Peugeot 908 V12 HDi DPFS

Peugeot nedává plané sliby a tak jak slíbil také splnil. Již v roce 2005 se objevily první informace, že  připravuje pro Le Mans 2007 zcela nový závodní vůz se kterým chce navázat na vítězství typu 905 z let 1992 a 1993. Překvapením pro mnohé bylo, že nový vůz má stejně jako novinku od Audi pohánět vznětový motor. Audi svůj vůz R10 se vznětovým motorem připravilo již pro letošní ročník a jak víme, jeho vítězné tažení je zatím bez chyby.

Představení nového prototypu naplánoval Peugeot na letošní Motor Show v Paříži, která se konala koncem září. Nový vůz navazuje typovým označením na svého 15 let starého předchůdce a nese označení 908 V12 HDi DPFS. Při pohledu na jeho futuristické tvary se člověku tají dech. Snoubí se zde účelnost s krásou.  Uzavřená karosérie se již hlásí k předpisům pro závodní vozy následujících let. Její výhodou oproti otevřeným plackám je především lepší aerodynamika a větší tuhost. Také bílo červená kombinace barev působí značně elegantně.

Hlavní pozornost na sebe poutá pohonná jednotka, jejíž některé parametry jsou ukryty v názvu vozu. Jedná se o vznětový přeplňovaný celohliníkový vidlicový dvanáctiválec s úhlem rozevření válců 100°, který je umístěný uprostřed podélně před zadní nápravou. Objem motoru 5,5 litru dává výkon 514 kW a točivý moment 1200 Nm. Označení HDi ukazuje, že vstřikování je přímé vysokotlaké systémem common-rail. Další označení DPFS (diesel particulate filter system) znamená vybavení výfukových potrubí filtry pevných částic, zaručující minimum vypouštěných částic ve výfukových plynech. Pohon zadní nápravy je přes šestistupňovou elektropneumaticky ovládanou převodovku.

Vítězství vozů Audi v Le Mans již začíná zavánět nudou, soukromé týmy, na čele s neúnavným Henri Pescarolem, dělají co mohou, ale na tovární mašinérii Audi stále nemají, a to ani výkonem ani spolehlivostí. Upravené předpisy pro příští závod, snižující objem nádrží vozů se vznětovými motory, budou sice mírným handikepem znamenajícím více zastávek v boxech, avšak moc si od toho slibovat nemůžeme. Rozdíl v rychlosti mezi Audi R10 a ostatním světem byl drtivý.

Proto s nadšením sledujeme vznik nového továrního vozu nejvyšší technické úrovně, který se podle dosavadních zveřejněných parametrů může s vozy Audi R10 směle měřit. Dobré výsledky tohoto vozu možná přilákají do závodů prototypů i další tovární týmy výrobců automobilů, kteří se všichni nyní derou do F1.

porovnání vozů Audi R10 a Peugeot 908 V12 HDi DPFS

Audi R10 Peugeot 908 V12 HDi DPFS
počet válců 12 V 12 V
úhel rozevření 90° 100°
objem motoru 5,5 litru 5,5 litru
výkon 478 kW (650 k) při 4500 ot./min. 515 kW (700 k)
počet turbodmychadel 2 x Garet 2
točivý moment 1100 Nm při 3500 ot./min. 1200 Nm
vstřikování paliva přímé common rail Bosch přímé common rail Bosch
počet převodových stupňů 5 6
karosérie otevřená zavřená
délka 4650 mm 4650 mm
šířka 2000 mm 2000 mm
výška 1030 mm
rozvor 2980 mm
hmotnost 935 kg 925 kg
pneumatiky Michelin Michelin