13.4.2008  2. ZÁVOD ALMS - SAINT  PETERSBURG
V sobotu 5.dubna se jel druhý závod ALMS na okruhu Saint Petrsburg na Floridě. Opět se očekával souboj favorizovaných vozů Audi R10 a Porsche RS Spyder. Audi nasadilo dva tovární vozy s posádkami Lucas Luhr, Marco Werner a Frank Biela,Emanuele Pirro. Proti nim stály čtyři vozy Porsche RS Spyder stájí Penske a Dyson. Tyto dva rivaly doplňovaly tři vozy Acura ARX 01b. Vozy Porsche a Acura jsou vozy slabší kategorie LMP2. 
V kvalifikaci byla nejrychlejší posádka Luhr, Werner s Audi č.1, před vozem Porsche RS Spyder stáje Penske s posádkou Timo Bernhard, Romain Dumas. Třetí místo na startu vybojoval vůz Acura stáje Patron Highcroft Racing s posádkou David Brabham, Scott Sharp. Druhé Audi startovalo až z devátého místa. V kategorii GT1 byly nejrychlejší obě tovární Corvetty C6 R, které měli pouze jediného soupeře ve voze Aston Martin DBR9 stáje Bell Motorsports.

start třetí v pořadí Acura ARX 01b druhý v pořadí Porsche RS Spyder stáje Penske cíl

Závod na prvních čtyřech místech skončil stejným pořadím, jako bylo pořadí v kvalifikaci. Po velmi vyrovnaném boji zvítězilo Audi s posádkou Luhr, Werner s náskokem pouhých 0,8 s před vozem Porsche RS Spyder s posádkou Bernhard, Dumas, kteří zároveň zvítězili v kategorii LMP2. Na třetím místě dojel vůz  Acura. Audi tak obhájilo své loňské vítězství. V kategorii GT1 zvítězily vozy Corevette.


   13.4.2008    PROBĚHLY  TESTY  NOVÉHO  VOZU  DOME  S 102
Pár fotek z prvních testů nového vozu Dome S 102, který bude startovat ve 24 hodin Le Mans 2008

00_DomeS102_1.jpg (147393 bytes) 00_Shakedown_Dome_01.jpg (174174 bytes) 00_Shakedown_Dome_03.jpg (138584 bytes) 00_Shakedown_Dome_04.jpg (84781 bytes)

  23.3.2008  TESTOVÁNÍ 
Před prvním závodem Le Mans Series, který se pojede 6. dubna ve Španělsku v Barceloně, většina týmů horečně testuje a dolaďuje své zcela nové, nebo vylepšené vozy. Zde je několik fotografií z těchto testů na okruzích Magny Cours a Paul Ricard.

00_Test_MagnyCours_PescaP2_01.jpg (123228 bytes) 00_Test_MagnyCours_PescaP2_02.jpg (98649 bytes) A_Gulf007.jpg (290980 bytes)

Nový vůz Pescarolo pro kategorii LMP2, poháněný vidlicovým
atmosférickým osmiválcem Judd objemu 3,4 litru

Tovární Aston Martin DBR 9,
letos v barvách GULF

470-essex-magnycours-002.jpg (104299 bytes) 470-essex-magnycours-006.jpg (99606 bytes) A_Gulf007_01.jpg (238552 bytes)
Vůz Porsche RS Spyder kategorie LMP2 dánské stáje Essex,
 který letos poprvé uvidíme na evropských tratích série Le Mans a v Le Mans

00_Test_MagnyCours_SpeedySebah.jpg (128423 bytes) Pompidou_06.jpg (275970 bytes) 470-plm-epsiloneuskadi-ricard.jpg (56121 bytes)
Nová Lola B08/80 Coupé pro kategorii LMP2, další z vozů s uzavřenou karosérií
a motorem Judd 3,4 litru, švýcarského týmu Speedy Racing Team Sebah

Na svém prvním tréninku se objevil i letos
zcela nový španělský vůz Epsilon Euskadi


  23.3.2008   NOVÝ  VŮZ  DOME  S 102
10. března byl představen nový vůz s uzavřenou karosérií japonského výrobce DOME, který je přihlášen ke startu 24 hodin Le Mans za tovární stáj Dome Racing Team. Je to další přírůstek do rodiny vozů s uzavřeným kokpitem, které jsou postaveny podle nových pravidel povinných v Le Mans od roku 2010. Vůz patří do kategorie LMP1 a bude poháněn vidlicovým atmosférickým benzinovým desetiválcem Judd objemu 5,5 litru. Délka vozu je 4,65m, šířka 1,995m a výška 0,92m. Hmotnost vozu je 900kg.

s102_01.jpg (138773 bytes) s102_02.jpg (165890 bytes) s102_04.jpg (155792 bytes) s102_05.jpg (156875 bytes)

     17.3.2008   12 HODIN SEBRINGU - DVA SE PEROU, TŘETÍ  SE  SMĚJE

V 76. ročníku 12 hodinového závodu ALMS na floridském okruhu Sebring, který se jel 15.3.2008 porazilo Porsche oba letošní favority Audi a Peugeot.
V kvalifikaci vybojovali první pozici na startu Dino Capello, Tom Kristensen a Allan McNish na voze Audi R10 startovního čísla1. Z druhé pozice startovala posádka Pedro Lamy, Nic Minassian a Stephane Sarrazin na voze Peugeot 908.

alms-2008-seb-eg-0957.jpg (117559 bytes) alms-2008-seb-re-0194.jpg (129585 bytes) Course_02.jpg (254467 bytes) alms-2008-seb-eg-1137.jpg (110733 bytes)

Hned po startu závodu šel do čela vůz Peugeot 908, pronásledovaný oběma vozy Audi R10. Za nimi se odehrával boj o vedení v kategorii LMP2 mezi vozy Porsche RS Spyder stáje Penske a vozem Acura stáje Andretti Green Racing. V kategorii GT1 vedly vozy Chevrolet Corvette. 
Nadějě Peugeotu na první porážku Audi se rozplynuly po třech hodinách závodu, kdy se objevily první potíže s hydraulikou řazení. Peugeot se nejprve propadá o tři kola, ještě se snaží pronásledovat vedoucí Audi, ale potom musí následovat větší oprava trvající 40 minut a definitivní propad ve startovním poli a ztráta naděje na dobré umístění. Po návratu na trať ještě zajede Peugeot nejrychlejší kolo závodu 1:44,536, to je však jen slabá útěcha. 
Na čele závodu se usadila obě Audi, které jsou rychlejší než vozy kategorie LMP2. Nerovný povrch trati však přináší problémy i vozům Audi a McNish musí do boxů na výměnu přídě. V polovině závodu nastávají problémy i u Audi č.2. Marco Werner musí do boxů z důvodu klesajícího výkonu motoru vlivem závady na turbodmychadle. To znamená propad o několik kol. Definitivní tečku za nadějí Audi na obhájení vítězství udělala po osmi hodinách závodu závada brzdového disku u zatím vedoucího Audi č.1. Zastávka v boxech znamenala ztrátu tři kol. 
To byla šance pro vozy kategorie LMP2, které se výbornou jízdou držely na dosah vozů silnější kategorie. O vítězství svedly boj dva vozy Porsche RS Spyder stáje Dyson, jeden Porshce RS Spyder stáje Penske a jeden vůz Acura stáje Fernandez. Pořadí na čele se střídalo v závislosti na zastávkách v boxech při tankování a výměně pneu.

alms-2008-seb-eg-0945.jpg (112702 bytes) alms-2008-seb-eg-1012.jpg (108703 bytes) alms-2008-seb-eg-1042.jpg (94761 bytes) alms-2008-seb-re-0267.jpg (138184 bytes)

Celkové vítězství si nakonec odnesla posádka Timo Bernhard a Romain Dumas na voze Porsche RS Spyder startovního čísla 7 stáje Penske. Porsche v Sebringu zvítězilo po 20 letech. Na druhém místě dojel vůz Acura ARX-01B stáje Fernandez, ale po jeho diskvalifikaci obsadila druhé místo posádka Marino Franchitti a Luis Diaz stáje Dyson také na voze Porsche RS Spyder startovního čísla 20. Po velkém finiši se ztrátou pouhé minuty dojela na třetím místě posádka Dino Capello, Tom Kristensen a Allan McNish na voze Audi R10 startovního čísla1. Čtvrté místo patřilo opět vozu Porshce RS Spader stáje Dyson. Tři vozy Porsche na prvních čtyřech místech je úžasný výsledek a jen potvrzuje vynikající jízdní vlastnosti i spolehlivost těchto vozů. Vůz Peugeot nakonec dojel celkově na 11. místě a na 4. místě v kategorii LMP1.
V kategorii GT1 obsadily první dvě místa vozy Chevrolet Corvette a v kategorii GT2 vozy Porsche 911 RSR.

Course_17.jpg (220384 bytes) Course_14.jpg (271417 bytes) 08wintertest4.jpg (57039 bytes) alms-2008-seb-re-0201.jpg (156261 bytes)
1 7 Timo Bernhard, Romain Dumas, Emmanuel Collard Porsche RS Spyder 351 LMP2
2 20 Butch Leitzinger, Marino Franchitti, Andy Lally Porsche RS Spyder 351 LMP2
3 1 Rinaldo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish, Audi AG R10/TDI 351 LMP1
4 16 Chris Dyson, Guy Smith Porsche RS Spyder 350 LMP2
5 9 David Brabham, Scott Sharp, Stefan Johansson Acura ARX-01B 349 LMP2
6 2 Marco Werner, Lucas Luhr, Mike Rockenfeller Audi AG R10/TDI 333 LMP1
7 27 Jan Lammers, Fredy Lienhard Sr., Didier Theys Porsche RS Spyder 333 LMP2
8 3 Jan Magnussen, Ron Fellows, Johnny O'Connell Corvette C6.R 328 GT1
9 37 Jon Field, Clint Field, Richard Berry Lola B06/10 AER 327 LMP1
10 4 Oliver Gavin, Max Papis, Olivier Beretta Corvette C6.R 320 GT1
11 07 Nicola Minassian, Stephane Sarrazin, Pedro Lamy Peugeot 908 318 LMP1
12 45 Wolf Henzler, Marc Lieb, Jörg Bergmeister Porsche 911 GT3 RSR 314 GT2
13 44 Darren Law, Seth Neiman, Alex Davison Porsche 911 GT3 RSR 311 GT2

.
Porsche tak ukončil dlouhotrvající sérií vítězství vozů Audi na okruhu v Sebringu, nestane se něco podobného i v Le Mans?   


   9.3.2008  LOLA  B08/60  ASTON  MARTIN
Nový sportovní prototyp Lola B08/60 Aston Martin má za sebou úspěšné dvoudenní testování na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet. Šlo o oficiální zkušební jízdy, které předcházely ostrému dubnovému startu sezóny v Barceloně. Speciál poháněný dvanáctiválcem Aston Martin neměl během testování jediný problém.

Stejně jako při únorových jízdách v britském Snettertonu i tentokrát se v kokpitu uzavřeného prototypu střídali tři jezdci, Jan Charouz, Stefan Mücke a Tomáš Enge, který navíc řídil i vozy Aston Martin DBR9, respektive Vantage GT2. Trio pilotů je nominované pro 24h Le Mans, v Le Mans Series bude pravidelně startovat Charouz s Mückem.

Jan Charouz: „Z počátku testů se mi vůz moc nezdál, ale vzápětí mi zase padl do ruky. V neděli jsme se všichni tři, tedy já Tomáš Enge a Stefan Mücke, vešli do jedné desetiny vteřiny. O den později byl Tom rychlejší asi o čtyři desetiny vteřiny. V pondělí jsme se Stefanem simulovali závod. On jel hodinu, pak jsme měli klasickou zastávku v boxech a další hodinu jsem pokračoval já. Když to shrnu, byly to úspěšné jízdy.“

Stefan Mücke: „Náš vůz mám stále raději. Proti nedávným testům ve Snettertonu byl zase o poznání lepší. Po všech stránkách. K tomu jsme udělali i zde v Le Castellet další krok kupředu. Samotné časy, které jsme na okruhu Paula Ricarda dosáhli, nejsou podstatné. Důležitá je poctivá příprava na samotné závody. Naše auto je zcela nové, takže vše podřizujeme vychytávání nedostatků. Jsem moc rád, že to jde technikům Aston Martin Racing tak dobře.“

Tomáš Enge: „S vozem LMP1 Coupé Aston Martin jsem najezdil nejméně kol, protože jsem se věnoval také řízení strojů Aston Martin Vantage třídy GT2 a DBR9 kategorie GT1. Nicméně prototyp mám v oblibě stále víc. Ačkoli je vůz teprve ve vývoji, jezdí se mi s ním překrásně. Musím říct, že se stává mou nejoblíbenější hračkou. Hračkou, se kterou se dá jezdit i v dlouhých rychlých zatáčkách smykem. Auto se stále zlepšuje, věřím, že před samotnými závody se nám podaří vyladit všechny, i ty sebemenší detaily.“

George Howard-Chappell, technický šéf Aston Martin Racing: „Všechno šlo v Le Castellet dobře. Především jsme pracovali na nastavení vozu, na jeho lepším vyvážení. V pondělí odpoledne jsme odjeli tři „stinty“, každý z jezdců měl svou část pro sebe – Tomáš, Stefan a Jan. Nebyl jediný problém, s výjimkou gumy v přívodu vzduchu k chladiči. V závěru testů byl nejrychlejší Stefan s časem 1:42,1, přičemž nejrychlejší Audi zajelo během dvou dní jízd 1:39,7. Jsme velmi spokojení s naším pokrokem při práci s vývojem vozu.“

Antonín Charouz, šéf týmu Charouz Racing System: „Jízdy na jihu Francie beru jako přípravu na sezonu. Vše podřizujeme přípravě, už v prvním závodě v Barceloně chceme být stoprocentně připraveni.“

Lms Ricard3.jpg (138001 bytes) Lms Ricard Jan Charouz.jpg (158887 bytes) Lms Ricard Jan Charouz2.jpg (137865 bytes) Lms Ricard Stefan Mucke.jpg (130756 bytes)

(Foto: BPA/Aston Martin Racing).


  24.2.2008  STARTOVNÍ  LISTINA  TESTOVACÍHO  DNE  V  LE  MANS
Na start 76. ročníku závodu 24 hodin Le Mans se postaví 55 vozů. 19.února byla zveřejněna oficielní startovní listina vozů přihlášených na testovací dny začátkem června. Proti předchozímu ročníku je posílena nejprestižnější skupina LMP1 z 16 na 20 vozů. Ve skupině LMP2 startuje stejný počet 12 vozů a skupiny GT1 a GT2 má každá o dva vozy méně. V GT1 bude startovat 10 vozů a v GT2 13 vozů.

Boj o celkové prvenství se s největší pravděpodobností odehraje mezi vozy skupiny LMP1. Hlavními soupeři budou vozy Audi R10 a Peugeot 908 HDi FAP s přeplňovanými dieselovými motory objemu 5,5 litru. Obě značky budou mít na startu po třech továrních vozech. Peugeot si dal vítězství v tomto ročníku 24 hodin Le Mans jako svůj hlavní cíl. Naopak Audi bude chtít potvrdit svoji nadvládu osmým vítězstvím v posledních devíti ročnících. Toto bude poutat hlavní pozornost všech fanoušků. 
Závod ukáže, jak budou ostatní vozy vybavené benzinovými motory konkurenceschopné. Nás nejvíce těší, že na startu budou stát dokonce dva vozy Lola v českých barvách českého týmu Charouz Racing System. Jeden zcela nový Lola  B08/60 poháněný motorem Aston Martin objemu 6 litrů a druhý loňský typ 07/10 poháněný motorem Judd objemu 5,5 litru. Motor Judd objemu 5,5 litru bude také pohánět tři vozy Pescarolo, dva vozy Courage Oreca, jeden vůz Dome S102, jeden vůz Creation AIM C07 a jeden vůz Epsilon Euskadi. Startovní pole LMP1 doplňují další dva vozy Courage japonských týmů Terramos a Tokay University a vůz Lola AER B06/10 stáje Chamberlain poháněný přeplňovaným 4 litrem AER a vůz Creation stáje Autocon poháněný atmosférickým 5 litrem Judd . Courage stáje Terramos pohání atmosférický 4 litr Mugen a Courage stáje Tokay University pohání přeplňovaný 4 litr YGK. 

Porsche RS Spyder Van MerksteijnSkupině LMP2 vévodí poprvé v Le Mans dva vozy Porsche RS Spyder poháněné atmosférickým vidlicovým osmiválcem objemu 3,4 litru dánské stáje Team ESSEX a holandské stáje Van Merksteijn Motorsport. Značka Porsche se tak vrací po deseti letech do skupiny prototypů. Ze závodu v Le Mans zmizela po svém vítězství v roce 1998. Dva vozy Porsche RS Spyder startovaly porve v roce 2006 v seriálu ALMS, kde je nasazovala stáj Penske. V loňském roce startovaly čtyři tyto vozy stájí Penske a Dyson Racing také pouze v americké sérii ALMS. Zdá se téměř neuvěřitelné, že z 10 závodů ALMS v roce 2007 zvítězily vozy Audi R10 v absolutním pořadí pouze v prvních dvou závodech a ve všech 8 zbývajících závodech byly poraženy ve slabší třídě startujícími vozy Porsche RS Spyder. Je jasné, že tyto výsledky o kvalitách vozů Porsche mnohé vypovídají. Vozy Porsche tak mohou patřit mezi kandidáty na vítězství nejen ve své skupině, ale při problémech hlavních favoritů, i v absolutním pořadí. 

Skupina GT1 bude, jako již dva roky, svědkem souboje vozů Aston Martin DBR9 a Corvette C6R. Obě značky budou zastoupeny 4 vozy. Spíše do počtu zde ještě uvidíme vůz Lamborghini Murcielago a Saleen S7R. Vítěz zřejmě vzejde ze dvou továrních vozů Aston Martin, nebo Corvette. Zcela již zmizely vozy Ferrari 550 a 575 Maranello, které na své soupeře nestačily. Také na startu neuvidíme našeho jezdce Roberte Pergla ani tým Convers Menx, za který v předchozích ročnících startoval. Jak už bylo uvedeno, vozy Maserati MC12 z důvodu homologace na startu opět neuvidíme.

Skupina GT2 se stává dominantou vozů Ferrari F 430 GT, které vykazují lepší výsledky než Porsche 911 GT3. Vozů Ferrari bude 8 ze 13 startujících. Mezi nimi také budeme nejspíše hledat vítěze. Startovní pole doplní 3 vozy Porsche 911 GT3 a 2 vozy Spyker C8 Laviolette.


   24.2.2008  ASTON  MARTIN  V  NOVÉM  KABÁTĚ
Tovární vozy Aston Martin DBR9 budou v letošním roce startovat v novém kabátě olejářské firmy GULF. Tato firma je se závodem 24 hodin Le Mans neodlučně spojena a vozy v jejích barvách jsou nepřehlédnutelné.

00_Presentation_AstonMartin_Gulf_bis.jpg (203639 bytes)  AMR_duo_01.jpg (316400 bytes)  gulfcars.jpg (48200 bytes)


   24.2.2008  NOVÝ  VŮZ  EPSILON  EUSKADI  JUDD
Na startu závodů Le Mans Series a 24 hodin Le Mans se v roce 2008 objeví zcela nové vozy španělské stáje Epsilon Euskadi. Bude to po Peugeotu 908 HDiFAP a Lole B08/60 Aston Martin třetí prototyp LMP1 s uzavřenou karosérií. Vůz bude pohánět atmosférický vidlicový desetiválec JUDD objemu 5,5 litru. Hlavním konstruktérem vozu je zkušený argentinský inženýr Sergio Rinlandi, který již pracoval na projektech vozů pro F1 i Indianapolis. Jezdecké obsazení zatím není zřejmé. V každém případě tento vůz přinese oživení startovního pole.

00_Presentation_EpsilonEuskadi_01.jpg (158716 bytes) 00_Presentation_EpsilonEuskadi_02.jpg (130188 bytes) 00_Presentation_EpsilonEuskadi_03.jpg (99512 bytes)
00_Presentation_EpsilonEuskadi_Assemblage_03.jpg (140942 bytes) 00_Presentation_EpsilonEuskadi_Assemblage_07.jpg (188243 bytes) 00_Presentation_EpsilonEuskadi_Technique_01.jpg (234603 bytes)

   24.2.2008  PEUGEOT  PŘEDSTAVIL  TÝM  PRO  ROK  2008
V pátek 15.února představil Peugeot svůj závodní tým pro rok 2008. Loňská sezóna byla v podstatě testovací, kdy byly zcela nové vozy 908 HDi FAP podrobeny testům při závodech Le Mans Series a 24 hodin Le Mans. Výsledky dopadly nad očekávání dobře. V závodech Le Mans Series vyhrály vozy Peugeot všechny závody a dosáhly vždy nejrychlejšího kola závodu a v 24 hodin Le Mans po získání pole position v kvalifikaci dojel vůz na druhém místě. To je na první ostrý start úžasný výsledek. Pro rok 2008 tým provedl na voze řadu úprav, které by měly přispět ke zvýšené spolehlivosti motoru, lepší aerodynamice, spolehlivějšímu řazení a optimalizaci celého vozu.

00_Presentation_Peugeot_10.jpg (287614 bytes)Cíle pro rok 2008 již mohou být jenom vyšší. Již při loňském nástupu Peugeot vyhlásil za hlavní cíl pro rok 2008 vítězství v závodě 24 hodin Le Mans. Prvním závodem, kde se ukáže jak se osvědčí vylepšený vůz pro rok 2008, bude závod 12 hodin Sebringu, kterého se zúčastní dva vozy. Dva vozy také budou startovat v závodech Le Mans Series, kde je cílem obhájit loňské prvenství. Aby potvrdil svůj vážný úmysl zvítězit ve 24 hodin Le Mans, přihlásil Peugeot do závodu tři vozy. Konkrétní složení  posádek pro Le Mans bude známo až v květnu. Peugeot angažoval pro rok 2008 sestavu deseti jezdců: 

Anthony BELTOISE (36, Francie), testovací a náhradní jezdec 00_Presentation_Peugeot_15.jpg (287229 bytes)
Marc GENE (33, Španělsko) 
Christian KLIEN (25, Rakousko) 
Pedro LAMY (35, Portugalsko) 
Nicolas MINASSIAN (34, Francie) 
Franck MONTAGNY (30, Francie) 
Stéphane SARRAZIN (32, Francie) 
Jacques VILLENEUVE (35, Kanada) 
Alexander WURZ (34, Rakousko) 
Ricardo ZONTA (31, Brazilie)
Z loňské sestavy tak vypadl pouze Sebastian Bourdais, který získal angažmá ve F1, a nově se v kokpitu Peugeotu 908 HDi FAP objeví vynikající jezdci Christian Klien, Franck Montagny, Alexander Wurz a Ricardo Zonta. Pro závody Le Mans Series budou dva vozy pilotovat loňské osvědčené posádky Marc Gene -  Nicolas Minassian a Pedro Lamy - Stéphane Sarrazin.

00_Presentation_Peugeot_04.jpg (173096 bytes) 00_Presentation_Peugeot_05.jpg (205633 bytes) 00_Presentation_Peugeot_13.jpg (250612 bytes) 00_Presentation_Peugeot_11.jpg (266909 bytes)

Vozy také dostaly upravenou, a nutno říci že hezkou, barevnou úpravu. Vůz číslo 7 bude v červených barvách, vůz číslo 8 v modrých a třetí vůz pro Le Mans číslo 9 v šedých. 


  17.2.2008  SEZÓNA  2008  SE  BLÍŽÍ
Rychle se nám blíží začátek automobilové sezóny 2008 a tak je nejvyšší čas si přiblížit na co se můžeme těšit. Závody sportovních prototypů prožívají, po letech jednoznačné nadvlády vozů Audi, konečně svoji renesanci a tak lze předpokládat, že rok 2008 přinese mnohem více napínavých zážitků než rok 2007. Ale vezměme to postupně.

Charouz Racing System - Lola B08/60 Aston Martin
Po loňské premiérové účasti českého týmu Charouz Racing s továrním vozem Lola B07/17 Judd v závodě 24 hodin Le Mans, kde i přes havárii a drobné technické potíže dojeli na vynikajícím osmém místě, a v závodech Le Mans Serie obsadil tým také pěkné celkové páté místo v kategorii LMP1 z třinácti startujících. Nejlepšího umístění dosáhl tým ve Valencii, kde obsadil druhé místo za vítězným Peugeotem. Ve všech závodech vůz řídili Jan Charouz a Stefan Mücke. Pro čtyřiadvacetihodinovlu v Le Mans tým ještě doplnil Alex Yoong.
Pro sezónu 2008 navázal tým Charouz Racing spolupráci s americkým týmem Cytosport, který v sezóně 2007 startoval v seriálu ALMS se starším typem Lola B06/10, a který bude letos startovat s loňským vozem Charouzova týmu Lola B07/17 Judd. Tým Cytosport počítá se startem v šampionátu Le Mans Series, ve slavném maratónu 24h Le Mans a i v některých závodech ALMS. Z pohledu jezdeckého obsazení je zajímavé, že se vedle závodícího majitele Grega Picketta a Němce Klause Grafa objeví za volantem i nizozemský expilot F1 a vítěz 24 hodin Le Mans Jan Lammers, který k tomu řekl. „Mám radost, že můj 21. start v Le Mans bude v pozici jezdce a ne majitele týmu, spojení Cytosportu a Charouz Racing System je skvělé.

aston_lmp1_2.jpg (37835 bytes)Tým Charouz Racing Systems připravuje s továrnou Lola pro sezónu 2008 zcela nový vůz Lola B08/60 Aston Martin. Po voze Peugeot 908 se jedná o druhý sportovní prototyp s uzavřenou karosérií, která by se měla stát v nejbližších letech povinná. Velkou senzací je, že vůz pohání vzadu uložený vidlicový dvanáctiválec Aston Martin obsahu 6 litrů. Jedná se o motor používaný ve vozech třídy GT1 Aston Martin DBR9. Tyto vozy startují ve vytrvalostních závodech a závodech GT již od roku 2005 a jejich motory jsou tedy značně prověřené a vyznačují se dobrým výkonem a spolehlivostí. Aston Martin aston_lmp1_1.jpg (70828 bytes)Racing bude spolupracovat s Lolou na zabudování motoru a převodového ústrojí do nového šasi. Již před rokem dalo vedení továrny Aston Martin na vědomí, že by rádi získali v Le Mans absolutní vítězství. Motor Aston Martin ve voze Lola B08/60 připravovaný společností Prodrive má být k tomuto cíli prvním krokem. 
Tým Antonína Charouze bude startovat v seriálu Le Mans Series a vyvrcholení znovu přijde při závodě 24 hodin Le Mans. Jezdecký tým bude tvořit osvědčená trojice Jan Charouz, Stefan Mücke a Tomáš Enge. Přejme novému vozu dostatečnou rychlost a hlavně co nejméně dětských nemocí.

Antonín Charouz, šéf týmu Charouz Racing System: „Naše spolupráce s Prodrive je dlouhodobá a úspěšná. Jsme velmi rádi, že pro nadcházející sezónu jsme našli možnost ještě těsnější spolupráce. Motory GT1 sice vycházejí z těch, které se používají v produkčních vozech, Aston Martin Racing přesto dokázal, jak konkurenceschopné mohou být i mezi motory ve vytrvalostních závodech. Věřím, že kombinace velkých závodních zkušeností Prodrive, zvláště v Le Mans, a původ motoru Aston Martin V12, by měly vést k velmi konkurenceschopnému stroji v roce 2008. Pro mě tato smlouva má minimálně stejný význam jako podpis smlouvy Tomáše Engeho do týmu Prost F1 nebo Romana Kresty do stáje Ford v MS rally.“

Tomáš Enge: „Je vzrušující znovu závodit pro Aston Martin Racing, stejně jako být součásti nového projektu, v němž dále společně působí Prodrive a Charouz Racing System. Náš vůz bude zcela nový, takže nás čeká spousta práce, ale už teď se na ni těším. Je to pro mě opravdová výzva, řídit silný prototyp LMP1 jsem si vždy přál. Navíc nás čeká boj s naftovými motory, které byly dosud velmi silné. Těším se na to, stejně jako na jakoukoli další práci pro Aston Martin Racing.“

Jan Charouz: „Je to pro mě opravdu skvělá příležitost. Být jezdcem takové značky, jakou je Aston Martin Racing, je pro mne obrovská pocta. Charouz Racing Systém už loni při své premiérové sezoně v LMS prokázal svou rychlost, a ačkoli i letos půjde o nový vůz, jsem si jist, že zapojení Aston Martin Racing a Prodrive stáj ještě více posílí. Loňská sezona LMS mě doslova uchvátila, už se nemůžu dočkat té letošní. Také jsem moc šťastný, že budu závodit s tak rychlými piloty, jako jsou Tomáš Enge a Stefan Mücke. Jsem zkrátka přesvědčený, že můžeme bojovat na špici.“

Stefan Mücke: „Jsem velmi šťastný, že budu součástí tak výjimečného projektu! Myslím, že jde o velmi dobré spojení jezdců, vozu a motoru a jsem si jistý, že budeme schopni dosáhnout úspěchů. Stejně jako Jan Charouz i já jsem v Le Mans Series loni teprve debutoval a také mne tento šampionát velmi zaujal.“

470-charouz-lmp1-c-1.jpg (13762 bytes)

470-prodrive-charouz-lmp1-a.jpg (10025 bytes)

test04_1024zapad.jpg (30709 bytes)

První testy nového vozu Lola B08/60 Aston Martin již proběhly proběhly v první polovině února a tak si můžeme vůz prohlédnout zatím bez konečné barevné úpravy.


   Le Mans Series
Loňský ročník Le Mans Series se nesl v absolutní nadvládě vozů Peugeot 908 HDi FAP, které vyhrály všechny závody. Bez účasti Audi zde nenašly žádného rovnocenného soupeře. 

470_alms_sebringtest_peugeot.jpg (60385 bytes)To by se mělo v roce 2008 změnit a závody Le Mans Series by se mohly změnit v opravdové boje o vítězství, jako to bývalo v dobách MS sportovních prototypů. Do bojů o vítězství na evropské půdě totiž letos vstupují nejenom dva vozy Peugeot 908 HDi FAP, ale nově i dva tovární vozy Audi R10 TDi, nová Lola B08/60 Aston Martin týmu Charouz Racing System a ve třídě LMP2 tři vozy Porsche RS Spyder. Konečně tak souboj Peugeot - Audi nebude jen doménou závodu 24 hodin Le Mans, ale budeme je vídat i v pěti závodech Le Mans Series. 

Do Evropy dorazí i tři týmy s vozy Porsche RS Spyder, které v loňské sezóně ALMS dokázaly osmkrát z 12 závodů porazit tovární vozy Audi R10 TDi, i když startovaly v nižší kategorii. Jedná se o týmy Horag Racing, Team Essex a holandský Van Merksteijn Motorsport, v jehož jezdecké posádce by se měl objevit i expilot F1  Jos Verstappen. Vozy Porsche RS Spyder budou jistě i na technicky náročnějších evropských tratích bojovat o příčky nejvyšší.


   Zimní testováni v Sebringu
V lednu proběhly v Sebringu na Floridě zimní testovací dny, kterých se zúčastnily nejlepší týmy z kategorie sportovních prototypů a vozů GT. Na předních místech v dosažených časech se pohybovaly vozy Peugeot, Audi a Porsche. Nejlepší čas v průběhu testů 1:43.771 zajel vůz Peugeot 908 HDi FAP. Druhého nejlepšího času 1:44.180 dosáhl vůz Audi R10 TDi a třetího nejlepšího času 1:44.610 vůz Porsche RS Spyder stáje Penske.470_alms_sebringtest_peugeot3.jpg (67304 bytes)

Během těchto testů ujel Peugeot  908 HDi FAP 233 kol, což bylo 1386 km. V průběhu testů nedošlo k žádnému problému, kromě úniku oleje první den. Druhý den testu zajel Sarrazin týmově nejrychlejší kolo 1: 42.801. Tímto výsledkem byl tým příjemně překvapen. Ujistili se že je vůz dokonale připraven na tuto sezónu.
Po testech v Sebringu tým Peugeot Sport oznámil svoji účast v závodu 12 hodin v Sebringu, který se jede 15.března 2008.

Závod v Sebringu bude znova prvním kláním sportovních prototypů a GT vozů v roce 2008. Loni se tento závod odehrál ještě bez účasti Peugeotů, ale letos se ukáže, který tým je nejlépe na sezónu připraven. 


  Co je letos nového
Novinky pro rok v technických předpisech vycházejí ze snahy přiblížit výkon benzinových motorů naftovým v LMP1 a zvýšit bezpečnost omezením maximálních rychlostí zvýšením hmotností vozů. Tak je zvýšena minimální hmotnost u prototypů LMP1 na 900 kg a i LMP2 na 825 kg. Restriktory vzduchu u benzínových motorů LMP1 jsou zvětšeny o 3%, aby bylo možné zvýšit výkon motorů. Vozy kategorií LMP1 a LMP2 mohou také z důvodu snižování nákladů používat motory ze sériové výroby, to umožnilo osadit vůz Lola motorem Astin Martin z vozu GT1. Je také povoleno do benzínu a nafty přidávat 10% bio paliv.
V kategoriích GT1 a GT2 zůstávají předpisy bezezměny.

Na startu v Le Mans se opět střetnou hlavní protagonisté z roku 2007 vozy Peugeot 908 HDi FAP a Audi R10 TDi. Peugeoty by měly být proti své loňské první sezóně lépe připraveny a boj o vítězství by měl být více vyrovnaný. Tyto dva týmy doplní v nejsilnější kategorii LMP1 vozy Pescarolo, Courage, Zytek, Lola a z nich především zcela nová Lola B08/60 Aston Martin českého týmu Charouz Racing Systems.

V kategorii LMP2 se nejvíce těšíme na první start vozu, nebo vozů?, Porsche RS Spyder, které by měly vnést světlo do této jinak nudné kategorie, vyplývající z účasti pouze amatérských týmů a možná zaútočit i na pozice nejvyšší. I když na tomto rychlém okruhu bude hendikep výkonu asi rozhodující.

V kategorii GT1 ani letos neuvidíme v závodech GT úspěšné vozy Maserati MC12, protože vozy nemají pro tento závod homologaci. Tak budeme moci jejich vytrvalostní jízdu sledovat alespoň v závodě 24 hodin SPa. Snad už s tím konečně někdo něco udělá.


 Zpět