6.6.2008  TRÉNINK  NA  24 HODIN  LE MANS
      1.6.2008 se v Le Mans konal tradiční tréninkový a testovací víkend před hlavním 24 hodinovým závodem, který je jedinou příležitostí jak na tomto okruhu, který je sestaven i ze silnic na kterých probíhá běžný silniční provoz, testovat. Počasí jezdcům ani týmům moc nepřálo a testovací jízdy se odehrávaly střídavě na mokré i suché trati, za slunečného počasí a průtrže mračen. To na druhou stranu umožnilo týmům vyzkoušet nastavení vozu a různé směsi pneumatik pro mokrou i suchou trať. Ještě máme v živé paměti proměnlivé počasí při loňském závodě. Proberme si však výsledky testovacího dne pěkně postupně podle kategorií.

      LMP1
Na nejsilnější kategorii LMP1 je upřena největší pozornost, protože je vysoká pravděpodobnost, že celkový vítěz závodu 24 hodin Le Mans bude korunován právě z této kategorie. Počet účastníků v této kategorii se proti loňsku zvýšil z 15 na 20 vozů. O absolutní vítězství budou především bojovat dva tovární týmy Audi a Peugeot. Ve prospěch Audi hovoří velká zkušenost a spolehlivost, naopak ve prospěch Peugeotu větší rychlost a touha po vítězství, kterou prokázaly někdy až nebezpečnými předjížděcími manévry v závodech LMS. Vozy kategorie LMP1 mají hmotnost 900 kg.

      Peugeot nasadil pro závod v Le Mans tři vozy Peugeot 908 Hdi-FAP poháněné dieselovými přeplňovanými vidlicovými dvanáctiválci objemu 5,5 litru a výkonu 700 k (515 kW). Tyto vozy absolvovaly svůj první závod v Le Mans v loňském roce kde jeden z vozů odstoupil pro poruchu vstřikování a druhý dojel na druhém místě. Pro letošní rok vyhlásila stáj Peugeot jako svůj hlavní cíl vítězství v Le Mans. V loňském ročníku Le Mans byl sice jeden z Peugeotů v kvalifikaci nejrychlejší, ale ve vlastním závodě na Audi rychlostí nestačily. V letošním roce se Peugeoty střetly s vozy Audi v Sebringu a potom ve třech závodech LMS. V Sebringu byl ještě Peugeot v kvalifikaci pomalejší než Audi a ze závodu musel pro poruchu odstoupit, ale v evropských závodech LMS vyhrály všechny kvalifikace i závody. Posádky jeho třech vozů tvoří zkušení jezdci, kteří mají pro vítězství velmi vysokou motivaci, žádný z nich v Le Mans ještě nikdy nezvítězil. 
2008-06-01_CR_3055_gb_1.jpg (58335 bytes)2008_7.jpg (136110 bytes)      Posádku Peugeotu č.7 tvoří stejně jako loni Nicolas Minassian, Marc Gene a Jacques Villeneuve. Letos si již připsali vítězství ve dvou závodech LMS v Barceloně a Spa. Při testováni v Le Mans však měl Marc Gene hrůzostrašnou havárii za zatáčkou Porsche. Při jednom ze svých kol, které jel na mokré trati, najel zadním kolem na travnatý okraj, na mokré trávě dostal smyk, a jeho vůz se vznesl do vzduchu, udělal několik přemetů a narazil do betonové zídky. Naštěstí dopadl na kola a tak Marc Gene vyvázl bez vážnějšího zranění. Pro tuto posádku ale testování skončilo. Vůz byl zcela rozbitý a tým Peugeot bude mít hodně starostí připravit opravený vůz pro hlavní závod. Dosažený čas před havárií 3:27,248 byl 4. nejlepší.
470_peugeot8_lemans1_mtc.jpg (35293 bytes)      Posádku Peugeotu č.8 tvoří dva stabilní jezdci, kteří na tomto voze startovali již loni, Pedro Lamy a Stephane Sarrazin, které místo Sebastiena Bourdaise, který přešel do F1, doplnil ještě loňský jezdec F1 Alexander Wurz. Posádka Lamy, Sarrazin zvítězila v závodě LMS na Monze. Stephane Sarrazin se ukazuje jako nejrychlejší jezdec týmu Peugeot. Loni vyhrál v Le Mans kvalifikaci a letos vyhrál již dvě kvalifikace závodů LMS v Barceloně a Spa a dosáhl i úžasného nejrychlejšího času při testování v Le Mans 3:22,222, což představuje průměrnou rychlost 242,626 km/hod. Tímto časem překonal svůj nejlepší loňský čas 3:26,344 a druhý letošní nejlepší čas z tréninku 3:26,641 o více jak 4 s. Je to také nejvyšší dosažená průměrná rychlost od roku 1971, kdy zajel rekordní kolo Jackie Oliver na Porsche 917 LH, ovšem na okruhu bez šikan na rovince Hunaudieres a na původní trati se zatáčkou Maison Blanche. Kratší čas také dosáhl v roce 1989 Alain Ferté na voze Jaguar XJR 9 LM, ale to byla trať o téměř 100 m kratší a také bez šikan na rovince Hunaudieres. Tímto časem tak nasadil technikům a jezdcům Audi brouka do hlavy.
2008_9.jpg (142311 bytes)      Posádku třetího Peugeotu č.9 tvoří nejmladší jezdci Peugeotu a samí bývalí jezdci F1 Frank Montagny, Christian Klien a Ricardo Zonta. Pro druhé dva to je v Le Mans první start. V tréninkových jízdách dosáhly druhého nejrychlejšího času za svými stájovými kolegy 3:26,641. A dokázali být rychlejší než všechna Audi.

     Také Audi nasazuje stejně jako loni tři vozy se stejným jezdeckým obsazením. Je vidět, že vedení týmu Audi sází především na zkušenost svých jezdců, kterou se nemůže žádná jiná stáj chlubit. Především posádky vozů Audi č.1 a č.2 jsou složeny ze samých veteránů, z nichž každý má na svém kontě minimálně jedno vítězství v Le Mans. Na druhé straně je skoro celé šestici nejzkušenějších jezdců více jak 40 let a to již sebou nese menší dravost něž mají jejich mladší protivníci. Samotná stáj Audi drží s výjimkou roku 2003 nepřetržitou šňůru sedmi vítězství v Le Mans od roku 2000. Vozy Audi R10, které zvítězily v posledních dvou ročnících Le Mans, jsou poháněny dieselovými přeplňovanými vidlicovými dvanáctiválci objemu 5,5 litru a výkonu 650 k (477 kW). Aby Audi snížilo rychlostní náskok vozů Peugeot, nasadilo již do předchozího závodu LMS ve Spa a na Le Mans vůz s novými aerodynamickými úpravami. Výhodou Audi je také menší spotřeba paliva a tím méně časté zastávky v boxech, než u vozů Peugeot. Celý testovací den proběhl podle sdělení zástupců Audi bez technických problémů a jsou připraveni na hlavní závod sezóny.
2008_1.jpg (114620 bytes)      Posádku Audi č.1 tvoří vítězové posledních dvou ročníků Le Mans a třech ročníků v letech 2000 až 2002 Emanuele Piro a Frank Biela a vítěz posledních tří ročníků Le Mans Marco Werner. Jedná se tedy o jednoho z hlavních favoritů závodu s ohromnými zkušenostmi z Le Mans a závodů s vozem Audi R10. Všichni tři také letos startují v Americe v závodech ALMS. Na jednom Audi jede Piro, Biela (nejeli v Sebringu) a na druhém Werner s Lucasem Luhrem. Moc radosti však zatím tyto závody především posádce Piro, Biela nepřinesly, protože v prvním závodě po problémech dojeli až na 24. místě se ztrátou 18 kol, ve druhém závodě to bylo lepší a dojeli na druhém místě, ale ve třetím odpadli po kolizi s pomalejším vozem. Ve všech kvalifikacích byli pomalejší a ve všech závodech skončili za svými stájovými kolegy Marco Wernerem a Lucasem Luhrem. Možná už jim chybí ta správná motivace, jako mladším jezdcům. Také se objevila zpráva, že tato sezóna je pro Franka Bielu poslední a chystá se ve svých 44 letech do závodnického důchodu. Přesto se v tréninku v Le Mans ukázalo, že jim tato trať sedí, a zajeli 3. nejlepší čas a nejlepší čas mezi posádkami Audi 3:26,678, což je o téměř 2 s lepší než jejich loňský čas.
2008_2.jpg (149189 bytes)      Posádku Audi č.2 tvoří Tom Kristensen, Rinaldo Capello a Allan McNish. Zde vyniká především Tom Kristensen, který dokázal v Le Mans již sedmkrát zvítězit. V posledních dvou ročnících se však této posádce tolik nedařilo. V roce 2006 dojeli na 3. místě a loni Capello s vozem havaroval. V průběhu sezóny Kristensen na Audi R10 nestartuje, protože hájí barvy Audi v závodech DTM. Naopak jeho stájoví kolegové Capello a McNish se účastní v Evropě závodů LMS. Jejich výsledky v těchto závodech však nejsou nijak oslnivé. V prvním závodě měli závadu na el.instalaci vozu a dojeli na 5. místě a v dalších dvou závodech měli kolize s jinými vozy a skončili na 6. a 4. místě. Ani v tréninku na Le Mans se jim nijak zvlášť nedařilo a zajeli až 10. nejrychlejší čas 3:37,011.
2008_3.jpg (167117 bytes)      Posádku třetího Audi č.3 tvoří perspektivní mladí jezdci Lucas Luhr, Mike Rockenfeller a Alexandre Premat. Loni v Le Mans své Audi ve druhé hodině závodu rozbili, ale v letošních závodech si vedou lépe než jejich zkušenější kolegové. Dvojice Rockenfeller, Premat startuje v seriálu LMS a ve všech třech dosud odjetých závodech dokázala obsadit druhé místo za vítěznými Peugeoty, před svými stájovými kolegy Capellem a McNishem. Stejně tak dvojice Luhr, Werner startující v seriálu ALMS byla mimo Sebringu v dalších třech závodech vždy úspěšnější než jejich kolegové Biela a Pirro. V tréninkových jízdách v Le Mans zajeli 5. nejrychlejší čas 3:28,359, o 1,5 s rychlejší než loni.

2008_10.jpg (186341 bytes)     Za největšího favorita mezi vozy kategorie LMP1 s benzinovými motory lze považovat vůz Lola Aston Martin č.10 české stáje Charouz Racing System. Jedná se o zcela nový letošní model s uzavřenou karosérií, postavený společně Lolou a Astnem Martin. Vůz má podvozkové skupiny Lola a pohání jej vzadu uložený atmosférický vidlicový dvanáctiválec Aston Martin objemu 6 litrů a výkonu 680 k (507 kW). Svojí rychlostí dokáže jako jediný benzinový prototyp držet krok s naftovými vozy Audi a Peugeot. Tomáš Enge a Jan Charouz si jeho jízdní vlastnosti nemohli vynachválit a před závodem v Le Mans byli plni optimismu. Protože se jedná o zcela nový vůz, provází jej ale v posledních závodech řada technických problémů, které se mu nevyhnuly ani při testování v Le Mans. Zde můžeme jenom doufat, že se technikům podaří tyto potíže vychytat a vůz dostane potřebnou spolehlivost. Pokud se to podaří, mohla by posádka doufat i v postavení na bedně.
     Jezdeckou trojici tvoří rychlý Stefan Mücke, spolehlivý Jan Charouz a zkušený a rychlý Tomáš Enge. Okruh Le Mans je Engeho oblíbená trať kterou umí zajet velice dobře, což dokazuje jeho pět nejlepších časů v kvalifikacích a jedno vítězství v kategorii GT1 v předchozích ročnících. Dvojice Mücke, Charouz se s vozem Lola Aston Martin zúčastnila již tří závodů LMS. V Barceloně byli 4. v kvalifikaci a v cíli jim dokonce patřila vynikající třetí příčka. V Monze byli v kvalifikaci pátí, nejlepší z benzinových motorů, v závodě se dokonce chvíli drželi na vedoucí pozici, ale potom přišly technické potíže s motorem a ztráta všech nadějí. V posledním závodě ve Spa byli opět na 5. místě v kvalifikaci, ale v závodě je znova postihly technické problémy s elektro instalací a také propad až na 29. místo. Další technické potíže s nastavením vozu při testování v Le Mans měly za následek, že jezdci najezdili pouhých 36 kol a dosáhly až 9. nejlepšího času 3:36,426
2008_12.jpg (132539 bytes)     Česká stáj Charouz nasazuje pro Le Mans i svůj loňský prototyp Lola B07/10 č.12, se kterým loni Stefan Mücke, Jan Charouz a Alex Yoong skončili na celkovém 8. místě. Vůz je poháněn atmosférickým vidlicovým desetiválcem JUDD objemu 5,5 litru a výkonu 600 k (441 kW). Letošní posádku tvoří američané Grag Pickett a Klaus Graf a velezkušený Jan Lamers, který tentokrát opustil svůj tým Racing for Holland. Vzhledem k veliké letošní konkurenci, ale asi nemají nějaké větší šance na dobré umístění. Také jejich čas dosažený při testování 3:39,584 byl jen o málo rychlejší než zajely nejrychlejší vozy kategorie LMP2 a o skoro 2 s pomalejší než na tomto voze zajel loni v kvalifikaci Stefan Mücke.

     Nejúspěšnějšími vozy s benzinovými motory při testování v Le Mans byly oba vozy Pescarolo P01 Judd. Majitel stáje a čtyřnásobný vítěz Le Mans Henri Pescarolo, se již řadu let snaží dobýt vítězství v Le Mans i se svými vozy. Zatím se mu to nepodařilo, i když loni skončil jeho vůz třetí a v ročníku 2005 a 2006 dokonce druhý. Už ale asi nikdy nebude mít tak velkou šanci na vítězství jako v roce 2005, kdy byly jeho vozy na trati nejrychlejší a o vítězství jej připravily technické závady. V současné konkurenci továrních týmů by bylo velkým úspěchem zvítězit mezi prototypy s benzinovými motory. 2008_16.jpg (136735 bytes)Vozy Pescarolo si vedou dobře i v závodech LMS, kde jsou zatím v celkovém pořadí na 5. a 6. místě za vozy Audi a Peugeot a jejich nejlepší umístění je 3. místo v Monze. Vozy Pescarolo pohání stejně jako českou Lolu č.12 a dalších šest vozů atmosférický vidlicový desetiválec JUDD objemu 5,5 litru a výkonu 600 k (441 kW). Stáj Pescarolo nasazuje do závodu dva vozy a třetí vůz Pescarolo nasazuje britská stáj Rollcentre Racing. Posádky stáje Pescarolo jsou stejné jako loni.  
     Na voze Pescarolo č.16 pojedou Jean-Christophe Boullion, Emmanuel Collard a Romain Dumas, kteří loni skončili na 3. místě a v testech dosáhly 7. nejlepší čas 3:35,443. 
2008_17.jpg (177367 bytes)     Na voze Pescarolo č.17 pojedou Harold Primat, Christophe Tiseau a Benoit Tréluyer. Těm se podařilo při testech zajet nejlepší čas mezi prototypy s benzinovým motorem a 6. celkově 3:33,939. Je to malinko pomalejší čas než se podařilo zajet v loňské kvalifikaci Emmanuelu Collardovi 3:33,590.

2008_18.jpg (163249 bytes)     Třetí vůz Pescarolo č.18 stáje Rollcentre Racing budou řídit Joao Barbosa, Stephan Gregoire a jediná žena ve startovním poli Vanina Ickx. V testech se jim moc nedařilo a zajeli až 13. čas 3:40,214. Nutno však připomenout jejich vynikající umístění v loňském závodě Le Mans, kdy dojeli na celkovém 4. místě, ale ve složení posádky Joao Barbosa, Stuart Hall a Martin Short.

     Velký posun ve výkonnosti se letos projevil u vozů Courage, které letos převzala zkušená stáj Oreca Matmut. Jejich vůz Courage Oreca LC70 pohání také atmosférický vidlicový desetiválec JUDD objemu 5,5 litru. Stáj nasazuje dva vozy i v 2008_5.jpg (144708 bytes)závodech LMS. Zde dosáhly výborného umístění v posledním závodě ve Spa, kde posádka Olivier Panis a Nicolas Lapierre skončila na 3. místě. Naopak k oslabení týmu došlo v Monze, kde měl těžkou havárii Stephane Ortelli, ale vyvázl jen se zlomeným kotníkem. Testování se v Le Mans nezúčastnil a uvidíme zda bude stát na startu závodu. Pro testování v Le Mans byla zatím posádka Courage č.5 Soheil Ayari, Loic Duval a Laurent Groppi. Podařilo se jim zajet 8. nejlepší čas 3:36,264 za oběma vozy Pescarolo. 
2008_6.jpg (138585 bytes)     Jejich stájovým kolegům se tolik nedařilo a Courage č.6 s posádkou Olivier Panis, Nicolas Lapierre a Simon Pagenaud dosáhl až 21. času. Dá se předpokládat, že vozy Courage budou bojovat s vozy Pescarolo a naší Lolou o vítězství v kategorii prototypů s benzinovými motory.

     
2008_11.jpg (152593 bytes)
     Zcela novým vozem, pro který bude závod v Le Mans jeho prvním křestem, bude vůz Dome Judd S102 č.11. Japonský výrobce těchto vozů se rozhodl postavit pro letošní závod zcela nový vůz s krytou karosérií, poháněný stejně jako většina vozů kategorie LMP2 osvědčeným a dostupným atmosférickým vidlicovým desetiválcem JUDD objemu 5,5 litru. Posádku vozu budou tvořit japonští jezdci Daisuke Ito, Tatsuya Kataoka a Yuji Tachikawa. V testech zajeli 11. nejlepší čas 3:38,773. Možná bude tento vůz v závodě Le Mans příjemným překvapením.

2008_20.jpg (150495 bytes)     Čtvrtým uzavřeným prototypem, který se postaví na start Le Mans bude vedle Peugeotů, Loly Aston Martin a vozu Dome S102 vůz Epsilon Euskadi Judd č.20. Jedná se také o nový vůz postavený pro letošní sezónu, ale na rozdíl od vozu Dome se již účastnil závodů LMS. Je také poháněn atmosférickým vidlicovým desetiválcem JUDD objemu 5,5 litru. Vůz má velice pěkné tvary, ale jeho výsledky v závodech zatím nejsou nijak oslňující. Jeho nejlepší umístění bylo 6. místo ve Spa. Také při testování v Le Mans zajela jeho posádka Angel Burgueno a Miguel Angel de Castro až 35. čas 4:01,508, jen o 4 s rychlejší, než vozy kategorie GT2.

2008_22.jpg (153961 bytes)2008_19.jpg (157437 bytes)     Startovní pole kategorie LMP1 doplňují dále dva vozy Creation č.14 a 23 stájí Creation Autosporttif a Autocont, dva vozy Courage č.22 a 24 japonských stájí Tokai University a Terramos a jeden vůz Lola AER B06/10 č.19 britské stáje Chamberlain Synergy. Tyto všechny vozy byly pomalejší než vozy kategorie LMP2.

     LMP2
Ve slabší kategorii prototypů je počet účastníků 12, to je o jednoho více než loni. Hlavní pozornost bude upřena na letos prvně v Le Mans nasazené vozy Porsche RS Spyder, které v závodech ALMS dokáží porážet tovární vozy Audi R10. Okruh v Le Mans je však rychlý a nedá se srovnávat se zatáčkovitými městskými okruhy na kterých se jezdí závody ALMS. To samozřejmě přináší velkou výhodu výkonnějším prototypům kategorie LMP1 před lehčími a obratnějšími, ale slabšími, prototypy LMP2. Přesto by vysoká spolehlivost vozů Porsche RS Spyder mohla celkovým pořadím zamíchat a přinést jim nečekaný úspěch.Vozy jsou poháněny atmosférickým vidlicovým osmiválcem Porsche objemu 3,4 litru a výkonu 476 k (350 kW). Hmotnost vozů je 825 kg.
H0601_34.jpg (257393 bytes)     Porsche RS Spyder č.34 stáje Van Merksteijn Motorsport je považováno za hlavního favorita této kategorie. To jejich jezdci Van Merksteijna a především bývalý pilot F1 Jos Verstappen prokázali nejen v letošních závodech LMS, kde v kategorii LMP2 dvakrát zvítězili a jednou dojeli druzí, a celkově byli dvakrát na 6. a jednou na 9. místě, ale i při testování kde zajeli nejlepší čas kategorie LMP2 a 14. celkově 3:42,191. To je o 2 s lepší čas než nejlepší čas vozu Zytek kategorie LMP2 v loňském roce. Pro závod Le Mans doplní dvojici Van Merksteijn a Jos Verstappen ještě další holanďan Jeroen Bleekemolen.
H0601_31.jpg (125785 bytes)     Druhé Porsche RS Spyder č.31 nasazuje dánská stáj Essex. Také oni se účastní závodů LMS, kde dosáhli jednoho vítězství a dvou třetích míst v kategorii LMP2. Při testech v Le Mans dosáhli času 3:43,736, což byl druhý nejlepší čas kategorie LMP2. Posádku pro Le Mans tvoří John Nielsen, Casper Elgaard, kteří jezdí závody LMS a Sascha Maassen, který jezdí s Porsche RS Spyder stáje Penske závody ALMS.

2008_33.jpg (164587 bytes)     Novým vozem v kategorii LMP2 je jediný uzavřený vůz této kategorie Lola B08/80 coupe Judd č.33 stáje Speedy Racing Team Sebah. Tento vůz je postaven na obdobném podvozku jako Lola Aston Martin kategorie LMP1, ale je vybaven atmosférickým vidlicovým osmiválcem Judd objemu 3,4 litru. Tento vůz ukázal v závodech LMS také svoji rychlost a v prvním závodě v Barceloně dojel ve své kategorii na 2. místě. Jeho posádku tvoří Andrea Balicchi, Steve Zacchia a Xavier Pompidou. Při testování se jim nedařilo a dosáhli až 36. čas 4:02,692. Přesto lze předpokládat, že tento vůz bude patřit k ozdobám závodu a favoritům kategorie LMP2.

H0601_32.jpg (140893 bytes)     Ve startovním poli kategorie LMP2 dále najdeme dva vozy Zytek 07 S stájí Barazi Epsilon a Trading Performance. Vůz Zytek 07 S č.32 stáje Barazi Epsilon řídí posádka Juan Barazi, Michael Vergers a Stuart Moseley. Při testování dosáhli 3. nejlepší čas v kategorii LMP2 3:43,920. Vozy Zytek pohání atmosférické vidlicové osmiválce Zytek objemu 3,4 litru.
     Již tradičním účastníkem Le Mans je britská stáj RML s vozem Lola MG B05/40 č.25, která v roce 2006 vyhrála v Le Mans kategorii LMP2.  Její posádku tvoří majitel týmu Tomas Erdos a Mike Newton a Andy Wallace. Jejich Lolu pohání přeplňovaný řadový čtyřválec AER objemu 2 litry.

H0601_40.jpg (126265 bytes)H0601_44.jpg (175661 bytes)     Dalšími vozy kategorie LMP2 je vůz Radical č.26 a Lola AER č.40 s turbomotorem AER objemu 2 litry, vůz Lucchini č.30 a vůz Pescarolo Judd č.35 poháněné atmosférickým vidlicovým osmiválcem Judd objemu 3,4 litru, vůz Embassy Zytek č.45 s atmosférickým vidlicovým osmiválcem Zytek objemu 3,4 litru a vůz Lola Mazda č.44 poháněná přeplňovaným řadovým čtyřválcem Mazda objemu 2 litry.

     LM GT1
V kategorii vozů GT1 je počet účastníků 10, to je o pět méně než loni. Loni proti sobě bojovalo 6 Astonů Mrtin proti 5 Corvettám, 2 Saleenům, 1 Ferrari a 1 Lamborghini. Letos to budou 4 Astony Martin proti 4 Corvettám, 1 Saleenu a 1 Lamborghini. Přesto by to neměl být boj o nic méně napínavý. Hlavní boj o vítězství se totiž odehrává mezi továrními vozy Aston Martin a Corvette, kteří budou na startu opět v plné síle. Na jiných závodech se tyto tovární týmy nepotkávají, protože Aston Martin nasazuje své tovární vozy pouze v Le Mans. Vozy Ferrari 550 Maranello již na své konkurenty nestačily a jejich místo již plně zaujaly vozy Aston Martin DBR9.

     Značku Aston Martin budou hájit dva tovární vozy, letos ustrojeny do válečných barev firmy Gulf, a dva vozy soukromých týmů Vitaphone a Modena. Vůz Aston Martin DBR9 pohání vpředu uložený atmosférický vidlicový dvanáctiválec objemu 6 litrů.
H0601_007_d064.jpg (169277 bytes)     Posádku vozu Aston Martin DBR9 č.007 tvoří Karl Wendlinger, Andrea Piccini a zkušený jezdec F1 Heinz-Harald Frentzen. Při testování zajeli až 5. nejlepší čas v kategorii GT1 3:58,817, což bylo dosti pomalé.
     

2008_009.jpg (131874 bytes)     To jejich stájoví kolegové na Aston Martin DBR9 č.009 Antonio Garcia, Darren Turner a David Brabham byli úspěšnější a dokázali zajet okruh v nejlepším čase kategorie GT1 3:53,531. Přesto i tento čas byl téměř o 3 s pomalejší než nejlepší čas v kvalifikaci na Le Mans 2007, který zajel na Astonu Martin Christophe Bochut 3:50,761. Nutno také připomenout, že Darren Turner a David Brabham s Rickardem Rydellem zvítězili loni v Le Mans v kategorii GT1 a celkově dojeli na výborném 5. místě.
2008_58.jpg (40775 bytes)     Aston Martin DBR9 č.59 týmu Modena budou řídit jezdci Terry Borcheller, Christian Fittipaldi a Jos Menten. V závodech LMS jej řídí dvojice Tomáš Enge a Antonio Garcia a ze tří závodů jednou v kategorii GT1 zvítězila a jednou dojela na 3. místě. V Le Mans však Antonio Garcia posílil tým jednoho z továrních Astonů Martin a Tomáš Enge pojede na prototypu Lola Aston Martin. V podstatě tedy náhradní posádka týmu Modena dokázala v tréninku zajet až 7. čas 4:01,021.
Dimanche_14.jpg (140016 bytes)     Aston Martin DBR9 č.53 týmu Vitaphone, který spíše známe ze závodů vozů GT, kde úspěšně závodí s vozy Maserati MC12. Na startu v Le Mans se objevují poprvé s posádkou Peter Hardman, Nick Leventis a Alexandros Margaritis. V tréninku se jim moc nedařilo a dosáhli času až 8. času v kategorii GT1 4:01,065.

     Hlavními soupeři Astonů Martin budou vozy Corvette C6-R, poháněné vpředu uloženými atmosférickými vidlicovými dvanáctiválci objemu 7 litrů. Tovární vozy Corvette se účastní závodů ALMS, kde ale většinou startují ve své kategorii osamoceny. 
     Tovární tým nasadil Corvettu C6-R č.63 s posádkou Ron Fellows, Johny O'Connell a Jan Magnussen a druhý vůz H0601_64_d151.jpg (242748 bytes)Corvettu C6-R č.64 s posádkou Oliver Gavin, Oliver Beretta a Max Papis. Jedná se o stejné obsazení jako v loňském roce. Jsou to velmi zkušení jezdci, kteří již dokázali mnohokrát vyhrát kategorii GT1, a to v letech 2001 a 2002 a dále 2004 až 2006. Čtyřikrát se z vítězství radoval Oliver Gavin v ročnících 2002 a 2004 až 2006. Třikrát zvítězili Oliver Beretta a Jan Magnussen v ročnících 2004 až 2006 a dvakrát Ron Fellows a Johny O'Connell v letech 2001 a 2002. Z osmi ročníků kterých se od roku 2000 zúčastnili podlehli pouze třikrát. V roce 2000 zvítězil Viper týmu Oreca, v roce 2003 Ferrari 550 Maranelo týmu Prodrive, ve kterém statoval i náš Tomáš Enge, a v roce 2007 tovární Aston Martin DBR9. Corvetty vynikají především vysokou spolehlivostí, vždyť pouze loni jeden z vozů kvůli havárii neviděl cíl, jinak v letech 2001, 2002, 2004 a 2005 obsadili v kategorii GT1 prvá dvě místa. Je to tedy impozantní výčet úspěchů a každá porážka tohoto silného týmu je pro jejich soupeře svátkem. Při testování zajely vozy č.64 a 63 ve své kategorii 3. a 4. nejlepší čas 3:55,520 a 3:55,877. V loňské kvalifikaci zajel Oliver Gavin čas 3:52,130.
Dimanche_13.jpg (108351 bytes)     Další dva vozy Corvette C6-R č.72 a č.73 nasazuje francouzský tým Luca Alphanda. Tyto jeho dva vozy se účastní i závodů LMS a tam si vedou velice úspěšně. Ze tří závodů ve své kategorii ve dvou zvítězily a ve třetím dojely na 2. místě. Pro Le Mans budou mít tyto posádky. Vůz č.72 budou řídit Guillaume Moreau, Patrice Goueslard a Luc Alphand a vůz č.73 Jean-Luc Blanchemain, Jerome Policand a Roland Bervile. Při testování byla úspěšnější posádka vozu č.72, když dokázala zajet okruh časem 4:00,633, což byl 6. čas kategorie. Druhý vůz č.73 byl v kategorii GT1 nejpomalejší a dosáhl čas 4:11,258.

Dimanche_20.jpg (143471 bytes)     Startovní pole doplňuje vůz Saleen S7R č.50 francouzské stáje Larbe Competition jehož jezdci Frédéric Makowiecki, Dino Lunardi a David Smet překvapivě zajeli v tréninku druhý nejlepší čas kategorie GT1 3:55,383 a překonali tak obě tovární Corvetty a jeden tovární Aston Martin. Loni tato stáj nasadila do Le Mans dva vozy Aston Martin DBR9 a jeden z těchto vozů dojel na celkovém 7. místě a 3. místě v kategorii GT1. Dva vozy Saleen loni naopak nasadila stáj Oreca. V kvalifikaci zajel jeden z vozů druhý nejlepší čas kategorie 3:51,240 a v závodě skončili v absolutním pořadí na 10. a16. místě. Je tedy zřejmé, že se s vozy Saleen stále musí počítat. Vůz Saleen pohání vzadu uložený atmosférický vidlicový osmiválec Ford objemu 7 litrů..

DSC_2279.jpg (99767 bytes)     Celkové startovní pole kategorie GT1 ještě doplňuje vůz Lamborghini Murcielago RG-1 č.55 ruské stáje Interprogressbank Spartak Racing. Posádku tvoří Roman Rusinov a zkušený Peter Kox. Peter Kox vyhrál společně s Tomášem Engem kategorii GT1 v Le Mans v roce 2003. Potom startoval za tovární tým Aston Martin a v roce 2006 se objevil v posádce ruského týmu Convers Menx vedle našeho Roberta Pergla. Letos se s Romanem Rusinovem účastní s vozem Lamborghini závodů LMS, kde se jim dobře daří. Ze tří závodů si odnesli jedno 2. jedno 3. a jedno 4. místo a v celkovém pořadí jsou na druhém místě za vedoucí Corvettou Luca Alphanda, před oběma vozy Aston Martin. V Le Mans zatím vozu Lamborghini moc štěstí nepřálo, japonský tým JLOC s ním startoval v ročnících 2006 a 2007. V roce 2006 dojeli na posledním 27. místě se ztrátou skoro 100 kol na vítěze a v loňském roce dokonce odpadli pro poruchu převodovky hned ve 2. kole. Přesto patří vozu Lamborghini Murcielago jedno prvenství, a tím je nejhezčí zvuk motoru. Vůz Lamborghini Murcielago pohání vzadu uložený atmosférický vidlicový dvanáctiválec objemu 6 litrů. V tréninku zajeli čas 4:03,404, což byl druhý nejhorší čas kategorie GT1.

     LM GT2
V kategorii vozů GT2 je počet účastníků 13, což je stejně jako loni. Tato kategorie se v posledních letech stala bojištěm H0601_082_d020.jpg (249717 bytes)vozů Porsche 911 GT3 RSR a Ferrari F 430 GT. Vozy Porsche mají vzadu uložený atmosférický plochý šestiválcový motor objemu 3,8 litru a vozy Ferrari také vzadu uložený atmosférický vidlicový osmiválec objemu 4 litry. Síly jsou dosti vyrovnané, i když se zdá, že Ferrari získává pomalu navrch. V loňském závodě Le Mans bylo v kvalifikaci nejrychlejší Ferrari č.87 týmu Scuderia Ecosse, ale v závodě zvítězilo Porsche č.76 týmu Imsa Prformance. V letošních závodech LMS zatím dvakrát zvítězilo Ferrari č.96 týmu Virgo Motorsport a jednou Porsche č.91 týmu Fernbacher Racing. Dvě druhá místa vybojovalo Porsche č.77 týmu Felbermayr Proton. V testovacím dni zajelo nejrychlejší čas Ferrari č.82 týmu Risi Competizione s posádkou Jaime Melo a bývalý jezdec F1 Mika Salo. Dosáhli čas 4:05,561. Druhý nejlepší čas zajelo Porsche č.80 stáje Flying Lizard Motorsport s posádkou Johannes van Overbeek, Jorg Bergmeister a Seth Neiman.

     Vozy Porsche a Ferrari doplňují dva vozy Spyker C8 poháněné vzadu uloženými atmosférickými vidlicovými osmiválci Audi objemu 3,8 litru. V testovacím dnu zajely tyto vozy nejpomalejší časy. 

      Výsledková listina celková        Výsledková listina dle kategorií


 Zpět