6.6.2008 TRÉNINK NA 24 HODIN LE MANS
1.6.2008 se v Le Mans konal tradiční
tréninkový a testovací víkend před hlavním 24 hodinovým závodem,
který je jedinou příležitostí jak na tomto okruhu, který je sestaven
i ze silnic na kterých probíhá běžný silniční provoz, testovat. Počasí jezdcům ani týmům moc nepřálo
a testovací jízdy se odehrávaly střídavě na mokré i suché trati,
za slunečného počasí a průtrže mračen. To na druhou stranu umožnilo
týmům vyzkoušet nastavení vozu a různé směsi pneumatik pro mokrou i
suchou trať. Ještě máme v živé paměti proměnlivé počasí při loňském
závodě. Proberme si však výsledky testovacího dne pěkně postupně
podle kategorií.
LMP1
Na nejsilnější kategorii LMP1 je upřena největší pozornost, protože
je vysoká pravděpodobnost, že celkový vítěz závodu 24 hodin Le Mans
bude korunován právě z této kategorie. Počet účastníků v této
kategorii se proti loňsku zvýšil z 15 na 20 vozů. O absolutní vítězství budou
především bojovat dva tovární týmy Audi a Peugeot. Ve prospěch Audi
hovoří velká zkušenost a spolehlivost, naopak ve prospěch Peugeotu větší
rychlost a touha po vítězství, kterou prokázaly někdy až nebezpečnými
předjížděcími manévry v závodech LMS. Vozy kategorie LMP1 mají
hmotnost 900 kg.
Peugeot nasadil
pro závod v Le Mans tři vozy Peugeot 908 Hdi-FAP poháněné dieselovými
přeplňovanými vidlicovými dvanáctiválci objemu 5,5 litru a výkonu
700 k (515 kW). Tyto vozy absolvovaly svůj první závod v Le Mans v loňském
roce kde jeden z vozů odstoupil pro poruchu vstřikování a druhý dojel
na druhém místě. Pro letošní rok vyhlásila stáj Peugeot jako svůj
hlavní cíl vítězství v Le Mans. V loňském ročníku Le Mans byl
sice jeden z Peugeotů v kvalifikaci nejrychlejší, ale ve vlastním závodě
na Audi rychlostí nestačily. V letošním roce se Peugeoty střetly s
vozy Audi v Sebringu a potom ve třech závodech LMS. V Sebringu byl ještě
Peugeot v kvalifikaci pomalejší než Audi a ze závodu musel pro poruchu
odstoupit, ale v evropských závodech LMS vyhrály všechny kvalifikace i
závody. Posádky jeho třech vozů tvoří zkušení jezdci, kteří mají
pro vítězství velmi vysokou motivaci, žádný z nich v Le Mans ještě
nikdy nezvítězil.

Posádku Peugeotu č.7 tvoří stejně jako loni
Nicolas Minassian, Marc Gene a Jacques Villeneuve. Letos si již připsali
vítězství ve dvou závodech LMS v Barceloně a Spa. Při testováni v
Le Mans však měl Marc Gene hrůzostrašnou havárii za zatáčkou
Porsche. Při jednom ze svých kol, které jel na mokré trati, najel zadním
kolem na travnatý okraj, na mokré trávě dostal smyk, a jeho vůz se
vznesl do vzduchu, udělal několik přemetů a narazil do betonové zídky.
Naštěstí dopadl na kola a tak Marc Gene vyvázl bez vážnějšího
zranění. Pro tuto posádku ale testování skončilo. Vůz byl zcela
rozbitý a tým Peugeot bude mít hodně starostí připravit opravený vůz
pro hlavní závod. Dosažený čas před havárií 3:27,248 byl 4. nejlepší.
Posádku Peugeotu č.8 tvoří dva stabilní
jezdci, kteří na tomto voze startovali již loni, Pedro Lamy a Stephane
Sarrazin, které místo Sebastiena Bourdaise, který přešel do F1,
doplnil ještě loňský jezdec F1 Alexander Wurz. Posádka Lamy, Sarrazin
zvítězila v závodě LMS na Monze. Stephane Sarrazin se ukazuje jako
nejrychlejší jezdec týmu Peugeot. Loni vyhrál v Le Mans kvalifikaci a
letos vyhrál již dvě kvalifikace závodů LMS v Barceloně a Spa a dosáhl
i úžasného nejrychlejšího času při testování v Le
Mans 3:22,222, což představuje průměrnou rychlost 242,626
km/hod. Tímto časem překonal svůj nejlepší loňský čas 3:26,344 a
druhý letošní nejlepší čas z tréninku 3:26,641 o více jak 4 s. Je
to také nejvyšší dosažená průměrná rychlost od roku 1971, kdy
zajel rekordní kolo Jackie Oliver na Porsche 917 LH, ovšem na okruhu bez
šikan na rovince Hunaudieres a na původní trati se zatáčkou Maison
Blanche. Kratší čas také dosáhl v roce 1989 Alain Ferté na voze
Jaguar XJR 9 LM, ale to byla trať o téměř 100 m kratší a také bez
šikan na rovince Hunaudieres. Tímto časem tak nasadil technikům a
jezdcům Audi brouka do hlavy.
Posádku třetího Peugeotu č.9 tvoří nejmladší
jezdci Peugeotu a samí bývalí jezdci F1 Frank Montagny, Christian Klien
a Ricardo Zonta. Pro druhé dva to je v Le Mans první start. V tréninkových
jízdách dosáhly druhého nejrychlejšího času za svými stájovými
kolegy 3:26,641. A dokázali být rychlejší než všechna Audi.
Také Audi nasazuje
stejně jako loni tři vozy se stejným jezdeckým obsazením. Je vidět,
že vedení týmu Audi sází především na zkušenost svých jezdců,
kterou se nemůže žádná jiná stáj chlubit. Především posádky vozů
Audi č.1 a č.2 jsou složeny ze samých veteránů, z nichž každý má
na svém kontě minimálně jedno vítězství v Le Mans. Na druhé straně
je skoro celé šestici nejzkušenějších jezdců více jak 40 let a to
již sebou nese menší dravost něž mají jejich mladší protivníci.
Samotná stáj Audi drží s výjimkou roku 2003 nepřetržitou šňůru
sedmi vítězství v Le Mans od roku 2000. Vozy Audi R10, které zvítězily
v posledních dvou ročnících Le Mans, jsou poháněny dieselovými přeplňovanými
vidlicovými dvanáctiválci objemu 5,5 litru a výkonu 650 k (477 kW).
Aby Audi snížilo rychlostní náskok vozů Peugeot, nasadilo již do předchozího
závodu LMS ve Spa a na Le Mans vůz s novými aerodynamickými úpravami.
Výhodou Audi je také menší spotřeba paliva a tím méně časté zastávky
v boxech, než u vozů Peugeot. Celý testovací den proběhl podle sdělení
zástupců Audi bez technických problémů a jsou připraveni na hlavní
závod sezóny.
Posádku Audi č.1 tvoří vítězové posledních
dvou ročníků Le Mans a třech ročníků v letech 2000 až 2002
Emanuele Piro a Frank Biela a vítěz posledních tří ročníků Le Mans
Marco Werner. Jedná se tedy o jednoho z hlavních favoritů závodu s
ohromnými zkušenostmi z Le Mans a závodů s vozem Audi R10. Všichni tři
také letos startují v Americe v závodech ALMS. Na jednom Audi jede Piro,
Biela (nejeli v Sebringu) a na druhém Werner s Lucasem Luhrem. Moc
radosti však zatím tyto závody především posádce Piro, Biela nepřinesly,
protože v prvním závodě po problémech dojeli až na 24. místě se
ztrátou 18 kol, ve druhém závodě to bylo lepší a dojeli na druhém místě,
ale ve třetím odpadli po kolizi s pomalejším vozem. Ve všech
kvalifikacích byli pomalejší a ve všech závodech skončili za svými
stájovými kolegy Marco Wernerem a Lucasem Luhrem. Možná už jim chybí
ta správná motivace, jako mladším jezdcům. Také se objevila zpráva,
že tato sezóna je pro Franka Bielu poslední a chystá se ve svých 44
letech do závodnického důchodu. Přesto se v tréninku v Le Mans ukázalo,
že jim tato trať sedí, a zajeli 3. nejlepší čas a nejlepší čas
mezi posádkami Audi 3:26,678, což je o téměř 2 s lepší než jejich
loňský čas.
Posádku Audi č.2 tvoří Tom Kristensen,
Rinaldo Capello a Allan McNish. Zde vyniká především Tom Kristensen,
který dokázal v Le Mans již sedmkrát zvítězit. V posledních dvou ročnících
se však této posádce tolik nedařilo. V roce 2006 dojeli na 3. místě
a loni Capello s vozem havaroval. V průběhu sezóny Kristensen na Audi
R10 nestartuje, protože hájí barvy Audi v závodech DTM. Naopak jeho stájoví
kolegové Capello a McNish se účastní v Evropě závodů LMS. Jejich výsledky
v těchto závodech však nejsou nijak oslnivé. V prvním závodě měli
závadu na el.instalaci vozu a dojeli na 5. místě a v dalších dvou závodech
měli kolize s jinými vozy a skončili na 6. a 4. místě. Ani v tréninku
na Le Mans se jim nijak zvlášť nedařilo a zajeli až 10. nejrychlejší
čas 3:37,011.
Posádku třetího Audi č.3 tvoří perspektivní
mladí jezdci Lucas Luhr, Mike Rockenfeller a Alexandre Premat. Loni v Le
Mans své Audi ve druhé hodině závodu rozbili, ale v letošních závodech
si vedou lépe než jejich zkušenější kolegové. Dvojice Rockenfeller,
Premat startuje v seriálu LMS a ve všech třech dosud odjetých závodech
dokázala obsadit druhé místo za vítěznými Peugeoty, před svými stájovými
kolegy Capellem a McNishem. Stejně tak dvojice Luhr, Werner startující
v seriálu ALMS byla mimo Sebringu v dalších třech závodech vždy úspěšnější
než jejich kolegové Biela a Pirro. V tréninkových jízdách v Le Mans
zajeli 5. nejrychlejší čas 3:28,359, o 1,5 s rychlejší než loni.
Za
největšího favorita mezi vozy kategorie LMP1 s benzinovými motory lze
považovat vůz Lola Aston Martin č.10 české stáje Charouz
Racing System. Jedná se o zcela nový letošní model s uzavřenou
karosérií, postavený společně Lolou a Astnem Martin. Vůz má
podvozkové skupiny Lola a pohání jej vzadu uložený atmosférický
vidlicový dvanáctiválec Aston Martin objemu 6 litrů a výkonu 680 k
(507 kW). Svojí rychlostí dokáže jako jediný benzinový prototyp držet
krok s naftovými vozy Audi a Peugeot. Tomáš Enge a Jan Charouz si jeho
jízdní vlastnosti nemohli vynachválit a před závodem v Le Mans
byli plni optimismu. Protože se jedná o zcela nový vůz, provází jej
ale v posledních závodech řada technických problémů, které se mu
nevyhnuly ani při testování v Le Mans. Zde můžeme jenom doufat, že
se technikům podaří tyto potíže vychytat a vůz dostane potřebnou
spolehlivost. Pokud se to podaří, mohla by posádka doufat i v postavení
na bedně.
Jezdeckou trojici tvoří rychlý Stefan Mücke,
spolehlivý Jan Charouz a zkušený a rychlý Tomáš Enge. Okruh Le Mans
je Engeho oblíbená trať kterou umí zajet velice dobře, což dokazuje
jeho pět nejlepších časů v kvalifikacích a jedno vítězství v
kategorii GT1 v předchozích ročnících. Dvojice Mücke, Charouz se s
vozem Lola Aston Martin zúčastnila již tří závodů LMS. V Barceloně
byli 4. v kvalifikaci a v cíli jim dokonce patřila vynikající třetí
příčka. V Monze byli v kvalifikaci pátí, nejlepší z benzinových
motorů, v závodě se dokonce chvíli drželi na vedoucí pozici, ale
potom přišly technické potíže s motorem a ztráta všech nadějí. V
posledním závodě ve Spa byli opět na 5. místě v kvalifikaci, ale v závodě
je znova postihly technické problémy s elektro instalací a také propad
až na 29. místo. Další technické potíže s nastavením vozu při
testování v Le Mans měly za následek, že jezdci najezdili pouhých 36
kol a dosáhly až 9. nejlepšího času 3:36,426
Česká stáj Charouz nasazuje pro Le Mans i svůj loňský prototyp Lola
B07/10 č.12, se kterým loni Stefan Mücke, Jan Charouz a Alex Yoong
skončili na celkovém 8. místě. Vůz je poháněn atmosférickým
vidlicovým desetiválcem JUDD objemu 5,5 litru a výkonu 600 k (441 kW).
Letošní posádku tvoří američané Grag Pickett a Klaus Graf a velezkušený
Jan Lamers, který tentokrát opustil svůj tým Racing for Holland.
Vzhledem k veliké letošní konkurenci, ale asi nemají nějaké větší
šance na dobré umístění. Také jejich čas dosažený při testování
3:39,584 byl jen o málo rychlejší než zajely nejrychlejší vozy
kategorie LMP2 a o skoro 2 s pomalejší než na tomto voze zajel loni v
kvalifikaci Stefan Mücke.
Nejúspěšnějšími vozy s
benzinovými motory při testování v Le Mans byly oba vozy Pescarolo
P01 Judd. Majitel stáje a čtyřnásobný vítěz Le Mans Henri
Pescarolo, se již řadu let snaží dobýt vítězství v Le Mans i se svými
vozy. Zatím se mu to nepodařilo, i když loni skončil jeho vůz třetí
a v ročníku 2005 a 2006 dokonce druhý. Už ale asi nikdy nebude mít
tak velkou šanci na vítězství jako v roce 2005, kdy byly jeho vozy na
trati nejrychlejší a o vítězství jej připravily technické závady.
V současné konkurenci továrních týmů by bylo velkým úspěchem zvítězit
mezi prototypy s benzinovými motory. Vozy
Pescarolo si vedou dobře i v závodech LMS, kde jsou zatím v celkovém
pořadí na 5. a 6. místě za vozy Audi a Peugeot a jejich nejlepší umístění
je 3. místo v Monze. Vozy Pescarolo pohání stejně jako českou Lolu č.12
a dalších šest vozů atmosférický vidlicový desetiválec JUDD objemu
5,5 litru a výkonu 600 k (441 kW). Stáj Pescarolo nasazuje do závodu
dva vozy a třetí vůz Pescarolo nasazuje britská stáj Rollcentre
Racing. Posádky stáje Pescarolo jsou stejné jako loni.
Na voze Pescarolo č.16 pojedou Jean-Christophe
Boullion, Emmanuel Collard a Romain Dumas, kteří loni skončili na 3. místě
a v testech dosáhly 7. nejlepší čas 3:35,443.
Na voze Pescarolo č.17 pojedou Harold Primat, Christophe Tiseau a
Benoit Tréluyer. Těm se podařilo při testech zajet nejlepší čas
mezi prototypy s benzinovým motorem a 6. celkově 3:33,939. Je to malinko
pomalejší čas než se podařilo zajet v loňské kvalifikaci Emmanuelu
Collardovi 3:33,590.
Třetí vůz Pescarolo č.18 stáje Rollcentre Racing budou řídit
Joao Barbosa, Stephan Gregoire a jediná žena ve startovním poli Vanina
Ickx. V testech se jim moc nedařilo a zajeli až 13. čas 3:40,214. Nutno
však připomenout jejich vynikající umístění v loňském závodě Le
Mans, kdy dojeli na celkovém 4. místě, ale ve složení posádky Joao
Barbosa, Stuart Hall a Martin Short.
Velký posun ve výkonnosti se
letos projevil u vozů Courage, které letos převzala zkušená stáj
Oreca Matmut. Jejich vůz Courage Oreca LC70 pohání také atmosférický
vidlicový desetiválec JUDD objemu 5,5 litru. Stáj nasazuje dva
vozy i v závodech
LMS. Zde dosáhly výborného umístění v posledním závodě ve Spa,
kde posádka Olivier Panis a Nicolas Lapierre skončila
na 3. místě. Naopak k oslabení týmu došlo v Monze, kde měl těžkou
havárii Stephane Ortelli, ale vyvázl jen se zlomeným kotníkem. Testování
se v Le Mans nezúčastnil a uvidíme zda bude stát na startu závodu.
Pro testování v Le Mans byla zatím posádka Courage č.5 Soheil
Ayari, Loic Duval a Laurent Groppi. Podařilo se jim zajet 8. nejlepší
čas 3:36,264 za oběma vozy Pescarolo.
Jejich stájovým kolegům se tolik nedařilo a Courage č.6 s posádkou
Olivier Panis, Nicolas Lapierre a Simon Pagenaud dosáhl až 21. času. Dá
se předpokládat, že vozy Courage budou bojovat s vozy Pescarolo a naší
Lolou o vítězství v kategorii prototypů s benzinovými motory.
Zcela novým vozem, pro který bude závod v Le Mans
jeho prvním křestem, bude vůz Dome Judd S102 č.11. Japonský výrobce
těchto vozů se rozhodl postavit pro letošní závod zcela nový vůz s
krytou karosérií, poháněný stejně jako většina vozů kategorie
LMP2 osvědčeným a dostupným atmosférickým
vidlicovým desetiválcem JUDD objemu 5,5 litru. Posádku vozu budou
tvořit japonští jezdci Daisuke Ito, Tatsuya Kataoka a Yuji Tachikawa. V
testech zajeli 11. nejlepší čas 3:38,773. Možná bude tento vůz v závodě
Le Mans příjemným překvapením.
Čtvrtým uzavřeným prototypem, který se postaví na start Le Mans bude
vedle Peugeotů, Loly Aston Martin a vozu Dome S102 vůz Epsilon
Euskadi Judd č.20. Jedná se také o nový vůz postavený pro letošní
sezónu, ale na rozdíl od vozu Dome se již účastnil závodů LMS. Je
také poháněn atmosférickým vidlicovým desetiválcem JUDD objemu 5,5 litru.
Vůz má velice pěkné tvary, ale jeho výsledky v závodech zatím
nejsou nijak oslňující. Jeho nejlepší umístění bylo 6. místo ve
Spa. Také při testování v Le Mans zajela jeho posádka Angel Burgueno
a Miguel Angel de Castro až 35. čas 4:01,508, jen o 4 s rychlejší,
než vozy kategorie GT2.

Startovní pole kategorie LMP1 doplňují dále dva vozy Creation č.14 a
23 stájí Creation Autosporttif a Autocont, dva vozy Courage č.22 a 24
japonských stájí Tokai University a Terramos a jeden vůz Lola AER
B06/10 č.19 britské stáje Chamberlain Synergy. Tyto všechny vozy byly
pomalejší než vozy kategorie LMP2.
LMP2
Ve slabší kategorii prototypů je počet účastníků 12, to je o
jednoho více než loni. Hlavní pozornost bude upřena na letos prvně v
Le Mans nasazené vozy Porsche RS Spyder, které v závodech ALMS dokáží
porážet tovární vozy Audi R10. Okruh v Le Mans je však rychlý a nedá
se srovnávat se zatáčkovitými městskými okruhy na kterých se jezdí
závody ALMS. To samozřejmě přináší velkou výhodu výkonnějším
prototypům kategorie LMP1 před lehčími a obratnějšími, ale slabšími,
prototypy LMP2. Přesto by vysoká spolehlivost vozů Porsche RS Spyder
mohla celkovým pořadím zamíchat a přinést jim nečekaný úspěch.Vozy
jsou poháněny atmosférickým vidlicovým osmiválcem Porsche objemu 3,4
litru a výkonu 476 k (350 kW). Hmotnost vozů je 825 kg.
Porsche RS Spyder č.34 stáje Van Merksteijn Motorsport je
považováno za hlavního favorita této kategorie. To jejich jezdci Van
Merksteijna a především bývalý pilot F1 Jos Verstappen prokázali
nejen v letošních závodech LMS, kde v kategorii LMP2 dvakrát zvítězili
a jednou dojeli druzí, a celkově byli dvakrát na 6. a jednou na 9. místě,
ale i při testování kde zajeli nejlepší čas kategorie LMP2 a 14.
celkově 3:42,191. To je o 2 s lepší čas než nejlepší čas vozu
Zytek kategorie LMP2 v loňském roce. Pro závod Le Mans doplní dvojici
Van Merksteijn a Jos Verstappen ještě další holanďan Jeroen
Bleekemolen.
Druhé Porsche RS Spyder č.31 nasazuje dánská stáj Essex. Také
oni se účastní závodů LMS, kde dosáhli jednoho vítězství a dvou třetích
míst v kategorii LMP2. Při testech v Le Mans dosáhli času 3:43,736, což
byl druhý nejlepší čas kategorie LMP2. Posádku pro Le Mans tvoří
John Nielsen, Casper Elgaard, kteří jezdí závody LMS a Sascha Maassen,
který jezdí s Porsche RS Spyder stáje Penske závody ALMS.
Novým vozem v kategorii LMP2 je jediný uzavřený vůz této kategorie Lola
B08/80 coupe Judd č.33 stáje Speedy Racing Team Sebah. Tento vůz je
postaven na obdobném podvozku jako Lola Aston Martin kategorie LMP1, ale
je vybaven atmosférickým vidlicovým osmiválcem Judd objemu 3,4 litru.
Tento vůz ukázal v závodech LMS také svoji rychlost a v prvním závodě
v Barceloně dojel ve své kategorii na 2. místě. Jeho posádku tvoří
Andrea Balicchi, Steve Zacchia a Xavier Pompidou. Při testování se jim
nedařilo a dosáhli až 36. čas 4:02,692. Přesto lze předpokládat, že
tento vůz bude patřit k ozdobám závodu a favoritům kategorie LMP2.
Ve startovním poli kategorie LMP2 dále najdeme dva vozy Zytek 07 S stájí
Barazi Epsilon a Trading Performance. Vůz Zytek 07 S č.32 stáje
Barazi Epsilon řídí posádka Juan Barazi, Michael Vergers a Stuart
Moseley. Při testování dosáhli 3. nejlepší čas v kategorii LMP2
3:43,920. Vozy Zytek pohání atmosférické vidlicové osmiválce Zytek
objemu 3,4 litru.
Již tradičním účastníkem Le Mans je britská
stáj RML s vozem Lola MG B05/40 č.25, která v roce 2006 vyhrála
v Le Mans kategorii LMP2. Její posádku tvoří majitel týmu
Tomas Erdos a Mike Newton a Andy Wallace. Jejich Lolu pohání přeplňovaný
řadový čtyřválec AER objemu 2 litry.

Dalšími vozy kategorie LMP2 je vůz Radical č.26 a Lola AER č.40 s
turbomotorem AER objemu 2 litry, vůz Lucchini č.30 a vůz Pescarolo Judd
č.35 poháněné atmosférickým vidlicovým osmiválcem Judd objemu 3,4
litru, vůz Embassy Zytek č.45 s atmosférickým vidlicovým osmiválcem
Zytek objemu 3,4 litru a vůz Lola Mazda č.44 poháněná přeplňovaným
řadovým čtyřválcem Mazda objemu 2 litry.
LM GT1
V kategorii vozů GT1 je počet účastníků 10, to je o pět méně než
loni. Loni proti sobě bojovalo 6 Astonů Mrtin proti 5 Corvettám, 2
Saleenům, 1 Ferrari a 1 Lamborghini. Letos to budou 4 Astony Martin proti
4 Corvettám, 1 Saleenu a 1 Lamborghini. Přesto by to neměl být boj o
nic méně napínavý. Hlavní boj o vítězství se totiž odehrává
mezi továrními vozy Aston Martin a Corvette, kteří budou na startu opět
v plné síle. Na jiných závodech se tyto tovární týmy nepotkávají,
protože Aston Martin nasazuje své tovární vozy pouze v Le Mans. Vozy
Ferrari 550 Maranello již na své konkurenty nestačily a jejich místo
již plně zaujaly vozy Aston Martin DBR9.
Značku Aston Martin
budou hájit dva tovární vozy, letos ustrojeny do válečných barev
firmy Gulf, a dva vozy soukromých týmů Vitaphone a Modena. Vůz Aston
Martin DBR9 pohání vpředu uložený atmosférický vidlicový dvanáctiválec
objemu 6 litrů.
Posádku vozu Aston Martin DBR9 č.007 tvoří Karl Wendlinger,
Andrea Piccini a zkušený jezdec F1 Heinz-Harald Frentzen. Při testování
zajeli až 5. nejlepší čas v kategorii GT1 3:58,817, což bylo dosti
pomalé.
To jejich stájoví kolegové na Aston Martin DBR9 č.009 Antonio
Garcia, Darren Turner a David Brabham byli úspěšnější a dokázali
zajet okruh v nejlepším čase kategorie GT1 3:53,531. Přesto i tento čas
byl téměř o 3 s pomalejší než nejlepší čas v kvalifikaci na Le
Mans 2007, který zajel na Astonu Martin Christophe Bochut 3:50,761. Nutno
také připomenout, že Darren Turner a David Brabham s Rickardem Rydellem
zvítězili loni v Le Mans v kategorii GT1 a celkově dojeli na výborném
5. místě.
Aston Martin DBR9 č.59 týmu Modena budou řídit jezdci Terry
Borcheller, Christian Fittipaldi a Jos Menten. V závodech LMS jej řídí
dvojice Tomáš Enge a Antonio Garcia a ze tří závodů jednou v
kategorii GT1 zvítězila a jednou dojela na 3. místě. V Le Mans však
Antonio Garcia posílil tým jednoho z továrních Astonů Martin a Tomáš
Enge pojede na prototypu Lola Aston Martin. V podstatě tedy náhradní
posádka týmu Modena dokázala v tréninku zajet až 7. čas 4:01,021.
Aston Martin DBR9 č.53 týmu Vitaphone, který spíše známe ze závodů
vozů GT, kde úspěšně závodí s vozy Maserati MC12. Na startu v Le
Mans se objevují poprvé s posádkou Peter Hardman, Nick Leventis a
Alexandros Margaritis. V tréninku se jim moc nedařilo a dosáhli času až
8. času v kategorii GT1 4:01,065.
Hlavními soupeři Astonů
Martin budou vozy Corvette C6-R, poháněné vpředu uloženými
atmosférickými vidlicovými dvanáctiválci objemu 7 litrů. Tovární
vozy Corvette se účastní závodů ALMS, kde ale většinou startují ve
své kategorii osamoceny.
Tovární tým nasadil Corvettu C6-R č.63
s posádkou Ron Fellows, Johny O'Connell a Jan Magnussen a druhý vůz Corvettu
C6-R č.64 s posádkou Oliver Gavin, Oliver Beretta a Max Papis. Jedná
se o stejné obsazení jako v loňském roce. Jsou to velmi zkušení
jezdci, kteří již dokázali mnohokrát vyhrát kategorii GT1, a to v
letech 2001 a 2002 a dále 2004 až 2006. Čtyřikrát se z vítězství
radoval Oliver Gavin v ročnících 2002 a 2004 až 2006. Třikrát zvítězili
Oliver Beretta a Jan Magnussen v ročnících 2004 až 2006 a dvakrát Ron
Fellows a Johny O'Connell v letech 2001 a 2002. Z osmi ročníků kterých
se od roku 2000 zúčastnili podlehli pouze třikrát. V roce 2000 zvítězil
Viper týmu Oreca, v roce 2003 Ferrari 550 Maranelo týmu Prodrive, ve
kterém statoval i náš Tomáš Enge, a v roce 2007 tovární Aston
Martin DBR9. Corvetty vynikají především vysokou spolehlivostí, vždyť
pouze loni jeden z vozů kvůli havárii neviděl cíl, jinak v letech
2001, 2002, 2004 a 2005 obsadili v kategorii GT1 prvá dvě místa. Je to
tedy impozantní výčet úspěchů a každá porážka tohoto silného týmu
je pro jejich soupeře svátkem. Při testování zajely vozy č.64 a 63
ve své kategorii 3. a 4. nejlepší čas 3:55,520 a 3:55,877. V loňské
kvalifikaci zajel Oliver Gavin čas 3:52,130.
Další dva vozy Corvette C6-R č.72 a č.73 nasazuje francouzský
tým Luca Alphanda. Tyto jeho dva vozy se účastní i závodů LMS a tam
si vedou velice úspěšně. Ze tří závodů ve své kategorii ve dvou
zvítězily a ve třetím dojely na 2. místě. Pro Le Mans budou mít
tyto posádky. Vůz č.72 budou řídit Guillaume Moreau, Patrice
Goueslard a Luc Alphand a vůz č.73 Jean-Luc Blanchemain, Jerome Policand
a Roland Bervile. Při testování byla úspěšnější posádka vozu č.72,
když dokázala zajet okruh časem 4:00,633, což byl 6. čas kategorie.
Druhý vůz č.73 byl v kategorii GT1 nejpomalejší a dosáhl čas
4:11,258.
Startovní pole doplňuje vůz Saleen S7R č.50 francouzské
stáje Larbe Competition jehož jezdci Frédéric Makowiecki, Dino Lunardi
a David Smet překvapivě zajeli v tréninku druhý nejlepší čas
kategorie GT1 3:55,383 a překonali tak obě tovární Corvetty a jeden
tovární Aston Martin. Loni tato stáj nasadila do Le Mans dva vozy Aston
Martin DBR9 a jeden z těchto vozů dojel na celkovém 7. místě a 3. místě
v kategorii GT1. Dva vozy Saleen loni naopak nasadila stáj Oreca. V
kvalifikaci zajel jeden z vozů druhý nejlepší čas kategorie 3:51,240
a v závodě skončili v absolutním pořadí na 10. a16. místě. Je tedy
zřejmé, že se s vozy Saleen stále musí počítat. Vůz Saleen pohání
vzadu uložený atmosférický vidlicový osmiválec Ford objemu 7 litrů..
Celkové startovní pole kategorie GT1 ještě doplňuje vůz Lamborghini
Murcielago RG-1 č.55 ruské stáje Interprogressbank Spartak Racing.
Posádku tvoří Roman Rusinov a zkušený Peter Kox. Peter Kox vyhrál
společně s Tomášem Engem kategorii GT1 v Le Mans v roce 2003. Potom
startoval za tovární tým Aston Martin a v roce 2006 se objevil v posádce
ruského týmu Convers Menx vedle našeho Roberta Pergla. Letos se s
Romanem Rusinovem účastní s vozem Lamborghini závodů LMS, kde se jim
dobře daří. Ze tří závodů si odnesli jedno 2. jedno 3. a jedno 4. místo
a v celkovém pořadí jsou na druhém místě za vedoucí Corvettou Luca
Alphanda, před oběma vozy Aston Martin. V Le Mans zatím vozu
Lamborghini moc štěstí nepřálo, japonský tým JLOC s ním startoval
v ročnících 2006 a 2007. V roce 2006 dojeli na posledním 27. místě
se ztrátou skoro 100 kol na vítěze a v loňském roce dokonce odpadli
pro poruchu převodovky hned ve 2. kole. Přesto patří vozu Lamborghini
Murcielago jedno prvenství, a tím je nejhezčí zvuk motoru. Vůz
Lamborghini Murcielago pohání vzadu uložený atmosférický vidlicový
dvanáctiválec objemu 6 litrů. V tréninku zajeli čas 4:03,404, což
byl druhý nejhorší čas kategorie GT1.
LM GT2
V kategorii vozů GT2 je počet účastníků 13, což je stejně jako
loni. Tato kategorie se v posledních letech stala bojištěm vozů
Porsche 911 GT3 RSR a Ferrari F 430 GT. Vozy Porsche mají vzadu uložený
atmosférický plochý šestiválcový motor objemu 3,8 litru a vozy
Ferrari také vzadu uložený atmosférický vidlicový osmiválec objemu
4 litry. Síly jsou dosti vyrovnané, i když se zdá, že Ferrari získává
pomalu navrch. V loňském závodě Le Mans bylo v kvalifikaci nejrychlejší
Ferrari č.87 týmu Scuderia Ecosse, ale v závodě zvítězilo Porsche č.76
týmu Imsa Prformance. V letošních závodech LMS zatím dvakrát zvítězilo
Ferrari č.96 týmu Virgo Motorsport a jednou Porsche č.91 týmu
Fernbacher Racing. Dvě druhá místa vybojovalo Porsche č.77 týmu
Felbermayr Proton. V testovacím dni zajelo nejrychlejší čas Ferrari č.82
týmu Risi Competizione s posádkou Jaime Melo a bývalý jezdec F1 Mika
Salo. Dosáhli čas 4:05,561. Druhý nejlepší čas zajelo Porsche č.80
stáje Flying Lizard Motorsport s posádkou Johannes van Overbeek, Jorg
Bergmeister a Seth Neiman.
Vozy Porsche a Ferrari doplňují
dva vozy Spyker C8 poháněné vzadu uloženými atmosférickými vidlicovými
osmiválci Audi objemu 3,8 litru. V testovacím dnu zajely tyto vozy
nejpomalejší časy.
Výsledková
listina celková Výsledková
listina dle kategorií
|