. Třetí a čtvrté  místo obsadily vůzy Chevrolet Corvette Z a páté místo Ferrari F430.

poř. st.č. kat. vůz posádka kol odstup
1 10 P1 Peugeot 908 Hdi-FAP   Lapierre / Duval / Panis 332  
2 01 P1 HPD ARX-01e Brabham / Franchitti / Pagenaud   332 31.868
3 8 P1 Peugeot 908 Montagny / Sarrazin / Lamy 332 44.502
4 2 P1 Audi R15+ / TDI Capello / Kristensen / McNish 327 5 kol
5 1 P1 Audi R15+ / TDI Bernhard / Dumas / Rockenfeller 326 6 kol
6 016 P1 Lola B09 86 Mazda Dyson / Smith / Cochran 324 8 kol
7 12 P1 Lola B10/60 Coupe Prost / Jani / Bleekemolen 320 12 kol
8 7 P1 Peugeot 908 Wurz / Gene / Davidson 315 17 kol
9 036 PC Oreca FLM09 Petersen / Cameron / Guasch 312 20 kol
10 56 GT BMW M3 GT Priaulx / Mueller / Hand 312 20 kol

predstartem.jpg (211436 bytes)         „Ještě víc než samotný výsledek nás těší fakt, že oba naše vozy dojely do cíle,” shrnul závod Olivier Quesnel, ředitel divize Peugeot Sport. „Nesetkali jsme se s žádným technickým problémem, což je při prvním závodě tohoto vozu velmi uspokojivé. Naše posádky byly výkonné, stroje spolehlivé a celý tým Peugeot Total skvěle reagoval na různé situace, k nimž během 12 hodin závodu došlo. Přijeli jsme se sem připravovat na Le Mans a svůj úkol jsme splnili. Zaznamenali jsme rovněž důležité body v ILMC a jsme v čele hodnocení konstruktérů. Chceme upřímně poblahopřát týmu Oreca, který se prosadil s vozem Peugeot 908 HDi FAP. Zajeli bezchybně a opět prokázali výkonnost a spolehlivost tohoto auta. Dnes vyhrál Peugeot.“


4.3.2011   Představen nový vůz Aston Martin AMR-One
         Aston Martin představil zcela nový sportovní prototyp pro nejsilnější kategorii LMP1 s označením AMR-One. Pohánět jej bude přeplňovaný zážehový řadový šestiválec objemu 2 litry. Výkon motoru je 540 koní. Tato koncepce se technikům z Astonu Martin jeví jako nejvýhodnější vzhledem k novým předpisům pro rok 2011. Kokpit je z uhlíkových vláken. Převodovka šestistupňová. Aston Martin se rozhodl postavit šest vozů tohoto typu. Rozměry vozu jsou: délka 4640 mm, šířka 1990 mm, rozvor 2930 mm a hmotnost 900 kg.

  AMR_Prez5.jpg (71686 bytes)  AMR_One.jpg (51560 bytes)  AMR_Prez2.jpg (68142 bytes)

         Hlavní jezdeckou dvojicí pro rok 2011 budou brit Darren Turner a němec Stefan Mücke.


19.2.2011   Startovní listina 24 hodin Le Mans 2011
         Byla zveřejněna startovní listina pro 24 hodin Le Mans. Celkem bude startovat 56 vozů. Z toho 17 vozů v kategorii LMP1, 11 vozů v kategorii LMP2, 18 vozů v kategorii GTE PRO a 10 vozů v kategorii GTE AM. 

Audi R18         V nejsilnější kategorii LMP2 uvidíme nové i loňské typy. Tři nové vozy Peugeot 908 nasadí stáj Peugeot Sport proti třem novým vozům Audi R18 stáje Audi Sport. Peugeoty podpoří ještě jeden loňský model vozu Peugeot 908 HDi FAP se kterým pojede stejně jako loni stáj Oreca Matmut. Aby tato loňské modely, s motory větších objemů, nebyly zvýhodněny, budou mít osazeny omezovače výkonu. Objemy nádrží musí být upraveny podle nových předpisů. 
         Cestu k vítězství favorizovaným vozům Peugeot a Audi bude chtít jistě znepříjemnit stáj Aston Martin Racing, která nasadí dva nové otevřené prototypy s označením AMR-One. Švýcarská stáj Rebellion Rebellion - Lola B10/60Racing nasadí dva vozy Lola B10/60 vůz Pescarolo stáje OAK Racing

nově poháněné benzinovými, atmosférickými, vidlicovými osmiválci Toyota, objemu 3,4 litru a výkonu 500 k. Do Le Mans se vrací i stáj Pescarolo s vozem Pescarolo 01 Judd. Dva vozy Pescarolo nasadí i stáj OAK Racing, která bude startovat v barvách firmy GULF. Americká stáj Highcroft Racing nasadí v nejsilnější kategorii vůz Acura HPD ARX-01e.

Pescarolo         Ve slabší kategorii prototypů budou startovat dva vozy Acura HPD ARX-01d, které nasadí stáje Strakka Racing a RML, dále čtyři vozy Oreca 03 s motory Nissan stájí SignaTech Nissan, Race Performance a Team Oreca Matmut. Startovní pole doplní dva vozy Pescarolo 01 s motory BMW upravenými firmou Judd stáje OAK Racing, která nasazuje vozy v obou kategoriích, jeden vůz Zytek stáje Greaves Motorsport a jeden vůz Lola B11/40 Judd BMW stáje Pecom Racing.

Ferrari F458 Italia         Ve třídách vozů GT bude v silnější kategorii GTE PRO bojovat pět nových vozů Ferrari F458 Italia, proti pěti vozům Porsche 997 GT3 RSR, dvěma továrním BMW M3, dvěma továrním Corvetám C6.R, dvěma Lotusům Evora a jednomu Astonu Martin Vantage. V této skupině startují vozy nejnovější specifikace a profesionální jezdci.
         Ve slabší kategorii GTE AM naopak startují vozy nejméně rok staré a jezdci s méně zkušenostmi. Tady uvidíme čtyři vozy Ferrari F430 GT2, tři vozy Porsche 997 GT3 RSR, jednu Corvetu C6.R, jeden Aston Martin Vantage a jeden vůz Doran Ford GT.


19.2.2011   Sezóna vytrvalostních závodů 2011

            Vrcholem roku bude opět dozajista závod 24 hodin Le Mans. Pojede se již 79. ročník. Jak jistě 2010 Le Mans 24 Hours.jpg (326999 bytes) všichni, kdo dění okolo tohoto závodu sledují, vědí, odehraje se znovu ohromná bitva o absolutní vítězství mezi týmy Audi a Peugeot. Radost nám přinesla zpráva, že se po dvou letech do Le Mans vrací Testovací den, kde se všechny týmy představí a mohou si vyzkoušet své vozy na trati v Le Mans. Z ekonomických důvodů byl v roce 2009 a 2010 zrušen. Tentokrát se nepojede těsně před pořádáním hlavního závodu, ale jak bylo zvykem v dřívějších letech, dva měsíce předem. Týmy tak budou mít více času své poznatky promítnout do konstrukce vozů. Testovací den je plánován na 24.dubna 2011.

           Velká změna nastala u seriálu Intercontinental Le Mans Cup. Loňský prvý ročník obsahoval pouhé tři závody. O životaschopnosti a nadějích vkládaných do tohoto seriálu vytrvalostních závodů svědčí to, že pro letošní rok obsahuje sedm závodů, včetně toho nejslavnějšího 24 hodin Le Mans. Dva závody se jedou v USA, tři v Evropě a jeden v Číně. Jedná se tedy opravdu o celosvětový seriál, obsahující ty nejvýznamnější světové závody, který by mohl být nástupcem zaniklého Mistrovství světa sportovních prototypů. Držíme palce, aby se to tak stalo. Obhájit loňské prvenství se chystá stáj Peugeot.

            Další dva seriály vytrvalostních závodů jsou naši staří známí. Le Mans Series, který se pořádá na evropských tratích a obsahuje pět závodů. 
          American Le Mans Series, který jak název sám napovídá, se pořádá na tratích v USA a Kanadě a obsahuje devět závodů.


19.2.2011   Peugeot představil tým 2011
         Tajenka typu Peugeot 90x rozluštěna. Tým Peugeot představil svůj tým pro vytrvalostní závody v roce 2011. Aby navázal na řadu úspěchů, který dosáhl s typem 908 HDi FAP, zachoval z marketingových důvodů označení 908 i pro upravený vůz podle letošních předpisů. 
P8.jpg (428216 bytes)         Bylo také rozhodnuto, že nový vůz bude poháněn dieselovým agregátem, vycházejícím ze zkušeností s motorem V12 v modelu 908 HDi FAP. Nový motor je přeplňovaný, vznětový, vidlicový, osmiválec s úhlem válců 90° a zdvihovým objemem 3,7 litru. Výkon motoru je 550 k.
         Velký důraz byl kladen na aerodynamiku vozu. Vzhledem ke sníženému výkonu motoru o přibližně 150 k, se význam aerodynamického odporu velmi zvyšuje. Aby se snížil aerodynamický odpor a zachovala se rozumnou maximální rychlost, musel být snížen přítlak vozu. To má samozřejmě negativní vliv na rychlost průjezdu zatáčkami. Na okruhu v Le Mans, kde je řada dlouhých rovinek, je však maximální rychlost důležitější, než rychlost v zatáčkách.   

P7.jpg (209998 bytes)         Představeni také byli všichni jezdci pro rok 2011. Budou nasazeny tři posádky ve stejném složení jako jezdili v roce 2010. Jedná se o vynikající a zkušené jezdce, kteří mají od vedení týmu plnou důvěru a mnoho zkušeností.

- vůz číslo 7 - Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené 
- vůz číslo 8 - Franck Montagny / Nicolas Minassian / Stéphane Sarrazin 
- vůz číslo 9 - Sébastien Bourdais / Pedro Lamy / Simon Pagenaud

Stáj Peugeot se bude účastnit se dvěma vozy všech sedmi závodů zařazených do série Intercontinental Le Mans Cup. Pouze v Le Mans nasadí všechny tři vozy.


2.1.2011   Malé ohlédnutí za rokem 2010
        
Těžko soudit, kdo byl s loňskou sezónou spokojenější. Zda šéfové značky Audi, nebo Peugeot. Na první pohled  by se mohlo zdát, že Peugeot byl úspěšnější. Vždyť z pěti vzájemných střetnutí továrních vozů Peugeot 908 a Audi R15, odešel čtyřikrát jako vítěz některý z továrních speciálů Peugeot (1000 km Spa, 1000 km Silverstone, Petit Le Mans a 1000 km Zuhai). Co je to však platné, když v tom nejdůležitějším klání - 24 hodin Le Mans - Peugeot totálně zklamal a jezdci Audi obsadili všechny tři místa na stupních vítězů. Kdo si za pár let vzpomene na vítězství Peugeotu třeba na Silverstone? Vítězství Audi v Le Mans však bude v historii zapsáno zlatým písmem na věky. Svůj hlavní cíl pro rok 2010 tak Peugeot nesplnil.
         A tak snad jediné co může managerům Peugeotu trochu zlepšit náladu, je vítězství v prvém ročníku soutěže Intercontinental Le Mans Cup, do kterého se započítávaly tři závody - 1000 km Silverstone ve Velké Británii, Petit Le Mans v USA a 1000 km Zuhai v Číně - a ve kterých dokázal Peugeot nad Audi zvítězit a odnést si celkové prvenství. Pokud se tak z tohoto poháru stane tradice, navazující na dřívější Mistrovství světa sportovních vozů, bude Peugeot zapsán jako první vítěz.


2.1.2011   Novinky pro rok 2011
       
Hlavní aktéři vytrvalostních závodů se již usilovně připravují na blížící se sezónu. Pro všechny je hlavním cílem dobýt vítězství v Le Mans. Pro tento rok dochází k významným úpravám pravidel. Na start jsou připuštěny i vozy s hybridním pohonem (což umožňuje použít získanou energie při brždění pro její následné využití pro akceleraci). Pořadatelé si také dali za cíl snížit výkony motorů tak, aby vozy nedosahovaly časů pod 3:30 na kolo (nejrychlejší vozy loni zajížděly časy pod 3:20), výkony motorů prototypů LMP1 by se měly pohybovat okolo 520 k. Dalším cílem je vyrovnání výkonnosti vozů s dieselovými a benzinovými motory. K tomu si pořadatelé ponechali volnost dále upravovat parametry minimální hmotnosti, velikosti restriktorů sání a obsahu palivových nádrží. Viditelnou a diskutovanou změnou je předepsaná hřbetní ploutev u vozů kategorie LMP1, která má zlepšit stabilitu vozu při smyku. Její oprávněnost se asi ukáže až časem.

Porovnání některých údajů nových a loňských předpisů

kategorie LMP1 2010 2011  
min.hmotnost benzinové motory 900 900 kg
min.hmotnost dieselové motory 930 900 kg
max.obsah nádrží benzinové motory 90 75 litry
max.obsah nádrží dieselové motory 81 65 litry
max.objem atmosférických benzinových motorů 6 000 3 400 cm3
max.objem přeplňovaných benzinových motorů 4 000 2 000 cm3
max.objem dieselových motorů 5 500 3 700 cm3
kategorie LMP2 2010 2011  
  závodní sériový  
max.objem atmosférických benzinových motorů 3 400 5 000 cm3
max.objem přeplňovaných benzinových motorů 2 000 3 200 cm3

         Kategorie LMP2 se má státi kategorií cenově dostupných vozů, pro soukromé týmy. Motory budou muset být homologované (ze sériových aut vyrobených v předepsaných množstvích). Cena motoru nesmí překročit 75 tis.€ a cena šasí 325 tis.€.

         V kategorii GT již nebude skupina GT1. Vzniknou dvě podkategorie GT PRO pro profesionální týmy a GT AM pro amatérské týmy.

         
         U AUDI by rádi navázali na předchozí úspěchy, kdy dokázali z dvanácti startů vytěžit devět vítězství, a připsat si desátý, jubilejní triumf. V návaznosti na nové předpisy připravují nový vůz AUDI R18. Kvůli snížení výkonu motorů se do popředí více dostala aerodynamika vozu. Z toho důvodu i Audi postavilo vůz s uzavřenou karosérií, který má v tomto ohledu jasné výhody. Šasi vozu tvoří monokok z uhlíkových vláken. Při vývoji využili konstruktéři zkušeností z vozu Audi R8C z

audi10c99.jpg (50763 bytes) 105.jpg (76824 bytes) audir18b.jpg (72994 bytes)

Audi R8C - 1999

Bentley Speed 8 - 2003

Audi R18 - 2011

 roku 1999, které také mělo uzavřenou karosérii, a z vozu Bentley Speed 8. Zvláštností vozu jsou stejně velká přední i zadní kola. To umožnilo rovnoměrnější rozložení hmotnosti. 

audi_motorsport-101209-36261.jpg (141704 bytes) audi_motorsport-101209-36271.jpg (139568 bytes) audi_motorsport-101209-36341.jpg (130116 bytes)
audi_motorsport-101209-36351.jpg (161167 bytes) audi_motorsport-101209-36381.jpg (242962 bytes) audir18a.jpg (59576 bytes)

        Na karosérii zaujme hřbetní ploutev, letos nově požadovaná předpisy. Výrazným prvkem jsou také přední světlomety, kompletně sestavené z LED diod.
        Pod kapotou je umístěn zcela nový přeplňovaný, vidlicový, šestiválcový, dieselový motor objemu 3 700 cm3.
        První ostrý start tohoto vozu plánují u Audi na závod 6 hodin Spa, který se pojede 8.května 2011. Do prvého závodu v Sebringu bude ještě nasazen loňský typ R15 plus. Pro Le Mans již mají být připraveny tři vozy.
  

         Ani u Peugeotu nezaháleli, i když oproti Audi mají náskok co se týká uzavřené karosérie vozu. Vůz pro letošní rok zatím představili pod označením Peugeot 90x. Karosérie vychází z typu 908. Hlavní viditelnou změnou je nová hřbetní ploutev, sání vzduchu přesunuté nad kabinu a uchycení zadní přítlačné plochy shora, obdobně jako používaly vozy Audi a Acura. Toto řešení umožňuje lepší proudění vzduchu kolem spodní plochy křídla, což je důležité pro lepší přítlačný efekt při menším odporu. Karosérie však obsahuje řadu dalších méně patrných úprav.

00_Presentation_90X_01.jpg (229451 bytes) 2010_Le_Mans_Presentation_90X.jpg (309400 bytes) 2011-Peugeot-90X_LeMans-Prototype_03-800.jpg (88600 bytes) 2011x2010_1.jpg (317430 bytes)

Stále není rozhodnuto o použitém typu motoru. Vzhledem k omezení dieselových motorů zvažuje Peugeot i variantu s benzinovým motorem.
  

         Na novou sezónu se pečlivě připravují i v továrně Aston Martin. Je zajímavé, že Audi se vydalo cestou uzavřené karosérie, Aston Martin, který vůz s uzavřenou karosérií má, konstruuje naopak nové auto jako otevřené. Upřednostnili jednodušší konstrukci a výrobu před lepší aerodynamikou (dveře, klimatizace, přední sklo, stěrače,...). O novém vozu toho není zatím moc známo, ale na prvním obrázku, který se objevil vypadá velmi pěkně.

2011-Aston-Martin-Le-Mans-race-car.jpg (57015 bytes)

   

         Poslední novinkou, kterou si dnes představíme je vůz kategorie GT. Jedná se o nástupce úspěšného vozu Ferrari F430 GT. Bude jím vůz Ferrari 458 GT2, vycházející z typu 458 Italia. Vůz je poháněn vzadu uloženým vidlicovým osmiválcem objemu 4500 cm3, který dává výkon až 470 k. Vozy zatím dostanou jen dva týmy - Risi Competizione pro závody ALMS a AF Corse pro závody LMS a 24 hodin Le Mans.

f458-italia-4.jpg (107900 bytes) 23452_header.jpg (125912 bytes) 23458.jpg (81577 bytes)

 Zpět