Po loňských úžasných soubojích prototypů Audi a Peugeot
se můžeme letos těšit na jejich další pokračování opepřené novými vozy Aston Martin LMP1

   Kalendář závodů 2009    


  10.5.2009 Ve  druhém  závodu  LMS  vítězí  letos poprvé Peugeot 908
     Kvalifikace na druhý závod LMS 1000 km Spa v Belgii přinesla smůlu našim jezdcům na voze Aston Martin LMP1. Tomáši spa09_.jpg (73020 bytes)_brd3434.jpg (126994 bytes) Engemu vypověděl vůz službu hned po výjezdu do kvalifikačního kola a tak musela tato posádka startovat až z 25. řady. Nejrychlejší čas v kvalifikaci 2:01,056 zajela posádka Minassian, Klien, Pagenaud na Peugeotu 908 číslo 7. Druhý čas dosáhli jejich kolegové Brabham, Gene, Wurz na druhém Peugeotu číslo 9. Čas dosažený oběma Peugeoty byl o 1,4 s lepší než čas Astonu Martin LMP1 s posádkou Primat, Turner, Ramos. I když byl Aston Martin časem 2:02,488 nejrychlejší ze všech vozů s benzinovými motory, přeci jen byl zklamáním velký odstup za Peugeoty a závada jednoho z vozů. Čtvrté místo v kvalifikaci si vyjela posádka Ortelli, Senna na novém voze Oreca 01 AIM.

     Hned po startu se oba Peugeoty vzdalovaly zbylému startovnímu poli. Z boxů startující Aston Martin LMP1 číslo 007 naší posádky Mücke, Enge, Charouz se rychle probíjel pomalejšími vozy vpřed. Po necelé hodině závodu, před prvními zastávkami v spa09.jpg (122063 bytes)boxech, vedl Peugeot č.7 před Peugeotem č.9 a Lolou Astonem Martin č.13 jedoucí na třetím místě. Na čtvrtém místě jel první z továrních Astonů Martin LMP1 číslo 009 a na pátém místě Oreca číslo 11. Na šesté místo se již propracoval druhý Aston Martin LMP1 číslo 007. Peugeot číslo 7 s posádkou Minassian, Klien, Pagenaud vedl v podstatě po celou dobu závodu a nakonec svoji jízdu dotáhl do vítězného konce. Smůla potkala druhý Peugeot, který po kolizi s jiným vozem musel do boxů a do cíle dojel až na 12. místě, se ztrátou 7 kol. Vynikající druhé místo, si dossard_16.jpg (70358 bytes)stejně jako v předchozím závodě v Barceloně, odnesla posádka Boullion, Tinseau na voze Pescarolo Judd číslo 16.  Prokázala tak, že výsledek prvního závodu nebyl zdaleka náhodný a letošní vůz Pescarolo vyniká velkou konkurenceschopností. Stupně vítězů a pěkné třetí místo si nakonec po nevydařené kvalifikaci vybojovala posádka Mücke, Enge, Charouz na Astonu Martin LMP1. Hodnota tohoto umístění je o to větší, že jejich kolegové na druhém Astonu Martin LMP1 startující z třetího místa skončili v cíli až za nimi, na pátém místě. 
     V kategorii LMP2 zvítězil vůz Porsche RS Spyder stáje Essex s posádkou Elgaard, Collard, Poulsen, kteří celkově dojeli na 8. místě. V kategorii GT1, kde startovaly pouze tři vozy, vyhrála Corvetta stáje Alphand s posádkou Alphand, Goueslard, Claira. Až druhé místo obsadil vůz Lamborghini , na kterém startovali i naši dva jezdci Erik Janiš a Filip Salaquarda společně Peterem Koxem.
    V kategorii GT2 obsadily prvá tři místa vozy Ferrari 430 GT.

místo

st.č. kategorie vůz jezdci ujeto kol
1. 7 LMP1 Peugeot 908 Hdi FAP Minassian / Klien / Pagenaud 143
2. 16 LMP1 Pescarolo Judd Boullion / Tinseau 143
3. 007 LMP1 Aston Martin LMP1 Mücke / Enge / Charouz 142
4. 11 LMP1 Oreca AIM Panis / Lapierre 142
5. 009 LMP1 Aston Martin LMP1 Primat / Ramos / Turner 142
6. 14 LMP1 Audi R10 TDI Karthikeyan / Meyrick / Zwolsman 141
7. 15 LMP1 Audi R10 TDI Alberts / Bakkerud / Mondini 139

8.

31 LMP2 Porsche RS Spyder Elgaard / Collard / Poulsen 139

     Byl to poslední závod, kde se střetli favorité před vrcholem sezóny v Le Mans. Poprvé se zde střetly vozy Peugeot s letošní dossard_7.jpg (68463 bytes)novinkou Astonem Martin LMP1. Vozy Peugeot potvrdily svoji vyzrálost a po vítězství v kvalifikaci vyhrály i závod, kde vítězný vůz dokázal zajet o 1,5 s rychlejší kolo než vůz Pescarolo a o 2 s rychlejší kolo než Astony Martin. Podle těchto výsledků se dá předpokládat, že o vítězství v Le Mans se utkají i přes omezení výkonů dieselových motorů, tovární vozy Peugeot 908 a Audi R15 s dieselovými motory. Astony Martin budou nejspíše bojovat s vozy Pescarolo a Oreca o nejlepší místo mezi benzinovými motory a na vítězství mohou pomyslet pouze v případě technických potíží hlavních favoritů. Loňské vozy Audi R10, po omezení jejich výkonů a ztrátě tovární podpory, již na nejlepší benzinové vozy nestačí.

Takže NA  SHLEDANOU   V  LE MANS !!!!!


  13.4.2009 V  prvním  závodu  LMS  vítězí  nový  vůz  Aston Martin  LMP1
    První letošní závod Le Mans Series nám mohl v mnohém připomínat závod 12 hodin Sebringu. I když zde byli na startu jiní protagonisté, nebyl stejně jako v Sebringu nejrychlejším vozem kvalifikaci žádný z favoritů a vítězem se stal vůz, pro který to byl úplně první start.
2. v cíli Pescarolo Juddstart závodu   Prvním závodem LMS byl závod 1000 km Cataluna ve Španělsku. I přes neúčast továrních stájí Audi a Peugeot je letošní startovní listina LMS velmi zajímavá, a slibuje řadu sportovních zážitků. Ve skupině LMP1 startuje 12 vozů. Mimo našich známých týmů Pescarolo a Oreca Matmut startuje tým Kolles se dvěma dieselovými vozy Audi R10, tým Sebah nasazuje loňský vůz Lola Aston Martin naší stáje Charouz a stáj Strakka Racing a LNT vozy Ginetta-Zytek. Hlavní pozornost je však zaměřena na dva zcela nové tovární vozy Aston Martin LMP1, kde hlavně posádka vozu s číslem 007 ve složení Tomáš Enge, Jan Charouz a Stefan Mücke je našemu srdci velmi blízká. Druhou posádku tvoří Harold Primat, Miguel Ramos a Darren Turner.
     Ve skupině LMP2 startuje dokonce 16 vozů. Naopak ústup ze slávy prožívá kategorie Audi R10GT1 ve které uvidíme pouze 4 vozy, Lamborghini  Murcielago, dva vozy Sallen S7 R a Corvettu C6R. Kategorie GT2 je stále bojištěm hlavně vozů Porsche 911 a Ferrari 430. K nim se letos připojí nové vozy Aston Martin Vantage a holandské Spykery.
     Startovní pole ve Španělsku mělo celkem 42 vozů. Překvapením kvalifikace byl nejrychlejší čas a první místo na startu stáje Strakka Racing s vozem Ginetta Zytek a jezdci Dany Wattsem, Nickem Leventisem a Peterem Hardmanem. Z druhého a třetího místa startovaly oba vozy Aston Martim LMP1 a čtvrté místo patřilo posádce Jean-Christophe Boullion a Christophe Tinseau na voze Pescarolo Judd. Dieselové Audi startovaly až z 6. a 10. místa.

     Hned po startu šel do čela Stefan Mücke na Astonu Martin číslo 007 před loňskou Lolou Aston Martin číslo 13 a druhým továrním Astonem Martin číslo 009. Po většinu závodu sváděly boj o vedení posádka vozu Aston Martin číslo 007 a Boullion aAstony Martin LMP1 Tinseau na Pescarolu číslo 16. Oba vozy si několikrát vítězný Aston Martin LMP1vyměnily vedoucí pozici a postupně se ostatním vzdálili až o tři kola. V průběhu stíhání vedoucího Pescarola dostal Tomáš Enge hodiny, ale při závěrečném finiši dokázal Stefan Mücke vedoucí Pescarolo definitivně předjet a dovést svůj Aston Martin k prvému vítězství. Druhý tovární Aston Martin se držel po většinu závodu na třetím místě, ale v závěru závodu vylétl vůz z tratě a již se ho nepodařilo nastartovat. Pouze jedno Audi závod dokončilo, ale po problémech až na 27. místě. V kategorii LMP2 zvítězila Lola Judd s posádkou Thomas Biagi, Matteo Bobbi a Andrea Piccini. Vítězství v kategorii GT1 vybojoval vůz Lamborghini Mursielago s posádkou Roman Rusinov a Peter Kox a v kategorii GT2 zvítězil vůz Porsche 911 před pěti vozy Ferrari 430 GT.

místo

st.č. kategorie vůz jezdci ujeto kol
1. 007 LMP1 Aston Martin LMP1 Mücke / Enge / Charouz 209
2. 16 LMP1 Pescarolo Judd Boullion / Tinseau 209
3. 10 LMP1 Oreca AIM Ortelli / Senna 206
4. 12 LMP1 Oreca Judd Ragues / Mailleux 206
5. 23 LMP1 Ginetta Zitek Watts / Leventis / Hardman 205
6. 17 LMP1 Pescarolo Judd Jouanny / Barbosa 203
7. 30 LMP2 Lola Judd Biagi / Bobbi / Piccini 201

     Závod ukázal, že omezení výkonu dieselových motorů přineslo své ovoce, a benzinové motory jsou opět konkurenceschopné. To getimage7.jpg (152971 bytes)dokazuje i porovnání dosažených časů. Nejrychlejší kolo v kvalifikaci zajel v roce 2008 vůz Peugeot časem 1:31,875 a nejrychlejší Audi na 3. místě dosáhlo času 1:33,250. Naše Lola Aston Martin, nejrychlejší z benzínových motorů, loni dosáhla času 1:33,734. V letošní kvalifikaci nejrychlejší čas vozu Ginetta Zitek má hodnotu 1:32,492 a nejrychlejší Aston Martin LMP1 zajel čas 1:32,942. Naopak vůz Audi R10 letos dosáhl času až 1:34,266. Je vidět, že Aston Martin se zrychlil o 0,8s a Audi se naopak o 1s zpomalilo (i když tovární jezdci Audi by asi zajeli lepší časy).  
     Největší radost nám samozřejmě přineslo první absolutní vítězství našich jezdců Tomáše Engeho a Jana Charouze ve vrcholových závodech LMS. Také Aston Martin dokázal, že jeho nový vůz má dostatečnou výdrž a rychlost, a mohl by vážně zasáhnout do bojů o vítězství v Le mans.
     Porovnání tváří v tvář mezi Peugeoty a Aston Martiny budeme moci sledovat v závodě 1000 km Spa, který se pojede 10. května 2009.


  28.3.2009 12 hodin Sebringu  vítězí  Audi, u Peugeotu mají o čem přemýšlet 
     Po loňské sezóně, kdy nakonec Audi i přes své pomalejší vozy zvítězilo v Le Mans Serii i 24 hodinách Le Mans, se očekávala letošní odveta Peugeotu. Ovšem hned první závod v Sbringu, který byl pro oba týmy generálkou na Le Mans, ukázal, že tým Audi s novými vozy R15, pro které to byl první ostrý start, bude velkým oříškem pro všechny soupeře. Ambiciózní Peugeoty si na nich vylámaly zuby.
nejrychlejší v kvalifikaci Acura ARX 02a     Ale vezměme to pěkně po pořádku. Překvapením byla hned kvalifikace, kde nebyl nejrychlejší ani jeden z vozů Audi nebo Peugeot, ale nový vůz Acura ARX 02a kategorie LMP1 s posádkou De Feran, Pagenaud a Dixon. Pravda je, že ihned po startu jej Audi i Peugeoty předjely a ze závodu nakonec pro poruchu odstoupil, ale v kvalifikaci pěkně své soupeře vylekal. O necelou desetinu sekundy pomalejší byl v kvalifikaci druhý Tom Kristensen na Audi startovního čísla 2. Posádku s ním tvořili Capelo a McNish. Tato posádka byla hlavním želízkem v ohni Audi. Až na třetím místě se kvalifikoval nejrychlejší Peugeot číslo 07 s posádkou Minassian, Lamy, Klien. Za nimi startovalo druhé Audi s posádkou Luhr, Rockenfeller, Werner a teprve pátý se kvalifikoval Peugeot číslo 08 s posádkou Sarrazin, Montagny, Bourdais.
nové vozy BMW E92 M3     Skupina LMP2 byla zastoupena pouze třemi vozy, a skupina GT1 dokonce pouze dvěma továrními vozy Corvette. Po nejsilnější skupině LMP2 tak byla pozornost diváků orientována hlavně na skupinu GT 2, kde startovalo 13 vozů 8 značek. Mimo známé vozy Porsche 911 RSR a Ferrari 430 to byly dva nové vozy BMW E92 M3 a po jednom Fordu GTR, Panozu Esperante, Dodge Viperu, Astonu Martin Vantage GT a Chevroletu Corvette.
     Ze závodů American Le Mans Serie nám letos zmizely vozy Porsche RS Spyder. Stáj Penske se už neúčastní vůbec a stáj Dyson letos nasazuje dva vozy Lola B09 coupe s motory Mazda ve skupině LMP2. Ani jeden však v Sebringu cíl neviděl.

vozy Lola B09 86 Mazda stáje Dysonstart závodu     Boj o celkové vítězství se odehrával mezi vozy Audi a Peugeot. Peugeot č.08 startoval z boxů a tak mu trvalo několik kol, než se dotáhl na vedoucí trojici. Všechny čtyři vozy jely po většinu závodu stále v jednom kole a to s minimálními rozestupy. Boj byl opravdu velmi vyrovnaný až do samého konce. Od začátku závodu bylo v čele Audi č.2, které po prvních zastávkách v boxech vystřídal Peugeot č.07, díky kratší zastávce. U Audi měnili pneumatiky, ale u Peugeotu ne. Bylo to však jen na několik kol, než se Allanu McNishovi podařilo Peugeot předjet a dostat se zpět na první místo. Po třech hodinách se do čela probojoval Sebastien Bourdais na Peugeotu č.08. Až do konce závodu potom bojoval tento Peugeot o vedení s Audi č.2. Několikrát si díky jinak načasovaným zastávkám v boxech oba vozy vyměnily vedoucí pozici. Peugeot byl o malinko rychlejší na rovinkách a Audi zase v zatáčkách a hlavně na brzdy.
Peugeot 908 HDI FAP     V polovině závodu měl Peugeot č.07 potíže s nefunkční klimatizací a ztratil několik kol opravou. Dvě hodiny před koncem závodu zajel Sabastien Bourdais s Peugeotem č.08 nejrychlejší kolo závodu časem 1:43.274. Byl tak jediným jezdcem, který zajel čas pod 1:40 s. Hodinu před koncem závodu jel v čele Frank Montagny na  Peugeotu č.08 s náskokem 20 s na Audi č.2. Dalších 30 s ztrácelo druhé Audi č.1. Peugeot č.08 však musel ještě zastavit v boxech natankovat a vyměnit pneumatiky. Tím se dostal McNish na Audi č.2 do čela. Potom nasadil vysoké tempo a vzdaloval se Peugeotu o 1 s v každém kole. Takže, i když i jeho čekala ještě krátká zastávka pro dotankování, udržel si vedoucí pozici a zvítězil s náskokem 22 s. Peugeot č.07 musel půl hodiny před koncem závodu odstoupit pro poruchu převodovky.
     Ve skupině LMP2 dojel pouze jediný vůz Acura, v GT2 obě Corvetty potvrdily svoji vytrvalost a v GT2 obsadily prvá dvě místa vozy Ferrari 430. Chevrolet oznámil, že vozy Corvette skupiny GT1 pojedou naposledy v Le Mans, kde se pokusí o další vítězství a dále již nebudou v upadající skupině GT1 startovat a soustředí se na skupinu GT2.

místo

st.č. kategorie vůz jezdci ujeto kol
1. 2 P1 Audi R15 TDI McNish / Capello / Kristensen 383 
2. 08 P1 Peugeot 908 HDI FAP Montagny / Sarrazin / Bourdais 383
3. 1 P1 Audi R15 TDI Rockenfeller / Werner / Luhr 381
4. 15 P2 Acura ARX-01B Diaz / Fernandez 360
5. 07 P1 Peugeot 908 HDI FAP Lamy / Minassian / Klein 356
6. 3 GT1 Chevrolet Corvette C6R Magnussen / O'Connell / Garcia 349
7. 4 GT1 Chevrolet Corvette C6R Gavin / Beretta / Fassler 348
8. 62 GT2 Ferrari 430 GT Salo / Kaffer / Melo 332

vítězné Audi R15     Byl to jeden z nejnapínavějších závodů, kdy se bojovalo až do konce. Pro Audi to bylo již 10. vítězství v Sebringu. Vítězství je o to cennější, že vůz R15 odjel v testech jen málo kilometrů a přitom v závodě neměl žádné technické problémy. Bylo to poslední střetnutí vozů Audi a Peugeotů před závodem v Le Mans. Loňská rychlostní nadvláda Peugeotů je pryč a nové Audi jsou jim zcela rovnocennými soupeři. Rozestup pouhých 22 s po 12 hodinách závodu slibuje opravdu vyrovnaný boj. K tomu si ještě přičtěte, že v Le Mans pojedou tři Audi R15, čtyři Peugeoty 908, z toho jeden soukromý za stáj Pescarolo, čtyři Astony Martin LMP1, z toho jeden v našich barvách, a dvě soukromé Audi R10 a máte menu pro Le Mans kompletní. Co k tomu dodat? Nic, jen to, že se chystá nejúžasnější závod v Le Mans v dějinách a už se nemohu dočkat.


  12.3.2009 Oficiální  představení  Audi  R15
      Audi oficiálně představilo svůj nový prototyp R15. Vůz má mnoho nových technických řešení oproti předchozímu typu. Vůz má nový vznětový vidlicový desetiválcový  motor TDI obsahu 5,5 litru s výkonem přes 600 k a s max. točivým momentem 1050 Nm. (Typ R10 má vidlicový dvanáctiválec). Nový motor má nižší spotřebu paliva a nižší emise CO2. 

A10-audi_motorsport-090309-0185.jpg (222586 bytes)

A10-audi_motorsport-090309-0188.jpg (258029 bytes)

Úpravy vstřikování paliva a turbokompresorů přinesly rychlejší reakci motoru na přidání plynu. Velká pozornost byla věnována optimalizaci aerodynamiky vozu, která je především v Le Mans velmi důležitá. Byl optimalizován tok vzduchu kolem a skrz auto. Na první pohled je vidět nové zavěšení zadního křídla z vrchu a vysoký a široký přední nos. Vůz je také poprvé vybaven předními světly ze svítivých diod.
     Díky zvětšenému rozvoru a optimalizaci rozložení hmotnosti je typ R15 lépe ovladatelný a hbitější v zatáčkách, než jeho předchůdce R10.

A10-audi_motorsport-090309-0190.jpg (213740 bytes) A10-audi_motorsport-090309-0192.jpg (234146 bytes)

Audi tak typem R15 vytvořilo základ pro další vítězství v Le Mans, což je také hlavní cíl a účel vývoje nového vozu.


  12.3.2009 První  jízdy  Astonu  Martin  LMP1
     Při testech vozů seriálu Le Mans Series začátkem března na okruhu Paul Ricard ve Francii, měli diváci poprvé možnost vidět na vlastní oči nový prototyp Aston Martin LMP1. Stejně tak to byla i první příležitost pro šestici továrních jezdců si tento vůz vyzkoušet. I když posádky Astonů nedosáhly nejlepšího času, byli všichni s výsledky testování spokojeni. Bylo to první představení těchto nových vozů, na jejichž vývoji a zdokonalování se stále intenzivně pracuje. Musíme přiznat, že vůz je opravdu pěkný a oranžovo modrá barva mu vyloženě sluší.    nejrychlejší vůz testování - Courage Oreca Matmut_brd2952.jpg (41281 bytes)

Tomáš Enge nezvládl v jedné ze zatáček vůz a narazil do svodidel a tak bylo testování této posádky předčasně ukončeno. Naštěstí nebyl nikdo zraněn.

     

     Při tréninkových jízdách dosáhla nejlepšího času posádka Olivier Panis a Niciolas Lapierrena voze Courage stáje Oreca Matmut startovního čísla 11.

George Howard-Chappell, šéf týmu Aston Martin: “Máme za sebou intenzivní a únavné období stavby vozů a je zásluhou celého týmu, že obě auta byla velmi spolehlivá. První test se dvěma novými vozy pro nás byl velmi úspěšný. Havárie nás samozřejmě srazila o něco zpátky, ale jako vždy se z toho dostaneme a do Barcelony přijedeme se dvěma auty připravenými na závod. Těší mě, že si noví jezdci zvykají na auto a zapracovávají se do týmu a „mazáci“ předvedli také dobré výkony.”

aston_test03.jpg (57765 bytes) Aston Martin LMP1 aston_test07.jpg (77355 bytes)

Vůz 007
Jan Charouz: “První dojem z vozu je úžasný. Neujel jsem mnoho kol, bylo jich jen deset, ale auto bylo stabilní a rychlé, neobjevily se žádné technické problémy, což bylo skvělé, protože se jedná o zcela nový vůz. Těším se na první závod, až uvidíme, jak na tom jsme ve srovnání s konkurencí.”

Charouz, Mücke, EngeTomáš Enge: “S ohledem na to, jak málo času měl tým na stavbu obou aut, jsme jezdili skutečně dobře a bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Kvůli mé chybě test bohužel předčasně skončil, ale až do havárie bylo auto dobré a já věřím, že budeme ještě silnější, než jsme byli loni.”

Stefan Mücke: “Poprvé jsem se svezl s novým prototypem LMP1, který se prvně objevil na závodní dráze. Poměrně velké změny se dotkly aerodynamiky. Očekával jsem menší přítlak v důsledku zmenšení zadního křídla, ale ve skutečnosti se vůz choval velmi dobře a já jsem se za jeho volantem cítil hodně podobně, jako v kokpitu loňského modelu, takže po několika odjetých kolech jsem si úplně zvykl. Ve srovnání s loňskou sezónou tým přepracoval výfukový systém a náš dvanáctiválec byl fantastický, zvlášť na dlouhých rovinkách, které jsou tady na Paul Ricard. Těším se na první závod. Bude zajímavé vidět, jak na tom jsme ve srovnání s dieselovými auty. V roce 2008 jsme v Barceloně vybojovali dobrý výsledek, proto doufám, že ho dokážeme zopakovat a že se znovu prosadíme na stupně vítězů.”

Vůz 009
Harold Primat: “Můj první test proběhl v pořádku, auto bylo dobré od prvních kilometrů a bylo pozoruhodné, že od začátku fungovalo bez technických problémů. Tým odvedl při přípravě vozu skvělou práci. Myslím si, že vůz má velký potenciál. Vyzkoušeli jsme několik variant nastavení, abychom našli dobré řešení pro všechny jezdce. Cílem testu bylo ujet co nejvíce kilometrů, porozumět autu a přijít na způsob, jak vše zlepšit. Přesně to jsme také udělali. Měl jsem trochu problémy kvůli své výšce, protože na závodního jezdce jsem trochu vysoký, ale společně s týmem pracujeme na tom, abych se v kokpitu cítil o něco pohodlněji.”

Miguel Ramos: “Z LMP1 mám skvělý dojem, úžasná je rychlost v zatáčkách. Ještě jsem si na to nezvykl, protože jsme zatím jezdil s vozy kategorie GT, ale postupně se to zlepšuje. Jdu krok za krokem, snažím se porozumět autu a pochopit, jak reaguje, než abych teď jel na hraně. Porovnávám svá data s daty zkušenějších kolegů a pokaždé, když řídím, svůj styl upravuji, takže se zlepšuji každým dalším ujetým kolem. Mé poslední kolo bylo nejrychlejší za celé dva dny. Okruh Paula Ricarda je pro jezdce, který právě začíná za volantem LMP1, skutečně náročný a přetížení prověří fyzičku.”

Darren Turner: “Byl to vážně dobrý test, auto fungovalo jako hodinky a hoši z týmu Aston Martin Racing si zaslouží velké ocenění za své úsilí během několika posledních týdnů. Díky nim jsme najezdili spoustu kilometrů. Hlavním cílem teď je, aby nový vůz ujel co nejvíce kilometrů a abychom s týmovými kolegy dokázali postupně najít své hranice a zrychlit. Pro mě je přestup z DBR9 do LMP1 velkým krokem, ale jsem rád, že po dvoudenním testování získávám jistotu. Skutečně se těším na první závod v Barceloně a na celý zbytek roku.” 

AMLMP1a.jpg (241385 bytes) aston_paul_ricard01.jpg (70180 bytes) aston_paul_ricard03.jpg (73272 bytes)

Výsledky 2. tréninku, neděle 8. března 2009

 pořadí  st.č.  tým  třída  čas
 1.  11  Team Oreca Matmut  LMP1  1:41.442
 2.  007  Aston Martin Racing  LMP1  1:42.575
 3.  23  Strakka Racing  LMP1  1:43.551
 4.  10  Team Oreca Matmut  LMP1  1:43.650
 5.  009  Aston Martin Racing  LMP1  1:43.690
 6.  13  Speedy Racing Team Sebah  LMP1  1:43.785
 7.  12  Signature-Plus  LMP1  1:44.316
 8.  31  Team Essex  LMP2  1:44.973
 9.  25  RML  LMP2  1:46.105
 10.  33  Speedy Racing Team Sebah  LMP2  1:47.575

     Vozy Aston Martin LMP1 uvidíme při ostrém startu v prvním závodě Le Mans Serie, který se jede již 5.4.2009 ve Španělsku na okruhu Catalunya. 


17.2.2009 První obrázek AUDI R15
audi_motorsport_r15_tdi_s.jpg (46764 bytes)     Objevil se první obrázek nového Audi R15 z testování na italském okruhu Vallelunga. Na první pohled zaujme odlišná příď vozu bez typického špičatého nosu. Také zadní křídlo je užší. Obdobnou změnu představil i Peugeot. Uvidíme zda je toto konečná podoba a nebo ještě testování přinese nějaké úpravy. Také se dá očekávat jiná barevná úprava, a ne tento testovací pohřebák.
     Těšíme se na první ostrý start v Sebringu 21. března. 

 

  


11.2.2009 Peugeot a jeho tým pro rok 2009
     Finanční krize o které slyšíme již několik měsíců ve sdělovacích prostředcích si vybírá svoji daň i ve vytrvalostních závodech. Audi již oznámilo, že se mimo závodu 12 hodin Sebringu a 24 hodin Le Mans nebude účastnit závodů American Le Mans Serie, ani její evropské odnože Le Mans Serie.
Prez_Peugeot_2009_03.jpg (308473 bytes)     Obdobně Peugeot zvažuje svoji účast v seriálech vytrvalostních závodů. Zatím oznámil, že dva vozy nasadí do závodu 12 hodin Sebringu a potom do druhého závodu Le Mans Serie 1000 km Spa v Belgii. Oba tyto závody mají sloužit jako trénink na hlavní cíl letošního snažení Peugeotu - 24 hodin Le Mans, kde loni utrpěl krutou porážku. Naštěstí pro nás fanoušky má tento závod takovou prestiž, že si jej žádný z rivalů nenechá ujít a Peugeot se znova pokusí o zdolání této mety.
     
     Tento týden představil Peugeot v Paříži pro letošní sezónu upravený vůz 908 HDi FAP a složení jezdců. Díky novým pravidlům, omezujícím výkon dieselových motorů zmenšením rozměru restriktorů a snížením přeplňovacího tlaku, klesl výkon motorů o 10 %. To by mohlo pomoci benzinům k lepším umístěním, hlavně budem fandit Astonu Martin LMP1 s naší posádkou. Hlavní zlepšení byla u Peugeotu směřována na aerodynamiku vozu což nejvýrazněji prezentuje zmenšený zadní spoiler, jehož šíře se zmenšila na 1,6 m z původních 2 m. Dále byla velká pozornost 470-peugeot-lineup09.jpg (59679 bytes)věnována zlepšení regulace trakce, odstranění potíží s chlazením motoru a snížení hmotnosti. Vůz byl také vybaven klimatizací kabiny a pro další snížení zahřívání prostoru kabiny je střecha pokryta odrazovým chromem. Na vozech bude v letošním roce převládat modrá barva. Letošní vůz vypadá zase moc hezky.
     
     Aby neponechal nic náhodě, angažoval Peugeot znova velice kvalitní jezdecké obsazení. Z loňských jezdů vypadli Jacques Villeneuve a Ricardo Zonta, kteří byli nahrazeni Sébestienem Bourgaisem a Davidem Brabhamem. Posádky pro 12 hodin Sbringu tvoří Nicolas Minassian / Pedro Lamy / Christian Klien a Franck Montagny / Stéphane Sarrazin / Sébastien Bourdais. Pro 24 hodin Le Mans, kde budou nasazeny tři vozy ještě zbývají David Brabham / Marc Gene / Alexander Wurz. Oproti loňsku jsou tedy posádky zcela přeházené. Jestli to přinese lepší výsledky ukáží až vlastní závody. 

2009_Peugeot_04.jpg (216641 bytes) 2009_Peugeot_01.jpg (216814 bytes)

2.2.2009 Trénink na 24 hodin Le Mans zrušen
     Z důvodu snižování nákladů pro účastníky závodu 24 hodin Le Mans byl zrušen předkvalifikační trénink na okruhu v Le Mans, který se měl konat 31.5.2009. Tímto opatřením se značně sníží náklady pro startující týmy, což má jistě souvislost i s probíhající finanční krizí. Vyzkoušet nové vozy na okruhu v Le Mans tak bude možné až těsně před vlastním závodem.


30.1.2009  Nový  tovární  Aston Martin  pro kategorii  LMP1
     
Pro letošní sezónu představila továrna Aston Martin ambiciózní projekt továrních prototypů pro kategorii LMP1. Je to zároveň oslava 50. výročí vítězství vozu Aston Martin v Le Mans. V roce 1959 zvítězil ve čtyřiadvacetihodinovce vůz Aston Martin DBR1. 
     Nový vůz vychází z prototypu Lola Aston Martin, který v sezóně 2008 nasazoval český tým Charouz Racing System, a bude poháněn stejným motorem Aston Martin V12. S tímto motorem také loni Aston Martin DBR9 vybojoval v Le Mans druhé vítězství v řadě ve třídě GT1. Jedná se o vidlicový atmosférický dvanáctiválec objemu 5993 cm3 a výkonu 650 k. Maximální točivý moment 700 Nm při 7500 ot/min. Délka vozu 4634 mm, rozvor 2890 mm a šířka 1990 mm. Loňský prototyp Lola Aston Martin také předvedl, že byl nejrychlejším vozem mezi prototypy s benzínovými motory. Továrna Aston Martin Racing vůz vyvíjí v součinnosti se společnostmi Lola, Michelin, Koni a BBS, pokračuje také ve spolupráci s hlavním partnerem Gulf Oil, v jehož barvách startovaly vozy kategorie GT1 již loni. 
     Aby soustředil veškerou energii na projekt LMP1, nebude tovární tým v Le Mans letos obhajovat vítězství ve třídě GT1. Aston Martin Racing ale bude podporovat některé oficiální partnerské stáje a také klientské týmy, které se závodu zúčastní.  
     Zda se podaří britským inženýrům najít recept na porážku naftových vozů Audi a Peugeot bude další hádankou letošních závodů. David Richards, předseda společnosti Aston Martin, to považuje za velkou, ale reálnou výzvu. 
     Tým Aston Martin bude letos nasazovat dva vozy a mimo účasti na 24 hodin Le Mans budou startovat i v závodech seriálu Le Mans Series. První závod, kdy budeme moci vidět vozy v akci, bude 5.dubna 2009 závod 1000 km Catalunie ve Španělsku.
     Nás, české fanoušky, může především těšit, že mezi jezdci továrního týmu nebudou chybět ani naši úspěšní piloti Jan Charouz a Tomáš Enge. Jejich posádku doplní loňský spolujezdec němec Stefan Mücke. Na druhém voze bude startovat angličan Darren Turner, člen posádky, která s DBR9 vyhrála třídu GT1 v letech 2007 a 2008 s nováčkem v týmu  švýcarem Haroldem Primatem. Jméno třetího jezdce bude oznámeno v nejbližších dnech.
     Na základě těchto informací se dá předpokládat, že boj o absolutní vítězství v Le Mans 2009 bude patřit mezi nejnapínavější v dějinách. Mohlo by zde bojovat hned 10 vozů (3 Peugeoty 908, 3 Audi R15, 2 Audi R10 a 2 Aston Martiny LMP)

Antonín Charouz, majitel týmu Charouz Racing System: „Jsem velice rád, že se podařilo naše jednání dotáhnout do úspěšného konce, protože jsme dlouho nevěděli, jak vše dopadne. Měli jsme také nabídku od Audi, ale raději jsme zvolili Aston Martin a pokračování v naší úspěšné spolupráci. Mám radost také z toho, že budeme nadále spolupracovat s Lolou. Je to obrovská výzva jak pro Charouz Racing System, tak pro naše jezdce. Vše je o to pikantnější, že letos uplyne padesát let od předchozího vítězství vozu Aston Martin v závodě 24 hodin Le Mans.“

Jan Charouz, tovární jezdec Aston Martin Racing: „Pro mě je to skvělá zpráva a nejlepší angažmá, jaké jsem si mohl přát. Na sezónu se opravdu velice těším a myslím si, že se Stefanem Mückem jsme už loni dokázali, že jsme výborný tým. Vyhrát v Le Mans je samo o sobě těžký úkol, my navíc budeme mít de facto nový vůz. Přesto samozřejmě uděláme všichni maximum, aby Aston Martin po padesáti letech vyhrál znovu.“

Tomáš Enge, tovární jezdec Aston Martin Racing: „Mám obrovskou radost. Už loni jsem 24 hodin Le Mans absolvoval s LMP1 s motorem Aston Martin a už tehdy byl vůz velmi rychlý a spolehlivý. Doufám, že letos bude stejně spolehlivý a ještě rychlejší i ve srovnání s vozy poháněnými dieselovým motorem. Jsem moc rád, že se mi splní sen a já budu moci bojovat o nejvyšší příčky v celkovém hodnocení tohoto slavného závodu.“

Stefan Mücke, tovární jezdec Aston Martin Racing: „Pro mě je skvělé, že budu moci další rok pokračovat ve spolupráci, která byla loni tak úspěšná. Byli jsme nejlepším benzinovým vozem v naší kategorii a navíc jsme dokázali bojovat i s diesely. Věřím, že letos budeme ještě lepší. Od letošní sezóny platí nová pravidla, takže souboje na špici startovního pole by měly být ještě těsnější a konkurence bude ještě vyrovnanější. Jsem moc rád, že s vozem Aston Martin pojedu v Le Mans Series i v závodě 24 hodin Le Mans. Nemohu se dočkat začátku sezóny.“


30.1.2009  Soukromé Audi R10 pojede v LMS a 24 hodin Le Mans
     Poté co oznámila továrna Audi vývoj nového prototypu R15 pro vytrvalostní závody, se zdálo, že již typ R10 nebudeme na závodních drahách vídat. Nakonec však tyto špičkové vozy přeci jen uvidíme v Le Mans i Le Mans Series i v sezóně 2009. Dvojici speciálů R10 TDI bude provozovat tým TME Colina Kollese, bývalého šéfa týmů Force India či Spyker F1. Audi2.jpg (27467 bytes)     Kolles, v jehož týmu jsou například vozy Audi A4s pro seriál DTM, plánuje kromě kompletní účasti v Le Mans Series i start na 24h Le Mans. V tom případě by se jednalo o první soukromé nasazení vozů Audi od roku 2005.

     Součástí dohody mezi Audi a Kollesem je široká servisní podpora pro zajištění privátního týmu a zároveň přítomnost továrních techniků na jednotlivých závodech. "Vítáme skutečnost, že Colin Kolles odkoupil dva kusy Audi R10 TDI," říká Wolfgang Ullrich, šéf oddělení motorsportu Audi. "Zatímco tovární program se bude soustředit na vývoj R15 TDI a na účast v DTM, budeme mít díky Kollesovi zajištěnu účast i v LMS 2009. Tím pádem bude pokračovat prezentace naší značky i ve vytrvalostních závodech, což je skvělé - a to byl také hlavní důvod, proč jsme se dohodli na prodeji vozů. Každopádně naše podpora bude pouze na úrovni pomoci privátnímu týmu."
  

3.1.2009  Nové Audi R15 TDi
     V průběhu roku 2008 se objevovaly zprávy, že Audi již nepokračuje ve vývoji svého vozu Audo R10, a z toho důvodu již nestačí rychlostí na novější Peugeoty 908 Hdi FAP. Z toho někteří vyvozovali, že se možná Audi z vytrvalostních závodů prototypů stáhne. Výborná zpráva pro nás fanoušky je ta, že Audi v závodech nekončí, ale naopak připravuje pro sezónu 2009 nový vůz pod označením R15 TDi. Vůz by měl mít premiéru v březnu v závodě 12 hodin Sebringu, a na závod 24 hodin Le Mans chce mít Audi připraveny tři vozy. 
      „Bylo nám jasné, že musíme vyvinout nové auto, chceme-li pokračovat v naší úspěšné éře v Le Mans,“ řekl Dr. Wolfgan Ullrich, šéf Audi Motorsport. „Na novém R15 TDi uvidíte výsledek naší dlouhodobé práce a zkušeností. Krok z R10 bude výraznější něž tomu bylo v případě R8 na R10.“  
     Audi v Le Mans kraluje již od roku 2000.
     O novém vozu toho není moc známo, jen to, že bude menší, lehčí, bude mít účinnější motor TDI a že se opět bude jednat o roadster, tedy otevřený vůz.

     Objevily se také fotografie nového vozu Audi. I když vůz vypadá moc pěkně, nejedná se o tovární vůz Audi R15 TDi, ale pouze o studii vypracovanou nezávisle na Audi Kimem Stepletonem. Ten se nechal při vypracování studie inspirovat vozy Audi R10 a Bentley Speed 8, a navrhl vůz jako coupe.
      Na tvář nového Audi R15 si budeme muset ještě počkat.

004__scaled_600_050.jpg (52003 bytes)   2010_r15_tdi.jpg (73815 bytes)


 Zpět