12 hodin Sebringu 2006

Jako již několik let, byl i letos prvním závodem sezóny sportovních prototypů a vozů GT závod 12 hodin Sebringu v USA. Jel se zde první závod série ALMS.

Startovní listina byla trochu ochuzená, ale zase se zde konala v nejsilnější skupině P1 premiéra nového vozu Audi R10 s dieselovým motorem, který měl za soupeře pět vozů Lola různých konstrukcí. Ve skupině P2 měl své kvality prověřit vůz Porsche RS Spyder. Ku škodě diváků nestartovaly oproti loňsku ve skupině GT1 vozy Maserati MC12 a tak se hlavní souboj očekával od značek Aston Martin a Corvette, přitom v barvách Astonu Martin u toho byl i Tomáš Enge.

start závodu

start, v čele Audi před dvěma Porsche RS Spyder

V kvalifikaci obsadily prvá dvě místa oba vozy Audi R10, před oběma vozy Porsche RS Spyder stáje Penske Motorsport. Teprve potom následovaly vozy Lola a Corage. Ve třídě GT1 byly nejrychlejší oba vozy Aston Martin DB9, které startovaly z 11. a 12. místa, před oběma vozy Corvette C6-R. Teprve za Corvettami byly oba vozy Saleen S7R. Celkem bylo na startu 35 vozů.

Po startu se do čela závodu dostalo Audi R10 č.1 před stájovým kolegou a oběma vozy Porsche RS Spyder. Skupinu GT1 vedly vozy Aston Martin. Corvetty však jely velmi dobře a po dvou hodinách byli již v čele své skupiny a na Astony Martin měly náskok celého kola. Audi má velkou výhodu v menší spotřebě paliva. Když soupeři musí již po 33 minutách postupně zajíždět do boxů tankovat, vydrží Audi do tankování plnou hodinu. Tím získává na své soupeře výrazný časový náskok.
 

Audi R10 č.1 - nedojel

Audi R10 č.2 - vítěz

Po čtyřech hodinách závodu mělo Audi č.1 problémy s přehříváním motoru. Vůz musel do boxů, kde se mechanici marně snažili závadu odstranit. Nakonec muselo Audi č.1 ze závodu odstoupit. Vedení závodu převzal druhý vůz Audi č.2 s posádkou Capello, Kristensen, McNish. Vůz Aston Martin na kterém jel i Tomáš Enge měl havárii a mechanici jeho opravou strávili přes 20 minut. Tomáš Enge, který vůz převzal tak vyrazil na trať až na celkovém 27. místě.

V polovině závodu vedlo Audi č.2 s náskokem dvou kol před Porsche RS Spyderem. Třetí místo patřilo vozu Lola a na 4. a 5. místě jely oba vozy  Chevrolet Corvette s jedním kolem náskoku před Astonem Martin. Enge na druhém Astonu Martin byl již na 20. pozici.

Do konce závodu si již Audi R10 č.2 udrželo vedoucí pozici a při svém prvním startu dokázalo zvítězit. Bylo to historické vítězství vozu s dieselovým motorem v závodech sportovních prototypů. Vítězná posádka Capello, Kristensen a McNish včetně členů týmu Audi byli z vítězství velmi šťastni a ve svých úvahách se již těšili na závod Le Mans.
Na druhém místě, s náskokem čtyř kol dojel vůz Lola B05/40 skupiny P2 s posádkou C.Field, Halliday, J.Field. Celkové třetí místo a první místo ve skupině GT1 obsadila posádka Gavin, Beretta, Magnussen na továrním voze Chevrolet Corvette C6-R, před vozem Aston Martin DB9 posádky Bright, Lamy, Sarrazin. Druhý Aston Martin s Tomášem Engem nakonec dojel na celkovém 6. místě.Potíže provázely oba vozy Porsche RS Spyder a tak jeden dojel až na celkovém 8. místě a druhý pro poruchu odpadl.
 

Audi R10 v boxech

Porsche RS Spyder

Audi R10 tak ukázalo svoji velikou sílu a výborné předpoklady pro závod v Le Mans. Také souboj týmů Corvette a Aston Martin je velice vyrovnaný. Zdá se ale, že vozy Corvette jsou o malinko spolehlivější. Máme se tedy v příštích závodech na co těšit.

výsledková listina